Friday, December 24, 2010

Memahami kemarahan Nik Aziz kepada perokok

Sebuah akhbar arus perdana pada Isnin menyorot kebanjiran rokok haram pelbagai jenama di pasaran tempatan. Ia dikatakan dijual pada harga RM3.50 sekotak mengandungi 20 batang, iaitu separuh harga minimum RM7 yang ditetapkan kerajaan.

Menurut satu sumber, penjualan rokok murah itu menguasai 20 peratus pasaran rokok negara. Berikutan lambakan itu juga kerajaan didakwa kerugian RM1 bilion setahun apabila pengeluarnya tidak membayar duti eksais dan cukai jualan kepada kerajaan.

Kebanjiran produk tembakau itu turut dikaitkan dengan risiko kesihatan. Rokok murah itu dikatakan mengandungi kadar nikotin dan tar melebihi paras dibenarkan. Ia juga didakwa menggunakan daun tembakau yang tidak memenuhi piwaian Lembaga Tembakau Negara.

Sementara dakwaan-dakwaan itu dilihat lebih sebagai sandaran pihak tertentu agar rakyat mengelak daripada membeli rokok murah tersebut, komen Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dinilai lebih rasional.

Beliau yang turut dipetik reaksinya menganggap penjualan rokok pada harga serendah itu secara berleluasa menyebabkan terbantutnya usaha kerajaan mengekang keupayaan membeli rokok di kalangan pengguna, terutama remaja dan pelajar berumur 18 tahun ke bawah.

Menurutnya, tujuan kerajaan menguatkuasakan penetapan harga minimum di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2009 pada 1 Oktober lalu ialah untuk membendung peningkatan jumlah perokok, selain mengekang gaya hidup tidak sihat di kalangan rakyat.

Sorotan akhbar itu segera mengingatkan penulis kepada rungutan seorang rakan baru-baru ini, juga berkaitan rokok. Beliau menceritakan insiden yang berlaku sewaktu Menteri Besar Kelantan, Datuk Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan kuliah pagi Jumaat di Dataran Ilmu, Kota Bharu.

Katanya, Nik Aziz yang melihat ada hadirin merokok ketika sedang berkuliah secara spontan mengulas tabiat itu. Beliau memberikan teguran agak keras kepada perokok, seraya menyifatkan mereka sebagai tidak bertimbang rasa terhadap orang lain.

Menurut rakan tadi, ekoran herdikan Nik Aziz itu, ada hadirin yang segera mencampakkan rokok yang masih di mulut mereka. Ada yang berubah air muka, tidak kurang juga yang terus beredar dari kelompok hadirin, barangkali terasa terpukul atau malu.

Katanya, reaksi hadirin terhadap ulasan Mursyidul Am PAS pagi itu bercampur-campur. Ada yang menganggapnya agak keras. Ada juga yang berkata ia sepatutnya tidak dianggap suatu yang mengejutkan.

Sudah dimaklumi betapa sikapnya terhadap perokok amat konsisten sejak sekian lama. Masakan anda, khususnya ahli dan penyokong PAS, sudah lupa apa reaksinya apabila ditanya wartawan berhubung kriteria calon partinya sejurus sebelum pilihan raya umum lalu?

Di antara kata Nik Aziz, seseorang yang mahu menjadi calon PAS mestilah bukan perokok. Walau pun tidak diketahui sejauh manakah pandangan beliau itu digunapakai sebagai garis panduan oleh parti dalam memilih calon-calon bagi pilihan raya lalu, ia setidaknya menjelaskan pendirian peribadi Nik Aziz berhubung rokok.

Justeru, jika pun dalam insiden terbaru di Kota Bharu itu beliau dilihat agak ‘melenting’ dengan tabiat sebilangan hadirin yang masih merokok, ia sesuatu yang sepatutnya boleh difahami.

Malah, bagi yang menerima secara positif luahan beliau itu, berbagai fakta dan kenyataan tersedia membantu merasionalkannya. Sebelum ini kita pernah didedahkan dengan beberapa fakta dan hakikat memalukan berhubung rokok.

Pertama, ada tiga juta rakyat Malaysia dikategorikan sebagai perokok. Kedua, sekiranya setiap mereka menghabiskan sekotak rokok sehari, bermakna mereka membelanjakan tidak kurang RM20 juta sehari bagi membeli rokok.

