Tuesday, June 1, 2010

Kahwin muda bendung sifat ‘Gelenyar’?

Oleh: Mohd Nasir Awang

Kebanyakan media cetak dan beberapa saluran media elektronik pada 6 Mei lalu menyiarkan laporan kes seorang pelajar di Dungun, Terengganu melahirkan anak di dalam tandas di sebuah pusat kesihatan tidak jauh dari rumahnya. Remaja yang berasal dari Felda Jerangau Barat itu dikatakan mengadu sakit perut sebelum dibawa seorang jirannya ke Klinik Kesihatan Jerangau.

Bagaimana pun, sewaktu menjalani pemeriksaan, remaja berusia 16 tahun itu dikatakan keluar dari bilik rawatan dan bergegas ke tandas dengan alasan untuk membuang air. Seorang pesakit lain yang kebetulan pergi ke tandas sama tiba-tiba ternampak air bercampur darah meleleh keluar dari dalam tandas tersebut.

Beliau lantas memaklumkan kepada orang ramai yang berada di situ, termasuk kakitangan klinik berkenaan. Mereka bergegas ke tandas dan terkejut mendapati seorang remaja baru sahaja melahirkan seorang bayi di dalamnya. Remaja tersebut dan bayinya lalu dikejarkan ke Hospital Hulu Terengganu untuk rawatan lanjut.

Pelajar Tingkatan Empat itu kemudiannya membuat pengakuan kepada media yang menemubualnya bahawa bayi berkenaan adalah hasil hubungan terlarang dengan rakan lelaki sekelas yang juga jirannya. Dia mengakui sedar termengandung pada Januari lalu setelah menjalin hubungan dengan remaja lelaki itu sejak Oktober tahun lalu.

“Kami tidak pernah bercinta, tetapi saya merelakan setiap kali dia (teman lelaki) masuk melalui tingkap untuk tidur bersama,” media memetik pengakuan itu.

Meski pun dengan jalan cerita yang sedikit berbeza, kes-kes sebegitu sudah acapkali menjadi bahan liputan media. Ada juga yang tidak termuat (atau mungkin tidak larat dimuat) di dalam media tetapi sampai ke pengetahuan masyarakat menerusi saluran maklumat lain.

Oleh kerana apa yang berlaku di Dungun itu kejadian yang entah ke berapa ratus atau ribu kali dalam negara kita, ia bukan lagi suatu kes yang terasing atau menghairankan. Bagaimana pun ia tetap menjadi berita yang menggemparkan. Paling tidak ia turut memberi kesan kepada perbincangan dalam masyarakat, terutama berhubung kes-kes memalukan sebagai akibat buruk gejala sosial yang semakin parah dan tidak terbendung mutakhir ini.

Tidak syak lagi fokus utama perbualan berhubung kes-kes seumpama itu ialah keruntuhan akhlak dan moral remaja. Golongan muda dikatakan terlalu bebas dalam pergaulan mereka. Kecetekan ilmu agama sehingga gagal mengambilkira soal dosa dan pahala memudahkan mereka terjerumus ke lembah lebih menghinakan.

Pengakuan terus-terang oleh pelajar dalam kes tadi mengesahkan hakikat itu. Perhatikan sahaja bagaimana mudahnya dia merelakan lelaki menyelinap ke biliknya.

Kekerapan laporan kes-kes pembuangan bayi, sama ada yang masih hidup atau telah mati, juga menjuruskan kesimpulan kepada punca serupa. Soalnya, mengapa golongan remaja yang sering menjadi pelaku utama gejala buruk seperti ini?

“Memang usia muda, 20 tahun ke bawah itu peringkat umur yang sangat mencabar dan sangat mudah terjebak dengan maksiat. Ketika itu nafsu paling memuncak, paling mudah terangsang. Jiwa remaja pula melonjakkan keghairahan seseorang untuk nak cuba apa saja, tanpa mengira baik atau buruk,” ujar Ustaz Mohd Zulkifli Kadir.

Pendakwah bebas yang banyak menyampaikan kuliah agama dan diskusi ilmiah di sekitar daerah Besut, Terengganu itu adalah antara yang tidak begitu terkejut dengan kes pelajar melahirkan anak luar nikah tadi. Mungkin kerana kekerapan kes-kes sebegitu dilaporkan media. Mungkin juga kerana pengamatannya terhadap gaya hidup remaja kini yang semakin menyimpang dari ajaran Islam.

“Lebih-lebih lagi yang perempuannya. Saya tengok (remaja) perempuan lebih dahsyat, lebih berani daripada lelaki (menjurus kepada aktiviti maksiat),” akuinya dengan nada kesal.

