Thursday, May 2, 2013

Pendorong kerja baik seumpama pelakunya


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Yang mengajarkan ilmu kepada manusia dengan perantaraan mata pena. Dia juga mengajarkan manusia apa yang tidak mereka ketahui.

Topik edisi ini ialah mengenai media. Berbanyak terimakasih kepada sebilangan kolumnis dan penyumbang rencana yang memungkinkan kami memaparkan sorotan dan ulasan dari berbagai aspek dan sudut berkaitan media. Tidak syak lagi, berbekalkan ilmu dan pemahaman mengenai topik dibicarakan, masing-masing mereka telah muncul dengan garapan sangat mantap dan meyakinkan.

Tidak kurang juga penghargaan kami buat sejumlah responden di luar sana yang sudi mencoretkan komentar masing-masing mengenai topik bicara kali ini, bagi dikongsikan bersama para pembaca sekalian. Apa yang kami siarkan di sini (berdasarkan apa yang mereka lontarkan) mungkin tidak mewakili pandangan atau pendirian masyarakat terbanyak. Namun paling tidak mereka berani menyuarakan buah fikir masing-masing, yang kami kira dihamburkan secara jujur.

Semoga interaksi dua hala yang konstruktif dan bermanfaat ini akan dapat diperluaskan, sekali gus membantu kami menyemarakkan lagi pemahaman ilmu-ilmu Islam di dalam masyarakat kita.

Kesungguhan ditunjukkan semua pihak, sama ada kolumnis terbabit, penulis undangan mahu pun para responden dalam memeriahkan perbincangan topik kali ini amat membanggakan kami. Amat terasa wujudnya suatu kerjasama sangat bermakna sehingga memudahkan kami menghidangkan sajian terbaik buat para pembaca.

Kami turut berharap mudah-mudahan keghairahan dan kesediaan semua pihak membantu urusan kami ini menepati saranan Baginda saw, bahawa menjadi pembantu atau pendorong kepada sesuatu kebaikan itu adalah dikira seumpama melakukan kebaikan itu sendiri. Dalam ertikata lain, walau pun kita hanya berperanan sebagai pendorong atau penggalak kepada sesuatu kerja mulia, sedangkan kerja itu sebenarnya direalisasikan pihak lain, di sisi Allah Ta’ala perbuatan kita itu juga dinilai seumpama kita sendiri yang melakukan kerja mulia itu.

Dalam konteks kami, banyak pihak sebenarnya telah membantu dan mendorong kami untuk kekal menemui para pembaca saban bulan. Semoga Allah mengganjari semua pihak yang terlibat menjaya dan memajukan organ penyebaran ilmu-ilmu Islam ini. Wassalam.

Al-faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini disiarkan di ruangan 'Editorial' majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil. 14, yang terbit pada 2 Mei 2013)

No comments:

Post a Comment