Thursday, May 2, 2013

MFTQ & DATQ – komited lahirkan pelajar berakhlak al-Quran

Oleh: Mohd Nasir Awang

Muqoddimah
Di pinggir utara bandar Pasir Puteh, sepertimana di kebanyakan bandar di Kelantan, laluan utama menghubungkan bandar itu dengan Kota Bharu sentiasa sibuk dengan kenderaan. Keadaan itu memungkinkan pengguna jalan raya yang melintasi kawasan itu tidak sempat mengamati kejiranan di kiri-kanan jalan tersebut.

Penulis sendiri, walau pun agak kerap berulang-alik menggunakan jalan tersebut sebelum ini turut “terlepas pandang” kewujudan sekelompok bangunan pengajian yang berceratuk hanya puluhan meter dari laluan itu.

Maahad al-Firdaus li Tahfizil Quran (MFTQ) dan Dar Asma’ li Tahfizil Quran (DATQ) adalah dua institusi ‘adik-beradik’ di Wakaf Lanas, kira-kira 2km dari pusat bandar Pasir Puteh. Sementara MFTQ khusus untuk pelajar lelaki, DATQ pula untuk perempuan.

Biar pun berkongsi lot tanah yang sama, pentadbiran dan urusan pengajaran-pembelajaran kedua-dua institusi ini hampir sepenuhnya berjalan secara berasingan.

Latar penubuhan
Antara keduanya, DATQ lebih dahulu ditubuhkan, iaitu pada 1998 berbekalkan hampir 50 orang pelajar sebagai ambilan pertama. Manakala MFTQ diwujudkan pada 2003, ketika ‘kakak’nya sudah berusia lima tahun. Ia bermula dengan pengambilan 20 pelajar. Jumlah itu bagaimana pun tidak pernah melangkaui 30 orang.

“Kita memang tak nak ambil ramai (pelajar lelaki), sesuai dengan jumlah ustaz kita hanya tiga orang, termasuk saya sendiri. Lagi pun, kita ada faktor limitation kawasan (kemudahan infrastruktur yang terbatas). Yang keduanya, kita tak mahu ambil ramai sebab tarbiyahnya payah sikit pelajar laki-laki ni”, demikian pengakuan terus-terang Ustaz Talib Mat, dalam sesi temubual eksklusif di MFTQ baru-baru ini.

Sosok berusia 58 tahun ini merupakan mudir MFTQ. Kembara ilmunya bagaimana pun amat mengagumkan. Lulusan University of Tasmania, Australia ini meninggalkan kerjayanya sebagai seorang guru matematik di MRSM, pergi mendalami ilmu agam secara talaki di Mekah selama tujuh tahun, sebelum pulang membuka pusat pengajian tahfiz sendiri.

Komitmennya mendapat dukungan penuh isterinya, Ustazah Wan Lokma Wan Yusof, yang juga Mudirah DATQ. Manakala anaknya, Ustaz Jaafar Talib, 27 turut membantunya di MFTQ, bersama Ustaz Ahmad Adam Syukiman, 20, juga bekas pelajar di situ. Manakala Ustazah Wan Lokma dibantu 12 guru, kesemuanya bekas pelajar DATQ.

Objektif
Kedua-dua institusi ini berkongsi objektif utama, iaitu melahirkan pelajar-pelajar yang berakhlak dengan akhlak al-Quran.

Bagi memenuhi hasrat itu, sukatan pengajaran dan pembelajarannya mengutamakan penguasaan pelajar ke atas ilmu-ilmu al-Quran.

“Matlamat kita sebenarnya untuk melahirkan pelajar-pelajar yang berakhlak dengan akhlak al-Quran. Oleh sebab itu dia kena hafaz al-Quran, menguasai tafsir dan seumpamanya. Yang penting lagi ilmu akidah ”, ujar Ustaz Talib.

Pengajaran & Pembelajaran
Tempoh pengajian bagi pelajar MTFQ ialah lima tahun. Julat umur mereka adalah antara 13 hingga 17 tahun. Manakala bagi pelajar DATQ pula, tempoh pengajian mereka lebih panjang, iaitu delapan tahun.

Sepanjang pengajian mereka, para pelajar diasingkan (kelas) mengikut kemampuan mereka membaca al-Quran.

“(Pelajar) yang baru masuk, tahap pertama, pastikan bacaan dia dulu. Lepas tu dia masuk kelas lima juzuk ke bawah. Dah habis, baru (masuk kelas) lima juzuk ke atas”, Ustaz Talib menjelaskan.

Menurutnya, sesi tasmik (semak bacaan) al-Quran diadakan pada setiap hari, sama ada untuk ayat-ayat yang baru pertama kali dihafaz atau yang diulang baca. Manakala ujian al-Quran (bertulis) turut diadakan secara bulanan.

“Kita sasarkan mereka patut menghafaz satu juzuk (al-Quran) setiap bulan. Ada yang dapat (mencapai sasaran itu), ada yang tak dapat”, akui Ustaz Talib.

Di samping penguasaan hafazan, para pelajar juga didedahkan dengan ilmu tafsir. Menurut Ustaz Talib lagi, kebiasaannya kebolehan seseorang pelajarnya dalam kedua-dua perkara itu lebih kurang sama. Pelajar yang “laju” dari segi hafazan, “laju” juga dalam sudut tafsir.

Ko-kurikulum
Para pelajar MFTQ didisiplinkan agar “ringan tulang”. Untuk itu mereka dilatih dan dibiasakan dengan kerja-kerja fizikal, seperti bercucuk-tanam, membantu tukang dalam pembinaan bangunan dan sebagainya.

Bagi pelajar perempuan (DATQ) pula aktiviti luar kelas mereka lebih “hebat”. Mereka antara lain diajar kemahiran menjahit dan memasak.

Ustaz Talib merasionalkan, “sebab kita nak lahirkan ibu yang solehah. Makan di sini dia masak sendiri, dia buat enam kumpulan bergilir tugas. Pelajar perempuan masak nasi dan lauk untuk kumpulan dia. Lauk tu pula dia masak lebih, untuk pelajar-pelajar lelaki sekali. Pelajar laki-laki yang kecil pergi ambil (lauk). Pelajar lelaki masak nasi sahaja”.

Pencapaian
Setelah beroperasi lebih sedekad, MFTQ alhamdulillah telah berjaya melahirkan sebilangan pelajar yang sekurang-kurangnya terdedah kepada ilmu dan akhlak al-Quran. Bahkan, tiga daripada mereka telah hafaz lengkap 30 juzuk.

“Tak semua (bekas pelajar itu) menghafaz al-Quran 30 juzuk. Sampai umur 17, dia ambil periksa, kemudian dia menyambung ke tempat lain, termasuk ke Yaman”, ujar Ustaz Talib.

Menurutnya, sudah ada bekas pelajarnya menyambung pengajian ke dua universiti di negara itu, iaitu Universiti al-Iman dan Universiti Sains & Teknologi, Kuliah Pengajian Islam, di Sanaa. Malah, salah seorang pelajarnya yang hafaz 30 juzuk itu telah diterima melanjutkan pengajian di Madinah.

Jumlah pelajar perempuan lepasan DATQ pula jauh lebih ramai. Sebilangan mereka malah “dihantar” menjadi guru di beberapa sekolah tahfiz sekitar Kuala Lumpur.

Penutup
Menurut Ustaz Talib, sumber kewangan untuk mengoperasi kedua-dua institusi ini hanya semata-mata hasil sumbangan kawan-kawan dan ahli keluarganya. Beliau bagaimana pun menolak tawaran kami untuk merayu sumbangan orang ramai.

Pun begitu, anggota masyarakat adalah dipelawa menziarahi pusat pendidikan ini, sama ada untuk bertaaruf dengan warganya atau mengetahui lebih lanjut mengenainya.

(Artikel ini disiarkan di ruangan "Medan Ilmu' majalah Dian - Ihya as-Sunnah, Bil. 14, yang terbit pada 2 Mei 2013)

8 comments:

  1. Alhamdulillah...berminat utk hntr sedara mara ke sini..=\0

    ReplyDelete
  2. Boleh tak saya nak minta nombor telefon DATQ...

    ReplyDelete
  3. Maaf, baru terpandang komen ni... ini nombor Tuan Mudir MFTQ (Ustaz Talib Mat): 013-307 8930. Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nmobor Ust Talib Mat masih sama ye?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Alhamdulliah ana pun hantar anak saya belajar disana

    ReplyDelete
  5. Klau lelaki umur 17 nk msuk mcam mne??

    ReplyDelete