Amal ibadat untuk taqarrub ilallah merupakan satu
tuntutan kepada setiap individu muslim di sepanjang kehidupan. Tuntutan itu
tidak dikhususkan pada bulan-bulan tertentu sahaja.
Cuma mungkin apabila datangnya musim atau bulan utama, yang
diketahui ada kelebihan yang khusus padanya, umat Islam disaran mempertingkatkan
amal ibadat melebihi waktu-waktu lain.
Menjadi tabiat dan naluri semulajadi setiap manusia
sukakan kelebihan. Lalu berbekalkan pengetahuan dan pemerhatian terhadap amalan
generasi orang tua, umat Islam akan berlumba-lumba mempertingkatkan amal ibadat
mereka di sebarang kesempatan yang datang.
Keghairahan merebut peluang mendapatkan kelebihan itu
bagaimana pun kerap menjerumuskan umat Islam ke dalam kekeliruan. Semuanya
berpunca kerana mereka tidak mendalami ilmu dan maklumat berhubung amal ibadat
dimaksudkan secara sahih.
Kebanyakan mereka turut mengamalkan sesuatu hanya
berdasarkan tradisi atau ikut-ikutan. Manakala yang lain pula memetik sandaran
kelebihan-kelebihan amal itu daripada apa jua sumber yang melintas di hadapan
mereka. Hanya sebahagian yang benar-benar memberati aspek kesahihan nas
berhubung sesuatu amalan.
Sebab itu, tidak mengejutkan apabila didapati tidak
sedikit pemahaman umum mengenai keistimewaan amalan pada sesuatu bulan atau
waktu sebenarnya bersalahan dengan saranan sebenar di sisi agama. Pemahaman
atau kepercayaan itu malah tidak mempunyai sandaran nas yang kukuh.
Kelebihan
Rejab dan Syaaban
Itulah yang terserlah apabila kami mengajukan soalan
kepada seorang ilmuan Islam terkenal, Dato’ Dr Johari Mat, mengenai dakwaan
sebahagian umat Islam berhubung galakan mengamalkan puasa sunat pada bulan
Rejab. Sehinggakan bual bicara mengenai kelebihan amalan itu menjadi bahan
perkongsian paling rancak di laman-laman sembang sosial.
“Sebenarnya pada bulan Rejab ini tidak ada suatu arahan
atau dalil daripada hadith Rasulullah saw, yang menuntut supaya ada amalan-amalan
tertentu. Puasa sunat digalakkan seperti biasa. Tidak ada puasa pada 20 Rejab,
contohnya, tidak ada puasa awal Rejab ke. Tidak ada sesuatu yang disyariatkan
secara yang khusus. Ia seperti bulan-bulan yang lain juga,” tegasnya.
Bagaimana pun, menurutnya, hakikat berbeza tersurat untuk
bulan Syaaban. Sememangnya di bulan ini umat Islam digalakkan berpuasa lebih daripada
bulan-bulan lain.
“Berbanding dengan Rejab, Syaaban ada arahan itu. Sehingga
diriwayatkan Rasulullah saw berpuasa di kebanyakan Syaaban. Ada sebahagian
hadith yang mengatakan Rasulullah berpuasa sunat pada Syaaban ini sepenuhnya,
ada yang menyebut tidak sepenuh tapi hampir-hampir penuh,” Dr Johari
menerangkan perbezaan itu.
Bagi Ahli Dewan Negara dari Kelantan ini, galakan itu
merupakan satu keistimewaan yang ada pada bulan Syaaban. Ia sebenarnya sebagai
persediaan untuk menghadapi Ramadhan.
Sehubungan itu, beliau turut menegur satu lagi salah
faham masyarakat Islam yang berpegang kononnya selepas separuh Syaaban (Nisfu
Syaaban), tidak digalakkan lagi berpuasa sunat.
“Sebenarnya boleh puasa, tapi tidak mula di sini, dengan
Nisfu Syaaban. Dia berpuasa sejak dari awal bulan. Puasa yang paling baik ialah
puasa sebagaimana yang Nabi saw sebut; puasa pada hari Isnin dan Khamis, puasa
pada “Hari-Hari Putih” – 13, 14, 15 setiap bulan, tak kira hari apa. Kemudian
puasa kalau boleh lagi, buka sehari, puasa sehari – selang sehari,” jelasnya, sekaligus
menafikan fahaman disebutkan itu.
Keistimewaan
puasa
Ibadat puasa semestinya mempunyai keistimewaan
tersendiri. Selain dijanjikan pahala yang banyak bagi orang yang
mengerjakannya, hakikat puasa itu turut mendorong kebaikan-kebaikan yang lain.
“Puasa ni asal (zahirnya) tak makan-tak minum. Tapi dia
pergi lebih lagi, berpuasa anggota, puasa keinginan. Anggota tubuh badan kita
tak buat perkara yang Allah larang. Kalau bercakap pun, tidak bercakap yang tidak
baik.”
“Begitulah juga keinginan. Apa-apa yang bercanggah dengan
agama, kita ketepikan. Sebenarnya, puasa ni nak melatih seseorang itu supaya
jiwa dia bersih, dan apabila jiwa dia bersih betul, dia jadi seorang yang
solehin. Dan (puasa Ramadhan) ini merupakan latihan, masuk kem lah... setahun
sekali, kita panggil latihan memartabatkan seseorang muslim. Pada 11 bulan yang
lain, kita sentiasa dalam latihan, tapi ini kemuncak latihan, kita masuk kem
Ramadhan,” hurainya beranalogi.
