Tuesday, July 10, 2001

Bab 7: Doakan Rahmat dan Barakah Allah

“Kini setelah sudah tidak bergelar wakil rakyat, pemimpin Umno molek-molek ada turut mencemar bahunya mengusung rumah untuk rakyat”

N
ampaknya hujan tidak jemu-jemu menyirami bumi negeri Terengganu dalam setahun kebelakangan ini. Ghalibnya, musim hujan ‘Ribut Timur’ akan bermula November, atau paling awal di bulan Oktober, di setiap tahun. Musim itu juga kebiasaannya akan berakhir antara Januari atau Februari berikutnya.

Tapi, dalam setahun kebelakangan ini, ia bermula lebih awal, seawal September dan melarat hingga ke Mac. Manakala di penghujung Mac itu pula, sudah datang musim baru, iaitu ‘Ribut Barat’. Keadaan ini menyebabkan negeri Terengganu sentiasa dibasahi hujan, dan boleh dikatakan tidak ada bulan yang benar-benar ‘kemarau’ mutakhir ini.

Allah Subhanahu wa Ta’ala jua Yang Maha Mengetahui apa hikmat di sebalik putaran musim itu. Seluruh alam buana ini adalah milikNya jua, dan manusia hanya berperanan mentadbir dan memakmurkan dunia sebagaimana yang diarahkan oleh Allah SWT. Kerana, sebagai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, Dia turut bertanggungjawab mencipta Islam sebagai ajaran dan panduan hidup manusia. Manakala panduan dan ajaran tersebut dirangkumi pula di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

Kerajaan negeri Terengganu kini telah meletakkan dasar utama pemerintahannya untuk mendaulatkan sebuah pemerintahan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Ia bukannya agenda politik semata-mata, malah memenuhi tuntutan agama. Firman Allah di dalam al-Quran (maksudnya): Dan apabila telah berkata Tuhanmu kepada para malaikat, sesungguhnya Aku akan jadikan di atas muka bumi itu khalifah (pentadbir).(Surah al-Baqarah ayat 30)

Istilah khalifah itu mengandungi makna yang jauh lebih luas daripada sekadar ‘pentadbir’. Di antara pengertian khalifah yang diberikan oleh beberapa ulama Islam ialah: Menggalang-ganti pengutusan para anbiya’ dalam menegakkan agama dan mentadbirkan dunia dengannya (agama).

Ertinya, bagi memenuhi tugas dan tanggungjawab manusia sebagai khalifah di atas muka bumi ini, seseorang yang diamanahkan untuk mengurus dan mentadbir itu mestilah tahu selok-belok hukum dan peraturan agama. Bahkan, bukan sekadar tahu sahaja, malah dia mestilah bersedia dan berupaya untuk melaksanakan tuntutan-tuntutan agama itu.

Di antara tugas dan peranan manusia yang mentadbir atau memerintah itu dinyatakan oleh Allah di dalam firmanNya yang bermaksud: Mereka yang Kami menangkan di atas muka bumi, mereka itu mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, menyeru kepada perkara maaruf dan mencegah daripada perkara mungkar. (Surah al-Hajj ayat 41)

Allahyarham Profesor Zulkiflee Muhammad, bekas Timbalan Yang Dipertua Agung PAS, sewaktu memberikan wasiat atau ‘Amanat Terakhir’ beliau kepada anggota-anggota kerajaan PAS Negeri Kelantan yang baru dipilih semula dalam Pilihan Raya Umum 1964 lalu, sempat menghuraikan ayat di atas. Antara lain, beliau mengemukakan pengertian yang lebih luas terhadap ungkapan ‘mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat’ yang disebutkan itu.

Beliau menyebutkan: “Dengan ayat-ayat ini dapatlah tuan-tuan membayangkan bahawa orang yang telah ditolong (diberi kemenangan) oleh Allah SWT itu tugasnya telah dinyatakan oleh al-Quran; menjaga kedaulatan agama, menjaga khidmat-khidmat masyarakat, melakukan sesuatu yang baik dan mencegah sesuatu yang jahat.”

Solat adalah tiang agama. Mendirikan solat bererti mendirikan agama atau menjaga kedaulatan agama. Manakala ibadat zakat sememangnya suatu agenda masyarakat yang tersangat penting di dalam Islam.

Semua itu, terutama dalam hal menjaga kedaulatan agama, tidak akan dapat dilaksanakan kecuali dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT. Kerana, setiap diri yang bergelar muslim semestinya memperakui bahawa bumi ini adalah milik dan ciptaan Allah. Maka sudah tentulah Allah SWT sendiri yang lebih mengetahui apakah cara dan aturcara terbaik untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Tidak syak lagi, bekal iman dan taqwa merupakan rukun terpenting dalam memerintah muka bumi ini. Bacalah firman Allah (maksudnya): Dan kalau sekiranya penduduk sesuatu negeri itu beriman serta bertaqwa, pasti akan Kami bukakan kepada mereka (pintu kurniaan yang melimpah-limpah) berkatnya dari langit dan bumi. (Surah al-A’araf ayat 96)

Adalah di luar jangkauan akal kita untuk mengatakan secara pasti bahawa hujan yang melimpah-limpah turun sejak dari awal pemerintahan PAS di Terengganu itu adalah sebahagian daripada ‘berkat dari langit’ yang dimaksudkan oleh Allah Ta’ala itu. Tetapi, sebagai hambaNya, kita berkeyakinan bahawa di sebalik setiap kejadian yang ditakdirkan olehNya ke atas hamba-hambaNya ini, terangkum rahmat dan berkat untuk sekalian manusia.

Lebih-lebih lagi, Kerajaan negeri Terengganu kini telah meletakkan dasar utama pemerintahannya ialah mendaulatkan sebuah pemerintahan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Asas itulah merupakan tunjang utama di dalam membentuk sebuah masyarakat yang beriman dan bertaqwa, sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT.

Ternyata Allah Ta’ala itu amat menepati segala apa yang dijanjikanNya. Janji mencurahkan berkat dan rahmat kepada negeri yang didiami umat beriman dan bertaqwa tidak akan dibiarkanNya hanya tinggal janji. Perkara ini dapat kita perhatikan, sama ada secara tersurat atau tersirat, zahir atau tersembunyi, menerusi beberapa pemerhatian di dalam masyarakat.

Segala-galanya bagaikan bermula apabila rakyat Terengganu menzahirkan kesediaan mereka menerima PAS, dengan segala dasar dan program pemerintahan yang dikemukakannya, untuk mentadbir bumi Darul Iman itu.

Pertama: Hujan Rahmat
Belum pernah negeri Terengganu dilanda banjir seteruk itu. Sekurang-kurangnya tidak pernah dalam masa yang dapat diingat oleh penulis. Di kalangan warga tua Terengganu, mereka bercerita tentang ‘Bah Merah’ yang dikatakan berlaku pada tahun 60-an dulu. Ketika itu, kita masih terlalu kecil untuk mengingati segala yang berlaku.

Semacam suatu kejutan (memang pun ianya kejutan) bagi sebuah kerajaan yang baru dibentuk, apabila tiba-tiba sahaja hujan mencurah-curah dengan lebat sekali. Seelok-elok setahun kerajaan bertukar tangan, Terengganu dilanda bencana banjir yang sangat dahsyat. Sehingga ada yang mentafsirkannya sebagai ujian bagi kerajaan baru. Ujian bagi para pegawai dan kakitangan yang terbabit dengan kerja-kerja bantuan banjir di daerah-daerah. Tiada kurang juga yang menyifatkannya sebagai bala dari Allah sebab ‘menzalimi orang-orang Umno’.

Bagi sesetengah kalangan yang lain pula, limpahan air ke bumi Terengganu merupakan petanda awal dari Allah untuk melimpahkan berkatNya. Kalangan ini berhujah bahawa disebabkan limpahan air yang banyak itulah, maka awal tahun ini menyaksikan limpahan buah-buahan di serata negeri Terengganu.

Buah-buahan, terutamanya durian dan duku, sememangnya memerlukan air yang agak banyak (tapi bukan terlalu banyak), terutama di musim ia berbunga. Hujan yang berterusan alhamdulillah telah membekalkan air semulajadi yang diperlukan pokok-pokok itu untuk menghasilkan buah.

Hasilnya, belum pernah rakyat Terengganu dapat menikmati buah-buahan, terutamanya durian dan duku, semurah dan sebanyak yang dikecapi tahun ini. Sehinggakan di minggu kemuncak lambakan buah-buahan itu, harga sebiji buah durian saiz sederhana tidak sampai satu ringgit (RM1.00). Manakala buah duku Terengganu, yang terkenal lemak dan manis, yang kebiasaannya dijual antara RM2.50 hingga RM4.00 sekilo, terpaksa dijual dengan harga RM5.00 untuk tiga (3) kilo.

Betul, para penanam dan peniaga kurang mendapat keuntungan. Tetapi, rakyat terbanyak telah sama-sama dapat menikmatinya. Kekurangan pendapatan untuk segelintir telah digantikan oleh Allah dengan kenikmatan untuk sebuah masyarakat yang lebih besar.

Hal yang sama diperhatikan turut berlaku terhadap para pengusaha tanaman tembakau. Kita tahu satu-satunya kegunaan tembakau ialah untuk membuat rokok. Memang ia ada kegunaan-kegunaan lain, tetapi tidak setakat yang diketahui oleh para penanam tembakau di Terengganu.

Kerajaan baru pimpinan PAS, sebagaimana rakannya di Kelantan, memandang aktiviti merokok sebagai suatu tabiat yang buruk dan patut dihindarkan. Merokok bukan sahaja dibahaskan sebagai merosakkan masyarakat dari sudut kesihatan. Ia turut dibahaskan oleh para ulama Islam dari perspektif hukum agama dan juga kesan sosial di kalangan anggota masyarakat.

Sekadar memberitahu masyarakat tentang budaya merokok dan hukum merokok menurut Islam, tidak dapat memberikan kesan yang mendalam, terutama di kalangan para pengusaha tanaman tembakau. Bahkan, silap-silap haribulan, rakyat dari kalangan penanam itu akan ‘memberontak’ dan kembali menyusahkan pihak kerajaan.

Musuh utama para penanam tembakau saban tahun ialah hujan yang lebat. Maka, apabila hujan turun mencurah-curah dan menenggelamkan tanaman tembakau dua musim berturut-turut (dua awal tahun), rakyat tidak boleh menyalahkan kerajaan. Rakyat perlu menerimanya sebagai amaran dari Allah agar mereka beralih aktiviti mereka daripada tanaman itu kepada tanaman-tanaman lain yang lebih ‘berfaedah’. Bukankah itu pun rahmat dari Allah juga?

Kedua: Peningkatan Industri Pelancongan
Negeri Terengganu sememangnya terkenal sebagai salah satu destinasi pelancongan yang terbaik di negara ini. Negeri itu memiliki hampir segala-gala yang diperlukan untuk menggamit para pelancong. Terengganu ada pantai berpasir yang panjang, ada pulau-pulau yang jernih airnya, ada lagun, bukit, tasik, air terjun, lata, hutan lipur, gua-gua, sungai dan lain-lain.

Ada pula beberapa keistimewaan tersendiri yang hanya kedapatan di Terengganu dan tidak kedapatan di negeri-negeri lain. Antaranya ialah ulat sutera (yang hanya ada di Sarawak, selain Terengganu), penyu dan Masjid Terapung (yang kemudiannya ditiru konsepnya oleh Dr. Mahathir untuk Masjid Putrajaya).

Manakala tarikan-tarikan yang lain ialan Taman Bukit Puteri, Muzium Negeri, Memorial Batu Bersurat, industri batik dan anyaman, nasi dagang dan keropok lekor.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa mengatasi segala tarikan yang disenaraikan di atas itu ialah ‘Rusila dan Tok Gurunya’. Memang pun kedua-dua itu tidak kedapatan di negeri lain, selain Terengganu. Kekuatan tarikan ‘Rusila dan Tok Gurunya’ itu dikatakan menyamai kekuatan ‘Pulau Melaka dan Tok Gurunya’ bagi negeri Kelantan.

