Oleh: MOHD NASIR AWANG
Tidak ada rekod jelas berhubung keterlibatan aktif Tengku
Zaihan Che Ku Abd Rahman di dalam politik Umno/Barisan Nasional (BN) di Besut, lebih-lebih
lagi di Kuala Besut. Tidak kedengaran juga bual bicara masyarakat setempat
mengenai “gelomok” nya beliau dengan orang-orang kampung, termasuk sepanjang
tempoh menjawat Jurutera di Jabatan Perparitan dan Saliran (JPS) Daerah Besut
sejak lima tahun lalu.
Satu-satunya faktor ditonjolkan BN dalam menjustifikasi
pemilihan Tengku Zaihan sebagai calon terbaik parti itu berdepan PAS dalam
Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut, 24 Julai nanti ialah kerana beliau
anak jati Dun tersebut. Tengku Zaihan anak kelahiran Kampung Nail, kira-kira
satu kilometer dari pekan Kuala Besut dan muara Sungai Besut.
PAS juga mengambil serius desakan dan pengesyoran
pelbagai pihak yang cenderung mengharapkan parti itu mengemukakan seorang anak
jati Kuala Besut sebagai calonnya. Maka di atas perkiraan itu PAS memilih Haji
Azlan @ Endut Yusof sebagai calonnya. Ahli perniagaan dan kontraktor berusia 48
tahun itu anak kelahiran Kampung Baru, salah sebuah lokaliti di dalam Dun Kuala
Besut.
Ertinya kedua-dua pihak mengemukakan calon yang menepati
kriteria paling diperbahaskan umum itu. Namun ternyata faktor anak jati Kuala
Besut bukan satu-satunya jaminan memberi kelebihan kepada mana-mana pihak
antara kedua mereka. Penelitian terhadap beberapa aspek lain menyerlahkan betapa
calon pilihan PAS, yang lebih dikenali dengan nama ‘Che Long’ setakat ini
mempunyai kelebihan agak ketara berbanding calon diisytiharkan BN itu.
Pertama, apa yang lebih memihak kepada Che Long dalam
perbandingan ini ialah kebersamaan beliau dengan penduduk setempat pada
sebahagian besar tempoh hidupnya. Dari zaman persekolahan, zaman pekerjaannya,
hingga ke zaman berpolitiknya, ketiga-tiga tempoh perkembangan hidupnya itu
secara jujur dilihat menzahirkan kelebihan di pihak Che Long berbanding Tengku
Zaihan.
Calon PAS itu bersekolah di Kuala Besut. Maka seramai
mana kawan, guru dan kenalan diperolehinya sepanjang persekolahan itu sudah
tentu ramai dari kalangan penduduk Kuala Besut. Sedangkan Tengku Zaihan
menghabiskan zaman persekolahan dan pengajiannya di perantauan. Beliau
bersekolah menengah di Dungun, sebelum melanjutkan pula pengajian ke peringkat
universiti di Pulau Pinang. Sekerap mana pun dia pulang sebelum ini (kalau pun
dia kerap pulang bercuti sepanjang tempoh pengajian itu), sudah tentu tidak sama
dengan seorang lain (Che Long) yang ‘bertumah’ di kampung sepanjang masa itu.
Apabila memasuki alam pekerjaan pula, kelebihan sekali
lagi memihak kepada Che Long. Nama beliau mula menjadi sebutan masyarakat
sebagai peniaga stor kayu yang “mudoh bbaso, senae kkiro”. Ertinya, beliau suka
mempermudahkan segala urusan jual-beli, tidak terlalu ‘pegang harga’ dan
pemurah.
Sifat pekerjaannya itu juga menjadikannya berinteraksi
dengan masyarakat setiap hari. Para pekerjanya adalah penduduk tempatan,
pelanggan yang berurusan dengannya pula kebanyakannya dari kampung-kampung
sekitar Kuala Besut juga. Cara interaksi antara mereka itu tentu sekali berbeza
dengan seorang pegawai kerajaan (calon BN), yang hanya akan turun menemui
masyarakat atas tugasan rasmi, di dalam menyelesaikan kes-kes tertentu sahaja.
Kedua, perbezaan amat ketara juga ialah dalam sumbangan
bakti kedua-dua mereka kepada masyarakat. Sifat dermawan Che Long kepada
masyarakat Besut, terutama di Kuala Besut sendiri telah diketahui umum sejak
sekian lama. Kekayaan anugerah Ilahi kepadanya menerusi usaha niaganya yang
berjaya ternyata tidak dihabiskannya untuk diri dan keluarganya semata-mata.
Hampir tidak ada program besar parti yang tidak menerima
sumbangan bermakna daripada Che Long. Saya teringat dalam satu mesyuarat AJK
PAS Kawasan Besut, ketika mana saya masih berada di dalam hierarki parti di
situ, Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan, Puan Napisah Ismail, membentangkan
program-program yang mahu dilaksanakan sayap parti itu. Beliau lantas memohon
peruntukan daripada PAS Kawasan, dan secara spesifik meminta sumbangan peribadi
daripada dermawan-dermawan, terutamanya Che Long.
Hamba Allah ini yang turut berada di dalam mesyuarat
tersebut selaku Bendahari PAS Kawasan Besut tanpa teragak terus bertanya,
“agak-agak berapa (RM) yang Muslimat perlukan?” Saya dimaklumkan kemudiannya,
jumlah disumbangkan Che Long kepada Muslimat sangat besar, sekira-kira tidak
perlu Dewan itu meminta sumbangan kewangan daripada pihak lain bagi menjayakan
program tersebut. Setakat saya tahu, sumbangan itu dari poket peribadi Che
Long, bukan dari akaun PAS Kawasan.
Jumlah masjid dan surau/musolla yang mendapat sumbangan
pembinaan daripada poket Che Long juga sangat banyak. Seorang sahabat baik saya
yang juga seorang guru selaku penggerak sebuah surau di Kampung Keluang (Dun
Kota Putera) pernah memberitahu saya bahawa kebuntuannya mencari sumber
kewangan menyiapkan surau yang baru dibina di qaryahnya beberapa tahun lalu
akhirnya terlerai selepas perbualan ringkas dengan Che Long. Hanya dengan satu
panggilan telefon, dia mendapat peruntukan “perkakas atas”, yakni atap dan
segala struktur kekuda yang menampungnya.
Begitu juga dengan jumlah rumah kediaman golongan tidak
bernasib baik yang diberikan bantuan berbagai alatan pembinaan. Dalam setiap
kejadian bencana yang menimpa masyarakat di Besut, apabila perjalanan bantuan
diambil menerusi saluran parti, pasti akan ada sumbangan peribadi daripada
kontraktor berjaya ini. Paling tidak pun, jika parti menjanjikan pembiayaannya,
Che Long tidak teragak mendahulukan perbelanjaan peribadinya untuk penyelesaian
segera permasalahan rakyat.
Pendekata, jiwa menabur bakti dan tidak “kupid”
menjadikan beliau sangat sesuai dijadikan tempat mengadu hal oleh masyarakat,
terutama khalayak yang tidak bernasib baik. Tidak sia-sia Alah Ta’ala
berterusan menganugerahkan rezeki kepadanya. Lebih tidak sia-sia Allah
mengilhamkan kepada para pemimpin PAS untuk memilih insan mulia ini sebagai
sandaran menakluki hati-hati para pengundi di Dun Kuala Besut, 24 Julai nanti.
Ertinya, kelebihan di pihak Che Long bukan sekadar faktor
beliau anak jati Dun Kuala Besut. Beliau anak jati yang dekat dan berdampingan
dengan permasalahan masyarakat. Semoga Allah membantu perjuangan ini dengan
tampilnya seorang tokoh yang benar-benar “mudoh
bbaso, senae kkiro” ini!
(Artikel ini adalah versi asal (sebelum potong) kepada artikel disiarkan akhbar Harakah Bil. 1861, 6-9 Ramadhan 1434/15-18 Julai 2013 di ruangan 'F4 FOKUS PRK KUALA BESUT' dengan tajuk 'Che Long 'mudoh bbaso, senae kkiro')
No comments:
Post a Comment