Thursday, July 1, 2010

Tragedi curang: Apabila ukuran dosa pahala dikesampingkan

Oleh: Mohd Nasir Awang

Kes 1: Suami intip isteri bawa teman lelaki. Akhbar harian pada 7 Mei 2010 melaporkan seorang suami mengintip kegiatan isterinya membawa teman lelaki bermalam di rumahnya di Bandar Seri Damansara, sebelum menyertai serbuan bersama beberapa Ahli Jawatankuasa Masjid dan polis untuk mencekup mereka.

Kes 2: Lelaki gantung diri kecewa isteri curang. Kecewa selepas mengetahui isterinya menjalin hubungan sulit dengan lelaki lain ketika dia terbuang di Kuala Berang, Terengganu, seorang suami muda mengambil keputusan nekad menggantung diri di bilik sewanya di sebuah premis di bandar itu. Kes dilaporkan berlaku pada 20 April 2010.

Kes 3: Bakar masjid marah bekas isteri kahwin. Seorang lelaki dipercayai mabuk kerana kecewa bekas isterinya akan berkahwin lain bertindak melepaskan perasaan dengan membakar Masjid Jamiur-rahmah di Kampung Limau Manis, Sepang, 8 Jun lalu.

Tiga kes diutarakan di atas adalah realiti buruk yang terpaksa kita terima. Ia hanyalah secebis paparan daripada entah puluhan atau ratusan lagi kisah serupa, sama ada yang tidak dihebahkan media atau tidak upaya dicatatkan kesemuanya.

Pada zahirnya jalan cerita, latar belakang kejadian dan kesudahan ketiga-tiga kes di atas agak berbeza. Namun kesemua itu berkongsi punca atau sebab-musabab yang sama, iaitu hubungan bermasalah antara suami dan isteri. Cuba kita teliti fakta-fakta kes tersebut.

Dalam kes 1, seorang wanita berusia 45 tahun ditahan bersama teman lelakinya berumur 40-an dalam sebuah rumah teres yang diduduki bersama bapanya yang lumpuh dan seorang pembantu rumah warga Indonesia.

Serbuan jam 1 pagi itu ikut disertai suami wanita itu yang berusia 41 tahun. Beliau mendakwa mengesyaki isterinya menjalankan kegiatan tidak bermoral sejak lima bulan sebelum itu berdasarkan intipan dilakukannya, selain maklumat penyiasat persendirian serta jiran.

Beliau mendakwa isterinya sengaja membawa bapanya yang uzur dari kampung untuk tinggal bersama sejak sebulan sebelum itu bagi mengelak kegiatannya disedari jiran.

“Saya membuat laporan kerana tidak mahu kegiatannya berpanjangan,” akhbar memetik kata si suami.

Kes ini menyerupai satu kes lagi di mana seorang suami yang begitu teruja menyambut hari lahir isterinya dan telah membeli kek dan hadiah harijadi istimewa untuk sambutan itu bertukar kecewa apabila isterinya dicekup sedang berduaan dengan seorang lelaki bukan Islam dalam serbuan yang turut disertainya.

Dalam kes 2 pula, mayat lelaki berusia 21 tahun itu ditemui teman serumahnya yang baru pulang. Turut ditemui bersamanya ialah sekeping nota yang mengandungi luahan rasa kecewa si mati dengan kecurangan isterinya, yang juga sedang menjalani hukuman buang daerah di Kuala Lipis, Pahang.

Mangsa berbangsa Cina beragama Kristian itu berasal dari Cameron Highlands dan sedang menjalani hukuman buang daerah di Hulu Terengganu selama 18 bulan bermula September 2009 hingga April 2011. Beliau disabitkan dengan kegiatan mencuri kereta dan pecah rumah di tempat asalnya.

Jalan cerita kes ini menyerupai kes di Batang Kali, Selangor. Seorang isteri didapati bersekedudukan dengan lelaki lain ketika suami sedang menjalani hukuman penjara. Kecurangan itu bagaimana pun hanya terdedah secara tidak langsung ekoran kematian anak perempuan wanita itu berumur tiga tahun.

Teman lelakinya, seorang pemandu teksi berusia 28 tahun didakwa di mahkamah atas tuduhan membunuh anak itu dengan menendang dan memijaknya sehingga menyebabkan kecederaan teruk dan kematiannya. Kejadian itu dilaporkan berlaku pada 25 Februari 2010 di padang bola sepak di sebuah kawasan perumahan di Ulu Yam Lama.

Bapa si mati yang juga suami wanita terbabit masih ditahan di Penjara Sungai Buloh atas kesalahan membunuh sejak 2006.

Dalam keterangannya sebagai saksi kes, ibu si mati yang masih berstatus isteri kepada banduan tadi mengakui rapat dan sayang kepada tertuduh sejak penghujung tahun 2006. Malah, wanita yang bekerja sebagai pelayan di kelab karaoke di ibu negara itu dilaporkan mempunyai seorang anak lelaki hasil hubungannya dengan tertuduh.