Sebab itu, kebanyakan rombongan pelancong domestik dari luar Terengganu tidak melepaskan peluang berhenti, walau pun hanya untuk seketika, di perkarangan Masjid Rusila, sebelum mereka menjelajah ke lain-lain destinasi pelancongan di Terengganu. Kalau boleh bertemu mata dan/ atau bersalaman dengan Tok Guru, itulah yang terlebih baik dan menjadi kemuncak hasrat sebilangan mereka berkunjung ke Terengganu.

Industri pelancongan di Terengganu adalah salah satu sektor yang mencatatkan peningkatan yang ketara sejak peralihan kerajaan. Data ketibaan pelancong ke Malaysia mudah dicatatkan, kerana negara mempunyai pintu-pintu masuk yang ditempatkan pegawai imigresen. Jumlah pelancong yang keluar-masuk dengan mudah dapat dicatatkan.

Bagaimana pun, pintu seumpama itu tidak kedapatan di sempadan masuk ke negeri Terengganu. Maka, data kedatangan pelancong ke negeri itu diambil melalui pengiraan bilangan penginap-penginap hotel yang dikumpul melalui Kajian Purata Penginapan oleh Tourism Malaysia disamping oleh Kerajaan Negeri Terengganu sendiri.

Bagi enam bulan pertama tahun lalu (Januari hingga Jun 2000), Negeri Terengganu mencatatkan seramai 205,362 orang penginap hotel/chalet, iaitu meningkat sebanyak 12.57% berbanding 182,434 orang bagi tempoh yang sama di tahun sebelumnya (Januari hingga Jun 1999). Perincian Jumlah Penginapan Hotel di Terengganu 2000/1999 adalah seperti jadual di bawah.
Kategori Penginap
Jan-Jun 1999
Jan-Jun 2000
Peratus Peningkatan
Pelancong Domestik
151,138
152,779
+1.09
Pelancong Asing
31,296
52,583
+68.0
Jumlah
182,434
205,362
+12.57

Perlu diingat bahawa jumlah kedatangan pelancong domestik yang dicatatkan itu hanyalah membabitkan mereka yang menginap di mana-mana hotel/chalet di negeri itu sahaja. Sebab itu, jumlah peningkatan yang dicatatkan hanyalah satu peratus sahaja. Ada pun puluhan ribu (atau mungkin ratusan ribu) lagi yang sekadar singgah mengadakan lawatan dan tidak menginap, atau rombongan yang memanfaatkan mana-mana tempat awam seperti masjid, surau atau rumah persendirian sebagai tempat penginapan tidak diambil kira. Maka, amat tidak benarlah ketakutan sesetengah kalangan kononnya kalau Islam memerintah, industri pelancongan akan merudum.

Ketiga: Lubuk Emas Untuk Rakyat
Di dalam manifesto pilihan raya PAS Terengganu tercatat secara jelas janji PAS untuk ‘membuka penyertaan yang lebih luas kepada rakyat tempatan dalam industri pengeluaran emas’. Maka, apabila PAS telah berjaya memerintah, janji tersebut mahu tidak mahu mesti dikotakan. Lembu berpegang pada tali, tetapi kita manusia berpegang pada janji.

Februari lalu, dua pengumuman oleh pemimpin kerajaan negeri amat melegakan rakyat, khususnya mereka yang berminat atau bergiat di dalam aktiviti mendulang emas. Tok Guru MB mengumumkan bahawa kawasan mendulang emas Lubuk Mandi akan dibuka semula, dan ia akan dibuka sepenuhnya untuk aktiviti mendulang oleh rakyat.

Lebih kurang pada ketika yang sama juga, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Alam Sekitar, Wan Abdul Muttalib Embong pula mengumumkan bahawa satu lagi kawasan mendulang emas akan dibuka kepada rakyat, iaitu di daerah Dungun.

Menurut sumber kerajaan negeri, kawasan mendulang emas di Lubuk Mandi itu akan dibuka pada Jun ini. Pihak kerajaan kini sudah berada di peringkat akhir kajian persediaan dan garis panduan bekerja untuk para pendulang akan diumumkan bila-bila masa sekarang.

Sedikit potongan hasil akan dikenakan ke atas pendulang-pendulang sebagai sebahagian sumbangan mereka setelah Kerajaan Negeri menyediakan beberapa kemudahan untuk keselesaan mereka. Antara kemudahan yang disebut bakal disediakan ialah jentera pengorek atau penyodok tanah yang akan mengaut tanah bergalian dari perut bumi untuk diayak oleh pendulang.

Ertinya mereka tidak perlu mengorek sendiri lubang-lubang dan memperjudikan nyawa mereka menyelinap lubang di bawah tanah. Turut disediakan ialah surau untuk bersolat dan tandas di kawasan yang dipagari dengan kawalan keselamatan yang munasabah. Apa yang penting, rakyat akan berpeluang menikmati hasil perut bumi Allah mengikut kadar usaha masing-masing.

Keempat: Budaya Menuntut Ilmu
Secara tradisi, asas kekuatan PAS ialah di kawasan penanaman padi dan pusat pengajian pondok. Di situlah sebilangan pemimpin utama PAS dilahirkan dan/atau menerima pendidikan awal mereka. Malah beberapa institusi pondok di seluruh negara terkenal sebagai pangkalan aktiviti PAS di tempat masing-masing. Sehinggakan pernah wujud ungkapan popular: “Di mana ada padi, di situ ada pondok. Di mana ada pondok, di situ ada PAS.”

Mungkin sinonimiti itu sengaja dicipta dan diabadikan di dalam pemikiran masyarakat oleh para pemimpin BN, bagi menggambarkan PAS tidak lebih sebuah parti marhaen, parti pesawah padi dan pak lebai kampungan. Tetapi, dari satu sudut lain, pada ungkapan itu sebenarnya terpahat unsur kekuatan utama PAS – kecintaan pendokongnya terhadap majlis pengajian ilmu Islam. Majlis pengajian di pondok-pondok dan pusat-pusat tarbiyah PAS saban minggu sebenarnya menjadi medan saluran komunikasi dan interaksi paling berkesan antara pemimpin dan pengikut PAS.

Di Terengganu sendiri, hampir setiap kawasan parlimen mempunyai pusat tarbiyah PAS yang menjadi tumpuan saban minggu. Kuliah mingguan, yang kebiasaannya diadakan setiap pagi Jumaat, menghimpunkan ratusan, malah ribuan, ahli-ahli PAS dari seluruh kawasan masing-masing sekurang-kurangnya buat sekali dalam seminggu.

Apabila PAS telah bergelar pemerintah, kecintaan terhadap majlis ilmu yang sudah sekian lama terbudaya dan bertradisi di kalangan ahli-ahli PAS itu merebak pula kepada masyarakat umum. Tindakan kerajaan negeri menubuhkan Unit Pembangunan Insan (UPI) telah mempercepatkan lagi proses membudayakan majlis ilmu ke dalam masyarakat terbanyak.

Sebilangan mereka, terutamanya para pegawai dan kakitangan kerajaan yang selama ini agak ‘culas’ mengikuti mana-mana kuliah atau ceramah agama kini sudah tidak dapat mengelakkan diri lagi. Ya lah! Mungkin di peringkat awal mereka itu hadir dengan separuh hati. Mereka rasa terpaksa hadir sebab itu program kerajaan. Tetapi keberkatan majlis ilmu itu lambat-bangat melembut dan menjinakkan hati yang pada awalnya agak keras dengan majlis-majlis sebegitu.

Kini, aktiviti mendidik masyarakat dan membudayakan ilmu dalam masyarakat sudah tidak tertumpu di pusat-pusat PAS sahaja. Ia juga sudah tidak melibatkan kalangan ahli-ahli PAS sahaja. Ia sudah menjadi aktiviti masyarakat umum, yang ikut disertai oleh segenap lapisan masyarakat tanpa mengira fahaman atau kecenderungan politik.

Sudah tentu, jurang perbezaan antara orang yang menimba ilmu dengan orang yang tidak menghiraukan soal menambah ilmu adalah ibarat langit dengan bumi. Kesannya amat jelas dirasakan. Rakyat yang menimba ilmu semakin terbuka minda, dan dapat membezakan antara nas al-Quran dan Hadis berbanding nas suratkhabar dan TV.

Rakyat menjadi semakin dekat dengan agama dan sudah dapat melihat kesyumulan Islam, tahu bahawa Islam itu sangat luas dan merangkumi segenap aspek kehidupan. Mereka sedar kini betapa sesatnya mereka dulu, kerana memisahkan agama dengan politik. Itulah rahmat dan berkat yang diperolehi rakyat Terengganu, hasil bernaung di bawah sebuah pemerintahan yang meletakkan agama mengatasi segala yang lain.

Kelima: Pembangkang Lebih Bertanggungjawab   
Belum pernah berlaku dalam sejarah kehidupan di Terengganu, sebuah parti pembangkang begitu cakna terhadap permasalahan rakyat, sebagaimana yang sedang berlaku sekarang. Sebelum ini, Terengganu bukan tidak ada parti pembangkang. Ada, dan parti itu ialah PAS. Tetapi, sejauh mana sangat PAS mampu cakna terhadap keperluan kebendaan rakyat? Kerana, semua orang tahu PAS adalah parti miskin, parti yang hidup semata-mata atas pengorbanan ahli dan pendokongnya sahaja.

Tetapi, apabila tiba giliran Umno jadi pembangkang di Terengganu, rakyat negeri itu telah dilanda suatu fenomena kehidupan yang baru. Rakyat seolah-olah mendapat nikmat daripada ‘dua kerajaan’. Semuanya gara-gara kenanaran Umno yang masih tidak sedar dia sudah kalah.

Umno terlalu lama jadi kerajaan, lebih 38 tahun. Maka dia rasa tidak tanggung nak jadi pembangkang dan nak terus berperanan sebagai sebuah kerajaan. Para pemimpin Umno kini jadi terlebih cakna terhadap rakyat, terutama dalam hal-hal membabitkan huluran bantuan kebendaan.

Tiba-tiba saja Umno Terengganu menjadi tersangat peka dengan permasalahan rakyat. Dengar saja ada rumah terbakar, atau rosak dilanda banjir, atau dipupuk angin, rombongan Pemuda dan Wanita Umno yang dahulu akan sampai. Belum sempat Pejabat Daerah, Pejabat Kebajikan Daerah atau pejabat-pejabat lain di bawah kerajaan negeri sampai, orang-orang Umno sudah selesai menghulurkan bantuan mereka.

Para pemimpin Umno yang selama puluhan tahun lalu tidak pernah sinsing seluar meredah sungai atau bendang menjenguk rakyat, setelah PAS memerintah Terengganu kini fenomena itu dapat dilihat. Bekas wakil rakyat, yang semasa berpenggal-penggal menjadi wakil rakyat dahulu tidak pernah mengangkat walau sebatang kayu untuk membina rumah rakyat, kini setelah sudah tidak bergelar wakil rakyat, dia molek-molek ada turut mencemar bahunya mengusung rumah untuk rakyat.

Itu dah kira molek bedo’oh la! Satu lagi rahmat Allah, secara tak langsung rakyat Terengganu kini berpeluang mendapat dua saluran bantuan. Satu dari saluran kerajaan negeri dan satu lagi dari Umno. Hakikat ini pasti tidak akan dikecapi kalau PAS jadi pambangkang, sebab PAS parti miskin.

Sebagai pembangkang, PAS tak akan mampu buat apa yang Umno boleh buat sebagai pembangkang. Maka, bagi memastikan Umno terus jadi bertanggungjawab, cakna terhadap rakyat, dan rakyat pula mendapat bantuan dari dua saluran, maka rakyat perlu mengekalkan Umno sebagai pembangkang di Terengganu.

(Artikel ini adalah Bab 7 dari buku ketiga tulisan Mohd Nasir Awang berjudul: Terengganu Lepasi Pantang – Kuasa Yang Menjerat?, diterbitkan oleh Rangkaian Minda Publishing, Batu Caves, Selangor, pada 2001)

No comments:

Post a Comment