DALAM beberapa makalah
mengisahkan kehidupan para ulama salaf sebelum ini, kebanyakan tokoh disorot
adalah dari kalangan yang sangat zuhud terhadap kemewahan dunia. Bahkan, itulah
yang menjadi gambaran agak sinonim apabila membicarakan perihal gaya hidup para
ulama di zaman awal Islam. Sebilangan mereka malah menunjukkan sikap sangat
tegas dalam menolak perhiasan dunia.
Namun, sifat itu tidak
semestinya berpunca daripada keadaan mereka yang miskin harta. Terdapat
sebaliknya di kalangan mereka sebilangan yang memang tergolong dalam khalayak
hartawan. Cuma harta kekayaan itu tidak meleka atau menjadikan mereka hanyut
dengan kemewahan dunia. Tokoh ulama disorot kali ini, Al-Laith bin Saad, adalah
salah seorang di antara khalayak ini.
Abu Nuaim menggambarkan beliau
sebagai “seorang ulama salaf yang dermawan”. Katanya lagi mengenai Al-Laith, “ilmunya
banyak dan hartanya juga melimpah, dia banyak mengetahui hukum-hukum Islam dan
sangat dermawan.”
Al-Laith termasuk pimpinan
tabie tabien. Beliau hidup sezaman dengan sebilangan ulama tersohor, antaranya
Malik, Sufyan dan Al-Auzaie.
Keturunannya
Nama penuh beliau ialah Laith
bin Saad bin Abdirrahman al-Fahmayyu Abu Al-Harith Al-Mashri, hamba kepada
Abdurrahman bin Khalid bin Musafir. Ada juga yang mengatakan bahawa Al-Laith
adalah hamba dari Bani Tsabit bin Zhain, datuk kepada Abdurrahman bin Khalid
bin Musafir.
Keluarga Al-Laith dikatakan
berasal dari Parsi, iaitu dari keluarga Ashbahan. Menurut pendapat yang masyhur
bahawa Al-Laith berasal dari Bani Fahmi, yang berasal dari Bani Qais bin Ailan.
Kelahirannya
Al-Laith dilahirkan di
Qarqasyandah, sebuah desa yang terletak sekitar kira-kira 32km dari ibukota
Mesir, Kaherah.
Terdapat perbezaan pendapat
berhubung tahun kelahirannya. Sebahagian orang mengatakan dia dilahirkan pada
73H, manakala sebahagian lain mendakwa dia lahir pada 74H. Bagi Said bin Abi
Maryam, pendapat kedua adalah yang benar. Beliau bersandarkan kepada kata-kata
Yahya, “aku mendengar Al-Laith berkata, “aku dilahirkan pada bulan Syaaban,
pada tahun keempat (maksudnya 74H)”.”
Hartawan yang dermawan
Sebagaimana disebutkan di
awalnmakalah ini, Al-Laith adalah salah seorang ulama slaaf yang hartawan.
Gambaran kekayaannya terserlah pada pakaian dan kenderaannya, sepertimana
pernah disebutkan Amr bin Muhammad Al-Hairi.
Katanya, “aku mendengar
Muhammad bin Muawiyah berkata, sedang Sulaiman bin Harb berada di sampingnya, “pada
suatu hari Al-Laith bin Saad keluar. Orang ramai lalu menghitung nilai baju
yang dipakainya, binatang yang dijadikan kenderaan dan cincin yang dipakainya.
Mereka mentaksirkan kesemua itu bernilai antara lapan belas ribu hingga dua
puluh ribu dirham”.”
Bagaimana pun, harta kekayaan
dimilikinya itu tidak sedikit pun menjadikannya sombong atau kedekut.
Sebaliknya, Al-Laith turut dikenali sebagai seorang yang sangat murah hati dan
gemar membantu orang lain. Qutaibah menggambarkan sifatnya itu, “Al-Laith telah
menunaikan solat di berbagai masjid, dan pada setiap harinya dia bersedekah
kepada tiga ratus orang miskin.”
Seorang sahabatnya, Abdullah
bin Saleh, pula berkata, “aku telah bersama Al-Laith selama 20 tahun, dia tidak
akan makan baik siang atau malam, sehingga dia mengundang orang-orang untuk
diajak makan bersamanya.”
Pernah diriwayatkan juga
bagaimana Imam Malik menulis sepucuk surat kepada Al-Laith memintanya memberi
beberapa ekor burung pipit yang dipeliharanya. Ia adalah untuk dibawa oleh Imam
Malik sebagai buah tangan tatkala berkunjung ke rumah anak perempuannya.
Permintaan itu tidak sukar
dipenuhinya. Al-Laith malah mengirimkan sebanyak 30 ekor burung pipit kepada
Imam Malik. Sebahagian burung itu disembelih dan dijadikan lauk-pauk oleh Imam
Malik untuk dibawa ke rumah anak perempuannya itu, manakala sebahagian lagi
dijual dengan harga 500 dinar.
Pada kesempatan lain Qutaibah
berkata, seorang perempuan datang kepada Al-Laith dan berkata, “wahai Abu Al-Harithah,
anakku sedang sakit dan menginginkan makan madu.” Lalu al-Laith berkata kepada
pembantunya, “berikan kepada perempuan itu satu Murth madu.”
Satu Murth adalah bersamaan 120
Rithl, iaitu timbangan yang menyamai 407.5 gram mengikut apa yang digunakan di
Iraq ketika itu.
Keilmuannya dipercayai
Selain terkenal dengan sifat
kedermawanan itu, keilmuan Al-Laith juga menjadi sanjungan umum, termasuk para
ulama sezamannya.
Dalam hal itu Abu Al-Walid
Abdul Malik bin Yahya bin Bakir pernah berkata, “aku mendengar ayah pernah
berkata, “aku tidak melihat ada orang yang lebih sempurna dari Al-Laith bin
Saad. Setiap gerakan dari tubuhnya merupakan pengalaman dari ilmu fiqh yang
dimilikinya, mulutnya fasih berbahasa Arab, pandai membaca Al-Quran, menguasai
ilmu Nahwu, banyak menghafal syair dan hadith, ingatannya bagus dan masih
banyak lagi kebaikan yang dimilikinya.”
Al-Fadhl bin Ziyad berkata,
Ahmad telah berkata, “Al-Laith adalah ulama yang banyak menguasai berbagai ilmu
dan hadithnya sahih”. Ahmad bin Saad Az-Zuhri pula mendengar Ahmad bin Hanbal
berkata, “riwayat dari Al-Laith dapat dipercayai dan sahih”.
Muhammad bin Said juga berkata,
“Al-Laith mempunyai riwayat yang dapat dipercayai. Beliau banyak menghafal
hadith dan hadith-hadithnya sahih. Dia sibuk memberikan fatwa kepada penduduk
Mesir di zamannya, di samping dia juga seorang yang dermawan, mulia dan sangat
menghormati tamu”.
Abdullah bin Ahmad bin Hanbal
pula berkata, “aku mendengar ayah berkata, orang yang paling benar dalam
meriwayatkan hadith dari Said bin Al-Maqburi adalah Al-Laith bin Saad. Dia
meriwayatkan langsung dari Abu Hurairah dan/atau meriwayatkan dari ayahnya dari
Abu Hurairah.”
Ali bin Al-Madini dan Al-Ajla
turut berkongsi pendapat bahawa “riwayat (hadith) dari Al-Laith bin Saad boleh
dipercayai”.
Manakala Ibnu Wahab pula
mendedahkan rahsia bagaimana Al-Laith menjadi rujukan Imam Malik dalam
penulisannya. Kata Ibnu Wahab, “setiap tulisan yang ada di dalam kitab Malik
yang berbunyi, “dan menceritakan kepadaku seorang
yang telah aku redhai dari kalangan ahlul ilmi...”, orang dimaksudnya adalah
Al-Laith bin Saad.”
Menolak jawatan
Adz-Dzahabi pernah menyifatkan Al-Laith
sebagai ulama besar di Mesir yang mempunyai ilmu fiqh yang mendalam dan ahli
hadith. Beliau bahkan meletakkan Al-Laith bagaikan penguasa di negara Mesir. Katanya,
“keberadaan Al-Laith sangat membanggakan penduduk Mesir. Dan jika ada
pergantian raja, mengangkat seorang qadhi, atau mengangkat pegawai tinggi
kerajaan yang lain, maka Al-Laith yang menentukannya.”
Menurut Abu Bakir, Al-Laith sendiri
pernah memberitahunya, “Abu Jaafar berkata kepadaku, “mahukah kamu menggantikan
ku sebagai penguasa di Mesir? Aku menjawab, “tidak wahai Amirul Mukminin, aku
lebih lemah dari jawatan itu dan aku berasal dari golongan hamba.” Kemudian Abu
Jaafar berkata, “kamu bukan lemah, tapi niat kamu yang lemah dalam menjalankan
roda pemerintahan untuk menggantikanku.”
Yahya bin Bakir pula
meriwayatkan bahawa Al-Manshur pernah berkata kepada Al-Laith, “mahukah kamu
menggantikan ku sebagai penguasa Mesir?” Tawaran itu ditolak oleh Al-Laith.
Kemudian Al-Manshur berkata lagi, “jika kamu menolak tawaran itu, maka
tunjukkan seseorang yang mampu menggantikanku sebagai penguasa Mesir.”
Lalu Al-Laith mencadangkan Uthman
bin Al-Hakam Al-Jadzami, seorang yang mempunyai keluarga besar. Yahya bin Bakir berkata, “kemudian Uthman bin
Al-Hakam menjadi raja sebagai pengganti Al-Manshur, sedangkan Al-Laith berjanji
kepada Allah untuk tidak memberitahu tentang dirinya kepada siapa pun.”
Al-Manshur juga pernah ingin
menjadikan Al-Laith sebagai seorang penguasa di suatu daerah, namun Al-Laith
menolaknya.
Guru dan muridnya
Beliau sempat berguru kepada
berpuluh ulama besar. Antaranya Nafi’, Ibnu Abi Mulaikah, Yazid bin Abi Habib,
Yahya bin Said Al-Anshari, saudaranya Abdurrabbah bin Said, Ibnu Ajlan,
Az-Zuhri, Hisyam bin Urwah, Atha’ bin Abi Rabah, Said al-Muqabari, Hakim bin
Ubaidillah bin Qais, Al-Hassan bin Tsauban, Uqail dan Khair bin Nuaim.
Manakala senarai anak-anak
muridnya yang muncul sebagai ulama terbilang adalah jauh lebih panjang.
Kematiannya
ditangisi
Yahya bin Bakir dan Said bin Abi Maryam berkata,
“Al-Laith meninggal pada pertengahan bulan Syaaban pada tahun 175 H.” Yahya
berkata, “Al-Laith meninggal pada hari Jumaat dan Musa bin Isa ikut
menyalatinya.”
Khalid bin Abdussalam Ash-Shadafi pula berkata, “Aku
telah menyaksikan jenazah Al-Laith bin Saad dengan ayahku. Aku tidak pernah melihat
ada jenazah yang lebih mulia dari jenazah Al-Laith, aku melihat semua orang bersedih,
mereka menangis, hingga aku berkata, “wahai ayahku, setiap orang merasa
memiliki jenazah itu.” Ayahku berkata, “wahai anakku, kamu tidak akan melihat
jenazah seperti dia.” – Mohd Nasir Awang
Rujukan: Syaikh Ahmad Farid, 60 Biografi Ulama Salaf, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur,
Indonesia, 2009.
(Artikel ini disiarkan majalah DIAN - Ihya' As-Sunnah, Edisi 9 (September/Oktober 2012) di ruangan "ULAMA PEWARIS NABI" dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment