Thursday, January 12, 2012

Batu Bersurat bezakan komitmen Islam PAS, Umno

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Ketara benar perbezaan antara cara PAS menghargai kewujudan Batu Bersurat Terengganu, berbanding tindakan untuk tujuan sama (jika pun ada?) yang dilakukan parti pesaingnya, Umno. Apa yang terserlah menerusi penganjuran program besar oleh PAS di pinggir utara bandar Kuala Berang, minggu lalu adalah antara bukti terbaru menjarakkan penghayatan kedua-dua parti Melayu-Islam itu terhadap tamra bersejarah itu.

PAS Terengganu telah berjaya menganjurkan program khas memperingati genapnya 100 tahun kewujudan perlembagaan Islam di negeri itu. Program dua hari dua malam bermula 6 Januari itu disendati berbagai aturcara, yang kesemuanya menjurus kepada hasrat mengajak rakyat Terengganu, khususnya para pencinta Islam menghayati sejarah kegemilangan pemerintahan Islam di negeri itu.

Alhamdulillah, secara umumnya program itu dianggap berjaya, sama ada dalam menyampaikan mesej politik, penghayatan sejarah mahu pun pemahaman ilmu agama. Dari sudut politik, ia berhasil mengekalkan momentum gelombang kesedaran rakyat yang sebelum itu diraih menerusi siri Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno (HKR-PGU).

Namun, sudah tentu kejayaan yang lebih menepati tajuk perhimpunan itu ialah penghayatan sejarah Islam. Sehinggakan kita rasa tidak munasabah setelah berlangsungnya majlis segemilang itu masih ada hadirin (atau khalayak yang prihatin terhadap sejarah) yang belum tahu apa itu Itqan ul-Muluk bi Ta’dil is-Suluk’.

Itulah nama diberikan kepada Perlembagaan Islam Negeri Terengganu yang diasaskan oleh Sultan Zainal Abidin III pada tahun 1911. Persejarahan mengenainya disorot beberapa pengucap berwibawa, terutama Prof. Dato’ Muhammad Bakar dan Presiden PAS sendiri, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang. Turut membantu memperlengkapkan fakta sejarah undang-undang tersebut ialah buku yang dihasilkan khas sempena program itu.

Ertinya, sesiapa jua yang selama ini tidak pernah tahu mengenai sejarah itu pasti mendapat pendedahan baru. Paling tidak pun, mereka akan memperakui betapa suatu ketika dulu Terengganu pernah gemilang di bawah naungan undang-undang Islam.

Walau pun tajuk bicara secara spesifiknya mengenai Itqan ul-Muluk bi Ta’dil is-Suluk, pembicaraan mengenainya dianggap tidak lengkap jika tidak dikaitkan dengan Batu Bersurat yang masyhur itu. Pertautan antara kedua-dua naskhah sejarah itu amat rapat, bahkan tamra itu dalam banyak keadaan dianggap sebagai pendahulu kepada kewujudan Perlembagaan Islam Terengganu 100 tahun lalu.

Sebab itu Kuala Berang dipilih sebagai lokasi himpunan. Di situlah ditemui Batu Bersurat itu. Sebab itu juga dalam mempromosi program tersebut, imej dan cerita mengenai Batu Bersurat menjadi bahan wajib digimikkan. Pihak penganjur nampaknya amat memahami kaitan antara pelaksanaan undang-undang Islam oleh Sultan Zainal Abidin III dengan apa yang terpahat pada bungkah batu bersejarah itu.

Dalam ertikata lain, walau pun sambutan itu disebut bersempena genap 100 tahun kewujudan Perlembagaan Islam Terengganu, ia juga sebenarnya program pengiktirafan terhadap Batu Bersurat. Bahawa tamra itu sepatutnya dijadikan inspirasi atau pendorong kepada sesiapa juga yang bercita-cita melihat hukum dan peraturan Islam kembali didaulatkan di negeri itu.

Selaku pesaing utama PAS dalam merebut undi rakyat Terengganu, Umno tidak mahu dilihat ketinggalan dalam menghargai Batu Bersurat. Sebab itu ia turut menganjurkan seminar, konon untuk menghargai dan menyanjung peranan tamra itu dalam sejarah ketamadunan negeri itu.

Seminar Batu Bersurat dijadikan acara tahunan dan apa yang dilangsungkan pada 28 dan 29 Mac 2011 adalah kali ketiga. Ia dikelolakan Muzium Terengganu. Sejumlah ahli akademik dijemput membentangkan kajian dan pendapat masing-masing mengenai signifikan Batu Bersurat.

Namun, mungkin kerana niat asal penganjuran seminar itu bukan kerana cita-cita melihat Islam disanjung dan hukum Allah dijunjung, maka ‘lakonan’ Umno itu ditakdirkan Allah tidak menjadi.

Resolusi seminar itu mendedahkan halatuju program. Ia merumuskan Batu Bersurat sebagai bukti penghayatan tulisan jawi dalam masyarakat Terengganu silam. Bahawa penemuan batu itu sebagai bukti penggunaan tulisan jawi dalam masyarakat negeri itu seawal tarikh yang terpahat di situ.

Batu Bersurat juga dinobatkan sebagai pencetus pertumbuhan dan perkembangan Undang-Undang Melayu Lama. Ertinya, seminar anjuran Umno itu gagal mengaitkannya dengan kweujudan undang-undnag Islam di zaman Terengganu purba.

Itulah bezanya antara PAS dengan Umno. Pas sejak dulu hingga kini mengajak rakyat agar “ingat Batu Bersurat, ingat hukum Islam”. Sebaliknya Umno mengajar rakyat dengan kefahaman “tengok Batu Bersurat, ingat tulisan jawi, ingat Undang-Undang Melayu Lama”.

Setakat ini itulah tahap penghargaan dan pengiktirafan yang berupaya difikirkan Umno terhadap tamra bersejarah itu.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1707, 13 Januari 2012 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment