Monday, January 18, 2010

Isu peruntukan, pandirnya hujah Ketua Penerangan Umno

oleh: Mat Zain Mat Isa

Kes penafian peruntukan pembangunan kepada Ahli Parlimen dari parti-parti pembangkang bukan lah isu baru. Tindakan diskriminasi didorong sentimen balas dendam politik itu adalah lumrah dialami wakil-wakil rakyat pembangkang sejak sekian lama.

Ia sudah diterima sebagai perilaku semulajadi yang menggambarkan pertimbangan bejat Barisan Nasional (BN) selaku pemerintah negara. Keghairahan para pemimpinnya mempertahankan tindakan tidak demokratik itu dengan segala macam putar belit dan hujah bodoh sebenarnya menyerlahkan lagi kependekan akal politik mereka.

Di mana cerdiknya BN sekiranya setelah berdekad berpegang kepada amalan berat sebelah itu, tiba-tiba rakyat semakin menolak parti bedebah itu? Niat jahat BN menafikan peruntukan pembangunan kepada wakil pembangkang ialah agar mereka gagal menyempurnakan kebutuhan rakyat di kawasan mereka.

Mengikut perkiraan akal singkat para pemimpin BN, keadaan itu akan menyebabkan rakyat merasa serik memilih pembangkang dan kembali mengundi BN.

Di masa sama, BN memanfaatkan kelebihan kuasanya membina imejnya di hati rakyat. Peruntukan yang sepatutnya diterima wakil pembangkang itu sebaliknya disalurkan menerusi mekanisme partinya. BN tidak kesah jika pun dikata orang menyalahgunakan peruntukan kerajaan untuk mengangkat nama partinya.

Pengalaman Ahli-Ahli Parlimen pembangkang di Terengganu ketika negeri itu diperintah PAS antara 1999-2004 mengesahkan hakikat itu. Ketika itu peruntukan pembangunan oleh kerajaan Pusat kepada setiap Ahli Parlimen adalah RM500,000.

Difahamkan ia sepatutnya disalurkan melalui pejabat-pejabat daerah. Malangnya, oleh kerana kerajaan negeri itu tidak di bawah BN, segala peruntukan itu tidak disalurkan.

Bukan itu sahaja, beberapa projek pembangunan infrastruktur yang telah pun termasuk di dalam rangka perancangan awal BN untuk dilaksanakan turut ditarik balik peruntukannya setelah pertukaran kerajaan negeri.

Begitulah busuknya hati BN. Namun, di sebalik segala perancangan dan tindakan tidak bermoral itu, apakah BN berjaya menjahanamkan pembangkang? Jika kejayaan itu didakwa telah dicapainya, masakan jumlah kerusi parlimen dimenangi BN sebegitu merudum dalam pilihan raya lalu?

Malangnya keberanian rakyat bangkit menolak amalan politik balas dendam BN itu sehingga kini masih gagal dipelajari parti itu. Ia masih berpaut kepada sikap bacul itu dan terus menafikan peruntukan kepada wakil pembangkang.

Isu itu tenggelam timbul masa ke masa dan kembali mendapat perhatian umum minggu lalu. Ia ekoran tindakan agak luar biasa oleh Ahli Parlimen DAP kawasan Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun mengadakan konsert terbuka bagi mengumpul dana membiayai aktiviti di kawasannya.

Media memetik kenyataan wakil rakyat itu yang mendakwa penganjuran konsert itu berjaya mengumpul dana berjumlah RM200,000 bagi tujuan tersebut. Ekoran itu, beberapa pihak terutama rakan-rakan sejawatnya dari Pakatan Rakyat (PR) menyambut baik inisiatif dibuat Jeff Ooi itu.

“Tindakan Jeff Ooi mengadakan konsert sebagai sesuatu yang amat baik dan bijak, kerana kami ahli parlimen PR tidak dapat sesen pun peruntukan untuk setiap parlimen,” ulas Ahli Parlimen Balik Pulau dari Parti Keadilan Rakyat (Keadilan), Yusmadi Yusof.

Katanya, memandangkan peruntukan pembangunan yang sepatutnya diperolehi setiap Ahli Parlimen tidak pernah diterima Ahli Parlimen PR, mereka wajar memikirkan cara yang kreatif untuk mengumpul dana.

Ahli Parlimen Kuala Krai daripada PAS, Dr Mohd Hatta Ramli pula mendakwa peruntukan yang sepatutnya diberikan kepada setiap ahli parlimen itu disalurkan BN menerusi Ketua Umno Bahagian.

Meski pun apa yang disebut mereka itu menepati hakikat sebenar yang telah sekian lama dimaklumi, pendedahan itu masih tidak disenangi BN. Ia segera mendapat reaksi Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan.

Media yang memetik kenyataannya mendakwa beliau menyifatkan dakwaan kononnya kerajaan Pusat tidak menyalurkan sebarang peruntukan kepada wakil PR sebagai tidak berasas. Ahmad juga menganggap Ahli Parlimen pembangkang tidak realistik dan tidak faham bahawa pentadbiran negara di bawah BN.

“Seharusnya mereka perlu ingat, mereka adalah pembangkang. Jadi mengapa kerajaan di bawah pentadbiran BN perlu bantu mereka?”, ujarnya.

Sesiapa pun yang celik politik dan mengikuti perkembangannya tidak akan sukar menilai betapa dangkalnya hujah timbalan menteri itu. Pertama, catatan sejarah diskriminasi BN dengan sendirinya menjadikan dakwaan tadi berasas.

Kedua, BN sebenarnya yang bersikap tidak realistik apabila masih berpegang kepada amalan pilih kasih dan gagal menerima pilihan rakyat. Menafikan peruntukan kepada wakil pembangkang adalah seumpama menolak wakil yang rakyat pilih secara sah.

Namun ada hujah lebih pandir daripada itu. Ahmad seterusnya mempersoalkan mengapa Ahli Parlimen PR bising apabila tidak mendapat peruntukan BN, sedangkan setiap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN di negeri dikuasai PR juga tidak mendapat peruntukan kerajaan negeri.

Dalam ertikata lain, pemimpin Umno itu bermaksud bukan wakil rakyat pembangkang sahaja yang tidak dapat peruntukan. Bukankah itu menyerupai hujah Pak Pandir?

Katanya, “bukan Mak Andeh saja yang kematian anak. Anak orang lain pun mati juga.”

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1506, 18 Januari 2010 di ruangan 'kolumnis', F21 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment