Friday, January 1, 2010

Murugiah belajar dari Umno babitkan istana

oleh: Mat Zain Mat Isa

Seakan menjadi kecenderungan baru di kalangan ahli politik negara kita mutakhir ini membabitkan istana dalam pertikaian sesama mereka. Perbuatan mengaitkan istana dengan sesuatu tindakan politik sejak sekian lama dianggap pantang larang paling dielakkan. Malangnya hakikat itu kelihatannya semakin sukar dipertahankan.

Tanpa hipokrasi wajar diakui pihak yang lebih kerap memanipulasi kaedah tidak bermaruah ini ialah BN. Dalam beberapa kes yang menjadi perhatian umum sepanjang tahun ini, BN tanpa silu mengaitkan sesuatu tindakan yang dilakukan parti lawan dengan dakwaan mengingkari keputusan atau pendirian istana.

Bukankah itulah sandaran dan pautan paling kukuh buat BN mendepani krisis politik Perak sejak Februari lalu? Tindakan Pakatan membantah pembentukan kerajaan ‘katak’ oleh BN, pemboikotan sidang Dun, penganjuran sidang Dun di bawah pokok dan di hotel, kempen pemakaian serba hitam menuntut pembubaran Dun Perak dan berbagai lagi isu berkaitannya, semuanya dilabelkan BN sebagai tindakan menghina Sultan Perak.

Logik mudah mereka, kerajaan BN adalah kerajaan yang diperkenan Sultan, menteri besar dan anggota-anggota Exconya juga dilantik menerusi watikah daripada Sultan. Maka BN menyimpulkan, menentang kerajaan ‘katak’ BN Perak itu sama seperti mengingkari perkenan istana.

Hujah sedemikian turut kita dengar dalam isu pelantikan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) beberapa bulan lalu. Ura-ura pelantikan Pesuruhjaya PAS negeri yang memenangi Dun Permatang Pasir, Ustaz Mohd Salleh Man sebagai YDP MAIPP menggantikan Adun BN, Mohd Shabudin Yahya yang tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember turut dikaitkan sebagai mengingkari istana.

Jahatnya Umno, dalam keadaan ia sudah tidak memerintah negeri dan maklum tentang pelantikan YDP MAIPP baru, ia masih merasakan layak menentukan sesuatu yang di bawah bidang tugas kerajaan negeri. Mereka telah lebih awal mencadangkan nama seorang akademik menggantikan Shabudin dan mendakwa nama tersebut telah mendapat perkenan Yang Dipertua Agong selaku Pengerusi MAIPP.

Maka apabila kerajaan negeri tampil dengan nama pilihannya untuk jawatan tersebut, Umno memutar belit tindakan itu sebagai menolak keputusan yang telah dibuat istana. Memang jahat lah Umno ini, bukan? Agaknya kalau tak jahat, memang tak layak duduk dalam Umno, ya?

Namun kejahatan mereka itu tidak berterusan menguntungkan Umno/BN. Akan ada ketikanya kegemaran mengaitkan istana dalam isu politik itu kembali memakan diri parti tua itu sendiri.

Isu pelantikan Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid di Perak sepertimana disentuh Adun BN-Slim River, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib, dalam laman blognya baru-baru ini adalah contoh. Beliau mendakwa Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Dato’ Sheikh Mohamad Nor Mansur Al-Hafiz cuba bermain politik dalam pelantikan pengerusi dan AJK masjid kariah.

Seperti pemimpin lain, Mohd Khusairi cenderung mendakwa Sheikh Mohamad Nor membelakangkan senarai yang telah diperkenan Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah, selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP). Kononnya beliau mengarahkan Pegawai Tadbir Agama memotong nama yang telah diperkenankan dan menggantikannya dengan nama pemimpin PAS.

Sejauh manakah dakwaan itu berasas tidak dapat dipastikan. Pihak-pihak yang terbabit dalam perkara itu dilaporkan enggan membuat sebarang ulasan, selain menganggap sesuatu yang membabitkan pihak istana adalah isu sensitif.

Namun perlu diingat bahawa pelantikan Sheikh Mohamad Nor ke jawatan tersebut juga diperkenan istana. Selaku Pengarah JAIP beliau juga menyertai Raja Dr Nazrin dalam MAIAMP selaku Setiausaha.

Ertinya bidang tugas dan tanggungjawab beliau saling berkait dengan pihak istana. Maka apabila Umno mempertikaikan apa-apa keputusan pentadbiran dibuatnya, apakah itu juga tidak boleh dianggap menghina pihak istana yang memperkenankan pelantikan beliau?

Kalau dalam kes kerajaan ‘katak’ BN Perak, Umno mendakwa mempertikaikan mereka ibarat mempertikai istana yang memperkenan kerajaan itu, maka apakah Umno tidak berpegang kepada hukum sama dalam kes Pengarah JAIP ini? Lagi pun, apakah kerajaan Pakatan yang sah dipilih rakyat yang dirampas BN itu tidak tertegak dengan perkenan Sultan?

Terbukti ‘senjata’ Umno yang gemar menyelindungi kelemahannya di sebalik kekebalan istana akhirnya kembali membelit parti itu. Terbaru ialah apabila hujah yang sering digunakan Umno itu turut digunakan anggota parti komponen BN pula.

Media pada Ahad (27 Disember) lalu melaporkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Senator Dato’ T. Murugiah menyandarkan hujah kepada istana dalam mempertahankan jawatannya itu.

Beliau telah dipecat dari partinya, Parti Progresif Penduduk (PPP) dan didesak melepaskan jawatan kabinet disandangnya. Parti itu menganggap Murugiah sebagai ‘timbalan menteri haram’ yang tidak direstui PPP.

Tidak mengejutkan, reaksi Murugiah saling tak tumpah seperti hujah para pemimpin Umno.

“Saya menganggap kenyataan (Presiden PPP, Dato’ M.) Kayveas itu sebagai menghina Raja kita kerana saya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri,” katanya.

Nampaknya tabiat buruk Umno yang gemar membabitkan istana dalam politik telah menjangkiti pemimpin lain pula. Ia bakal menjadi ‘senjata makan tuan’ buat BN.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1501, 1 Januari 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment