Sunday, June 13, 2010

Hipokrasi 3 penguasa selesakan Israel zalimi Gaza

Oleh: Mohd Nasir Awang

Akuilah betapa sikap prihatin kita terhadap penderitaan Palestin memang “bermusim”. Saya kira anda dapat rasai betapa kehangatan masyarakat dan media negara kita melapor dan mengulas kekejaman Israel hari ini sudah jauh menurun berbanding ketika episod terbaru ini meletus dua minggu lalu. Betul tak?

Pada 31 Mei lalu sekurang-kurangnya 9 aktivis maut dan berpuluh yang lain cedera apabila komando Israel menyerbu dan menawan kapal Mavi Marmara, kapal Turki yang mengetuai konvoi antarabangsa membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza. Ketika serangan, konvoi Flotila Pembebasan dengan enam buah kapal itu berada di perairan antarabangsa, kira-kira 65 kilometer dari pesisir pantai Gaza.

Media melaporkan konvoi berkenaan adalah usaha terbesar masyarakat antarabangsa untuk menghentikan penderitaan 1.8 juta rakyat Palestin ekoran sekatan Israel ke atas mereka. Ia disertai 700 aktivis pro-Palestin, termasuk dari negara kita. Mereka membawa lebih 10,000 tan bantuan kemanusiaan, termasuk makanan, ubatan dan bahan binaan.

Sepertimana diketahui kezaliman Israel ke atas Palestin bukan cerita baru. Malah episod kelam dilalui konvoi kemanusiaan itu terlalu kecil berbanding penderitaan yang jauh lebih hitam dialami rakyat Gaza sejak sekian lama.

Bagaimana pun kejadian itu sekurang-kurangnya sekali lagi mengejutkan masyarakat antarabangsa dari kelenaan mereka terhadap kekejaman berterusan Israel. Ia juga mendorong pemimpin Islam mengarahkan umatnya mengadakan solat hajat, berdoa dan membaca qunut nazilah untuk Palestin, walau pun secara “bermusim”.

Kerakusan terbaru Israel itu mengundang bantahan segera masyarakat antarabangsa tanpa mengira bangsa dan agama. Suara-suara menuntut badan dunia, khususnya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menerusi Majlis Keselamatannya bertindak sewajarnya kembali kedengaran.

Secara peribadi saya bagaimana pun melihat reaksi masyarakat dunia terhadap kekejaman Israel itu sedikit menyimpang dari penyelesaian sebenar. Kita membantah dan mengutuk Israel, itu betul. Namun, pernahkah kita mengenal pasti apakah yang menyebabkan sebarang usaha pembelaan ke atas Palestin, khususnya di Gaza semakin sukar?

Bagi saya ada sekurang-kurangnya tiga pihak atau badan penguasa yang boleh dipersalahkan secara khusus atas penderitaan berpanjangan rakyat Palestin. Sudah tentu yang pertama terlintas di fikiran semua orang ialah PBB. Selaku penguasa dunia, badan itu dipertanggungjawabkan menjaga keamanan dunia dan memerangi sebarang bentuk keganasan.

Malangnya, di kebanyakan masa PBB hilang kuku dan taring apabila berdepan kebiadaban Israel. Punca utama ialah apabila sebarang tindakannya boleh dibantah anggota tetap Majlis Keselamatan, terutama Amerika Syarikat (AS). Kuasa besar dunia itu menggunakan kuasa vetonya menolak sebarang usul yang boleh menjejaskan kedudukan Israel.

Itulah antara punca utama yang menambah keangkuhan Israel. Ia bagaikan diberi ‘lesen besar’ untuk melakukan apa sahaja ke atas Palestin. Sebarang usaha menggugat kepentingan atau mengancam kekuatannya akan dihalang AS.

Ia sering mewajarkan sebarang tindakan Israel, kononnya di atas premis menghalang bantuan kemanusiaan jatuh ke tangan pejuang Hamas yang menguasai Gaza. Bagi AS, Hamas adalah kumpulan militan yang bertindak merampas kuasa daripada Pihak Berkuasa Palestin (PAS) pimpinan Fatah.

Sikap tidak bertanggungjawab AS itu mengiyakan pandangan beberapa pihak bahawa usaha menentang rejim Israel tidak akan mencapai hasil sekiranya serentak dengan itu dunia tidak sama-sama bertindak terhadap AS. Ini kerana selagi AS menguasai dunia, ia tidak akan membiarkan anak emasnya itu diapa-apakan. AS adalah saham utama keganasan Israel dan sama-sama menjadi musuh ketat keamanan dunia.

Pihak kedua ialah Liga Arab. Selaku badan penguasa ke atas negara-negara Arab ia sepatutnya menjadi suara paling lantang memperjuangkan pembebasan Palestin. Malangnya ia bagaikan lelaki yang “tidak ada telur” dan banyak bersandiwara bila berdepan Israel.

Minggu lalu Liga Arab bersuara senada dengan masyarakat antarabangsa mengutuk Israel. Ia menyarankan dunia memutuskan hubungan dengan negara haram itu. Malangnya, ia sengaja buat-buat terlupa bahawa punca utama kesukaran masyarakat dunia menyampaikan bantuan kepada Palestin ialah ekoran kedayusan anggotanya sendiri, terutama Mesir dan Jordan.

Bayangkan, apa perlunya konvoi kemanusiaan itu merentasi lautan luas sekiranya pintu masuk ke Gaza melalui jalan darat di Rafah tidak ditutup? Alternatif sukar itu terpaksa diambil gara-gara sikap hipokrit Mesir yang menguasai pintu sempadan itu. Ia bukan sahaja menyekat perjalanan keluar-masuk yang zahir ke Palestin, malah sanggup mensabotaj terowong bawah tanah dibina rakyat Gaza untuk tujuan sama.

Pihak ketiga yang turut bertanggungjawab atas penderitaan penduduk Gaza ialah PA dikuasai Fatah pimpinan Mahmoud Abas. Dendam mereka terhadap Hamas yang mengalahkan Fatah dalam pilihan raya Palestin pada awal 2007 mendorong mereka mengkhianati bangsa sendiri.

PA sendiri yang merelakan bumi Gaza disekat sebarang bantuan. Kutipan duti kastam dan dana cukai yang sepatutnya disalurkan ke Gaza dinafikan. Mahmoud sendiri pernah meminta Israel menghentikan penghantaran minyak dan bekalan elektrik ke Gaza, bagi memalukan Hamas dan menimbulkan kebencian penduduk terhadap pergerakan Islam itu.

Berpuluh lagi contoh tindakan sabotaj dan khianat PA sendiri terhadap Hamas dan penduduk Gaza, termasuk pernah melakukan penentangan bersenjata.

Ertinya, bagi saya keghairahan masyarakat dunia membantah kekejaman Zionis sepatutnya dihalakan juga ke arah tiga penguasa ini - PBB, Liga Arab dan PA. Justeru, bantahan dan demonstrasi sewajarnya dibuat di depan Kedutaan Mesir, AS dan pejabat PA sendiri. Sikap hipokrit mereka inilah saham terbesar menambah penderitaan penduduk Gaza yang terpenjara itu.

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0204, 13 Jun 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment