Wednesday, August 1, 2012

DIAN – Merintis pasaran maya


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Kita sekarang sudah berada di bulan Ramadhan al-Mubarak. Boleh jadi ketika edisi kali ini hadir ke pasaran, para pembaca sedang asyik dengan usaha masing-masing mencari rahmat Allah, sepertimana dijanjikan Baginda saw, di permulaan bulan mulia ini.

Atau mungkin ia menemui pembaca pada sepertiga kedua, yang dijanjikan keampunan dari sisi Allah untuk mereka yang taat mengerjakan ibadat puasa. Di mana pun kita pada ketika ini, diharapkan kita semua sedang giat mengoptimakan manfaat kehadiran bulan penuh berkat ini.

Amat rugi seandainya kita membiarkannya berlalu begitu sahaja, tanpa direbut peluang-peluang dihidangkan di sisi Allah menerusi berbagai amal ibadat yang sukar ditemui di bulan-bulan lain.

Sewaktu coretan ini ditaip, pihak kami sebetulnya di dalam proses terakhir untuk merealisasikan hasrat memanfaatkan teknologi multimedia untuk penyebaran ilmu dan dakwah Islam. Alhamdulillah, ada ruang sangat selesa untuk kami persembahkan kandungan majalah kami kepada para pembaca menerusi pasaran maya, App Store.

Barang diizin Allah, bermula edisi ini dan seterusnya, majalah Dian – Ihya’ as-Sunnah akan dapat dilanggan menerusi i-Pad dan i-Phone. Maklumat lanjut mengenainya ada kami paparkan di halaman khusus majalah ini. Andai hasrat itu dapat direalisasikan, kami bakal menjadi pihak pertama di kalangan majalah agama di negara ini, bahkan mungkin di rantau ini, yang berbuat demikian.

Ia bukan bermaksud untuk berbangga, tetapi sekadar berkongsi kegembiraan dengan para pembaca sekalian atas pencapaian bermakna ini. Mudah-mudahan ia bakal memberi peluang lebih selesa buat sebilangan pembaca, terutama mereka yang mungkin berdepan kesulitan tersendiri mendapatkan naskhah majalah kami selama ini.

Selamat menyempurnakan ibadat puasa, dan tidak terlalu awal juga untuk kami ucapkan Selamat Hari Raya Idulfitri. Wassalam.

Akhukum fil Islam,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini adalah catatan EDITORIAL majalah DIAN - Ihya' as-Sunnah, Bil: 8 (Ogos 2012) dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment