Tuesday, October 18, 2011

PAS Terengganu tekad ‘bayar’ kezaliman Umno

Oleh: Mohd. Nasir Awang

Tentu ada sebab sangat munasabah mengapa daripada sebegitu banyak perkara atau isu yang boleh digarap, PAS Terengganu memilih untuk mengetengahkan isu tanah sebagai salah satu agenda diutamakannya jika diberi peluang kembali memerintah negeri itu lewat Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti.

Umum mengetahui ia bukan isu baru. Namun seperkara yang pasti, isu tanah mempunyai nilai sentimental sangat tinggi buat warga Terengganu. Sebut saja soal hakmilik tanah, ia akan segera mengingatkan mereka kepada berbagai perkara yang bersebati dengan isu ini.

Pertama, isu tanah sepanjang masa akan dikaitkan dengan kehebatan kerajaan PAS berbanding kerajaan terdahulu yang digantinya. Walau pun hayat pemerintahannya sangat singkat, parti itu telah membuktikan kecekapan dan keazaman tingginya menyelesaikan permasalahan rakyat. PAS berjaya menyelesaikan permasalahan yang gagal diselesaikan Barisan Nasional (BN) sejak puluhan tahun.

Kedua, isu tanah juga turut menyimpan ingatan rakyat Terengganu terhadap kerakusan dan kezaliman BN. Isu pembahagian tanah seakan sinonim dengan tragedi perampasannya oleh kerajaan diterajui Umno.

Semua rakyat yang prihatin dan celik mata hati akan segera terbayang bagaimana para pemimpin parti Melayu itu bertindak seakan manusia tidak waras apabila tanpa kasihan belas dan pertimbangan kemanusiaan sanggup merampas tanah dan merobohkan rumah-rumah rakyat yang baru didirikan.

Puncanya hanya satu – Umno tidak sanggup menanggung malu berterusan apabila rakyat bercakap soal kejayaan PAS mengagih dan menyelesaikan hakmilik tanah yang gagal dibuat kerajaan BN sebelumnya.

Memang di atara kejayaan pentadbiran kerajaan PAS Terengganu paling menonjol ialah soal menyelesaikan pemilikan tanah rakyat. Kerajana PAS melakukan reformasi pentadbiran tanah dengan menyusun semula sistem pelupusannya.

Antaranya mengurangkan karenah birokrasi dalam proses permohonan dan kelulusan. PAS juga menurunkan lebih banyak kuasa membuat keputusan ke peringkat pentadbiran tanah daerah. Sebelum itu segala keputusan berkenaan hanya dibuat di peringkat negeri.

Permohonan tanah rakyat yang ditutup secara rasmi oleh BN sebelumnya sejak 1975 dibuka semula sebaik PAS memerintah. Manakala kadar premium tanah diturunkan daripada 20% kepada 10% harga pasaran tanah. Malah bagi golongan miskin kadar itu diturunkan lagi kepada hanya 5%.

Kaedah pelupusan yang cepat dan singkat juga dikenalpasti. Antaranya menggunakan khidmat juruukur tanah berlesen (JTB), apabila juruukur tetap di pejabat-pejabat tanah terbukti gagal menepati tahap penyelesaian diperlukan.

Hasilnya puluhan ribu rakyat negeri itu, termasuk ribuan ahli dan penyokong Umno yang selama berpuluh tahun menunggu peluang memiliki tanah telah diberikan hakmilik masing-masing. Kejayaaan itulah yang amat memalukan Umno, kerana selama 38 tahun ia memerintah Terengganu sebelum itu (1961-1999) perkara tersebut gagal diselesaikannya.

Tanah adalah harta tetap yang amat bernilai dan nilainya sentiasa meningkat masa ke masa. Ia lebih bernilai berbanding pemberian subsidi lembu-kambing beserta bangsalnya. Ia bukan setanding nilai sebuah bot enjin sangkut, tong fiber, pukat atau lain-lain perkakasan nelayan. Bahkan ia jauh lebih bernilai berbanding huluran RM300 atau RM500 wang ehsan saban tahun untuk kalangan terpilih.

Anugerah sangat bermakna itu bagaimana pun menjadi tidak menentu gara-gara tindakan balas dendam kerajaan BN yang kembali berkuasa sejak 2004. Semua proses permohonan Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) yang telah diluluskan dibekukan.

Pejabat Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Terengganu di dalam surat rasminya kepada semua pentadbir tanah daerah bertarikh 7 April 2004 memperincikan arahan tersebut. Semua permohonan RTB yang telah diluluskan tidak boleh dikeluarkan Jadual 5A (surat tawaran membuat bayaran hakmilik tanah).

Semua permohonan RTB yang telah dikeluarkan Jadual 5A pula tidak boleh diterima bayarannya. Manakala semua permohonan yang telah dijelaskan bayarannya juga tidak boleh dikeluarkan hakmilik.