Apa yang membezakan kesudahan cerita kes ini dengan kes Kuala Berang ialah setakat ini belum ada tindakan mengejut dari si suami di penjara itu. Apakah dia juga kecewa dan tertekan dengan kecurangan isterinya atau tidak, juga tiada pihak mendedahkannya. Mungkin hakikat menyelubungi hidupnya di sebalik jeriji membataskannya menzahirkan reaksi diri terhadap tindakan itu.

Kedua-dua kategori kes yang disorot di atas membabitkan kes isteri curang. Punca kecurangan mereka bagaimana pun agak pelbagai. Jika kes 2 dan seumpamanya dikatakan ekoran kegersangan si isteri akibat berjauhan dari suami untuk tempoh waktu agak lama, ia tidak semestinya begitu dalam kes 1.

Dalam kes-kes tersebut, pihak yang paling tercabar maruah dan harga diri adalah para suami terbabit. Penyelesaian diambil mereka bagaimana pun tidak sama. Dalam kes 2, suami mengambil tindakan membunuh diri sebagai menebus rasa malu dan kecewa atas pengkhianatan isteri.

Suami yang mempertahankan maruah diri sanggup mengambil nyawanya sendiri. Jalan dipilih itu tentu sekali bukan penyelesaian dibolehkan Islam, tetapi mungkin dianggap jalan penyelesaian bermaruah bagi agama lain.

Si suami dalam kes-kes kategori 1 pula mempamerkan kesabaran dan ketabahan sangat tinggi berdepan tindakan tidak bermoral isteri. Bukan semua suami mampu bersabar sehingga lima bulan melihat kecurangan isteri. Mereka dalam kes tadi bukan sahaja bertindak melaporkan kegiatan sumbang itu kepada pihak berwajib, malah turut serta menyaksikan isteri mereka dicekup.

Kepincangan utama dalam kesemua kes itu ialah ketiadaan pegangan agama yang kukuh sehingga gagal membatasi diri berasaskan dosa dan pahala. Sama ada duduk berduaan dengan lelaki bukan mahram di tempat tersembunyi atau menjemput lelaki asing memasuki rumah sendiri tanpa kehadiran suami, kedua-dua perkara itu adalah dosa dan menyalahi ajaran Islam.

Apatah lagi sekiranya si isteri mengaku atau dibuktikan menjalinkan hubungan sulit dengan lelaki lain. Jangan lupa perbuatan curang pasangan hidup (betrayal) tersenarai sebagai dosa yang dikeji, bukan sahaja di sisi Islam, malah mengikut ajaran Kristian juga.

Ada pun kes 3 sengaja dibawakan hanya untuk membuktikan bahawa rasa cemburu seorang lelaki tidak terbatas hanya selama seorang wanita itu masih isterinya. Ia boleh berlanjutan sekali pun wanita itu sudah bercerai dengannya.

Menurut fakta kes itu, bekas isteri lelaki itu adalah orang kampung berkenaan. Si suami dipercayai tidak dapat menerima hakikat perceraian mereka sehingga dikatakan menghadapi masalah mental.

Kes dilaporkan media pada 10 Jun lalu itu hampir sama dengan satu kes berlaku di Kemaman, Terengganu dua hari berikutnya. Media melaporkan gara-gara cemburu bekas isteri berkahwin semula, seorang lelaki dikatakan mengajak sekumpulan 20 lelaki bertindak memukul suami baru jandanya itu menggunakan batang kayu dan besi.

Tindakan itu mengakibatkan kecederaan mangsa. Dua anggota polis yang cuba meleraikan pergaduhan itu turut cedera.

Pengajarannya, sekiranya seorang bekas suami pun cemburu dan tidak rela melihat bekas isteri menjadi milik lelaki lain, maka apatah lagi sekiranya wanita itu masih isterinya. Sebab itu jangan terlalu mudah menyalahkan suami sekiranya ada berlaku kes suami mengambil tindakan dan hukuman sendiri mencederakan isteri yang disyaki curang.

Kata orang, cemburu itu tanda sayang. Lantas ada pihak mempertikaikan. Kata mereka, jika sayang, kenapa tergamak mencederakan isteri?

Soalan itu sepatutnya ditanyakan kembali kepada si isteri. Kalau benar-benar sayang kepada suami, mengapa cuba bermain kayu tiga sehingga menimbulkan tanggapan negatif si suami?

Apabila si suami sudah mula mengesyaki isteri dan si isteri pula tidak memperbetulkan tanggapan negatif terhadapnya, maka ia menjurus kepada tindakan lebih buruk. Kelemahan peribadi si suami yang turut berkait dengan soal keupayaan diri mengawal emosi dan merasionalkan tindakan akan memburukkan lagi keadaan.

Apa pun, jangan lupa bahawa di sisi Islam, seorang suami yang tidak mengambil apa-apa tindakan atau merasai apa-apa kebencian terhadap isteri yang curang dianggap seorang yang dayus. Lelaki sebegitu disifatkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai seburuk-buruk lelaki. Bahkan, dalam sebuah hadisnya, Baginda s.a.w. bersabda (maksudnya): “Lelaki yang dayus tidak akan masuk syurga”.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah edisi Julai 2010 dengan tajuk sama di ruangan TOPIK)

No comments:

Post a Comment