Thursday, July 5, 2012

Jangan perkecil harapan tawan Terengganu


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Cakap-cakap politik dewasa ini lebih cenderung meramalkan akan berlakunya pertukaran pemerintahan. Bahawa Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU-13) yang mungkin diadakan pada bila-bila masa, bakal menyaksikan kerajaan Pusat beralih tangan daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan Rakyat (PR). Ikut dilanda perubahan sealiran ialah sebahagian besar negeri-negeri yang kini masih di bawah BN.

Sudah tentu salah sebuah negeri yang dimaksudkan ialah Terengganu. Sejak ia dirampas semula BN pada 2004, pelbagai usaha dan tekad diatur PAS untuk kembali berkuasa di negeri penyu itu belum membuahkan hasil. Sebaliknya, strategi Gelombang Biru dilancarkan BN, diikuti Lautan Biru dengan segala macam slogan dan pendekatannya terbukti menambahkan kekebalan dan cengkaman buat parti pemerintah itu.

Sebab itu biar pun seluruh negara dilanda tsunami politik pada 2008, sehinggakan BN terlepas empat lagi negeri selain Kelantan, Terengganu yang dicanang dan diidamkan PAS kekal dikuasai BN. Justeru, ramai pemerhati politik mula melontarkan nilaian sinis dan pesimis terhadap keupayaan PAS negeri itu mengatasi kekuatan parti lawan di masa-masa mendatang.

Penulis melihat sebahagian analisa dan nilaian yang pernah dilontarkan lewat media cetak dan media baru berhubung persepsi itu agak objektif dan berasas. Namun, tidak kurang juga yang sembrono dan keterlaluan, termasuk yang diutarakan oleh kalangan penulis dan penganalisis yang kononnya pro-PR sendiri.

Bahkan, mengambilkira percaturan politik di kalangan sesama parti rakan PR dan dalaman PAS sendiri pun, menyebabkan kita tidak boleh menolak sepenuhnya ada unsur-unsur kurang rasional dan tidak adil terhadap kepimpinan PAS Terengganu di kalangan para penulis dimaksudkan.

“Jangan perkecil kemampuan kami. Terengganu juga tidak mahu terkecuali daripada gelombang kebangkitan rakyat kini. Insya Allah kita akan menyertai rakan-rakan di negeri-negeri lain, memberi saham menjayakan misi ‘Hijau ke Putrajaya’ ini,” ulas Pengarah Jabatan Penerangan PAS negeri itu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah.

Ya, sebagai salah sebuah negeri yang diistilahkan sebagai Malay-belt dan menjadi antara gelanggang utama kemaraan PAS, peranan Terengganu dalam menjayakan misi menawan Putrajaya tidak sepatutnya diambil mudah, terutama oleh para pemimpin PAS sendiri. Apatah lagi jika mereka ingin bercakap soal PAS Ganti Umno dalam ertikata PAS menggantikan parti korup itu sebagai tulang belakang atau peneraju pemerintahan baru.

“Entahlah... ana tak nampak kesungguhan PAS Terengganu mengorak langkah ke arah itu”, kata seorang aktivis media yang juga aktivis PAS di ibukota. Beliau mendakwa itulah persepsi umum di kalangan mereka yang bergaul dengannya.

“Pemimpin (PAS) Terengganu tidur! Daftar Pemilih tak ambil cara, lepas tu bising lah ramai pengundi hantu... Masa boleh bantah, pasal apa tak buat bantahan, macam kami di Kelantan buat?,” sergah pula seorang pemimpin agak kanan dari negeri tetangga itu.

Adoi, agak berdesing juga telinga penulis selaku anak Terengganu mendengar pemimpin negeri sendiri diperlekehkan sedemikian rupa. Namun, andaikata hakikat didakwakan itu memang berlaku, apakan daya untuk kita pertahankan. Jika benar ia suatu kelemahan yang wujud, maka langkah terbaik ialah segera memperbetulkannya.

“Mood rakyat memang sangat, sangat jelas bersama Pakatan Rakyat. BN dah tak mampu pertahan kuasa. PRU nanti tumbang BN, PR akan perintah Malaysia. Terengganu? Agak malang, mungkin kita terpaksa ke Putrajaya tanpa Terengganu,” komen seorang ahli akademik yang menyifatkan dirinya penganalisis politik, tetapi mungkin sekadar berdasarkan pengamatan dari bilik hawa dingin di kampusnya.

Itu cakap-cakap yang penulis kutip sepanjang beberapa bulan lalu. Demi Allah, mengikut pengamatan penulis sendiri, keadaan di Terengganu sudah banyak berubah kini. Perubahan itu pula sangat drastik dan menakjubkan.

Sehinggakan sudah ada yang mula bercakap dengan nada lebih yakin bahawa Terengganu akan kembali ke pangkuan PAS, disertakan berbagai faktor dan hujahan masing-masing. Senarai faktor pendorong itu agak panjang untuk dimuatkan kesemuanya. Barangkali untuk kali ini cukup disebutkan bahawa salah satu faktor itu ialah gelombang penolakan terhadap BN, khususnya Umno yang berlaku di serata negara.

Ia mungkin tidak berasal atau berpusat kepada kebencian rakyat Terengganu terhadap Umno negeri itu sendiri. Tetapi mengambilkira teknologi maklumat yang membantu menjadikan rakyat celik informasi dan lebih celik politik, menyebabkan mana-mana kawasan yang ada akses kepada media baru akan menghasilkan masyarakat yang semakin sedar politik.

Kecenderungan itu sebenarnya telah pun terserlah menerusi keputusan PRU lalu. Rata-rata kerusi dimenangi PAS di Terengganu adalah di kawasan bandar dan sekitar bandar. Dalam ertikata lain, pengundinya adalah kalangan yang terdedah kepada maklumat alternatif.

Sepertimana tergambar pada peringkat nasional, di Terengganu juga faktor penglibatan anak-anak muda dalam kebangkitan ini amat menakjubkan. Itulah yang sekali lagi mereka serlah lewat Himpunan Hijau ke Putrajaya Peringkat Negeri di Marang, Sabtu, 30 Jun.

Ustaz Wan Sukairi meluahkan simpul hatinya, “bahana PGU 4.0 (Himpunan Hijau Terengganu) amat terasa ya akhi... anak-anak muda amat bersemangat merealisasikan 4-0 (tawan keempat-empat kerusi Dun di setiap Parlimen)”.

(Artikel ini disiarkan akhbar Harakah Bil: 1757, 6 Julai 2012, di ruangan KOLUMNIS, F22 dengan tajuk "Usah perkecil harapan tawan Terengganu")

No comments:

Post a Comment