Oleh: MOHD NASIR AWANG
SUASANA masyarakat Arab, khususnya di Madinah, sama sekali berbeza selepas ketiadaan Nabi Muhammad saw di sisi. Buat beberapa ketika, keadaan kaum muslimin sendiri seakan-akan sangat tidak teratur, seolah-olah sedang berada di jurang perpecahan yang dahsyat.
SUASANA masyarakat Arab, khususnya di Madinah, sama sekali berbeza selepas ketiadaan Nabi Muhammad saw di sisi. Buat beberapa ketika, keadaan kaum muslimin sendiri seakan-akan sangat tidak teratur, seolah-olah sedang berada di jurang perpecahan yang dahsyat.
Dalam siri terdahulu telah disinggung sepintas lalu ketegangan
yang tercetus di kalangan para sahabat ternama, ekoran wujudnya perbezaan
pendirian mengenai siapa paling layak diangkat menggalang-ganti Baginda saw.
Ada kumpulan tertentu menuntut pembahagian kuasa
pemerintahan. Tuntutan paling lantang datang daripada golongan Ansar. Mereka
mahu diwujudkan dua jawatan khalifah, satu untuk mereka, dan satu untuk
golongan Muhajirin. Mereka malah sudah menamakan Saad bin Ubadah sebagai calon
khalifah kaum Ansar.
Di pihak Muhajirin pula, meski pun mereka tidak selantang
golongan Ansar, terdengar juga suara-suara agar jawatan khalifah tidak
diberikan kepada Saidina Abu Bakar. Di antara yang pada permulaannya
menunjukkan penentangan terhadap pelantikan Abu Bakar ialah Saidina Abbas,
Zubair bin Awwam, Talhah bin Ubaidillah dan Abu Sufyan bin Harb (Awang, 2010).
Diriwayatkan Abu Sufyan malah pergi lebih jauh, hinggakan
sempat menyuarakan protesnya kepada Saidina Ali dan Abbas ra. Katanya, “wahai
Ali Abdul Manaf, mengapa Abu Bakar yang menjadi pemimpin? Di mana dua orang
yang selalu membela orang lemah? Di mana dua orang yang selalu bersama rakyat
bawahan: Ali dan Abbas?”
Ali dan Abbas tidak menjawab, sehingga beberapa ketika
kemudian Abu Sufyan mengulangi provokasi sama. Lantas Ali menjawab dengan nada
marah, “apakah engkau masih menjadi musuh Islam dan orang Islam? Sikapmu itu
sama sekali tidak akan membawa maslahat atau mudharat bagi Islam dan umatnya.
Kami melihat bahawa Abu Bakar memang layak untuk itu.” (Asy-Syarqawi, 2011)
Khalayak yang longgar pegangan kepada Islam, atau yang
selama ini mungkin tertarik kepada Islam disebabkan pengaruh dan kebaikan
batang tubuh Baginda saw, tidak sedikit yang terurai ikatan akidah mereka. Ada
yang menganggap sudah tidak ada Islam selepas tiadanya Nabi saw.
Ammar bin Yasir ra dalam satu riwayat menggambarkan
keadaan masyarakat di Madinah sejurus kewafatan Baginda saw seperti berikut,
“para sahabat ra seperti domba-domba tanpa pengembala. Madinah al-Munawarah
menjadi lebih sempit daripada cincin” (Al-Mishri, 2010).
Musuh-musuh Islam, terutama dua kuasa besar iaitu Rom dan
Parsi, menganggap ketiadaan Baginda saw suatu ‘kemenangan moral yang besar’
buat mereka. Sekian lama mereka menunggu saat umat Islam menampakkan kelemahan
dan kekacauan. Bagi mereka inilah peluang keemasan untuk mereka mempertingkat
ancaman terhadap kaum muslimin, sekaligus memadamkan perkembangan Islam.
Namun, tanggapan negatif dan hasrat menghancurkan Islam itu
tidak menjadi kenyataan. Kebijaksanaan dan ketegasan Abu Bakar dalam
menyusunatur pentadbiran telah mengembalikan imej dan kredibiliti Islam serta
pemerintahannya di mata masyarakat umum.
Dalam masa yang singkat beberapa tindakan dan keputusan
tegasnya kembali memberikan kesan negatif terhadap pihak yang cuba menggugat
kekuatan Islam. Musuh-musuh Islam secara khususnya tidak sempat berlamaan
dengan rasa lega dan ‘kemenangan moral’ yang mereka kecapi ekoran kewafatan
Baginda saw.
Di antara langkah awal dilakukan Abu Bakar ialah membuat
pengukuhan dalaman. Beliau mengadakan pertemuan dengan Ahlil Bait (keluarga Rasulullah saw). Mereka membangkitkan jawatan
khalifah dalam menggantikan Baginda saw dan harta pusaka sebagai hak keluarga.
Abu Bakar menjelaskan ini bukan soal merebut jawatan, tetapi ia amanah bagi
memimpin umat. Pertemuan berakhir dengan para pemimpin Ahlil Bait, iaitu Ali dan Abbas serta yang lain membaiah Abu Bakar
sebagai khalifah.
Abu Bakar seterusnya menyusunatur anggota pemerintahannya
melibatkan para sahabat utama, termasuk nama-nama yang sebelum itu disebutkan
sebagai tidak bersetuju dengan pelantikan beliau. Mereka dilantik menjadi ahli
mesyuarat, para menteri, para hakim, panglima tentera dan ketua-ketua daerah
(Awang, 2010).
Hasilnya, wujudlah sebuah pemerintahan yang dianggotai
para pendokong yang mengenepikan sentimen keluarga, puak, atau bangsa dan
meletakkan perpaduan Islam mengatasi segala kepentingan yang lain. Harapan dan
jangkaan musuh bahawa umat Islam akan berpecah dan bermusuhan sesama sendiri
selepas kewafatan Baginda saw ternyata meleset.
Bagaimana pun, terdapat beberapa kes membabitkan
keputusan yang telah dibuat Rasulullah saw, yang kemudiannya menjadi pertikaian
di kalangan para sahabat. Ketegasan Abu Bakar untuk tidak memalingkan diri
daripada meneruskan keputusan dan dasar tersebut menjadi antara cabaran paling
hebat terhadap tugas kekhalifahannya.
1)
Tentera Usamah
Semasa hayatnya, Rasululah saw pernah memimpin tentera Islam
berdepan Rom Timur di Tabuk dan mencapai kemenangan. Kemaraan tentera Islam
menyebabkan Rom berundur, lalu memberi ruang kepada tentera Islam menguasai
beberapa puak Arab yang selama ini dikuasai Rom.
Sejurus sebelum kewafatannya, Baginda saw telah
mengarahkan tentera dipimpin Usamah bin Zaid berangkat memerangi Rom, khususnya
bagi memberi pengajaran kepada kabilah Qudha’ah yang memberikan kesetiaan
kepada Rom dalam memerangi kaum muslimin. Pasukan tentera Islam telah berada di
luar Madinah ketika berita kewafatan Baginda tiba.
Lalu sebahagian mereka berpandangan lebih baik mereka berpatah
balik. Bahkan, ada yang diriwayatkan memang berbuat demikian dan pulang ke
Madinah meratapi kewafatan Baginda saw. Sebahagian besar bagaimana pun kekal
berkhemah di luar Madinah dan menunggu keputusan selanjutnya daripada khalifah.
Apabila gejala murtad dan kekacauan golongan munafik
semakin menjadi-jadi dalam kalangan kaum muslimin, para sahabat dan Usamah
sendiri bersetuju mengubah misi ketenteraan daripada menghadapi tentera Rom
kepada menghadapi golongan pengacau ini.
Umar Ibnu al-Khattab ra menemui Abu Bakar dan menyampaikan
hasrat mereka: “Wahai khalifah, orang Arab sudah murtad. Mereka berpaling tadah
menjadi kafir seperti yang kamu sudah tahu. Kamu pula mahu meneruskan tugas
tentera Usamah (menentang Rom). Di dalam bala tentera itu pula ada para pahlawan
dan pemimpin orang ramai. Sekiranya kamu menahan bala tentera itu daripada
meneruskan tugasnya ke Rom, sudah tentu ia menjadi kekuatan bagi menghadapi
bangsa Arab yang murtad itu.”
Apa yang disuarakan Umar memang menepati gambaran dilema
dihadapi kaum muslimin ketika itu. Namun, Abu Bakar memberikan jawaban yang
amat tegas: “Demi Allah, sekiranya binatang buas yang mengheret kakiku ini,
pasti aku tidak akan merungkaikan bendera (tentera Islam) yang telah diikat
oleh Rasulullah saw.”
Setelah gagal memujuk khalifah mengubah misi ketenteraan
itu, terdengar pula desakan supaya Usamah ditukar. Sekali lagi ia datang
daripada kaum Ansar. Kononnya Usamah terlalu muda, dan tentera Islam perlukan
ketua yang lebih tua dan berpengalaman.
Umar ra sekali lagi menyebelahi mereka dan menjadi penyampai
tuntutan itu. Abu Bakar menjadi lebih marah dan bangkit menarik janggut Umar
seraya berkata, “Rasulullah yang melantiknya. Mengapa kamu meminta aku
memecatnya?” Umar berundur mengalah dan memberitahu kepada umum ketegasan
khalifah.
Meski pun tercabar hebat, ketegasan Abu Bakar
mempertahankan keputusan Baginda saw itu memberi implikasi politik yang penting
bagi pemerintahannya yang baru dibentuk. Ia amat menggerunkan musuh daripada
golongan munafik dan murtad. Musuh-musuh Islam termasuk kuasa besar juga terpegun
dan bertambah gerun.
Ia menunjukkan Islam tidak berkurangan kekuatannya walau
pun dengan ketiadaan Baginda saw. Bahawa kekuatan iman para sahabat menjadi
benteng paling kebal untuk Islam. Bahawa Islam bukan agenda peribadi Muhammad
saw semata, tetapi merupakan dokongan dan anutan para pengikutnya tanpa sebarang
pengurangan.
Tindakan cepat meneruskan tugas tentera Usamah adalah
perang saraf yang benar-benar dirasai semua musuh Islam, sekaligus menunjukkan
keteguhan Abu Bakar mematuhi perintah Allah dan menjunjung apa juga yang telah
dimulakan oleh Rasulullah saw (Awang 2010).
2)
Golongan Murtad
Imam Az-Zahabi rahimahullah berkata, “ketika berita
kewafatan Nabi saw tersebar, banyak kabilah Arab yang murtad dari Islam dan
menolak membayar zakat”. Tidak ada daerah di Jazirah Arab kecuali di sana
terjadi kemurtadan dari sebahagian penduduknya, sehingga khalifah Abu Bakar
terpaksa mengirim para gabenor kepada mereka untuk memimpin kaum muslimin di
daerah-daerah terbabit.
Manakala pasukan tentera dihantar untuk memerangi
golongan murtad di kalangan mereka. Namun, keputusan itu sekali lagi dipertikai
Umar dan beberapa sahabat lain. Umar antara lain mempersoalkan, “mana mungkin
kamu (Abu Bakar) memerangi mereka, sedangkan Rasulullah saw telah bersabda: Aku
diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka mengucapkan la ilaha illallah. Siapa yang
mengucapkan la ilaha illallah, maka
dia telah melindungi dirinya dan hartanya dariku, kecuali dengan haknya,
sementara hisabnya atas Allah”.
Abu Bakar agak kecewa dengan bantahan Umar itu. Sekali
lagi beliau memberikan penafsiran dan pemahaman lebih tepat mengenai sabda
Baginda saw itu. Katanya, “aku berharap engkau (Umar) menolongku, tetapi rupa-rupanya
engkau melemahkanku. Apakah engkau ini orang yang bengis di masa jahiliyah
tetapi penakut dalam Islam? Wahyu telah terputus, agama telah sempurna. Apakah
ia akan dikurangi sementara aku masih hidup? Bukankah Rasulullah saw telah
bersabda, ‘kecuali dengan haknya’, dan di antara haknya itu adalah mendirikan
solat dan mengeluarkan zakat? Demi Allah! Seandainya orang-orang tidak
bersamaku kesemuanya, nescaya aku akan memerangi mereka sendirian”.
Sikap tegas Abu Bakar dalam menjunjung dasar yang telah
diumumkan Rasulullah saw akhirnya menyedarkan Umar. Beliau lantas berkata,
“selanjutnya aku melihat Allah telah melapangkan dada Abu Bakar untuk memerangi
mereka (golongan murtad dan enggan membayar zakat). Maka aku yakin bahawa ia
(keputusan Abu Bakar itu) adalah kebenaran”.
Pasukan Islam akhirnya berjaya menundukkan orang-orang
murtad di setiap pertempuran. Kemenangan-kemenangan dan penaklukan demi
penaklukan itu tambah memperkuatkan Islam, sekaligus menggerunkan musuh-musuh
Allah.
3)
Harta Pusaka
Rasulullah (kes Fatimah)
Anakanda kesayangan Rasulullah saw, Fatimah Az-Zahra memang
teramat sedih dengan kewafatan ayahandanya saw. Dia amat terasa kehilangan
Baginda, sehingga menyebabkan hidupnya tak keruan. Waktu sehariannya banyak dihabiskan
untuk tidur di atas katil, menanti saat menyusul Rasulullah saw, seperti yang pernah
dibisikkan oleh ayahandanya ketika sedang sakit tenat (Asy-Syarqawi, 2011).
Suatu ketika tatkala kehidupan keluarganya teramat sempit
(diriwayatkan kehidupan keluarga anakanda Rasulullah saw ini tidak pernah
mewah), Fatimah terfikir untuk meminta sedikit harta bagi melegakan penderitaan
mereka. Beliau lalu mengirim utusan menemui Abu Bakar untuk meminta warisan
pusaka peninggalan ayahandanya saw.
Rasulullah saw mempunyai tanah di daerah Fadik dan
Khaibar hasil daripada fai Allah kepadanya serta daripada bahagian ghanimah
Rasul. Rasulullah saw biasanya mengambil hasil tanaman dari tanah tersebut
untuk memberi nafkah yang kiranya cukup untuk Baginda dan keluarga.
Sementara bakinya digabungkan dengan harta Allah. Sebagai
menampung sumber kewangan untuk keluarganya, Fatimah meminta kepada Abu Bakar
agar suaminya pula yang mengurus tanah tersebut. Baginya, Ali lebih berhak
untuk itu.
Namun, Abu Bakar mengambil pendirian bertentangan. Beliau
membacakan sabda Rasulullah saw yang pernah didengari, “kami ialah para nabi
yang tidak mewariskan apa pun. Apa yang kami tinggalkan sebagai sedekah”.
Berdasarkan pemahamannya terhadap hadith tersebut, Abu
Bakar bertegas, “demi Allah, aku tidak akan mengubah sedekah Rasulullah saw
seperti ketika Rasulullah saw masih hidup. Sungguh aku akan mengerjakannnya (tanah
itu) sepertimana yang pernah dikerjakan oleh Rasulullah saw.”
Dalam hal ini, Umar juga sependapat dengan Abu Bakar. Pendirian
kedua-dua mereka bagaimana pun amat mengecewakan Fatimah, sehingga beliau
mengambil sikap tidak ingin lagi berbicara dengan mereka berdua. Kehidupannya
yang terjejas teruk ekoran kewafatan Rasulullah saw menjadi semakin tidak teratur.
Diriyawatkan sikap membisu Fatimah itu amat mengguris
perasaan Abu Bakar. Dia ‘tersepit’ di antara meraikan keperluan orang paling
disayangi Rasulullah saw itu dengan ketegasan meneruskan dasar atau keputusan
yang telah dibuat Baginda saw sendiri.
Dia merasakan Fatimah marah kepadanya. Justeru, dengan
linangan air mata beliau merintih kepada orang ramai, “kamu dapat tidur dengan
nyenyak, bahagia dengan keluarga, sedangkan kamu membiarkan aku dalam keadaan
begini. Aku tidak perlukan baiat kamu (sebagai khalifah)”.
Tiga kes agak besar disebutkan di atas hanyalah contoh
mengenai bagaimana hebatnya cabaran dan dilema terpaksa dihadapi Abu Bakar
dalam memastikan kesinambungan risalah, ajaran, keputusan dan dasar yang telah
diambil Rasulullah saw terlaksana. –
Mohd Nasir Awang
Rujukan:
-
Abdul Hadi Awang,
2010. Taktik & Strategi Berpolitik
Gaya Khulafa ar-Rasyidin. PTS Islamika Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-
Abdurrahman
Asy-Syarqawi, 2011. Abu Bakar Al-Siddiq
The Successor, Yamani Angle Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-
Syaikh Mahmud
al-Mishri, 2010. Sahabat-Sahabat
Rasulullah saw. Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta.
-
Dr. Khalid Muhammad
Khalid, 2006. Sejarah 133 Wira Terbilang
di Zaman Rasulullah saw. Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur.
(Artikel ini disiarkan majalah DIAN - Ihya' As-Sunnah Edisi 7 (Julai 2012) di bawah kolum KENALI SAHABAT RASULULLAH dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment