Sunday, January 1, 2012

Terengganu pernah makmur di bawah kerajaan Islam


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) akan membuka lembaran Tahun Baru 2012 dengan satu lagi perhimpunan berskala besar. Ia dijadual diadakan pada 6-7 Januari nanti Kampung Gaung, Kuala Berang, Hulu Terengganu.

Sepanjang tahun ini PAS Terengganu telah berjaya menganjurkan tidak kurang tiga program seumpamanya, menerusi Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno (HKR-PGU). Setiap siri itu dijayakan puluhan ribu pendukung PAS dan penyokong Pakatan Rakyat dari seluruh negeri. Secara terancang, ketiga-tiga himpunan itu pula diadakan mengikut zon-zon bermula di Kemaman untuk zon selatan, diikuti Besut  (zon utara) dan Kuala Terengganu (zon tengah).

Berbeza dengan HKR-PGU sebagai program yang dicipta dengan hasrat menyemarakkan kebangkitan rakyat menolak Barisan Nasional (BN), apa yang dirancang untuk diadakan hujung minggu nanti lebih kepada memperingati sejarah manis negeri Terengganu. Ia bersempena genapnya 100 tahun Undang-Undang Islam dijadikan Undang-Undang Tubuh Bagi Negeri Terengganu. ‘Itqan ul-Muluk bi Ta’dil is-Suluk yang telah diasaskan oleh Sultan Zainal Abidin III pada tahun 1911 dianggap Perlembagaan Islam Negeri Terengganu.

“Sultan Zainal Abidin mempunyai suatu ketokohan yang hebat, (sebagai) seorang Sultan dan seorang ahli politik. Itqanul Muluk bi Ta’dilis Suluk ini berlaku di zaman Sultan Zanal Abidin (III), menunjukkan kepintaran beliau apabila beliau mewujudkan satu perlembagaan negeri yang digubal oleh ulama-ulama dan pembesar,” Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mengulas signifikan sambutan dianjurkan BPPNT ini.

Sejarah telah membuktikan bahawa bumi Terengganu telah menjadi tapak awal kedatangan dan kedaulatan Islam di Tanah Melayu. Terengganu pernah ‘Membangun Menurut Islam’ dan rakyatnya hidup makmur di bawah naungan kerajaan Islam, khususnya di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (1881-1918).

Bahkan, penghayatan cara hidup menurut Islam serta pemakaian undang-undang dan peraturan Islam dalam masyarakat negeri itu dikesan telah berlaku jauh lebih awal. Penemuan Batu Bersurat di Kuala Berang membuktikan bahawa hukum dan peraturan Islam telah lama berdaulat dan menjadi paksi tamadun di Terengganu. Batu seberat 450 paun itu dipercayai dipahat di zaman pemerintahan Raja Mandalikar yang beragama Islam.

“Sudah tentu (secara logiknya) kedatangan Islam di Terengganu mendahului Batu Bersurat, kerana tidak munasabah terus masuk Islam, boleh buat Batu Bersurat,” ulas Tuan Guru Presiden lagi.

Inskripsi itu antara lain menyebut: “Tuhan menduduki Tamra ini di benua Terengganu adi pertama ada. Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan disasanakala Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua”. Sejarawan menafsirkan tarikh tersebut ialah Rejab tahun 702H, bersamaan 22 Februari 1303M.

Kedaulatan undang-undang Islam di negara ini, khususnya di Terengganu bagaimana pun dikesan muka terhakis ekoran campurtangan Inggeris. Bangsa penjajah itu mula melaksanakan agenda jahatnya di Terengganu melalui pakatan Anglo-Siam sehingga termeterainya Perjanjian Bangkok pada 9 Julai 1909.

Rentetan dari itu Terengganu dipaksa membuat perjanjian dengan Inggeris pada tahun 1919 semasa pemerintahan Sultan Muhammad II, yang akhirnya dipaksa menerima kehadiran J.L.Humprey sebagai Residen Inggeris pertama.

Walau pun pada zahirnya Inggeris menampakkan seolah-olah tidak campurtangan dalam banyak urusan agama Islam penduduk setempat, ia sebenarnya perlahan-lahan menggugat dan menggigit kedudukan undang-undang Islam dan pelaksanaannya. Secara halus Inggeris kemudiannya berjaya mencorakkan sistem perundangan negeri mengikut acuan sistem sekular sepenuhnya.
                                                                                       
Keadaan yang sama berlaku ke atas negeri-negeri Tanah Melayu lain. Maka apabila negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 dan pemerintahan diserahkan kepada orang Melayu-Islam sendiri, ramai beranggapan itulah peluang terbaik mengembalikan kedaulatan perundangan Islam di tanahair ini. Bukankah kemerdekaan itu bererti kebebasan menentukan pemerintahan mengikut kemahuan kita?

Malangnya, setelah lebih setengah abad berlalu, harapan itu hanya sesia belaka. Jangankan diharap pemerintahan BN diterajui Umno mengembalikan kedaulatan undang-undang Islam, beberapa institusi Islam sedia ada pula dihakisnya. Antaranya, cuti Jumaat dipinda kepada Ahad, tulisan jawi dikuburkan dan sekolah agama dipinggirkan daripada arus perdana pendidikan. Manakala hukum Islam dijadikan bahan momokan.

Dalam pemerintahan singkatnya di Terengganu, PAS telah kembali meletakkan al-Quran, al-Hadith, Ijma dan Qias sebagai sumber rujukan hukum tertingginya. Ia langkah paling tepat mengembalikan Perlembagaan Islam Negeri Terengganu, termasuk yang tercatat di dalam Itqanul-Muluk bi Ta’dilis-Suluk. Justeru, sememangnya PAS layak merayakan sambutan ulangtahun memperingati sejarah manis itu.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1704, 2 Januari 2012 di ruangan 'KOLUMNIS', F22 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment