TIDAK syak lagi kemunculan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam politik tanahair adalah suatu fenomena. Sejak kembali dari perantauan di pertengahan tahun 70-an, peranan dan cetusan idea yang disumbangkan oleh Tuan Guru dalam membina jatidiri politik Islam amat dirasakan.
Wawasan beliau tentang politik
dan pemerintahan Islam adalah sesuatu yang sangat menambat hati dan tidak
jemu-jemu dibaca dan atau didengar oleh rakyat. Di antaranya ialah rayuan
beliau agar rakyat bangkit membuat perubahan dalam kepimpinan negeri
Terengganu. Berikut dipetik kembali perutusan itu:
“Kita berada di zaman
pemerintahan Islam dirungkai, sehingga hilangnya negara dan kerajaan yang
mendaulatkan syariat Allah. Umat Islam dipengaruhi ajaran sekularisme yang
memisahkan agama daripada urusan pemerintahan, sama ada menolak agama secara
total seperti pernah berlaku di negara komunis dan Turki sekarang, atau yang
mengizinkan agama dalam perkara ibadat, undang-undang keluarga, harta pusaka,
waqaf dan sebagainya, yang tidak memberi kuasa pemerintahan kepada hukum Islam
mengatasi apa yang bercanggah dengannya.
“Cara yang kedua diamalkan di
dunia barat dan negara-negara umat Islam yang pernah dijajah, seperti Malaysia.
Maka perkara yang diharamkan oleh Islam tidak dapat dibanteras dengan
sepenuhnya, bahkan ada yang dilesenkan oleh pihak kerajaan, seperti
hiburan-hiburan yang berunsur maksiat, dan menggalakkannya, arak, judi dan
sebagainya, di samping berbagai-bagai hak rakyat diabaikan, pemberian hak berlaku
secara rasuah, diskriminasi, dan double standard. Peluang memegang kuasa
menjadi peluang untuk mencari harta kekayaan.
“Melalui Pilihan Raya Umum 29
November 1999, PAS mengajak kita supaya membuat perubahan yang melambangkan
iman yang paling kuat, iaitu dengan memberi undi kepada Parti Islam SeMalaysia
(PAS), dan bukannya sekadar benci di dalam hati yang merupakan selemah-lemah
iman. Oleh itu, PAS menyeru rakyat Terengganu supaya membuat perubahan dengan
memilih kerajaan yang dipimpin oleh PAS, demi untuk menjadikan gelaran Darul Iman
benar-benar menjadi kenyataan.
“Manifesto yang kami kemukakan
ini adalah hasil dari ‘Syura Rakyat’, dalam beberapa siri pertemuan dan dialog
yang kami anjurkan dengan segenap lapisan masyarakat, iaitu dari golongan petani,
buruh, nelayan, peniaga, kakitangan kerajaan dan swasta, hinggalah kepada ahli
akademik dan profesional. Ringkasnya manifesto ini lahir dari suara hati rakyat
yang inginkan perubahan dan kemajuan dalam negeri yang mereka kasihi ini.
Mereka yakin masa depan negeri ini akan menjadi lebih cerah jika kepimpinannya
ikhlas dan kuat berpegang kepada prinsip Islam yang syumul, serta beramanah dan
bertanggungjawab dalam menguruskan wang dan harta rakyat.
“Dalam keadaan belum lagi
memegang kuasa, PAS telah dapat menunaikan tanggungjawab sosialnya dengan baik
kepada masyarakat, terutama dalam bidang pendidikan dan kebajikan. Insya Allah
apabila diberi mandat oleh rakyat kami memberi jaminan bahawa pembangunan yang
akan dilaksanakan di negeri ini jauh lebih baik daripada apa yang telah
dilaksanakan sekarang. Sebahagian dari agenda pembangunan kami disebutkan dalam
manifesto ini, yang merangkumi kepentingan semua pihak.
“Pembelaan kepada golongan
rakyat yang masih miskin, tidak mempunyai tanah dan tidak memiliki rumah
kediaman, menjadi program utama kami, dengan mewujudkan peluang-peluang
pekerjaan dan berniaga yang lebih luas dan adil, memansuhkan cukai tanah dan
cukai pintu rumah kediaman, menghapuskan kutipan tol, serta berusaha
meningkatkan pendapatan rakyat terutama dalam sektor pertanian dan perikanan.
“Kakitangan kerajaan yang
merupakan jentera pelaksana yang penting sebagai perancang utama pembangunan
negeri memerlukan suasana kerja yang selesa, dan tiada campur tangan politik
yang berleluasa sehingga lahirnya tindakan kronisme, nepotisme (pilih waris),
diskriminasi (pilih kasih) dan pemborosan, sehingga pembangunan kepada rakyat
tidak sempurna dan terbantut.
“Insya Allah kami akan
menyediakan suasana bekerja yang menyenangkan agar setiap kakitangan kerajaan
dapat melaksanakan tugas dengan lebih berdedikasi dan menyumbangkan banyak idea
untuk memberi faedah kepada rakyat serta dapat menjadikannya sebagai satu
ibadah.
“Dalam bidang kemasyarakatan
pula, kami akan memberi penumpuan sepenuhnya kepada agenda pembinaan insan,
kerana masyarakat yang dinamik, progresif, harmonis, bersatu padu, bertimbang
rasa dan berkasih sayang adalah bertolak dari insan yang berilmu, beriman dan
bertaqwa.”
Sikap prihatin terhadap
permasalahan dan juga nasib rakyat tidak terhenti sekadar di atas kertas. Dalam
amanat ringkas Tuan Guru kepada bakal-bakal calon yang telah berbai’ah kepada
parti di malam sebelum hari penamaan calon, beliau sekali lagi mengingatkan
bakal-bakal calon agar sentiasa meletakkan kepentingan rakyat dan orang bawahan
sebagai agenda utama masing-masing. Dengan nada sebak, Tuan Guru menyebutkan:
“Mereka yang memenangkan kita,
mereka tidak dapat apa-apa keistimewaan. Mereka memanjat tiang dan pokok untuk
menampal poster sehingga luka dada, bersengkang mata berjaga malam, duduk dalam
kesejukan. Mereka tak dapat apa-apa. Tetapi kita, apabila kita menang kita
dapat berbagai-bagai keistimewaan; dapat kemudahan rawatan kelas pertama, dapat
elauan yang berbagai-bagai. Maka janganlah kita lupa pengorbanan mereka itu!”
Sebaik sahaja diangkat sebagai
ketua kerajaan, Tuan Guru terus memberitahu sidang akhbar pertamanya bahawa
kerajaan PAS tidak akan melakukan tindakan balas dendam politik, dan tidak akan
mengamalkan pilih kasih. Sebaliknya, kerajaan PAS akan mengutamakan golongan
yang tertindas dan yang selama ini gagal mendapat pembelaan yang sepatutnya
daripada kerajaan lalu.
Dalam perjumpaan pertamanya
dengan para pegawai kanan kerajaan negeri, Tuan Guru terus memberi amaran agar
jangan menjadi pengampu kerajaan. Mereka hendaklah berani melakukan kritikan
secara terbuka, sekiranya didapati apa-apa yang tidak kena dengan kerajaan yang
ada. “Kalau benar kata benar, kalau salah
kata salah”, Tuan Guru dipetik sebagai berkata.
Asas utama ialah membentuk
kakitangan yang menghambakan diri kepada Allah, dan bukannya menjadi hamba
kepada kerajaan. Kerajaan mampu menyeleweng dan lari dari ajaran sebenar.
Tetapi Allah Maha Suci dari sifat-sifat keburukan itu. Sebab itu taat kepada
manusia dan kepada pemimpin tidak disyaratkan secara mutlak. Rakyat hanya perlu
taat kepada pemimpin selagi pemimpin itu taat kepada Allah. Apabila pemimpin
sudah tidak taatkan Allah, rakyat tidak lagi wajib taat kepada mereka.
“Di akhir zaman, rakyat taat kepada pemimpin kerana
takutkan kezaliman yang dilakukan olehnya, dan bukan kerana ketaatan pemimpin
itu kepada Allah”, kata Tuan Guru.
Dalam lawatan pertama Tuan Guru
sebagai Menteri Besar ke daerah-daerah, yang berlaku dalam bulan Ramadhan,
beliau sempat berbuka puasa dan menunaikan solat tarawikh bersama-sama rakyat
di setiap daerah. Kesempatan bersua muka dengan rakyat itu tidak dilepaskannya
begitu sahaja. Rakyat terus dilontarkan dengan wawasan pemerintahan, dan
disedarkan tentang tanggungjawab peribadi masing-masing. Antaranya beliau
menjelaskan:
“Dalam hubungan kita dengan Allah, kita disebut sebagai
hamba. Kita tidak disebut kuli, pegawai atau rakyat, tetapi hamba. Kerana kalau
kita kuli Tuhan, senang kita. Kalau kita tidak bersetuju dengan Tuhan, kita
boleh mogok. Kalau kita ini pegawai Tuhan, kita tidak bersetuju, kita boleh
letak jawatan. Kalau kita rakyat Tuhan, kita tidak bersetuju, kita boleh pindah
jadi rakyat di tempat lain. Tetapi kita ini adalah hamba Allah. Mahu tidak mahu
seorang hamba mesti ikut kata tuannya. Sebab itu apabila Tuhan memerintahkan
kita agar menjadikan al-Quran dan Hadith sebagai panduan hidup, kita mesti ikut
Tuhan!”
Antara perkara pokok yang
sering ditekankan juga ialah: “Kita yang
kena ikut al-Quran, bukannya al-Quran yang kena ikut kita.”
Sudah semestinya, sebuah
pemerintahan yang ditegakkan di atas cita-cita mendaulatkan hukum Allah, perlu
sentiasa mengingatkan rakyat kepada kebesaran dan keagungan Allah. Wawasan
pemerintahan itulah yang jelas membezakan sebuah pemerintahan yang sekadar
mendakwa mahu membela agama, dengan sebuah pemerintahan yang benar-benar mahu
melihat Islam ditegak dan dihayati dalam masyarakat.
Nampaknya wawasan pemerintahan
seorang ulama juga yang paling sesuai untuk dilaksanakan bagi mengembalikan
kedaulatan Terengganu sebagai ‘Darul
Iman’.
(Artikel ini adalah Bab 2, Bahagian A: Bermulanya Era Ulamak, dalam buku 'Masa Untuk Tok Guru Buktikan - PAS Mampu Pimpin Malaysia', diterbitkan Penerbitan Pemuda, Gombak, Selangor, Ogos 2000)
(Artikel ini adalah Bab 2, Bahagian A: Bermulanya Era Ulamak, dalam buku 'Masa Untuk Tok Guru Buktikan - PAS Mampu Pimpin Malaysia', diterbitkan Penerbitan Pemuda, Gombak, Selangor, Ogos 2000)
No comments:
Post a Comment