Persediaan
memasuki Ramadhan
Bekas Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan
Ismail Petra (KIAS) di Nilam Puri ini selanjutnya menyenaraikan beberapa
perkara yang wajar dibuat sebelum dan sepanjang Ramadhan.
Pertama, katanya, bertaubat nasuha. Menurutnya, walau pun
taubat dituntut pada setiap waktu, tetapi ia lebih diwajibkan lagi sebelum masuk
Ramadhan. Beliau memetik ayat al-Quran, Surah An-Nur ayat 31, sebagai dalil mewajibkan
taubat.
“Kedua, berbaik dengan semua orang dan lupakan
perseteruan atau perkelahian. Ini juga sebelum kita melangkah masuk ke bulan Ramadhan.
Mana-mana perkelahian atau permusuhan, kita kena damaikan dan kita melupakan
kesalahan orang lain terhadap kita. Kalau tidak, kita masuk Ramadhan, kita
puasa, kita sembahyang, tapi puasa kita, sembahyang kita boleh pahala kat orang,
sebab kita buat salah kat orang,” beliau mengingatkan.
Perkara seterusnya yang perlu dibuat, katanya, ialah bertaubat
daripada kederhakaan terhadap ibubapa. Orang yang derhaka terhadap ibubapa
memang berdosa besar dan boleh membawa seseorang itu tidak masuk syurga. Rasulullah
saw bersabda dalam hadith diriwayatkan oleh Hakim (hadith sahih): Tiga golongan
yang tidak masuk syurga – orang yang derhaka terhadap ibubapa; orang dayus dan
orang lelaki yang menjadi perempuan.
Dr Johari turut menyenaraikan tuntutan belajar memahami
puasa (Fiqhus-Siyam) sebagai salah satu perkara yang perlu diberikan perhatian.
Dalam ertikata lain, sebelum memasuki Ramadhan, kita perlu mempersiapkan diri dengan
ilmu bagaimana berpuasa, adab-adabnya dan juga perkara yang berkaitan dengan
puasa, seperti iktikaf, tarawih, zakat fitrah, sedekah dan sebagainya.
“Kelima, berazam dengan sungguh-sungguh untuk memakmurkan
Ramadhan dengan amal soleh. Keenam, memperbanyakkan membaca al-Quran. Baca
al-Quran memang sunat yang digalakkan setiap masa, tapi lebih lagi digalakkan pada
bulan Ramadhan, berbanding bulan-bulan lain,” hurainya lagi.
Beliau turut menyeru umat Islam mengambil kesempatan kehadiran
Ramadhan untuk tidak meninggalkan solat berjamaah, sebagai menyahut jaminan
Nabi saw: Siapa yang solat berjamaah 40 hari berturut-turut dengan mendapat
takbir pertama bersama imam, mendapat jaminan dua kelepasan; daripada api
neraka dan sifat nifak (HR At-Tirmizi).
Kelapan, katanya, sebelum dan dalam Ramadhan juga kita dituntut
memperbanyakkan amal-amal sunat, sehingga Allah mengasihi kita. Beliau memetik
firman Allah menerusi hadith Qudsi yang bermaksud: “HambaKu sentiasa bertaqarub
kepadaKu dengan melakukan amalan sunat, sehingga Aku kasih kepadanya.” Justeru,
sesiapa yang ingin mendapat kasih Allah, maka hendaklah dia memperbanyakkan
amalan sunat.
“Kesembilan, melakukan umrah di bulan Ramadhan. Pahalanya
sangat besar, ia sama seperti mengerjakan haji dan umrah bersama Rasulullah saw,”
sambungnya, seraya memetik dua buah hadith muttafaq ‘alaih sebagai sandaran
hujahnya itu.
Iktikaf dan “Insurans”
Sebagai menyimpulkan keistimewaan Ramadhan, Dr Johari
menyebutkan secara khusus dua amalan paling digalakkan. Pertama, katanya, iktikaf
yang dianggap sangat sinonim dengan ibadat puasa Ramadhan. Bahawa Rasulullah
saw kebiasaannya menumpukan amalan itu pada 10 terakhir Ramadhan. Bahkan, pada
tahun terakhir sebelum kewafatannya, Baginda saw menumpukan 20 hari terakhir
untuk iktikaf.
“Yang kedua “insurans”. Puasa ni kalau kita boleh ibarat,
serupa kita beli kereta baru, kita ambil insurans nombor satu. Kerana
dibimbangi kereta accident (kemalangan)
atau apa saja. Begitu juga puasa. Ia mungkin jadi kemek, cedera (cacat). Jadi
kita kena ambil “insurans” atau takaful,” lontarnya, sekali lagi beranalogi.
Ada pun “insurans” dimaksudkannya ialah dengan cara kita
memberi seseorang berbuka pada setiap hari di bulan Ramadhan. Rasionalnya,
apabila kita memberi seseorang berbuka puasa, maka kita akan mendapat pahala puasanya,
tanpa dikurangkan pahala untuknya walau sedikit pun. Dengan pahala itu, dapat
kita cover (tampung) sebarang kecacatan
yang mungkin berlaku ke atas puasa kita.
Ya, menarik bukan lontaran ini? Justeru, mengapa tidak setiap
kita merebut peluang ini? Tanamkanlah azam untuk memberi makan orang berbuka
puasa, dengan sumbangan makanan pada kadar yang boleh mengenyangkan seseorang
itu.
(Artikel ini disiarkan majalah bulanan ERA Muslimah, Edisi Julai 2012, di ruangan TOPIK dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment