Tuesday, July 10, 2001

Lampiran 3: Apa Yang Wakil Rakyat PAS Tidak Patut Buat?

01)  Sukar ditemui oleh rakyat. Telefon ke rumahnya, orang di rumah kata dia ke pejabat. Telefon ke pejabat, orang pejabat kata dia tak ada, mungkin di rumah. Telefon handset, tak berjawab, tidak aktif atau sebagainya.

02)  Menghadkan masa untuk urusan rasmi, sehingga tidak mahu rakyat mengganggu masa rehatnya di rumah: “Ini kena pergi ke pejabatlah, sekarang ni bukan masa pejabat” dan sebagainya, apabila rakyat datang ke rumah.

03)  Jarang mengunjungi tempat-tempat awam seperti pasar, kedai kopi, atau berjemaah di surau dan masjid. Sedangkan sewaktu berkempen dahulu, sesibuk mana sekali pun, boleh dikatakan tidak ada ceruk di dalam kawasan pilihan rayanya yang tidak dikunjungi.

04)  Mempamerkan sifat ‘tahi hidung masin’. Antaranya selalu memberikan alasan tidak membawa duit, terlupa membawa beg duit dan seumpamanya apabila diminta membelanjakan air minum di kedai.

05)  Menunggu di dalam kereta dengan tingkap tertutup dan aircond terpasang, sambil membiarkan anak atau isteri sahaja yang turun membeli di kedai atau pasar. Sedangkan, banyak mata yang memandang tingkah-lakunya, dan mata-mata yang memandang itulah yang banyak dihulur tangan dan disapa beserta senyuman sewaktu berkempen pilihan raya dahulu. Apa salahnya turun menyapa atau bersalam-salaman?

06)  Tidak begitu mengambil berat soal aktiviti dan gerakerja parti. Mesyuarat parti pun sama banyak antara hadir dengan tidak hadir. Alasan yang sering diberikan ialah sibuk dengan urusan wakil rakyat.

07)  Gagal meraikan pandangan dan saranan kepimpinan parti setempat dalam banyak hal berkaitan masyarakat. Lebih cenderung mengikut pandangan sendiri, atau merujuk pandangan pihak-pihak yang tidak mempunyai tanggungjawab di dalam parti.

08)  Suka melindungi individu-individu yang bermasalah dengan masyarakat dan parti, khususnya dari kalangan pegawai kerajaan atau penjawat awam. Contohnya, “dia tu orang ana!”, apabila diceritakan kepadanya tentang perlakuan buruk atau kerja sabotaj yang dilakukan oleh pegawai berkenaan.

09)  Suka minta kertas kerja setiap kali kumpulan rakyat datang meminta sumbangan derma. Pasukan bola, kumpulan silat, dikir barat atau kumpulan sosial yang lain mana tahu nak buat kertas kerja?

10)  “Apa ni Encik-encik! Ini Yang Berhormatlah, tak kenal ke?”, mengherdik orang awam yang kebetulan memang tidak kenal dirinya sebagai wakil rakyat, lalu mengalu-alukan beliau sebagai orang biasa.

11)  Menunjukkan perubahan mendadak dalam gaya hidup. Contohnya, menukar kenderaan, membuat atau membaiki rumah, mengenakan pakaian yang berjenama – mengikis sifat zuhud dan tawadhu’.

12)  Sering membawa keluarga bersama-sama apabila melawat kawasan atau menyelesaikan urusan rakyat, sehingga menimbulkan perasaan kurang senang dan ‘tidak lawas’ di kalangan rakyat untuk mengadukan hal atau membincang sesuatu yang agak sulit.

13)  Suka ‘bergemolok’ atau berinteraksi dengan kontraktor-kontraktor, tauke-tauke atau korporat yang dikenali umum sebagai ‘kaki projek’.

14)  Terlalu campurtangan dalam urusan pejabat kerajaan, sehingga menimbulkan perasaan kurang senang di kalangan para pegawai di jabatan-jabatan kerajaan.

15)  Menjual nama kononnya beliau mempunyai hubungan peribadi yang baik dan rapat dengan mana-mana pemimpin tertinggi kerajaan seperti MB, Exco atau pegawai atasan (sebagai memancing laluan mendapatkan sesuatu projek, tender atau kelulusan permohonan).

16)  Gemar berjanji kepada rakyat, termasuk di dalam perkara yang sukar ditunaikan atau yang masih belum jelas kemunasabahannya.

17)  Membela atau melayani ‘bapak-bapak Umno’ di kampung-kampung melebihi had sepatutnya atau melebihi tahap layanan yang diberikan kepada orang-orang PAS yang bertungkus-lumus memenangkan beliau dalam pilihan raya lalu.

18)  Melaksanakan agenda masyarakat secara ‘lone ranger’ tanpa melibatkan organisasi parti setempat, seperti menghulurkan bantuan kepada fakir-miskin sendirian tanpa memanfaatkan cawangan atau JSR setempat.

19)  Sengaja mencari atau mencipta musuh di dalam parti termasuk mereka-reka cerita kononnya ada pihak dalaman yang cuba menjatuhkan atau menggugat kedudukannya. Tujuannya ialah untuk menagih simpati masyarakat atau menanam sifat benci masyarakat terhadap orang-orang yang dianggap saingan politiknya.

20)  Terlalu berkira di dalam mengeluarkan perbelanjaan.

21)  Terlalu jarang turun padang melawat kawasan dan bertemu mata dengan rakyat cum pengundi.

22)  Memilih untuk tinggal di luar kawasan yang diwakilinya.

23)  Menghabiskan banyak masa di luar kawasan untuk berbagai-bagai program atau urusan sehingga menyukarkan rakyat menemuinya.

24)  Tidak mengambil berat soal undangan rakyat, seperti kenduri, tahlil dan sebagainya.

25)  Tidak begitu ghairah menziarahi rakyat yang sakit, yang memerlukan sumbangan kebajikan atau yang meninggal dunia, walau pun perkara itu sudah dimaklumkan kepadanya.

26)  Bercakap bohong.

27)  Menggunakan kuasa bagi memenuhkan jawatan-jawatan lantikan politik dengan kroni-kroni atau orang-orang kepercayaannya, sehingga sanggup membelakangkan aktivis parti atau nama-nama yang dicadangkan oleh parti.

28)  Tidak berlaku adil dan ‘berat sebelah’ di dalam menyelesaikan pertelingkahan atau pertindihan kepentingan yang berlaku di kalangan rakyat.

29)  Sering melakukan kunjungan terpilih, sama ada masjid dan surau tertentu sahaja setiap kali datang ke sesuatu kampung, atau ke rumah-rumah orang tertentu sahaja diulang-ulanginya. Seolah-olah masjid/surau lain atau rumah orang-orang lain itu bukan rakyatnya, atau hanya orang itu sahaja yang bekerja untuknya dalam pilihan raya lalu.

30)  Menjadikan jawatan wakil rakyat sebagai ‘harta pesaka’ yang menjadi hak miliknya selagi mana dia wujud atau berminat dicalonkan semula. Dan sebarang pandangan parti atau pihak lain untuk menggantikannya dengan orang lain sebagai calon dianggap seolah-olah cuba menimbulkan kekacauan dan menjatuhkan imej beliau.

31)  Memberi kepercayaan untuk mengendalikan sesuatu urusan bagi pihak dirinya kepada seseorang yang dipertikaikan imej dan kewibawaannya. Sama ada disebabkan taraf pendidikan, kebolehan hubungan personal atau track-record peribadi yang tidak menyenangkan dalam masyarakat.

32)  Tidak ada seni dalam berbahasa. Termasuklah meggunakan bahasa ‘blunt’ yang boleh menyakitkan telinga dan menyinggung perasaan rakyat, terutama di dalam menjawab sesuatu aduan/permintaan rakyat.

33)  Memanfaatkan peruntukan pembangunan dan kebajikan untuk kepentingan peribadi atau kroni, sehingga mengenepikan kepentingan yang lebih ‘dharuri’.

34)  Sering membesar-besarkan khidmat atau perbelanjaan yang telah dibuat (termasuk mendakwa telah mengeluarkan duit poket sendiri begian-begian banyak untuk sesuatu kerja pembangunan dalam kawasan).

35)  Mengamalkan politik adu domba di antara anggota masyarakat. Sebagai wakil rakyat, mereka menjadi tempat orang ramai mengadu. Antara aduan tentulah membabitkan perkara-perkara yang menyentuh pihak lain dalam masyarakat. Wakil rakyat jangan pula menjadi ‘pengancum’ atau batu api yang mendedahkan kepada pihak yang kena adu tentang aduan dan tohmahan yang dikemukakan oleh pihak yang mengadu. Akhirnya, tuduh-menuduh dan bermasam muka menular dalam masyarakat yang natijahnya ialah perpecahan.

36)  Menggunakan kedudukannya sebagai orang yang disegani masyarakat untuk membina klik/puak di dalam parti, untuk membina kekuatan  dan imej peribadi tanpa mengira untung-rugi terhadap parti.

37)  Suka mengkambing-hitamkan orang atau pihak lain, terutama di dalam melepaskan diri apabila berhadapan dengan sesuatu kes/permasalahan masyarakat yang tidak berjaya diselesaikannya. Termasuklah cuba menonjolkan kesilapan orang lain dan menyembunyikan kesilapan sendiri.

38)  Kurang menjaga protokol, teurtama sewaktu menghadiri majlis-majlis rasmi. Sama ada mengenakan pakaian yang tidak kena dengan majlis, bercakap/berucap ‘lari dari  tajuk’ atau sering tertidur sewaktu majlis berlangsung.

39)  Hilang sifat lapang dada atau fikiran terbuka, terutama di dalam menerima secara positif sebarang kritikan atau teguran yang dibuat oleh rakan atau rakyat terhadap perlakuan dan prestasinya sebagai wakil rakyat.

40)  Lebih rela melihat imej parti dan kerajaan terus tercemar daripada memperakui kewujudan perilaku-perilaku buruk yang disenaraikan di atas. Apatah lagi untuk melihat dirinya memperbetulkan kesilapan/kelemahan yang telah dilakukan.

(Artikel ini adalah Lampiran 3 dari buku ketiga tulisan Mohd Nasir Awang berjudul: Terengganu Lepasi Pantang – Kuasa Yang Menjerat?, diterbitkan oleh Rangkaian Minda Publishing, Batu Caves, Selangor, pada 2001. Walau pun hanya sebagai lampiran, ia mendapat reaksi paling positif dari para pembaca, mungkin kerana kritikannya yang menepati realiti yang berlaku ketika itu.)

No comments:

Post a Comment