Sunday, March 28, 2010

Selagi Umno tidak berubah, tiada sebab PAS wajar berpadu

Oleh: Mohd Nasir Awang

Dua minggu lalu PAS Kawasan Besut menjadi hos kepada rombongan Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP). Kunjungan disertai tujuh anggota itu diketuai Timbalan Ketuanya, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani. Mereka berkampung di Besut selama tiga hari dua malam bermula 16 Mac lalu.

Sebagai salah seorang yang kebetulan terlibat membantu menjayakan kepemimpinan PAS di Besut, saya sendiri merasa amat bertuah dengan kehadiran rombongan adik-adik tenaga muda itu. Tambahan pula beberapa anggota rombongan itu saya kenali secara peribadi.

Mereka adalah para pejuang Islam yang gigih, berdaya tahan, memiliki daya fikir yang mengagumkan dan ada karisma. Saya menaruh keyakinan mereka itu berpotensi menapak lebih jauh dalam hierarki kepimpinan parti di masa depan.

Tidak pasti mengapa Besut yang mereka pilih. Barangkali kerana daerah itu agak sentimental bagi sebilangan mereka. Ia mungkin juga disesuaikan dengan beberapa kepentingan perjuangan, terutama aspek politik dan dakwah.

Selain sebagai pangkalan memacu kemenangan bagi PAS di Terengganu, Besut juga memiliki antara pusat tarikan pelancongan terkemuka dalam negara. Suatu yang mendukacitakan, di mana ada aktiviti pelancongan, di situlah bercambah dan suburnya aktiviti maksiat dan kemungkaran.

Sebab itu saya difahamkan jadual kunjungan rombongan DPPP itu disendati berbagai aktiviti yang menjurus kepada aktiviti politik dan dakwah. Selain memperkasa gerakerja kepemudaan, mereka juga berkunjung ke pusat peranginan di Pulau Perhentian.

Tujuan utama ialah menyampaikan dakwah kepada penduduk tempatan di pulau itu. Sebahagian besar mereka terlibat dengan sektor pelancongan. Malangnya, keadaan penghayatan Islam di kalangan mereka amat menyedihkan.

Seorang kenalan yang juga anak kelahiran pulau itu memberitahu saya, mereka bukan sahaja tidak solat, tidak berpuasa di bulan Ramadhan, bahkan hidup dalam kesesatan dan kemaksiatan. Zina, arak dan judi sudah menjadi bagaikan nasi makan, air minum mereka.

“Sedih kita tengok (gelagat penduduk tempatan), sehingga tak dapat nak beza dengan para pelancong yang bukan Islam. Mereka ini kita jumpa, kita beri risalah agar jauhi zina, jauhi maksiat, sebab mereka ini orang seagama dengan kita,” cerita Azman Shapawi dalam kuliahnya di Kampung Air Tawar, sekembalinya dari Pulau Perhentian.

Meski pun ringkas, kuliahnya malam itu menepati reputasinya sebagai pemidato berkarisma. Paling menarik bagi saya ialah apabila beberapa perkara utama disebutkannya malam itu turut menjadi isu fokus media massa di minggu berikutnya.

Di antara perkara disebutnya ialah berhubung perangkaan anak luar nikah yang menakutkan. Beliau mendakwa memperolehi maklumat angka anak kategori itu yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sudah melangkaui ratusan ribu.

Katanya, jika dicongak secara mudah, pertambahan jumlah itu tahun ke tahun memungkinkan dalam masa 20 tahun akan datang, separuh anak muda negara ini adalah anak luar nikah.

Suratan atau kebetulan, media pada Ahad (21 Mac) lalu menyiarkan perangkaan tersebut. Menurut Ketua Pengarah JPN, Datuk Alwi Ibrahim, seramai 17,303 anak luar nikah berketurunan Melayu didaftarkan di seluruh negara sepanjang 2009. Angka itu menunjukkan peningkatan 762 kes berbanding 16,541 anak tak sah taraf didaftarkan pada 2008.

Bagi tahun sebelumnya, jumlah mereka adalah 16,100 orang. Katanya lagi, dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan pendaftaran 74,723 anak luar nikah orang Melayu/Islam sahaja. Manakala jumlahnya melibatkan semua bangsa adalah 214,033 orang.

Azman Shapawi turut menyentuh penularan aktiviti maksiat. Baginya kemungkaran yang amat berleluasa kini adalah pendorong utama meningkatnya jumlah anak luar nikah. Malangnya, usaha menanganinya tidak dilakukan secara serius, terutama oleh pihak berkuasa.

Menurutnya, di antara sebab utama menghalang usaha pembanteras maksiat secara lebih berkesan ialah apabila parti pemerintah mengamalkan dasar ‘politik suku, agama suku’. Nilai dan hukum agama sering diketepikan dalam dasar pemerintahan.

Terlalu banyak perkiraan politik dan karenah birokrasi pemerintahan menyebabkan bukan sahaja usaha mencegah maksiat gagal, malah lebih teruk lagi kerajaan sendiri menjadi penaja dan penganjur kepada aktiviti maksiat dan mungkar itu.

Saya sendiri telah menyelami topik ini dalam Siasah beberapa keluaran lalu ketika mengulas mengenai gejala buang bayi. Bahawa fahaman memisahkan agama dengan politik menyebabkan ahli politik tidak berfikir sebagai orang beragama. Sebaliknya mereka pula yang menjadi penganjur acara hiburan, mereka juga yang mempertahankan undang-undang yang tidak kondusif terhadap pencegahan maksiat dan hubungan terlarang.

Dalam kuliahnya tempohari, Azman Shapawi juga menyimpulkan bahawa haram bagi umat Islam yang cintakan Islam bersatu dan berdamping dengan kumpulan yang menjadikan kerja Islam sebagai main-main. Beliau tidak menamakan kumpulan dimaksudkan. Bagaimana pun amaran bersandarkan firman Allah Ta’ala itu tidak sukar diterjemahkan ke dalam dunia politik kita.

Sementara amaran itu masih hangat diingatan hadirin, datang pula saranan daripada sebuah pertubuhan bukan kerajaan agar PAS duduk semeja dengan Umno demi kepentingan bangsa. Sebuah akhbar tempatan Terengganu pada Selasa (23 Mac) memetik kenyataan Presiden GPMS bahawa usaha menggabungkan kedua-dua parti itu perlu dilakukan segera bagi mengelakkan mana-mana pihak cuba mengambil kesempatan atas perpecahan Melayu.

Bagi saya isu ini isu lapuk dan sudah acapkali lagu ini didendangkan. Liriknya sama dan jawabannya juga sama. Saya kira PAS boleh bersetuju dengan amaran Azman Shapawi tadi. Maka kesimpulannya, selagi Umno tidak berubah kepada parti yang menghayati dan melaksanakan Islam, tidak wajar baginya mengharapkan PAS menerima pelawaan bersatu dengannya.

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0193, 28 Mac 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment