Sunday, January 1, 2012

Menggalas tugas menyemarakkan Sunnah


Assalamu’alaikum warahmatullah,


Salam perkenalan kepada para pembaca diiringi ucapan setinggi syukur ke hadrat Allah SWT kerana di atas kudrat dan iradat-Nya jua maka akhirnya hasrat kami menerbitkan semula majalah Dian dapat direalisasikan. Sepertimana rencam dan pelbagainya halangan dan dugaan yang terpaksa kami hadapi dalam merealisasikannya, maka begitulah juga perasaan menyelubungi kami sepanjang usaha tersebut.

Perasaan kami bercampur-baur antara gembira, berdebar dan gusar. Tidak kurang juga sedih dan terusik. Kami gembira kerana dari sekalian banyak penerbit dan sebegitu ramai aktivis di dunia penulisan, kami bertuah dipilih Allah Ta’ala untuk memuktamadkan hasrat menerbitkan sebuah majalah berorientasikan ilmu Islam ini. Majalah Dian – Ihya’ As-Sunnah adalah majalah agama yang akan memfokuskan isinya kepada matlamat menyebarluaskan ilmu-ilmu agama mencakupi pelbagai disiplin atau jurusan ilmu.

Tambah menggembirakan kami apabila sebilangan ilmuan Islam menyatakan kesediaan berkongsi ilmu, terutama berkait bidang ilmu masing-masing mengikut pengkhususan pengajian mereka. Maka kami sebagai penyedia medan untuk mereka salurkan ilmu kepada khalayak umum turut merasa bertuah menjadi penyumbang menyemarakkan ilmu Islam dalam masyarakat, insya Allah.

Debaran dan kegusaran bagaimana pun turut terasa, terutama bagi menghadapi pasaran terbuka. Apatah lagi nama Dian membawa bersamanya nostalgia sebuah majalah diages yang agak popular di zaman silam. Sudah tentu sebarang usaha mengembalikan ingatan masyarakat kepada majalah sebegitu bukan mudah buat kami. Keupayaan memenuhi ekspektasi itu adalah cabaran paling besar.

Walau pun Dian – Ihya’As-Sunnah bukan lagi suatu jelmaan semula majalah Dian Diages dalam bentuk dan orientasinya yang asal, kami tetap yakin ia mampu menjadi saham amat bermakna bagi mendedah dan mendidik masyarakat, khususnya umat Islam sendiri ke arah lebih mengenali dan mendalami pelbagai disiplin ilmu Islam.

Tidak pasti sejauh mana kami mampu menghadapi cabaran dari sudut penerimaan para pembaca dan masyarakat secara umumnya terhadap majalah ini. Itu juga bakal menjadi kayu ukur sejauh mana organ penyebaran ilmu Islam ini mampu mencuri minat pembaca di celah-celah longgokan pelbagai citarasa bahan bercetak dalam masyarakat kita dewasa ini.

Doakanlah agar usaha kami ini diberkati.

Wassalam.

Al-Faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini disiarkan majalah Dian - Ihya' As-Sunnah, Edisi 1 (Januari 2012) di kolum 'EDITORIAL' dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment