Monday, February 27, 2012

Umno gemar buat benda tak disuruh agama

Oleh: Mat Zain Mat Isa


Di antara sebab atau faktor utama mengapa PAS mesti mengganti Umno sebagai pemerintah, sama ada di peringkat negeri-negeri mahu pun Pusat, ialah demi kedaulatan agama. Umno selaku parti yang telah diberikan mandat menguasai pemerintahan negara, begitu juga hampir kesemua negeri, sejak sebelum merdeka, terbukti gagal meletakkan Islam di tempat sepatutnya.

Islam tidak dijadikan asas pemerintahan. Ajaran agama itu tidak diletakkan sebagai rujukan hukum dan peraturan negara/negeri. Wujudnya jabatan atau kementerian khusus berhubung hal ehwal Islam hanya tidak lebih daripada salah satu juzuk kecil daripada keseluruhan pentadbiran kerajaan.

Ibarat kata yang kerap disebut Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Umno, “Islam dijadikan agama yang diperintah, bukan agama yang memerintah”. Dalam ertikata lain, apa-apa yang berkaitan hal ehwal Islam dihadkan penerimapakaiannya hanya dalam batasan sebuah jabatan/kementerian.

Manakala seluruh penguatkuasaan atau pelaksanaan berhubung Islam tertakluk di bawah Undang-Undang Tubuh Negeri atau Perlembagaan Persekutuan. Justeru, apa-apa hukum dan peraturan Islam hanya terpakai sejauh mana ia tidak bercanggah dengan perlembagaan yang dianggap hukum tertinggi bagi negara ini.

Tidak syak lagi perbezaan pendirian mengenai letakduduk yang sepatutnya bagi Islam dalam pemerintahan menjadi punca utama PAS dan Umno gagal menemui titik persamaan sejak dulu. Perbezaan antara dua parti itu tambah menjarak apabila para pemimpin dan pendukung kedua-dua parti turut memahami ajaran agama secara berbeza.

Perbezaannya jelas dapat dilihat pada perlembagaan parti masing-masing, yang merupakan perakuan bertulis mengenai agenda perjuangan mereka. Sementara PAS secara jelas dan terbuka mengisytiharkan Islam sebagai dasar perjuangannya, Umno pula sekadar berselindung di sebalik perisytiharan Islam sebagai agama Persekutuan. Sedangkan undang-undang tubuh parti itu sendiri gagal menerangkan letakduduk Islam dalam agenda perjuangannya.

Di kala PAS tanpa selindung mengumumkan hasratnya menegakkan sebuah pemerintahan yang di dalamnya berdaulat hukum dan peraturan yang diredhai Allah (hukum Islam), Umno pula bertegas mempertahankan hukum dan peraturan sedia ada yang digubal dan diwarisi dari penjajah Inggeris.

Penghayatan Islam di dalam pelaksanaan agenda perjuangan parti masing-masing juga amat ketara berbeza. Sementara markas PAS agak sinonim dengan pusat tarbiyah, surau atau masjid, Umno pula menjadikan balairaya atau dewan orangramai sebagai markas partinya. Ertinya, dalam keadaan kebanyakan markas PAS ada sejadah atau karpet bersaf, di markas Umno pula mungkin ada kerusi, bangku, meja ping pong atau papan karem. 

Maka aktiviti menghidupkan markas masing-masing juga tidak sama. Dapat dilihat bagaimana markas PAS dipenuhi aktiviti bercorak keagamaan seperti kuliah, ceramah, usrah, kelas fardhu ain dan seumpamanya. Sebaliknya, antara aktiviti yang dilihat menghidupkan markas Umno ialah sukaneka, majlis jamuan, penyampaian bantuan kerajaan dan ceramah politik.

Bertolak dari situlah penampilan para pendukung PAS dan Umno terpaksa berbeza. Seorang yang menjadikan surau sebagai tempat berkumpul akan terdorong mengenakan pakaian yang sesuai untuk ibadat. Maka mereka cenderung memakai pakaian sopan, penutup aurat dan mengenakan kopiah. Sebaliknya, bagi yang mahu ke markas Umno, sebarang pakaian santai atau sut sukan adalah lebih sesuai.

Namun perbezaan lebih utama antara kedua-dua parti itu ialah bagaimana ketegasan menegakkan Islam dalam pemerintahan. PAS telah membuktikan menerusi dua negeri diperintahnya secara hampir mutlak, iaitu Kelantan dan Terengganu, bahawa keseriusannya mendaulatkan hukum Islam bukan omong kosong. Islam mengharamkan riba dan judi, maka kerajaan PAS terus mengharamkannya sebaik memerintah. Sedangkan Umno yang telah memerintah puluhan tahun gagal, bahkan tidak terlintas menyempurnakan perintah agama itu.

Islam membataskan peminuman arak hanya kepada bukan Islam, maka PAS menyusun semula penggunaan arak, sesuatu yang juga tidak diambil berat oleh kerajaan Umno. Islam menggalakkan pemakmuran masjid dan surau, terutama dengan melipatgandakan majlis-majlis ilmu dan amal, maka itulah yang dipergiatkan oleh kerajaan PAS.

Sebaliknya, kerajaan pimpinan Umno lebih bermusim dalam menghidupkan rumah-rumah Allah. Parti itu malah dilihat lebih gemar mengutamakan perkara-perkara yang dianggap sebagai “syiar” agama, berbanding penegakan syariat seperti yang diutamakan PAS.

Sebab itu para pendukung Umno, sama ada di peringkat tertinggi mahu pun bawahan amat bersungguh dalam bab mengacau bubur Asyura ata menyambut malam nisfu Syaaban, sebagai contoh. Kedua-dua amalan tradisi itu sebenarnya tidak ada sandaran nas yang jelas menggalakkannya, tetapi itulah yang kerap dijadikan agenda penting para pendukung Umno saban tahun.

Beberapa minggu kebelakangan ini terserlah lagi satu tabiat sedemikian. Kedatangan Rabiul Awal yang sinonim dengan bulan kelahiran Nabi Muhammad saw bagaikan tibanya saat penting dalam kalendar tahunan Umno. Di sana-sini dapat dilihat betapa bersungguhnya para pendukung parti itu menganjurkan majlis sambutan Maulidurrasul. Tidak cukup sekadar berceramah dan mengadakan jamuan di masjid dan surau, diadakan pula acara perarakan.

Lalu dikumandangkan selawat ke hadrat Junjungan saw. Sedangkan suasana perjalanan m,ajlis itu dipenuhi unsur-unsur maksiat, terutama apabila berlaku percampuran dan pergaulan bebas antara lelaki-perempuan yang bukan mahram. Manakala beberapa pihak berkuasa tempatan pula sampai menganjurkan pertandingan antara kontinjen perarakan.

Sudah jelas ia bukan bertujuan ibadat. Walau pun diserikan dengan selawat kepada Nabi saw, ia sebenarnya sekadar “alat” untuk menjayakan agenda duniawi, yang sebenarnya tidak pun disuruh agama meraikannya secara sedemikian.

Itulah antara bukti jelas betapa kefahaman Umno terhadap ajaran dan tuntutan agama amat jauh menyimpang dari sepatutnya. Ia gemar meninggalkan apa yang sepatutnya dibuat, sebaliknya gemar melakukan apa yang tidak digalakkan. Maka selayaknya Umno diundurkan dari tampuk pemerintahan!

(Artikel ini adalah versi lebih panjang berbanding artikel disiarkan tabloid Harakah Bil: 1720, 27 Februari 2012 di ruangan KOLUMNIS, F22 dengan tajuk "Sambutan Maulidurasul dipenuhi maksiat".)

No comments:

Post a Comment