Friday, June 1, 2012

Saidina Abu Bakar ra - Ucapan sulung gariskan dasar pemerintahan

Oleh: MOHD NASIR AWANG

SIFAT tawadhu’ Saidina Abu Bakar as-Siddiq ra amat terserlah di sepanjang kehidupannya. Dalam keluaran lepas penulis telah menyinggung sebahagian sifat itu. Antaranya, sepertimana dipamerkan Abu Bakar tatkala diminta mengimami solat oleh Baginda saw yang sedang gering.

Dalam dua kejadian dipetik itu, Abu Bakar yang hampir memulakan solat segera menarik diri dari posisi imam tatkala melihat kelibat Baginda saw yang seakan mahu menyertai kaum muslimin bersolat jamaah.

Sifat rendah diri Abu Bakar sekali lagi terpamer di saat genting mencari pengganti Baginda saw. Walau pun menyedari isyarat jelas dari Nabi saw tentang keutamaan dirinya mengatasi para sahabat lain dalam kepimpinan, Abu Bakar sendiri bertindak sebaliknya. Beliau mendahului para sahabat yang lain mencadangkan Umar atau Abu Ubaidah sebagai khalifah menggantikan Baginda saw.

Abdurrahman Asy-Syarqawi (2011) lewat Abu Bakar Al-Siddiq - The Successor mencoretkan, “Dia (Abu Bakar) sudah berusaha agar kepimpinan tidak jatuh ke tangannya dan memilih Umar al-Faruq atau Abu Ubaidah. Namun, orang ramai malah bersepakat untuk membaiatnya. Dia lantas menerima baiat tersebut.”

Bagaimana pun, jawatan dan amanah kepimpinan itu diterimanya dengan penuh perasaan rendah diri. Sebab itu di antara kalimah terawal yang terpacul dari mulutnya tatkala dibaiat oleh kaum muslimin ialah, “atas dasar apa kamu membaiatku? Aku bukan orang terkuat dan paling bertaqwa antara kamu”. (Asy-Syarqawi: 2011)

Demi Allah, ungkapan itu tidak lain daripada bukti sifat tawadhu’ Abu Bakar. Dia tidak pernah meletakkan dirinya lebih baik atau lebih mulia berbanding para sahabat lain. Keperibadian luhur itu menjadi prinsip diri dipegangnya sepanjang menjalankan amanah kepimpinan kaum muslimin. Menghayati bait-bait ucapan sulungnya selaku khalifah akan menemukan kita dengan sifat-sifat terpuji itu.

Anas bin Malik ra meriwayatkan, “keesokan harinya setelah Abu Bakar dibaiat di Saqifah, Abu Bakar berdiri di atas mimbar. Namun, Umar turut berdiri dan memintas bicara sebelum sempat Abu Bakar berucap. Umar memuji Allah dan menyanjungNya dengan apa yang patut bagiNya, kemudian berkata, “Wahai manusia! Semalam aku telah mengucapkan kata-kata kepada kamu. Aku tidak menemukannya tercantum di dalam kitab Allah, bukan pula merupakan wasiat dari Rasulullah saw kepadaku. Akan tetapi aku hanya mengira bahawa Rasulullah saw akan mengatur urusan kita (sampai akhir zaman). Namun ternyata Rasulullah telah wafat.”

“Sesungguhnya Allah telah meninggalkan kitabNya pada kamu, dengannya Allah memberi hidayah kepada RasulNya. Jika kamu berpegang kepadanya, nescaya Allah akan memberi hidayah kepada kamu sebagaimana Dia telah memberi hidayah kepada RasulNya. Sesungguhnya Allah telah menyatukan urusan kamu di tangan orang yang terbaik daripada kamu. Dia ialah sahabat Rasulullah saw, orang kedua dari dua orang ketika keduanya berada di dalam gua (yakni ketika bersembunyi dari buruan kaum Quraisy di Gua Thur sewaktu hijrah). Dialah orang yang paling layak menjadi pemimpin kaum muslimin. Maka bangkitlah dan baiatlah dia!”

Diriwayatkan, Umar terus memanggil Abu Bakar tampil ke hadapan. Abu Bakar berdiri agak perlahan. Namun, orang ramai dan Umar segera membantunya. Mereka membawa Abu Bakar sampai ke mimbar, seraya semuanya berdiri dan membaiatnya.

Sepintas lalu mungkin kita menganggap kata-kata aluan berunsur pujian oleh Saidina Umar itu sesuatu yang biasa. Apatah lagi dalam majlis “rasmi” seumpama itu, yang merupakan majlis membaiat seorang khalifah kepada kaum muslimin, ucapan menyanjung kelebihan dan kemuliaan peribadi yang dilantik adalah lumrah.

Namun, hal itu tidak semestinya disenangi Abu Bakar. Biar pun tidak mempertikaikan keikhlasan Umar dalam menuturkan pujian dan sanjungan itu, Abu Bakar mungkin tidak selesa menerima penghargaan yang terlalu tinggi itu. Perasaan itu tidak sukar diselami, terutama jika diteliti bait-bait ucapannya yang menyusul sejurus selepas itu.

 Setelah memuji Allah dan menyanjungNya dengan apa yang patut bagiNya, Abu Bakar berkata, “amma ba’du. Wahai manusia! Sesungguhnya aku telah dipilih sebagai pemimpin kamu, padahal aku bukanlah orang terbaik di antara kamu.”

Nah! Bukankah itu suatu “jawaban” terhadap segala pujian dan sanjungan dituturkan sahabat terbaiknya sejurus sebelum itu? Umar menyifatkannya sebagai “orang paling layak”, Abu Bakar sebaliknya menganggap dirinya “bukanlah orang terbaik”.

Penafian Abu Bakar itu bagaimana pun bukanlah sehingga beliau menolak tanggungjawab diamanahkan kepadanya. Beliau melanjutkan ucapannya, “jika aku berbuat baik maka dukunglah aku. Jika aku salah, maka luruskanlah aku. Benar adalah amanat dan bohong adalah khianat.”

“Orang lemah di antara kamu adalah orang kuat di sisiku, sehingga aku mengembalikan haknya kepadanya, insya Allah. Orang kuat di antara kamu adalah orang lemah di sisiku, sehingga aku mengambil hak untuk yang lemah darinya, insya Allah.”

“Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad di jalan Allah kecuali Allah menimpakan kehinaan atas mereka. Tidaklah perbuatan keji yang tersebar pada suatu kaum, kecuali Allah akan menebarkan bala ke atas mereka.”

“Taatilah aku selama aku mentaati Allah dan RasulNya. Jika aku mendurhakai Allah dan RasulNya, maka tidak ada ketaatan untukku atas kamu.”

Ucapan ini dipetik kebanyakan penulisan yang dirujuk, dengan versi yang sedikit berbeza antara mereka (lihat Al-Mishri: 2010; Awang: 2010 dan Asy-Syarqawi: 2011). Abdul Hadi Awang (2010), lewat Taktik dan Strategi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin malah menyifatkan khutbah sulung tersebut sebagai ucapan dasar kepada kerajaan Abu Bakar. Ia bukan sahaja menunjukkan ketokohan dan kematangan beliau, malah isi kandungannya melontarkan dasar dan konsep penting kepada Negara Islam dipimpinnya, terutama yang menyentuh keperibadian yang mesti dimiliki oleh seorang pemimpin ummah.

Ayuh kita perincikan maksud lebih mendalam daripada bait-bait ucapan yang sangat masyhur dan penting itu.

Pertama, “aku telah dipilih sebagai pemimpin, padahal aku bukanlah orang terbaik di antara kamu”. Tidak syak lagi, kata-kata ini sebagai penekanan terhadap sifat tawadhu’ Abu Bakar, sepertimana yang telah diperkatakan sebelum ini. Bahawa segala sanjungan dan pujian, terutama pelantikan sebagai orang nombor satu di kalangan kaum muslimin, tidak pernah dianggapnya sebagai bukti beliau orang terbaik di kalangan mereka.

Sifat ini semestinya wujud pada setiap pemimpin. Barulah mudah baginya menginsafi kekurangan dan kelemahan diri, sekaligus mudah juga bagi para pengikutnya berkongsi pendapat dan tindakan.

Kedua, “jika aku berbuat baik maka dukunglah aku”. Semestinya seorang pemimpin ummah menjadi penegak kebaikan, lebih-lebih lagi yang bertepatan dengan hukum dan ajaran Islam. Manakala tanggungjawab kaum muslimin ialah memberikan sepenuh bantuan dan sokongan terhadap pemimpin yang menepati peranan sedemikian. Ertinya, sama ada pemimpin atau pengikut, kedua-duanya mesti mendukung kebaikan. Perlu wujud baiah dan taat.

Ketiga, “jika aku salah, maka luruskanlah aku”. Sekali lagi Abu Bakar mengandaikan kemungkinan akan melakukan kesalahan dalam urustadbir pemerintahannya. Penegasan ini sebenarnya tidak boleh dianggap sebagai mengakui kelemahan diri. Sebaliknya ia melanjutkan lagi pameran sifat tawadhu’ beliau, sekaligus melambangkan keterbukaannya menerima teguran dan pembetulan daripada kaum muslimin.

Ini satu lagi sifat terpuji yang sepatutnya dimiliki setiap pemimpin ummah. Bahawa kesediaan untuk diperbetulkan orang bawah merupakan lambang jiwa besar dimiliki pemimpin terbabit. Ia juga memberi ruang lebih selesa kepada pengikut untuk sama-sama mengambil bahagian di dalam memastikan urustadbir pemerintahan berjalan sepertimana dikehendaki agama.

Keterbukaaan inilah yang menjadi prinsip asas hisbah (ombudsment), di mana rakyat menjadi pemantau kepada perjalanan pemerintahan.

Keempat, “benar adalah amanat dan bohong adalah khianat”. Dua sifat berlawanan ini adalah penentu baik atau buruknya perjalanan hidup seseorang, terutama khalayak yang memegang kuasa. Pemimpin mestilah dari kalangan orang berkata benar tidak berbohong atau menipu rakyat. Justeru, mereka perlu membebaskan diri daripada perbuatan berbohong dna mengkhianati amanah kepimpinan yang mereka pikul.

Kelima, “orang lemah di antara kamu adalah orang kuat di sisiku, sehingga aku mengembalikan haknya kepadanya, insya Allah”. Inilah adalah prinsip keadilan yang menjadi pegangan pemimpin. Bahawa mereka ibarat “hamba” kepada rakyat yang lemah. Pemimpin adalah pembela mereka, sehinggalah hak golongan lemah dikembalikan.

Keenam, “orang kuat di antara kamu adalah orang lemah di sisiku, sehingga aku mengambil hak untuk yang lemah darinya, insya Allah”. Ini juga sebahagian prinsip keadilan yang mesti ditegakkan pemerintahan Islam. Bahawa orang kuat akan hanya dianggap benar-benar kuat setelah dia memberikan hak untuk yang lemah. Dan tugas memastikan hal itu berlaku ialah salah satu tanggungjawab pemimpin juga.

Gabungan dua penegasan ini membentuk prinsip keadilan yang merupakan antara teras utama pemerintahan Islam. Hak dan keadilan adalah milik semua warga, tanpa mengira lapisan masyarakat atau batasan keturunan.

Ketujuh, “tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad di jalan Allah kecuali Allah menimpakan kehinaan atas mereka”. Tidak syak lagi jihad adalah teras kejayaan umat Islam. Meninggalkan jihad bererti mendedahkan ummah kepada fitnah dan kehinaan oleh kaum bukan Islam.

Kelapan, “tidaklah perbuatan keji yang tersebar pada suatu kaum, kecuali Allah akan menebarkan bala ke atas mereka”. Justeru, antara tugas pemerintah ialah memastikan masyarakat berada dalam keadaan terbaik, aman dan bebas daripada sebarang kemurkaan Allah. Antaranya dengan memastikan tidak merebaknya perbuatan keji, sama ada dinamakan maksiat, kemungkaran mahu pun kejahatan. Tugas penting pemerintah ialah membanteras kejahatan dalam apa jua bentuk dan aspek kehidupan.

Kesembilan, “taatilah aku selama aku mentaati Allah dan RasulNya. Jika aku mendurhakai Allah dan RasulNya, maka tidak ada ketaatan untukku atas kamu”. Ertinya ketaatan kepada mana-mana pemimpin adalah bersyarat, iaitu selagimana pemimpin berkenaan mentaati Allah dna RasulNya.

Teras utama pemerintahan Islam ialah ketaatan kepada Allah dan RasulNya. Sebarang perkara dilaksanakan pemerintah yang tidak menepati apa yang disuruh atau dilarang Allah dan RasulNya adalah dikira maksiat dan mungkar. Dalam keadaan itu, rakyat tidak lagi perlu mentaati pemerintah.

Penegasan ini dilihat sealiran, bahkan semaksud dengan peringatan Baginda saw yang mengingatkan umat Islam bahawa tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat terhadap al-Khaliq.

Hal ini wajar difahami dengan baik, terutama dalam konteks sebuah negara dipimpin orang Islam, tetapi gagal mendaulatkan hukum dan peraturan sepertimana dikehendaki Allah Taala. Biar pun ada khalayak berpendapat wajib mentaati pemimpin sedemikian, penegasan Abu Bakar ini sebenarnya menjelaskan kedudukan sebenar, bahawa tiada ketaatan kepada makhluk dalam hal yang tidak menepati ruang lingkup mentaati Allah dan RasulNya.

Demikianlah pembutiran dasar-dasar penting dilontarkan Saidina Abu Bakar di dalam ucapan sulung beliau. Mengambilkira ruangan terbatas ini, penulis hanya menyebutnya secara sepintas lalu dalam huraian paling ringkas. Sudah tentu munaqasyah ucapan dasar tersebut boleh diperpanjang dan diperincikan. Perbincangan mengenainya memungkinkan terhasil sebuah buku khusus mengenai ucapan amat penting dan masyhur itu. – Mohd Nasir Awang

Rujukan:
-          Syaikh Mahmud al-Mishri, 2010. Sahabat-Sahabat Rasulullah saw. Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta.
-          Abdul Hadi Awang, 2010. Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa ar-Rasyidin. PTS Islamika Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-          Abdurrahman Asy-Syarqawi, 2011. Abu Bakar Al-Siddiq The Successor, Yamani Angle Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-          Dr. Khalid Muhammad Khalid, 2006. Sejarah 133 Wira Terbilang di Zaman Rasulullah saw. Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur.
      
      (Artikel ini disiarkan majalah DIAN, Edisi 6 (Jun 2012) di ruangan KENALI SAHABAT RASULULLAH dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment