Friday, June 1, 2012

Zina pembunuh perasaan malu

Oleh: Mohd Nasir Awang


Baru-baru ini tersebar berita yang, bagi kita, agak menggemparkan. Ia berkenaan seorang artis wanita di Barat. Empat lelaki tampil mendakwa masing-masing sebagai bapa kepada seorang anak kecil yang ada bersama artis tersebut. Sedangkan sebelum itu umum menyangka anak itu adalah hasil perkongsian hidup beliau dengan suaminya.

Hakikat itu bermakna ada lima lelaki, termasuk suaminya, yang berkemungkinan menjadi bapa biologi atau bapa sebenar kepada anak itu. Keadaan itu juga bererti kesemua lelaki itu pernah menjalin hubungan seks dengan artis tersebut, tanpa mengira kekerapan hubungan antara mereka. Begitulah mengikut pendedahan kesemua lelaki tersebut, sebagai menguatkan dakwaan masing-masing terhadap nasab keturunan si anak itu.

Di negara Barat, amalan zina atau seks bebas adalah perkara biasa dan bukan suatu yang dianggap jijik. Jauh sekali untuk diharapkan mereka mengaitkan perbuatan sedemikian dengan perhitungan dosa atau pahala.

Justeru, walau pun kegemparan kes tersebut bagi kita di sebelah sini khususnya masyarakat beragama Islam, adalah suatu isu moral yang sangat meruntuhkan dan berkait rapat dengan tatasusila sosial, ia sebaliknya bukan suatu yang memalukan bagi mereka di sana. Ia dianggap perkara biasa yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja.

“Sebenarnya apa yang berlaku itu mengiyakan apa yang dikatakan para ulama Islam selama ini, bahawa di antara kesan atau musibah perbuatan zina ialah membunuh perasaan malu. Malu di sisi Islam satu hal yang amat diambil berat. Di sisi agama kita, ia dianggap perhiasan sangat indah, khasnya bagi wanita. Tapi bagi seorang penzina ni, malu dah tak ada. Dia boleh “buka” segala-gala,” demikian komen Dr Abdullah Mohamad, membuka bual bicara kami mengenai topik “apabila zina lebih mudah dari kahwin”.

Menurutnya, dalam kes itu, bukan sahaja artis wanita itu tidak malu mengakui pernah ditiduri lima lelaki (atau jumlah sebenar mungkin bukan sekadar lima itu sahaja?), bahkan suaminya juga tidak malu diketahui orang memiliki seorang isteri yang pernah menjadi bahan “pakaian” lelaki-lelaki lain.

Beliau yang merupakan pensyarah di Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan, Besut, Terengganu, selanjutnya menghuraikan selain hilang perasaan malu, perbuatan zina yang berleluasa juga menghilangkan rasa cemburu, terutama di kalangan pasangan suami-isteri. Sekali lagi beliau merujuk kepada kes tadi.

“Sebab itu kita lihat di negara-negara Barat, dia boleh bertukar pasangan, sebabnya masing-masing serupa perangai. Baik yang lelaki, sama ada yang bergelar teman lelaki atau suami, begitu juga perempuan, sebagai teman wanita atau isteri. Jadi apabila serupa (perangai lelaki dan perempuan) tu, hilang perasaan cemburu,” ulasnya.

Tambahnya lagi, kes artis tadi juga menjadi bukti benarnya kebimbangan Islam tentang kecelaruan nasab keturunan seseorang akibat perbuatan zina. Apakah lagi yang dapat disimpulkan apabila ada lima orang lelaki berebut mengaku bapa kepada seorang anak, walau pun artis itu sudah bersuami?

“Dari perspektif kekeluargaan, apabila zina berleluasa, yang paling besar sekali akan berlaku ialah hilangnya nasab keturunan. Sebab itu kita tengok bagaimana di negara-negara Barat hari ini, kita baca dalam media, berlaku kes bagaimana nak mengesan anak mereka, cara terbaik ialah melalui ujian DNA. Sebab banyak kes berlaku, tak tahu siapa bapa sebenar. Bapa kepala botak, tiba-tiba anak comel (contohnya). Jadi masing-masing mengaku, dia ni mengaku anak dia, dia tu mengaku anak dia. Jadi salah satu cara penentuan (ialah) buat ujian DNA,” komennya, seraya turut mengaitkannya dengan kes disebutkan di atas.

Baginya, kes tersebut, walau pun berlaku ke atas sekumpulan individu bukan Islam, ia sewajarnya dijadikan bahan renungan dan peringatan kepada kita umat Islam. Apatah lagi gejala merosakkan itu sudah menampakkan tanda-tanda semakin menjadi amalan di kalangan masyarakat Islam, termasuk di negara kita sendiri.

Perangkaan dan kenyataan yang pernah dikeluarkan pelbagai pihak berkaitan pendaftaran anak luar nikah adalah satu petunjuk yang tidak wajar dipandang remeh. Jumlah kelahiran anak yang diistilahkan sebagai ‘tak sah taraf’ dikatakan semakin meningkat tahun ke tahun.

Dr Abdullah lantas memetik perangkaan yang pernah disiarkan media, bahawa untuk tahun 2008 sahaja, seramai lebih 28,000 anak luar nikah didaftarkan di negara ini. Perangkaan untuk tahun sama juga mencatatkan sejumlah 250,000 sijil kelahiran anak tanpa nama bapa di negara kita.

“Statistik pernah dikeluarkan sebuah stesen TV sebelum ini, dalam setiap satu jam, enam orang anak luar nikah dilahirkan, di negara kita. Setiap satu jam, bermakna setiap 10 minit seorang,” terjahnya dalam nada serius.

Perkembangan itu, katanya, sudah cukup untuk kita memandang serius kecenderungan seks bebas, terutama di kalangan remaja negara ini. Lebih-lebih lagi sebahagian besar mereka yang terbabit dengan kelahiran anak luar nikah itu adalah dari bangsa Melayu beragama Islam sendiri.

Akibat seks bebas atau zina jugalah, katanya, mendorong kepada perleluasaan kes-kes buang bayi. Secara logiknya, pasangan yang sah nikah sudah tentu tidak akan mengambil tindakan tersebut. Ertinya, kesemua kes buang bayi itu dapat disimpulkan adalah hasil hubungan terlarang atau zina.

Lebih membimbangkan, katanya, ialah apabila kecenderungan di kalangan remaja yang menjadikan budaya seks bebas sebagai jalan hidup semakin menular kepada kanak-kanak di usia awal belasan tahun.

Beliau menarik perhatian kepada kes yang dilaporkan media baru-baru ini, di mana wujudnya istilah baru dinamakan “chikaro”, menggantikan bohsia. Dikatakan kanak-kanak perempuan bawah umur dijadikan sebagai pertaruhan kepada mat-mat rempit.

“Sekarang ni kita tengok dalam berita baru-baru ini “chikaro” yang berumur serendah 11 tahun, menjadi rebutan mat-mat rempit yang menang dalam perlumbaan. Sekiranya memang lumba motor, dia dapat “chikaro”. Umurnya baru 11 tahun, Darjah Lima, ini keluar dalam berita suratkhabar baru-baru ini. Kenapa sampai jadi macam tu?”, terjahnya lagi.

Apabila diselidiki, didapati antara puncanya ialah keluarga yang bermasalah. Keluarga kanak-kanak itu didapati tidak menjadikan agama sebagai asas dalam kehidupan mereka, menyebabkan anak hidup terbiar. Lalu anak tadi memilih cara hidup bohsia atau “chikaro” sebagai jalan hidupnya.

“Antara punca berlaku itu dan ini ialah apabila agama diabaikan. Apabila agama ditinggalkan, maka berlakulah kefasadan, kerosakan, kerana mereka telah mengabaikan amanah, tanggungjawab. Bapa tidak melaksanakan tanggungjawab sebagai bapa, ibu abaikan tanggungjawab sebagai ibu.”

“Sebab itulah saya selalu kata: Kalau kambing tak balik petang, ayah pergi cari sampai malam. Tapi kalau anak dara tak balik sampai pukul 11 malam, ayah bersusah pergi cari. Apa ayah kata? Nanti balik la tu, sampai masa dia balik lah!,” ujarnya sinis.

Baginya, inilah bukti betapa ada ibubapa sekarang yang lebih sayangkan hartanya (ternakan) berbanding anak-anak. Sedangkan, sepatutnya di situlah tanggungjawab terbesar ibubapa. Di mana, kalau ibubapa betul-betul memantau pergerakan dan perbuatan anak-anak, nescaya tidak akan ada anak perempuan yang membonceng motor lelaki selewat pukul 11 atau 12 malam.

Justeru, katanya, dalam keadaan “zina lebih mudah dari kahwin” seakan-akan sudah menjadi kenyataan, umat Islam mestilah kembali kepada ajaran agama dan mengambilnya sebagai teras hidup.

“Islam sebenarnya mempunyai pendekatan tersendiri menangani permasalahan ini (zina). Antaranya apa yang disarankan Nabi saw: “Wahai Pemuda-Pemuda! Sekiranya kamu mampu untuk berkahwin, kamu kena kahwin!” Itu dalam konteks Islam. Jadi kahwinlah,” gesa dr Abdullah lagi.

Beliau seterusnya memetik sebuah kisah yang berlaku di zaman Rasulullah saw. Apabila mendengar Rasulullah menyuruh pemuda berkahwin, datang seorang pemuda kepadanya seraya berkata: “Ya Rasulullah, aku tak mampu nak kahwin”. Rasulullah bertanya: Kenapa kamu tak mampu?” Pemuda itu menjawab: “Aku tidak ada harta.”

“Lalu Rasulullah saw berkata: An-Nisa’ ya’ti bil-maal. Perempuan (isteri) akan bawa harta kepada kamu. Jadi lelaki tadi termenung, macamana perempuan bawa harta? Rasulullah saw lantas menerangkan, kalau kamu tidak kahwin, kamu tidak akan ada rasa tanggungjawab. Tak ada rasa nak buat apa, nak kerja rajin-rajin, tak perlu. Boleh RM3 sehari pun rasa dah cukup. Tapi bila kamu kahwin, mari rasa tanggungjawab, mula-mula tanggungjawab nak bela isteri, lepas tu tanggungjawab nak bela anak, nak besarkan keluarga dan sebagainya.”

“Sebab itu Rasulullah kata: Perempuan akan bawa harta kepada kamu. Perempuan itu tidak bekerja (untuk kamu), tetapi dia akan bahawa harta, (dalam) maknanya suami itu akan rajin (mencari harta),” ulasnya.

Malangnya, galakan Rasulullah saw kepada remaja-remaja supaya kahwin di usia muda ini bukan sahaja tidak dipandang berat oleh umat Islam mutakhir ini, malah dianggap suatu perkara yang tidak tepat. Sehinggakan dalam amsyarakat kita sekarang ini kalau berlaku perkahwinan di usia 16 tahun dikira kahwin bawah umur.  Sedangkan itulah usia yang disebut Rasulullah paling sesuai bagi perempuan melangsungkan perkahwinan.

Beliau turut meluahkan rasa kurang senang dengan kecenderungan masyarakat kita menyukarkan proses perkahwinan. Antaranya dengan mengenakan maskahwin atau mahar yang tinggi. Masing-masing seakan berlumba-lumba menaikkan mahar. Sehinggakan jika seorang lelaki memiliki kurang daripada RM10 ribu, dia tidak akan berani masuk meminang anak orang.

“Kedua, berlakunya perbezaan status antara lelaki dan perempuan. Hari ini kalau kita tengok dalam masyarakat kita, golongan perempuan mendominasi kerjaya yang agak tinggi, sedangkan kaum lelaki bekerja biasa. Sebab itu kita tengok bagaimana berlakunya andartu, yang agak dah berleluasa. Antara puncanya, mereka ini nak cari orang yang sama level dengan mereka. Dalam masa sama, level yang sama dengan mereka itu dah lama kahwin. Jadi umur mereka semakin lanjut, semakin tua,” katanya.

Manakala faktor ketiga, menurutnya, ialah kerjaya. Hari ini ramai yang mengejar kerjaya, baik lelaki mahu pun perempuan. Akibat terlalu asyik dengan kerja, sebilangan mereka lupa untuk kahwin, atau hilang keinginan dan keghairahan untuk berumahtangga, lupa kepada hidup berkeluarga. Gejala ini juga bukan suatu yang baik di sisi agama.

Kesemua itu tidak patut berlaku, terutama apabila kehidupan kita kembali kepada Islam. Agama kita menggalakkan perkahwinan, terutama dalam usia yang muda. Bahkan, Nabi saw ada berkata, “kahwinlah kamu, aku sangat suka umat aku ramai di akhirat nanti”.

“Di ketika lain, Nabi saw bersabda: “Nikah itu sunnah aku. Siapa-siapa yang meninggalkan sunnah aku dia bukan dari golongan aku.” Sebab itu kena nikah, antaranya untuk sambung zuriat keturunan,” sambung Dr Abdullah lagi.

Tambahan pula, di masa sama Baginda saw turut mengingatkan tentang keburukan zina. Sabdanya: “Umatku akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luasnya anak zina di kalangan mereka. Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir saja Allah Azza wa Jalla akan menurunkan azab seksa kepada mereka seluruhnya.” (HR Imam Ahmad)

Ya, dengan itu dapat disimpulkan bahawa apabila zina lebih mudah dari kahwin, bererti amalan kehidupan kita sudah tunggang-terbalik. Keadaan itu sama sekali berlawanan dengan apa yang disuruh dan digalakkan agama. Yang sepatutnya dipermudahkan ialah kahwin. Yang sepatutnya dihalang dan dibasmikan ialah zina.

Jika benar zina sudah menjadi lebih mudah dari kahwin, bermakna kita sudah tidak lagi meletakkan ajaran agama sebagai penentu jalan hidup!

(Artikel ini disiarkan majalah Era Muslimah, Edisi Jun 2012 di ruangan TOPIK dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment