Wednesday, February 1, 2012

Jangan Bersedih! (Laa Tahzan) - Bersama Kesulitan Ada Kemudahan

Oleh: Mohd Nasir Awang

 Karangan: Dr Aidh Al-Qarni
Penerbit: Pustaka At-Tibyan, Solo (edisi bahasa Indonesia).

Tidak dapat dipastikan apakah faktor utama mendorong Dr Aidh Al-Qarni menyusun buku Laa Tahzan. Namun, yang semua orang pasti kini, hasil kerjanya ini telah berjaya mencapai nilai jualan menakjubkan. Ia bukan sahaja menjadi buku terbaik di pasaran (bestseller) dalam edisi asalnya (bahasa Arab), tetapi turut laris dalam edisi-edisi terjemahannya, sama ada dalam bahasa Inggeris, mahu pun bahasa Indonesia.

Buku ini dianggap seolah-olah membentangkan kaedah penyelesaian kepada beraneka permasalahan meruntun jiwa mengikut pendekatan dan cita rasa tersendiri penulisnya. Tidak syak lagi, meneliti bait-bait penghujahannya, ia sebenarnya disusun menepati kehendak Ilahi dan selari dengan jalan ditunjuk Nabi saw.

Selain gaya bahasanya yang memikat dan perumpamaan-perumpamaan yang realistik dengan kehidupan, buku ini turut dipenuhi berbagai kisah menarik dan pengalaman yang menjadi pengajaran.

Ia turut memuatkan sejumlah riwayat dari para sahabat yang soleh dan para tabien, selain pandangan para ulama yang berkaitan tajuk dibicarakan. Ia juga memaparkan ratusan bait syair dari para pujangga besar. Tidak ketinggalan diselitkan ialah pandangan dan nasihat dari para pakar perubatan dan ilmuan.

Menariknya, Dr Aidh Al-Qarni memilih kaedah tersendiri yang pelbagai dalam menampilkan hujah dan ulasannya. Buku ini merupakan kombinasi berbagai bahan ilmiah secara yang diadun dan disusun dalam bentuk sangat unik dan sistematik.

Tidak syak lagi Laa Tahzan merupaka hasil penelitian yang sangat cermat oleh penulis sendiri terhadap pergolakan jiwa manusia, khususnya tatkala mereka dirundung duka dan kesedihan. Sebab itu keseluruhan pembicaraannya memfokuskan kepada kaedah menangani perasaan gelisah, hati yang cemas dan resah, jiwa yang putus asa atau mengalami tekanan emosi yang berat dan berbagai situasi seumpamanya.

Edisi terjemahannya dalam bahasa Indonesia didatangkan dalam dua jilid, yang tiap-tiap satunya menyajikan pembaca dengan pecahan beratus tajuk kecil. Setiap satu subtajuk itu pula membicarakan permasalahan yang khusus. Senarai panjang tajuk-tajuk kecil itu dengan sendirinya menggambarkan ketelitian dan kehalusan bicara penulis berhubung sesuatu perasaan secara spesifik.

Antara subtopik itu ialah ‘Yang lalu, biarlah berlalu’, ‘Kita masih lebih beruntung dari Orang Lain’, ‘Jangan Bersedih, Jangan Putus Asa dari Rahmat Allah’, ‘Jangan Bersedih: Jadilah Diri Sendiri!’, ‘Jangan Stress: Depresi Adalah Jalan menuju Sengsara’, ‘Jangan Sedih Kerana Sikap Orang terhadap Kita, Lihatlah Perbuatan Mereka terhadap Rabbnya’ dan beratus lagi seumpamanya.

Tidak rugi anda memiliki naskhahnya, malah tidak akan sia-sia jika anda membacanya! – MOHD NASIR AWANG.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Dian - Ihya' As-Sunnah Edisi 2 (Februari 2012) di ruangan RAK BUKU DIAN dengan tajuk sama)

1 comment:

  1. Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh...
    Afwan Akhiy, ana mau tanya bagaimana cara mendapatkan buku ini

    ReplyDelete