Ketiga, statistik Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan pernah menyebut, lebih 10,000 kes kematian berkaitan amalan merokok direkodkan di negara ini setiap tahun.

Manakala fakta keempat, dan paling mengecewakan, ialah kerajaan dikatakan membelanjakan RM3.5 bilion setahun bagi memberi rawatan kepada perokok yang menderita tiga jenis penyakit berpunca daripada tabiat buruk mereka itu.

Fakta dan hakikat tersebut menjuruskan kita kepada pelbagai persoalan, terutama berhubung kesan dari amalan merokok. Paling wajar ditanyakan ialah apakah berbaloi perbelanjaan lebih RM3 bilion setahun itu untuk menyelamatkan nyawa orang yang sengaja mencari pasal atas penyakit mereka?

Maaf cakap, bebanan perbelanjaan yang terpaksa dihadapi kerajaan itu sebenarnya suatu yang sangat malang bagi negara. Dari satu sudut, ia tiada beza dengan kerugian ditanggung negara akibat menangani gejala penagihan dadah.

Penyakit akibat merokok adalah bala yang sengaja ditempah. Justeru, apa wajarnya menghabiskan duit rakyat untuk itu?

Jika anda termasuk golongan perokok tegar, jangan mudah tersinggung kalau ada orang persoalkan tabiat anda. Sebaliknya tanyakan soalan mudah kepada diri sendiri, apakah faedah yang anda dan masyarakat perolehi hasil tabiat buruk anda itu?

Ya, memang anda berhak persoalkan kembali, apa hak orang lain persoalkan bagaimana anda membelanjakan duit anda sendiri, termasuk untuk membeli rokok. Masalahnya, ia tidak terhenti setakat itu. Apabila anda kena serangan jantung, kena tibi, batuk berdarah dan seumpamanya, anda tidak terus mati. Anda pergi hospital.

Tidak semua pesakit menerima rawatan menerusi pembiayaan sendiri. Majoritinya menggunakan duit kerajaan. Duit RM3.5 bilion setahun dibelanjakan kerajaan itu adalah duit rakyat, duit kita semua.

Katakanlah Pakatan Rakyat (PR) dan PAS ditakdirkan menawan Putrajaya dalam pilihan raya nanti. Apakah suatu yang selesa dan menguntungkan kerajaan kita jika terpaksa membelanjakan duit sebanyak itu semata-mata untuk merawat perokok yang sengaja mencari pasal?

Bayangkan saja jika tidak dihabiskan untuk tujuan itu, betapa banyak perkara lain dapat dibuat kerajaan kita dengan duit sebanyak itu. Jika sebuah gelanggang futsal memakan belanja RM150,000, berapa buah gelanggang dapat kita buat untuk anak-anak muda seluruh negara dengan RM3.5 bilion?

Duit sebanyak itu juga dapat kita gunakan untuk membina lebih 100 ribu unit rumah mampu milik bernilai RM33,000 setiap satu. Ertinya, kita akan berjaya membantu lebih 100 ribu keluarga mendapat rumah percuma.

RM3.5 bilion setahun itu juga mungkin boleh dimanfaatkan untuk menstruktur semula subsidi berbagai barangan keperluan harian rakyat. Harganya dapat kita turunkan. Bukankah itu antara agenda pemerintahan PR (Price Reduce), berbanding BN (Barang Naik)?

Oleh itu, apa yang diutarakan ini jangan dipandang semata-mata dari sudut menjayakan kempen anti-merokok dibuat kerajaan. Ia sebaliknya membabitkan tanggungjawab sosial yang sepatutnya dimainkan setiap warga negara.

Perlu diingat bahawa asas utama dalam hidup kita ialah kita tidak mahu orang lain menyusahkan kita. Di atas hasrat sama, kita juga sepatutnya berfikir agar sebarang perbuatan dan tabiat kita tidak menyusahkan orang lain.

Apatah lagi jika tabiat kita itu menyebabkan berbagai faedah dan manfaat yang sepatutnya diperolehi orang lain turut terjejas. Fikir-fikirkanlah!

(Artikel ini disiarkan HarakahDaily, 24 Disember 2010 dengan tajuk "Di sebalik Nik Aziz marah para perokok")

No comments:

Post a Comment