Di masa sama, segala kerja oleh JTB seperti siasatan, kerja-kerja pengukuran, penyediaan layout/pelan, jabatan teknikal, tunjuk lot, penyediaan pelan hakmilik dan lain-lain kerja yang berkaitan turut dibekukan.

Hasilnya berlakulah tragedi perampasan tanah secara besar-besaran melibatkan ribuan lot tanah yang telah pun dianugerahkan kepada rakyat. Ia bukan sahaja melibatkan pengambilan semula lot-lot tanah kosong, tetapi turut membabitkan perobohan rumah-rumah rakyat, yang sebahagiannya masih dalam pembinaan, manakala sebilangan lagi telah pun siap dan diduduki.

Kekejaman Umno ketika itu amat sukar dibayangkan. Agak munasabah apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Wakaf Mempelam, Mohd Abdul Wahid Endut dalam salah satu sessi perbahasan di sidang Dun Terengganu ketika itu menyifatkan kerajaan Umno lebih teruk dan lebih jahat daripada Yahudi Israel. Katanya, Israel hanya merampas tanah dan meroboh rumah orang Palestin yang berlainan agama dan bangsa, tetapi kerajaan Umno tergamak membuat perkara sama terhadap rakyat yang sebangsa dan seagama mereka.

Kegilaan Umno bahkan sampai ke peringkat gagal bertolak ansur dalam soal berkaitan agama apabila turut memangsakan sebuah masjid yang telah pun digunakan di Kemaman. Bagi menjustifikasi tindakan biadab itu ia melontarkan berbagai dakwaan dan fitnah, termasuk mengaitkan rumah Allah itu sebagai markas sekumpulan manusia yang merancang untuk mengadakan huru-hara dan mengancam keselamatan negara.

Fitnah itu terbukti satu alasan diada-adakan kerana sampai hari ini tiada seorang pun di antara penduduk terbabit diseret ke muka pengadilan di atas dakwaan itu. Kesemua tindakan rakus dan zalim itu tersimpan dalam memori rakyat Terengganu. Diharap garapan semula isu ini membantu menyegarkan ingatan itu, seterusnya mendorong mereka membuat pilihan sebaiknya dalam pilihan raya nanti.

Sebab itu suatu pilihan amat tepat dan bermakna apabila PAS Terengganu meletakkan perkara menyelesaikan isu rampasan tanah oleh BN sebagai salah satu di antara lima perkara paling diutamakan dalam manifesto pilihan rayanya kali ini.

Empat lagi perkara awal yang akan dilaksanakan PAS jika diberi amanah memerintah negeri itu termasuklah mengembalikan peraturan menghapuskan cukai pintu rumah kediaman dan memperuntukkan cuti 30 hari bergaji bagi kakitangan kerajaan wanita yang kematian suami.

Turut diumumkan ialah usaha PAS menyediakan 17,000 peluang kerja dalam tempoh tiga tahun, selain program merakyatkan ekonomi dan menyediakan skim khas untuk rakyat miskin.

Bertemakan "Terengganu Maju, Islam Berdaulat, Negeri Berkebajikan", dokumen yang menjelaskan perancangan dan halatuju pemerintahan PAS itu telah disempurnakan pelancarannya oleh Presiden parti, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada aturcara penutup program Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno (HKR-PGU) di Pantai Pandak, Kuala Terengganu, malam Sabtu lalu.

Penonjolan kelima-lima perkara tersebut dianggap kena pada masa dan sesuai dengan perkembangan politik mutakhir ini yang menyaksikan tahap pemikiran massa yang semakin terbuka dan rasional. Menyebutkan perkara-perkara berkenaan akan mudah mengingatkan sesiapa sahaja yang mengikuti perkembangan politik kepada beberapa hakikat yang beraku di Terengganu, terutama sejak 1999 lalu.

Dari perspektif itu, manifesto diumumkan Sabtu lalu boleh dianggap penegasan bertulis yang menggambarkan tekad PAS Terengganu untuk mengajak rakyat negeri itu sama-sama ‘membayar’ kembali segala kezaliman Umno serta pembohongan dan kegagalan pemerintahan BN sejak tujuh tahun lalu.

Semoga lontaran itu mampu mengusik jiwa rakyat dan membantu mereka membuat pilihan sebaiknya dalam pilihan raya nanti, sejajar hasrat Tuan Guru Presiden dalam ucapannya yang antara lain menyebut, sebuah kerajaan yang diberi amanah memerintah perlu menunaikan tiga tanggungjawab utama iaitu menjadi kerajaan yang memperhambakan diri pada Tuhan, memberi makan kepada rakyat sehingga rakyat tidak lapar dan menjaga keselamatan dalam negara.

(Artikel ini disiarkan laman harakahdaily.net pada 18 Oktober 2011 di ruangan 'PENDAPAT DAN ANALISIS'.)

No comments:

Post a Comment