Tuesday, August 15, 2000

Acu Ubah Sekali


ANGIN perubahan dan seruan ke arah penukaran pemerintahan berkumandang dalam masyarakat Terengganu agak lama sebelum pilihan raya umum diadakan. Kempen berterusan beserta pendedahan isu-isu semasa yang tidak henti-henti daripada jentera penerangan PAS di seluruh negeri, nyata membuahkan hasil.

Semakin ramai anggota masyarakat menzahirkan minat mereka mengetahui perkembangan politik semasa. Rasa prihatin mereka itu dizahirkan melalui kehadiran mereka di majlis-majlis ceramah anjuran PAS, sambutan terhadap institusi pendidikan PAS seperti PASTI dan beberapa sekolah rendah, serta pembelian akhbar lidah rasmi PAS, Harakah.

Keadaan menjadi tambah menguntungkan PAS apabila berlakunya pergolakan dalaman yang maha hebat dalam Umno. Katalisnya ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilucutkan jawatan Timbalan Perdana Menteri, seterusnya disingkirkan dari jawatan Timbalan Presiden Umno, bahkan dipecat daripada menjadi ahli Umno dalam masa dua hari berturut-turut.

Apa yang berlaku selanjutnya ke atas Anwar dan sekalian ahli Umno yang bersama-sama dengannya menolong memperjelaskan apa yang diperkatakan oleh PAS tentang Umno selama ini. Masyarakat tiba-tiba menjadi terlalu mudah untuk faham apabila saban hari mereka melihat, mendengar dan sesetengahnya merasai sendiri pembohongan demi pembohongan yang dihamburkan oleh pemimpin Umno. Rakyat yang sudah pun tergerak hati untuk melakukan perubahan, menjadi bertambah terdorong untuk melaksanakan apa yang mereka hajati itu.

PAS secara umumnya, dan PAS Terengganu secara khususnya, terbukti berupaya memanipulasi dengan baik angin perubahan yang bertiup semakin kencang dalam masyarakat itu. Dari situlah bisikan saraf ‘Acu Ubah Sekali’ menjalar dengan berkesan dari mulut ke mulut, dari mata ke mata dan dari hati ke hati. Setiap rakyat Terengganu yang layak menyuarakan perubahan menjadi target slogan tersebut. Maka setiap wasilah dan uslub digunakan sepenuhnya oleh PAS untuk mengajak rakyat ‘Acu Ubah Sekali’.

Perkataan ‘Acu’ dalam bahasa baku Terengganu bermaksud ‘cuba’ atau try. Ia mengandungi pelawaan atau ajakan secara lembut untuk melakukan sesuatu. Jauh sekali untuk dikatakan ia mengandungi unsur paksaan atau ugutan. Maka bertepatan sangat dengan sistem nilai dan moral orang Melayu yang sukakan pendekatan secara lembut.

Tambahan pula kalimah ‘Sekali’ di akhir slogan itu jelas menggambarkan bahawa penyerunya benar-benar merayu. Bukan banyak yang diminta, sekadar sekali sahaja.

Seruan ‘Acu Ubah Sekali’ adalah daripada PAS. Ia bukan ditujukan kepada sesama para penyokong PAS yang sudah diketahui memang mengundi PAS. Mereka itu tidak perlu diubah sikap dan pendirian. Bahkan keseluruhan mereka itu menjadi penyeru-penyeru ke arah perubahan itu.

Sasaran seruan itu ialah para pengundi yang selama ini menyokong BN dan bekerja keras bagi memastikan kemenangan BN. Apa yang diharapkan berubah ialah sikap politik mereka dalam memilih calon atau parti yang bertanding. Orang-orang Umno atau golongan ‘atas pagar’ yang selama ini memangkah BN, dirayu ‘ubah sekali’ tabiat atau kebiasaan itu, dalam pilihan raya kali ini.

Dengan ‘ubah sekali’ itulah diharapkan DUN-DUN yang masih belum dimenangi PAS akan berjaya ditawan. Manakala bagi DUN-DUN yang telah dimenangi akan menyaksikan peningkatan sokongan yang ketara kepada calon-calon PAS.

Dalam ertikata yang lain, ‘Acu Ubah Sekali’ tidak bermaksud menyeru rakyat yang sudah menyokong PAS sebelum ini agar mengubah tabiat mereka. Ia juga tidak bermaksud agar semua wakil rakyat, termasuk ADUN-ADUN PAS yang sudah menang, turut diubah. Ia adalah seruan daripada PAS untuk Umno/BN, seruan daripada jentera PAS untuk para pengundi BN, dan seruan daripada ahli-ahli PAS keseluruhannya kepada golongan simpatisan BN selama ini.

Satu hakikat yang nyata, para penyokong dan pengundi BN ada di mana-mana. Waimma DUN yang mereka menang atau yang dimenangi PAS. Justeru, ‘Acu Ubah Sekali’ bersesuaian untuk diwar-warkan di seluruh pelusuk negeri. Biar semua orang bercakap soal perubahan.

Mengapa perubahan perlu dilakukan, sudah tidak menjadi persoalan utama lagi. Rata-rata rakyat dapat melihat, malah mengalami sendiri, sebab-musabab yang mendorong perasaan ke arah perubahan. Rakyat merasakan mereka tidak diberi peluang mengecapi nikmat pembangunan dan hasil kekayaan negeri secara yang sepatutnya. Kalimah ‘Negeri Kaya Rakyat Miskin’ semakin dirasai kebenarannya apabila terlalu banyak kepentingan rakyat gagal dibela oleh kerajaan BN.

Isu tol di Jambatan Sultan Mahmud sebenarnya bukan satu perkara remeh, sebagaimana yang dianggap oleh BN. Walau pun ia hanya melibatkan RM1 untuk perjalanan pergi dan balik, namun bagi rakyat bawahan ia merupakan suatu kegagalan BN membela kepentingan mereka.

Persoalannya bukan kecil atau besar nilai kutipan, tetepi wajar atau tidak ia dikutip dari rakyat. Sedangkan negeri Terengganu diwar-warkan sebagai negeri kaya. Bahkan, jambatan itu sendiri pun dibina dengan khazanah kekayaan negeri. Maka apa perlunya lagi mengutip wang rakyat?

Kerajaan BN juga dilihat gagal menjaga kepentingan rakyat dengan meneruskan kutipan cukai rumah kediaman, sedangkan sumber pendapatan daripada hasil kutipan itu tidak seberapa jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan tahunan tetap yang lain. Bagaimana pun kerajaan BN memandang perkara itu remeh, sedangkan nilai RM50 atau RM100 adalah suatu yang bermakna bagi sebuah keluarga di kampung.

Penyelewengan dalam pembahagian zakat dan pengagihan bantuan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) juga tidak dapat diselindungkan lagi. Dalam kedua-dua kes ini, penyelewengan didapati berlaku di peringkat ‘mengangkat nama’ penerima, yang mana kebiasaannya dilakukan oleh ketua kampung masing-masing. Pihak imam mukim dan Pejabat Agama Daerah selalunya sekadar mengesahkan senarai yang diserahkan oleh ketua-ketua kampung, tanpa meneliti (atau tanpa dibenarkan meneliti!) dan menyelidiki sejauh mana para penerima itu benar-benar layak menerima wang zakat.

Maka berlakulah orang yang berkereta, yang mempunyai rumah sewa dan juga ada bot di laut, tetapi turut termasuk dalam senarai orang yang layak menerima zakat saban tahun. Sedangkan orang-orang yang benar-benar ‘sesak’ dinafikan hak mereka, atas perkiraan kronisme dan nepotisme para ketua kampung.

Begitulah juga dengan penerima bantuan PPRT yang rata-rata terdiri daripada anak-beranak atau aktivis Umno. Pertimbangan layak atau tidak bukan lagi atas dasar sumber pendapatan dan tahap kehidupan, tetapi lebih didorong oleh kepentingan politik dan kekeluargaan. Maka berlakulah bantuan perumahan diberikan kepada orang yang sudah memiliki rumah. Lalu mereka sekeluarga menduduki rumah bantuan, dan menjadikan rumah asal mereka sebagai rumah sewa.

Dalam kes yang lain pula, seorang penerima yang sepatutnya menerima beberapa ribu ringgit untuk membina rumah PPRT telah menggunakan peruntukan tersebut untuk membesarkan dapur rumahnya yang sedia ada.

Ertinya pembahagian atau pengagihan kekayaan jelas tidak dilakukan secara adil. Akibatnya hanya segelintir rakyat yang berpeluang mengecapi nikmat kekayaan tersebut. Sedangkan sebahagian besar rakyat lagi, yang sebahagiannya lebih layak daripada mereka itu, dinafikan hak menikmati anugerah Allah itu.

Beberapa projek mega yang dilaksanakan oleh kerajaan BN turut menjadi kecaman rakyat, kerana ia hanya bermanfaat untuk segelintir orang sahaja. Projek padang golf umpamanya, jelas mendapat tentangan rakyat. Ia bukan sahaja melibatkan tanah yang luas, tetapi juga peruntukan yang besar dari kerajaan negeri.

Kedua-dua khazanah negeri itu, iaitu tanah dan duit, adalah sangat-sangat diperlukan oleh rakyat Terengganu yang rata-rata dalam tahap miskin dan separa miskin. Mereka berpendapat alangkah baiknya tanah yang sekian-sekian hektar untuk padang golf itu ditimbus dan diratakan bagi dibahagi-bahagikan kepada rakyat, untuk dibuat tapak rumah kediaman!

Apakah kerajaan lebih mengutamakan kepentingan beberapa kerat ‘orang berada’ untuk menggunakan padang golf selama beberapa jam dalam seminggu, berbanding ratusan keluarga yang masih dahagakan tanah untuk tempat tinggal siang dan malam sepanjang hidup mereka? Malangnya, BN memandang sepi keluhan rakyat itu, dan pembinaan padang golf diteruskan juga. Rakyat yang tidak bertanah kekal tidak bertanah.

Persoalannya bukan rakyat tidak setuju dengan pembangunan. Rakyat akan merestui kekayaan negeri yang dibelanjakan oleh kerajaan, asal sahaja ia seimbang dengan kepentingan rakyat terbanyak. Biar sepadan antara tanah dan duit kerajaan negeri yang dihabiskan untuk sesuatu projek dengan nikmat atau manfaat yang diperolehi oleh rakyat, hasil pembinaan projek berkenaan.

Sebab itulah rakyat tidak setuju apabila kerajaan BN membina Muzium Negeri di Bukit Losong, Kompleks Sukan dan Gerbang Persilatan di Gong Badak. Rakyat tidak nampak prioriti perlaksanaan projek-projek berkenaan dalam keadaan rata-rata rakyat masih dibelenggu kemiskinan. Jangan dikatakan rakyat dari serata ceruk negeri akan berduyun-duyun mengunjungi muzium dan kompleks sukan itu, mereka yang berada beberapa kilometer di sekitar tempat itu pun sebahagian besarnya masih belum berpeluang mengunjunginya. Maka rakyat bertanya, untuk siapa kerajaan BN membina bangunan-bangunan tersebut?

Barangkali antara isu yang paling ‘terjijak’ di hati masyarakat terbanyak ialah sikap kerajaan Persekutuan yang jelas ‘menganak-tirikan’ Terengganu dalam beberapa aspek. Perdana Menteri pun satu hal juga. Adakah patut sebuah negeri sekuat Terengganu, yang hanya kalah tujuh kerusi DUN dan satu kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum 1995, tidak dihadiahkan walau seorang pun menteri penuh? Sedangkan Kelantan yang lebih separuh kerusi DUN dikuasai PAS, dan hampir separuh kerusi Parlimen dimenangi PAS, mendapat dua orang menteri penuh yang menjawat tiga kementerian pula.

Ini bukan soal dengki! Para pemimpin Umno mesti mengakui hakikat bahawa setiap rakyat di negara ini ada sentimen kenegerian, sentimen sayangkan negeri masing-masing, banyak atau sedikit. Setiap warga negara sepatutnya dilayan sama rata. Biarkan Kelantan dengan keistimewaannya. Tetapi di masa yang sama takkan tak ada langsung peruntukan menteri penuh untuk Terengganu? Adakah cukup dengan hanya tiga timbalan menteri sahaja?

Malang lagi bagi rakyat Terengganu apabila para pemimpin kerajaannya sekadar memandang sepi rungutan mereka. Memang sudah jadi perangai pemimpin BN, pantang menegur apa jua keputusan pimpinan mereka. Mereka hanya tahu mengikut. Sedangkan rakyat terbanyak terasa amat ‘kecil hati’ melihatkan kerajaan BN Pusat melayan negeri mereka.

Sudahlah Kelantan dan Terengganu dibezakan dari segi jumlah perjawatan utama itu, pacuan pembangunan kebendaan juga amat nyata perbezaannya. Sesiapa jua yang berpeluang ke Kota Bharu sebelum pilihan raya umum lalu, kemudian pergi pula ke Kuala Terengganu, di sana akan jelas nyata perbezaan. Boleh dibezakan jumlah bangunan tinggi, jumlah hotel, jumlah pusat membeli-belah.

Dalam keadaan sebegitu pun, BN Pusat didakwa masih lagi menumpukan saluran projek pembangunan ke Kelantan. Kebetulan pula kedua-dua menteri yang ada di situ pun bertanggungjawab terhadap pembangunan. Seorang berjawatan Menteri Pembangunan Usahawan, manakala seorang lagi Menteri Pembangunan Luar Bandar. Kedua-duanya menjadi saluran bagi projek-projek pembangunan.

Maka di kalangan rakyat Terengganu ada yang berpendapat bahawa sememangnya kerajaan BN tidak boleh diharapkan untuk tambah menaikkan imej Terengganu di peringkat nasional. Kalau sesama parti BN (antara Pusat dan Negeri) pun tidak dapat menolong Terengganu, maka apa salahnya menukar kerajaan kepada parti lain? Untung-untung dapat jadi macam Kelantan, dapat peruntukan Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan lain-lain keistimewaan lagi!

Sindrom ‘Tiru Kelantan’ itu rupa-rupanya tidak terhenti sekadar persoalan menteri penuh dan isu pembangunan sahaja. Ia turut terseret kepada beberapa keistimewaan lain yang hanya terdapat atau terlaksana di Kelantan, dan tidak di negeri-negeri lain yang diperintah oleh BN, termasuk Terengganu.

Di kalangan penjawat awam di Terengganu, ada yang berasal dari Kelantan, mempunyai keluarga di Kelantan atau sesetengahnya memang tinggal di Kelantan dan berulang-alik ke tempat kerja di Terengganu. Lagi pun, dua negeri itu adalah berjiran. Maka apa jua yang berlaku di Kelantan sememangnya berupaya mempengaruhi pemikiran rakyat Terengganu.

Pemerintahan PAS di Kelantan alhamdulillah telah berjaya memperkenalkan beberapa keistimewaan untuk kakitangan yang bernaung di bawah pentadbiran kerajaan negeri. Antaranya ialah hari kerja lima hari seminggu dan cuti mingguan selama dua hari. Kelantan juga telah mempelopori cuti bersalin 60 hari, lama sebelum Kerajaan Persekutuan turut melaksanakannya. Maka apabila PAS Terengganu menjanjikan untuk menambah cuti mingguan kepada dua hari dan cuti bersalin kepada 90 hari, kakitangan kerajaan negeri meletakkan keyakinan bahawa ia pasti akan dilaksanakan, sekiranya PAS diberi mandat memerintah Terengganu.

Kakitangan kerajaan Negeri Kelantan juga telah sekian lama menikmati kemudahan pinjaman tanpa faedah untuk pelbagai keperluan hidup. Sedangkan perkara yang sama tidak pula dilakukan oleh kerajaan BN, walau pun ia berkeupayaan melakukannya.

Langkah kerajaan PAS Kelantan menutup terus premis perjudian juga amat memalukan rakyat Terengganu. Mereka berasa malu bukan kerana tidak dapat berjudi di Kelantan, tetapi malu terhadap sikap kerajaan negeri mereka yang tidak prihatin terhadap tuntutan agama.

Barulah mereka sedar bahawa bukan susah sangat jika sebuah kerajaan hendak melaksanakan hukum Tuhan. Sedangkan Kelantan yang jauh lebih miskin daripada Terengganu, bertindak berani membatalkan lesen judi yang mampu memberi pulangan ratusan ribu ringgit setahun. Maka apalah sangat hasil judi itu bagi Terengganu yang sudah kaya ini?

Rakyat Terengganu berasa amat malu bila negeri mereka dilabelkan sebagai ‘pangkalan judi’, setelah kaki-kaki judi di Kelantan berduyun-duyun mencari tempat perjudian ‘halal’ di Terengganu. Walau pun kerajaan BN kemudiannya turut bertindak menutup premis judi di seluruh negeri itu, ia sudah terlambat untuk memenangi hati rakyat. Bahkan, ia dilihat tidak ikhlas. Lebih kerana didesak oleh kepentingan politik bagi menghadapi serangan PAS.

Segala kecacatan dan ketidak-caknaan kerajaan BN terhadap kepentingan rakyat itu menjadi salah satu pendorong untuk mereka merealisasikan seruan PAS agar ‘Acu Ubah Sekali’. Mereka telah benar-benar mengubah, dan kerajaan telah pun berubah. Maka kalau mereka benar-benar mahu mengubahnya hanya ‘Sekali’ sahaja pun, itu sudah tidak mengapa bagi PAS. Cukuplah sekali dalam pilihan raya lalu mereka mengubah kerajaan. Harapnya kerajaan yang ada ini tidak akan diubah-ubah lagi. Begitulah hendaknya!

(Artikel ini adalah Bab 7, Bahagian B: Tanda-tanda Kemenangan, dalam buku 'Masa Untuk Tok Guru Buktikan - PAS Mampu Pimpin Malaysia', terbitan Penerbitan Pemuda, Gombak, Ogos 2000)

No comments:

Post a Comment