Monday, June 7, 2010

‘Kekejaman Israel hanya dapat dilenyapkan dengan kemusnahannya’

oleh: Mat Zain Mat Isa

Keganasan rejim haram Israel ke atas penduduk Genting Gaza berulang lagi. Kali ini mangsa kekejaman bangsa terkutuk itu bukan lagi orang awam atau pejuang di wilayah itu, tetapi sekumpulan aktivis kemanusiaan antarabangsa yang membela nasib mereka.

Media melaporkan sekurang-kurangnya 19 aktivis maut dan 66 cedera dalam serbuan komando Israel ke atas kapal Mavi Marmara, kapal Turki yang mengetuai konvoi antarabangsa membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza, pada 31 Mei lalu. Ketika serangan, konvoi Freedom Flotila dengan enam buah kapal itu berada di perairan antarabangsa, kira-kira 65 kilometer dari pesisir pantai Gaza.

Konvoi berkenaan dikatakan usaha terbesar masyarakat antarabangsa untuk menghentikan penderitaan 1.8 juta rakyat Palestin ekoran sekatan Israel ke atas mereka. Ia disertai 700 aktivis pro-Palestin, termasuk dari negara kita. Mereka membawa lebih 10,000 tan bantuan kemanusiaan, termasuk makanan, ubatan dan bahan binaan.

Keprihatinan dan simpati masyarakat antarabangsa itu bagaimana pun tidak dapat diterima oleh jiwa kebinatangan bangsa Israel. Baginya sebarang usaha membantu rakyat Palestin adalah ibarat memberikan senjata kepada negara itu memerangi kembali bangsa penjajah itu.

Sebab itu Israel tidak langsung teragak-agak untuk bertindak, walau pun ke peringkat membunuh mana-mana pihak yang cuba menghulurkan bantuan kepada bangsa teraniaya itu. Serangan ke atas konvoi Talian Hayat Untuk Gaza (LL4G) itu adalah siri tindakan ganasnya yang entah ke berapa ratus kali.

Bantahan terhadap kekejaman itu memuncak. Tanpa mengira bangsa dan agama, rakyat seluruh dunia yang cintakan keamanaan menuntut badan dunia, khususnya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menerusi Majlis Keselamatannya bertindak sewajarnya ke atas Israel.

Tuntutan itu bagaimana seperti lazimnya akan hanya terhenti setakat meja rundingan. Ia tidak sedikit pun melibatkan sebarang usaha menggugat kepentingan atau mengancam kekuatan Israel. Jauh sekali untuk meredakan sifat kejam dan ganas mereka.

Bahkan kezaliman sebegitu ketara pun masih sempat dimanipulasi dunia untuk memberikan gambaran sangat negatif terhadap pejuang Palestin, khususnya pergerakan Hamas. Bukankah media antarabangsa dalam melaporkan kejadian minggu lalu itu masih menganggap Hamas adalah kumpulan militan yang merampas kuasa daripada Pihak Berkuasa Palestin?

Amat menyedihkan, media Malaysia juga secara tidak bertanggungjawab mencedok bulat-bulat label negatif itu. Lalu persepsi yang menyubur dalam minda masyarakat ialah apa-apa tindakan Israel ke atas Gaza adalah di atas premis mengelakkan bantuan jatuh ke tangan pejuang Hamas yang dianggap kumpulan pengganas itu.

Israel adalah sebuah negara haram dipelopori kumpulan Yahudi penganut fahaman Zionisme. Punca yang mendorong mereka menjadi liar dan ganas adalah pegangan mereka kepada tiga falsafah utama ajaran kitab Talmud, sebuah kitab yang direka para pemimpin agama mereka sendiri.

Pertama, bahawa Israel adalah bangsa pilihan Tuhan. Roh orang-orang Israel adalah adalah satu juzuk dari Tuhan. Manakala roh-roh manusia lain adalah roh-roh syaitan yang setaraf roh binatang.

Kedua, bahawa seluruh isi dunia ini adalah milik Israel. Sesiapa juga yang menghalangi Israel dari menguasai dunia adalah seumpama memerangi Tuhan. Justeru, mereka itu mesti diperangi dan halal dibunuh.

Ketiga, permulaan bagi penguasaan Israel ke atas seluruh dunia adalah Palestin. Ia adalah bumi terpilih dan bumi suci bagi Israel. Tiada sesiapa pun di dunia ini yang berhak memiliki Palestin selain dari Yahudi.

Sudah jelas bukan, mengapa Israel tidak pernah berhenti daripada melakukan keganasan dan kezaliman? Falsafah inilah yang menjustifikasikan segala tindakan ganas dan zalim mereka.

Kerakusan Israel di Palestin tidak pernah kendur sejak 14 Mei 1948. Apa dipedulikannya dengan puluhan perjanjian dan piagam yang dipersetujui PBB? Berbagai kutukan dan kecaman dari seluruh dunia langsung tidak meninggalkan kesan. Sebaliknya, rejim Tel Aviv lebih memilih untuk mengganas dan tidak bercadang menghormati sebarang pandangan atau ketetapan dunia.

Dalam hal ini, ada benarnya pandangan agar dunia mengambil tindakan lebih tegas, termasuk mengenakan tindakan ketenteraan dan sekatan ekonomi ke atas Israel. Masa untuk sekadar melontarkan kutukan dan kecaman dalam ucapan atau menerusi demonstrasi jalanan sudah berlalu.

Seluruh dunia yang cintakan perdamaian dan keamanan, terutama dunia Arab dan Islam, wajar sepakat dan bersependirian dalam hal ini. Selama mana dunia tidak bertindak dengan lebih berani, selama itulah keangkuhan dan kekejaman Israel akan terus meningkat.

Israel tidak mengenal erti damai. Keganasan pemikiran dan hati mereka mengatasi keganasan haiwan liar yang tidak berakal. Sebarang usaha berdamai dengan bangsa itu hanyalah membuang masa.

Amat benarlah ketegasan yang pernah dicoretkan cendikiawan Palestin, Almarhum Professor Ismail al-Faruqi pada awal 80-an dulu. Beliau menyimpulkan bahawa keganasan Israel adalah tersangat melampau sehingga tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, sekira-kira tidak ada jalan terbaik bagi melenyapkan kekejaman itu melainkan dengan memerangi dan memusnahkan Israel itu sendiri.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1546, 7 Jun 2010 di ruangan 'kolumnis', F21 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment