Sunday, March 21, 2010

Tidak adil salahkan kumpulan atas buruk laku anggotanya

Oleh: Mohd Nasir Awang

Di antara isu yang menjadi fokus media minggu lalu ialah kes perkahwinan dua kanak-kanak di bawah umur. Kedua-dua kes tersebut berlaku di Kelantan. Kes pertama dilaporkan berlaku pada 19 Februari lalu melibatkan seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun dari Pasir Mas.

Kes kedua pula berlaku ke atas seorang kanak-kanak berusia 11 tahun dari Dabong, Kuala Krai. Namun kedua-dua kes itu dikenalpasti melibatkan seorang individu sebagai perancang utama.

Ada sekurang-kurangnya dua faktor utama menyebabkan kes itu menjadi sasaran media. Pertama, ia melibatkan perkahwinan kanak-kanak bawah umur, yang secara mudahnya akan dikaitkan dengan isu penderaan atau penganiayaan terhadap generasi mentah itu.

Apatah lagi perbuatan itu memang disahkan menyalahi peraturan keluarga Islam yang diterimapakai dalam negara. Enakmen Keluarga Islam Negeri Kelantan (EKINK) 1983 sendiri mewajibkan setiap pasangan yang melangsungkan perkahwinan di negeri itu mesti mencapai umur 18 tahun bagi lelaki dan 16 tahun bagi perempuan.

Di atas peruntukan undang-undang itu mana-mana pihak yang terbabit dengan dua kes perkahwinan tadi boleh dihadapkan ke Mahkamah Syariah atas tuduhan bersubahat melakukan perkahwinan tanpa kebenaran. Hujah itu juga menyebabkan menteri berkaitan hal ehwal keluarga dan wanita dalam ulasannya menyifatkan perbuatan mengahwinkan kanak-kanak bawah umur itu sebagai “kesalahan mencabul kehormatan kanak-kanak”.

Beliau bukan sahaja menuntut pelakunya dikenakan hukuman setimpal, malah meminta pihak polis menyiasat kumpulan dianggotai lelaki berkenaan yang didakwanya menggalakkan perkahwinan dengan kanak-kanak bawah umur atas alasan mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w.

“Kita akan minta IGP (Ketua Polis Negara) menyiasat kumpulan Tabligh dipimpin lelaki itu yang menggalakkan perkahwinan dengan kanak-kanak bawah umur dengan ibu bapa kanak-kanak berkenaan dijanjikan balasan syurga. Perbuatan mereka amat melampau,” akhbar memetik dakwaan menteri itu.

Bagi saya, isu itu adalah faktor kedua meledakkan kes ini. Isunya ialah dakwaan mengahwinkan kanak-kanak bawah umur konon atas alasan melaksanakan sunnah Rasulullah s.a.w. Media turut memperbesarkan perbincangan kononnya lelaki berkenaan berhujah mahu mencontohi perbuatan Nabi Muhammad s.a.w. mengahwini  Siti Aisyah r.a. yang masih kanak-kanak.

Sedangkan sebagai umat Islam kita diajar betapa tidak semua perkara yang dilakukan Rasulullah s.a.w. itu boleh diikuti umatnya. Malah ada sunnahnya yang haram dicontohi, termasuk dalam bab kahwin melebihi empat dalam satu masa. Kes kahwin kanak-kanak bawah umur ini juga difahami hanya dikhususkan untuk Baginda s.a.w.

Isunya di sini ialah apabila perbuatan itu cuba dikaitkan dengan pembawaan dakwah dan ajaran Jemaah Tabligh yang dianggotai lelaki berkenaan. Soalnya, apakah memang benar jemaah itu mengajarkan pengikutnya dengan pemahaman sebegitu, ataukah ia lebih berupa pemahaman silap individu terbabit sahaja?

Secara peribadi saya cenderung menilainya sebagai kecetekan ilmu individu itu. Penafian rakan karib lelaki berkenaan berhubung sebarang penglibatan jemaahnya dalam kes perkahwinan itu mengukuhkan andaian ini.

Saya kebetulan mempunyai ramai kenalan dari anggota Jemaah Tabligh. Saya juga pernah diajak mendampingi aktiviti jemaah itu, terutama di zaman persekolahan dan era kampus dulu. Dalam kegiatan dakwahnya Jemaah Tabligh lebih menekankan pendekatan kesufian.

Jemaah ini pada asalnya dikenali dengan nama Tahrik al-Iman. Ia diasaskan oleh Maulana Muhammad Ilyas pada 1925 di New Delhi, India. Gerakan Jemaah Tabligh dipercayai masuk ke negara ini melalui kedatangan kumpulan diketuai Maulana Abdul Malik Madani sekitar tahun 1952.

Saya masih ingat enam prinsip utama yang menjadi pegangan anggota jemaah ini iaitu pertama, yakin kepada kalimah tayyibah (La ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah). Kedua, khusyuk dan tawadhu dalam solat (serta membawa sifat-sifat tawadhu itu dalam kehidupan seharian di luar solat).

Ketiga, mengutamakan ilmu dan zikir. Keempat, ikramul muslimin (memulia dan mengutamakan sahabat dari kalangan muslimin). Kelima, mengikhlaskan niat dalam setiap perbuatan dan keenam, mujahadah (yakni melapangkan masa untuk keluar pada jalan Allah melakukan kerja-kerja dakwah).

Tidak wajar dinafikan sejak kemunculannya hingga kini peranan dan sumbangan Jemaah Tabligh dalam menjana aktiviti dakwah di tengah-tengah masyarakat amat besar. Meski pun hingga kini kaedah gerakannya kekal dalam cara gaya tradisi, impak kehadirannya dalam mempertingkatkan pemahaman dan penghayatan Islam dalam kehidupan seharian terserlah di serata negara.

Di atas kejayaannya itu, Jemaah Tabligh wajar dihormati. Saya percaya tidak menjadi tabiat dan sifat anggota jemaah itu untuk mengharapkan pujian dan pengktirafan pihak lain. Mereka memang ikhlas melakukan kerja dakwah semata-mata kerana Allah.

Namun dalam keadaan yang berlaku kini, persepsi positif terhadapnya wajar ditonjolkan. Apatah lagi semacam ada suara-suara sumbang yang cuba mengambil kesempatan atas kes yang sebenarnya amat terpencil itu untuk memalitkannya dengan salah ajaran dibawa jemaah tersebut.

Saya bimbang suara-suara itu akan dimanipulasi secara tidak bertanggungjawab dan berniat jahat untuk memudaratkan usaha-usaha dakwah keseluruhannya. Nantinya bukan hanya Jemaah Tabligh yang menjadi mangsa persepsi negatif itu, malah turut dipalitkan kepada kumpulan Islam lain.

Prinsipnya, adalah tidak adil menjustifikasi label negatif ke atas mana-mana kumpulan disebabkan kesalahan individu anggotanya. Contohnya, ada parti tidak suka partinya dikenali sebagai parti rasuah, walau pun sebahagian besar pemimpinnya di segenap peringkat organisasi terlibat dan ketagih dengan rasuah dan politik wang.

Maka inikan pula bagi kes terpencil ini?

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0192, 21 Mac 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment