Tuesday, July 10, 2001

Bab 8: Allah Masih Sayangkan PAS

“Tidak ada harakah tanpa tanzim, tidak ada tanzim tanpa tarbiyah. Tidak ada pemerintahan Islam tanpa PAS, dan tidak ada PAS tanpa tarbiyah”

T
ernyata kemenangan bergaya PAS di Terengganu dalam pilihan raya umum lalu merupakan suatu cultural shock (kejutan budaya) bagi kebanyakan ahli dan penyokong PAS di negeri itu. Dalam sekelip mata sahaja, sebuah parti yang sejak hampir 40 tahun lalu terkenal sebagai pembangkang, telah bertukar status menjadi sebuah parti yang memerintah.

Parti yang perlu memikirkan soal pembentukan kerajaan, soal penguasaan institusi-institusi masyarakat dan soal mentadbir kampung dan qaryah. Ahli-ahli partinya pula perlu membiasakan diri dengan program-program kerajaan, perlu mengetahui berbagai selok-belok menghadiri majlis dan juga protokol di acara-acara rasmi kerajaan.

Penyesuaian sebegitu bagaimana pun tidak memerlukan masa yang agak lama bagi ahli-ahli PAS untuk melakukannya. Lagi pun, orang PAS bukannya koman sangat! Mereka pun tahu menulis-membaca. Bahkan, di kalangan penjawat awam pun ramai yang jadi aktivis PAS. Tidak kurang juga dari golongan profesional seperti peguam, doktor, jurutera, dan sebagainya. Ada yang berkelulusan pondok, ada yang lepasan universiti dalam dan luar negeri. Yang dari Eropah dan Amerika pun tidak kurang juga di dalam PAS.

Apa yang agak menimbulkan masalah ialah soal ‘pembahagian ghanimah’. Maksud kita ialah bila tiba ke peringkat mengisi jawatan-jawatan lantikan politik. Sedikit kekecohan kelihatan berlaku di sana-sini terutama di dalam menentukan siapakah calon terbaik bagi mengisi jawatan-jawatan seperti Pengerusi, Timbalan dan Setiausaha JSR, Penyelia dan Penyelaras UPI di peringkat DUN-DUN, serta Ahli-Ahli Majlis Daerah.

Ada pun lain-lain jawatan yang lebih tinggi, terutama membabitkan jawatan-jawatan di peringkat negeri tidaklah banyak diperkatakan orang. Kerana, tanggungjawab mengisikan jawatan-jawatan tinggi itu sememangnya di luar jangkauan ahli-ahli PAS di peringkat bawahan untuk memikirkannya.  

Sekali fikir, suasana yang dihadapi oleh orang-orang PAS di awal kemenangan dahulu saling tak ubah seperti peristiwa yang diriwayatkan di dalam sejarah Islam mengenai ‘Perang Hunain’. Seperti yang kita ketahui, perang tersebut berlaku pada tahun 8 Hijrah dan selang tidak lama selepas peristiwa Fathul-Makkah, iaitu penawanan kota Mekah oleh tentera Islam.

Perang Hunain tercatat sebagai salah satu perang yang membariskan kekuatan tentera Islam paling ramai. Jumlah tentera Islam ialah seramai 12,000 orang, iaitu 10,000 tentera Muhajirin dan Ansar yang baru selesai menawan kota Mekah, dicampur 2,000 lagi dari orang-orang Mekah sendiri. Kalangan orang-orang Mekah itu kebanyakannya yang baru mengisytiharkan diri menganut Islam setelah Fathul-Makkah.

Orang-orang Islam telah menanggung suatu ujian yang besar dalam peperangan ini. Tatkala kabilah Hawazin dan Thaqif menyerang tentera Islam, sebahagian besar mereka menjadi kucar-kacir dan bertempiaran mengundur lari. Bilangan mereka yang ramai tidak mendatangkan faedah pada masa itu. Sehingga, seruan dari Rasulullah s.a.w. sendiri supaya mereka bertahan dan berjuang telah tidak diendahkan. Diriwayatkan hanya lebih kurang 100 orang sahaja sahabat Muhajirin dan Ansar serta Ahlul Bait yang setia melingkungi Rasulullah s.a.w.  

Setelah kabilah Hawazin dan Thaqif berjaya dikalahkan oleh tentera Islam, maka banyaklah harta rampasan perang atau ghanimah yang diperolehi. Diriwayatkan, golongan yang paling awal menuntut bahagian daripada ghanimah tersebut ialah golongan dari kota Mekah tadi.

Sehingga dikatakan ada di kalangan mereka itu yang sampai menarik-narik baju Rasulullah s.a.w. sambil meminta-minta diberikan bahagian untuknya. Permintaan mereka dipenuhi dengan baik oleh Rasulullah, sehinggakan Baginda tidak mempunyai cukup bakinya untuk diagihkan kepada kaum Muhajirin dan Ansar.

Tetapi itu tidak menjadi masalah sedikit pun bagi golongan Muhajirin dan Ansar. Mereka adalah golongan yang dicatatkan di dalam sejarah sebagai golongan ‘yang telah dipermuliai mereka oleh Allah Ta’ala dengan Islam’. Mereka juga disifatkan sebagai golongan ‘yang hati mereka telah bersebati dengan keimanan dan Islam sentiasa terjunjung di batu jemala mereka.’

Sebab itu, walau pun hanya sebilangan mereka yang sempat mendapat bahagian yang tidak seberapa daripada pembahagian ghanimah, mereka tidak merungut. Mereka lebih merelakan Rasulullah s.a.w. mengutamakan golongan yang baru menganut Islam, yang masih tidak faham Islam dan masih mengutamakan kebendaan dalam perjuangan mereka.

Begitulah juga lebih-kurangnya suasana yang terpaksa dihadapi oleh aktivis-aktivis PAS di Terengganu di awal pemerintahan dulu. Sebaik sahaja PAS memperolehi kemenangan, terdapat golongan yang cuba menonjolkan diri sebagai ahli dan penyokong PAS. Bahkan, penonjolan mereka macam ‘mi segera’, sangat cepat mengembang dan menonjol, sehinggakan para aktivis asal terpinggir ke belakang.

Sudah tentu mereka itu menonjolkan diri sebagai ahli PAS dengan kepentingan-kepentingan tersendiri. Mereka boleh jadi golongan atas pagar yang selama ini tidak menyebelahi mana-mana pihak, tetapi secara tradisi mengundi BN. Dalam pilihan raya umum lalu, mereka ini secara bersahaja mengundi PAS. Mereka ini sebenarnya bukan ahli Umno. 

Tidak kurang juga antara mereka itu yang memang menjadi ahli dan penyokong Umno. Tetapi ke-umno-an mereka itu banyak didorong oleh kepentingan kebendaan, seperti menjaga kepentingan perniagaan, dikongkong akibat perjawatan yang dipegang dan sebagainya. Mereka ini tidak ada sifat setia kepada parti mereka.

Orang macam ini tak ubah seperti lalang atau sampah yang terapung di permukaan air. Lalang akan membengkok ke mana jua arah tiupan angin. Sampah pula akan hanyut dan berputar-putar ikut arah aliran arus.

Mereka ini adalah golongan yang tidak berpendirian tetap. Bukan tidak ada pendirian, mereka ada pendirian. Pendirian mereka ialah mengikut mana yang menang, mana yang berkuasa, yang boleh dipengaruhi oleh mereka untuk menjaga dan menjamin kepentingan peribadi mereka.

Orang-orang PAS asal, atau sering diistilahkan sebagai ‘Ahlul Badar’, melihat perkembangan ini dengan perasaan yang sangat sebak dan terharu. Di kalangan mereka sudah ada yang terlintas bahawa diri mereka sudah tidak diendah atau diperlukan lagi oleh parti. Kerana, apa yang dapat mereka nilai berdasarkan ‘kegelojohan’ ahli-ahli baru PAS itu, para pemimpin parti juga seolah-olah merestui perlumbaan mendapatkan kepentingan diri itu.

Sedangkan mereka tidak pernah diajar berkelakuan begitu selama ini. Ada di antara mereka yang menggelarkan diri sebagai “buldozer tayar berantai”, iaitu merujuk kepada jentera berat yang hanya diperlukan ketika mula menarah bukit atau meratakan tanah. Setelah jalan raya siap dibina dan ditarkan, buldozer itu sendiri ‘diharamkan’ memijak jalan raya yang dibuatnya itu.     

Allah Ta’ala telah mendatangkan ujian ini. Sesetengah ahli dan penyokong PAS yang merasakan diri mereka terlalu dipinggirkan akhirnya tiba-tiba bertukar menjadi terlalu demanding. Mereka mula membuat onar, menuntut itu dan ini, membangkitkan soal pengorbanan yang mereka lakukan selama berpuluh-puluh tahun dalam perjuangan, dan berbagai-bagai lagi. “Tunggu dipelawa, orang tak pelawa”, kata mereka.

Penulis melihat perkembangan ini sangat membahayakan masa depan PAS sebagai sebuah gerakan Islam. Tetapi, itu tidak bermakna penulis mahu menyalahkan para aktivis yang demanding itu. Ada rasionalnya juga tuntutan atau pun sungutan sesetengah mereka itu. Sebab paling besar ialah kerana PAS berjaya mewarisi sebuah kerajaan yang ‘kaya’, yang mampu memberi atau menyediakan serba-serbi untuk dinikmati oleh rakyat yang selama ini tertindas oleh sebuah kerajaan yang zalim.

Sedangkan sebilangan mereka yang baru menyertai PAS itu, mereka sudah pun mengecapi kesenangan sewaktu Umno memerintah dahulu. Mereka adalah bekas ahli dan penyokong Umno. Dari sudut itu, bolehlah dikatakan tidak adil sekiranya kerajaan PAS sekarang ini pun turut mengutamakan mereka itu mengatasi orang-orang PAS asal yang tidak pernah mengecapi keadilan selama ini.

Di situlah timbulnya ungkapan ‘Umno perintah, Umno kenyang. PAS perintah pun, Umno juga kenyang’. Yang dimaksudkan ‘Umno juga’ itu ialah orang-orang Umno yang baru menyertai PAS atau menonjolkan diri sebagai ahli PAS hanya selepas kemenangan. Bagi mengimbangi keadaan itu, segolongan aktivis PAS telah dipaksa oleh keadaan untuk menjadi agak demanding.

Ternyata Allah Ta’ala masing sayangkan PAS. Mungkin Allah Ta’ala mahu menjaga kelangsungan perjuangan suci ini. Dia Maha Mengetahui setakat mana keupayaan dan kemampuan orang-orang PAS menghadapi ujian atau mehnah dalam bentuk kesusahan. Ia semacam sudah menjadi nasi makan air minum bagi orang-orang PAS. Di sekat bantuan baja subsidi, di halang daripada berhimpun, dinafikan permit ceramah, dilontar dengan telur tembelang, didiskriminasi dalam pemilikan rumah awam, tanah tapak rumah, tanah pertanian, segala macam tender.

Malah, sudah ada orang-orang PAS yang diperlakukan lebih daripada perlakuan dasar apartheid ke atas bangsa kulit hitam di Afrika Selatan suatu ketika dahulu. Mereka diserang, dipukul, ditembak dan dibunuh. Itulah yang berlaku di Lubuk Merbau pada tahun 1985 dahulu, diikuti dengan Peristiwa Memali pada bulan November tahun yang sama.

Ramai orang mampu menerobosi ujian kesusahan. Tetapi kebiasaannya, manusia begitu mudah tewas dengan ujian kesenangan. Ujian itulah yang telah hampir-hampir merentap kesucian perjuangan Islam yang selama ini didokong oleh PAS.

Sebab itu bagi penulis sendiri, dan mungkin bagi beberapa aktivis PAS yang lain, tragedi rompakan wang royalti petroleum yang dihadapi oleh kerajaan Terengganu, dari satu sudut merupakan peringatan atau amaran daripada Allah SWT. Nasib baik juga kita masih belum melangkah begitu jauh dalam keadaan ‘mabuk’ dibuai kesenangan. Senang kerana kita telah memerintah, duit yang banyak menyenangkan kerajaan negeri mengatur berbagai-bagai rancangan dan pembaharuan untuk kesejahteraan rakyat.

Senang juga, kerana seluruh lapisan masyarakat nampaknya bersama-sama kita. Kita sudah beranggapan bahawa seolah-olah sudah tidak ada pegawai dan kakitangan kerajaan yang masih mahu kepada Umno. Semua mereka sudah sokong PAS. Kita menang pun kerana merekalah!

Kita seolah-olah mahu mempercayai semua orang yang datang kepada kita, yang mendakwa telah menyertai parti kita, tanpa perlu menyelidik maksud dan tujuan kedatangan mereka. Para aktivis parti pula semacam dirasuk keadaan, dan menjadi merajuk, atau terkejar-kejarkan jawatan dan habuan, sehingga terlupa matlamat asal perjuangan.

Alhamdulillah, dengan tercetusnya isu rampasan royalti itu, rakyat bagaikan disentak dari buaian mimpi masing-masing. Dalam masa tidak sampai pun sebulan selepas isu itu meletus bermacam-macam cerita mengenai para pegawai dan kakitangan kerajaan negeri yang menerjah ke telinga penulis.

Dari setinggi-tinggi pusat pentadbiran negeri di Wisma Darul Iman sehinggalah ke sebawah-bawah di masjid dan JSR di peringkat kampung, cerita kakitangan kerajaan negeri yang bercakap dalam nada ugah begitu banyak kedengaran. Sokongan bulat kepada kerajaan baru yang sejak selepas pilihan raya umum lalu seringkali tidak kering di bibir, telah berubah nada.

Sedarlah kita di pihak PAS bahawa sokongan mereka selama ini adalah kerana kita ada kekuatan kebendaan. Apabila kita sudah hilang kekuatan itu, mereka mula menzahirkan diri mereka yang sebenarnya.

Para aktivis PAS yang agak demanding tadi juga kembali merasa serba-salah apabila menyedari ‘tuntutan’ peribadi mereka turut menyulitkan kerajaan negeri dalam keadaan yang ada sekarang. Itulah lebihnya orang-orang PAS! Mereka cepat sedar kesilapan mereka, dan secepat itu juga mereka mampu mengkesampingkan kepentingan diri, demi perjuangan. Ternyata asas tarbiyah yang ditanam oleh para pemimpin PAS selama ini tidak sia-sia.

“Tidak ada harakah tanpa tanzim, dan tidak ada tanzim tanpa tarbiyah”

Tak tahulah sejauh mana pemahaman penulis ke atas ungkapan di atas menepati maksud sebenar pengungkap asalnya. Tetapi, dari segi praktikalnya bagi dipadankan dengan suasana pemerintahan PAS di Terengganu ini, maka penulis rasa ungkapan di atas wajar di rephrase menjadi “tidak ada pemerintahan Islam tanpa PAS, dan tidak ada PAS tanpa tarbiyah”.

Di antara unsur utama dalam proses pentarbiyahan ialah mehnah atau tribulasi. Dalam bahasa Melayu ada yang menterjemahkannya sebagai ujian, cubaan, dugaan dan seumpamanya. Demi Allah, sejak tercetusnya isu royalti di Terengganu, rakyat yang mempunyai pendirian hidup bukan menjadi semakin tidak yakin dengan kerajaan PAS Terengganu. Sebaliknya, rakyat dari segenap lapisan semakin bangkit menyatakan sokongan mereka yang tidak berbelah bahagi terhadap kerjaan Terengganu kini.

Bermula dengan perarakan aman di pinggir bandar Kuala Terengganu pada 13 September, rakyat Terengganu seolah-olah tidak menoleh ke belakang dalam menyatakan kebersamaan mereka dengan kepimpinan PAS untuk mengharungi isu ‘pencabulan tidak bermoral’ itu oleh Kerajaan Persekutuan.

Pada hari itu, kesemua anggota Dewan Harian Dewan Pemuda PAS (DPP) Pusat bersama-sama DPP Terengganu dan lebih 300 ahlinya dari seluruh negeri berhimpun hampir dua jam melawan terik mentari di pintu masuk Wisma Darul Iman. Mereka bertekad menyatakan sokongan kepada rakyat dan kerajaan Terengganu dalam isu royalti.

Di sebelah malamnya pula diadakan ceramah perdana atas isu yang sama, juga di bandar Kuala Terengganu. Puluhan ribu manusia hadir, dan ribuan juga sumbangan derma yang berjaya dipungut.

Dua hari selepas itu, puluhan ribu lagi rakyat Terengganu terpacak di tengah-tengah padang Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu. Mereka bersolat hajat bersama-sama para pemimpin kesayangan mereka tanpa menghiraukan hujan yang mencurah-curah turun.

Malam berikutnya, jumlah yang lebih ramai berduyun-duyun pula memenuhi Taman Rekreasi Kuala Ibai dalam ceramah perdana sempena Himpunan Pemuda Islam Terengganu (Himpit) 2000. Amat mengejutkan, sumbangan derma yang dipungut malam itu mencecah angka RM9,000.

Banyak pihak mengatakan bahawa sejak PAS mencapai kemenangan di Terengganu, belum pernah sambutan sebegitu hebat diberikan kepada ceramah-ceramah perdana yang dianjurkan. Manakala jumlah pungutan derma pula jarang sekali melebihi RM3,000. Tetapi, sejak tercetusnya isu royalti petroleum itu, rakyat kembali berduyun-duyun bagaikan anai-anai keluar dari pasu. Semangat berkorban untuk perjuangan kembali meningkat.

Itulah silapnya Umno. Silapnya para pemimpin Umno, silapnya Dr. Mahathir, Datuk Abdullah Badawi, Datuk Idris Jusoh dan lain-lain pemimpin Umno Terengganu. Mereka terlupa bahawa orang-orang PAS adalah ibarat besi waja. Semakin dibakar dan diketuk, ia akan menjadi semakin tajam. Dan ketajaman itu sudah tentu bakal kembali menikam Umno dan Barisan Nasional juga!

(Artikel ini adalah Bab 8 dari buku ketiga tulisan Mohd Nasir Awang berjudul: Terengganu Lepasi Pantang – Kuasa Yang Menjerat?, diterbitkan oleh Rangkaian Minda Publishing, Batu Caves, Selangor, pada 2001)

No comments:

Post a Comment