Beliau lantas menarik perhatian kepada hadis Rasulullah s.a.w. yang menerangkan bahawa kaum wanita dibebankan oleh Allah dengan cabaran lebih berat berbanding lelaki. Katanya, wanita diberikan 99 nafsu yang sebenarnya membentuk kelemahan dan keinginan mereka. Antara nafsu tersebut ialah dorongan menghias diri agar kelihatan cantik, suka dipuji, keinginan kepada pakaian, makanan, peralatan rumah dan berbagai lagi.

“Namun yang paling membahayakan bagi seseorang wanita ialah keinginan yang kuat terhadap lelaki (seks). Keinginan ini bersabit dengan maruah dan harga diri mereka. Islam tahu benda (hakikat) ni. Sebab itu Islam menyediakan jalan penyelesaian terbaik untuk membendung atau merawat keinginan sebegini,” ulasnya lagi.

Bagi ustaz muda berusia 38 tahun ini, cara terbaik bagi kaum wanita memelihara maruah dan kehormatan diri mereka ialah dengan berkahwin lebih awal. Menurutnya, terdapat banyak hadis Nabi s.a.w. menekankan keutamaan bagi kaum wanita Islam menyegerakan perkahwinan apabila telah menemui jodoh yang bersesuaian.

“Bagi saya inilah sebenarnya punca mengapa kita gagal merawat gejala sosial kini. Kita telah gagal membendung gejala buang bayi kerana tidak upaya membendung pergaulan bebas muda-mudi. Maka elok kahwinkan saja mereka, insyaAllah fenomena anak luar nikah boleh ditangani, sekali gus terbendung juga buang bayi. Ataukah ada bayi dibuang itu bukan anak luar nikah? Tak ada, bukan?” soalnya.

Beliau turut menempelak sikap masyarakat, khususnya para ibu bapa yang gemar menangguhkan perkahwinan anak-anak perempuan mereka. Bahkan, katanya ada kalangan mereka yang menolak pinangan pihak lelaki dengan memberikan alasan kononnya anak perempuan mereka masih belum bersedia, atau masih mahu belajar (bersekolah). Sedangkan si anak itu sendiri sudah terlalu “gelenyar” (gatal) untuk berkahwin.

Memburukkan lagi keadaan, kata Mohd Zulkifli, ialah apabila undang-undang negara turut mensyaratkan perkahwinan seseorang wanita itu mestilah berlaku hanya selepas dia melepasi usia tertentu, misalnya 18 tahun. Sedangkan, menurutnya, Islam tidak mengajar umatnya sebegitu.

“Di sisi Islam sangat jelas, usia yang dianggap layak bagi seorang wanita itu berkahwin ialah akil baligh. Dia tak semestinya kena sampai 18 tahun. Kalau 10 tahun dah baligh, boleh bernikah,” demikian pula ujar Ustaz Mohd Ruden Mohd Yusof, dalam nada sealiran dengan Mohd Zulkifli tadi.

Bagi Pegawai Dakwah Halaqat Daerah Pasir Puteh, Kelantan ini, penetapan umur tadi sebagai syarat kelayakan bagi wanita melangsungkan perkahwinan lebih banyak mendatangkan kesan buruk berbanding yang baik.

“Saudara boleh tengok sendiri hari ini bagaimana gejala sosial paling teruk ialah di kalangan budak-budak (pelajar) sekolah. Yang bawah umur 18 tahun pun sudah mahir dengan hubungan seks. Malah ada yang ketagih pun. Jadi kalau nak tunggu 18 tahun baru boleh kahwin, silap haribulan entah berapa ratus kali mereka akan terjerumus ke dalam maksiat?”, tegasnya lagi.

Beliau seterusnya menarik perhatian kepada mafhum hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang menyatakan bahawa ada tiga perkara yang dituntut umat Islam menyegerakannya, iaitu bertaubat kepada Allah, mengebumikan mayat dan mengahwinkan anak perempuan.

“Di sini kita perhatikan betapa jauh dan tepatnya pandangan Rasulullah s.a.w. Apa yang disabdakannya itu memang (penyelesaian yang) tepat dengan keperluan kita hari ini. Galakkanlah anak-anak muda kita kahwin awal, insya Allah dapat diselesaikan sebahagian masalah sosial yang melingkari hidup kita hari ini,” ujarnya serius.

Seperti Mohd Zulkifli, Mohd Ruden juga sependapat berhubung manfaat di sebalik kahwin awal. Antaranya ialah apabila lahirnya umat Islam yang ramai. Kata mereka, Rasulullah s.a.w. amat berbangga dengan umatnya yang ramai.

Sebab itu Baginda s.a.w. juga, kata mereka, dalam hadis yang lain menyarankan lelaki yang ingin berkahwin agar memilih perempuan yang mampu melahirkan anak yang ramai. Selain berbangga dengan bilangan umatnya yang besar, Baginda s.a.w. juga mendoakan keberkatan di sisi Allah untuk perempuan yang mendapat anugerah sebegitu.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah edisi Jun 2010 dengan tajuk sama di ruangan TOPIK)

No comments:

Post a Comment