Wednesday, November 2, 2011

Majlis khatam al-Quran: BN bohong dalam masjid


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Sabtu (29 Oktober) lalu kerajaan Terengganu menerusi Yayasan Islam Terengganu (YIT) sekali lagi menghimpunkan puluhan ribu kanak-kanak sekolah pada majlis khatam al-Quran secara beramai-ramai. Majlis berkenaan dilangsungkan secara serentak mengikut kawasan Parlimen di tujuh lokasi berbeza di seluruh negeri itu.

Dilaporkan seramai 20,133 murid sekolah rendah terlibat menjayakan program tersebut yang sengaja dirancang untuk melakar sejarah tersendiri. Kumpulan terbesar ialah seramai 6,325 murid pada majlis diadakan di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Gong Badak, Kuala Terengganu. Ia menggabungkan murid-murid dari sekolah-sekolah di seluruh Parlimen Kuala Terengganu dan Kuala Nerus.

Serentak itu, bagi Parlimen Besut, seramai 3,149 murid berhimpun di Masjid Nasiruddin Shah, Kampung Raja. Sejumlah 2,744 rakan sebaya mereka berkumpul di Masjid Sultanah Nur Zahirah, Marang, manakala 2,311 lagi di Masjid Permaisuri, Setiu.

Seramai 2,024 murid di Dataran Padang Merdeka, Dungun, diikuti 1,910 murid di Masjid Sultan Mahmud, Kuala Berang dan 1,670 lagi di Masjid Sultan Ahmad, Kemaman.

Sejajar hasrat ia diadakan, majlis anjuran bersama YIT, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) itu sekali lagi berjaya menempatkan negeri itu di dalam Malaysia Book of Records (MBoR). Ia diiktiraf sebagai majlis khatam al-Quran secara serentak melibatkan paling ramai murid. Majlis kali ini malah sekaligus memecahkan rekod dicatat negeri itu sendiri tahun lalu dengan kehadiran seramai 16,929 murid dalam majlis serupa.

Tidak syak lagi pencapaian itu bakal dijadikan modal politik oleh parti pemerintah. Paling tidak ia akan dilaungkan sebagai bukti kesungguhan kerajaan negeri mendidik anak-anak sedari usia kecil untuk mendekatkan diri dengan kitab suci umat Islam itu.

Namun, biar apa pun yang akan dibangga dan digembar-gemburkan para pemimpin Barisan Nasional (BN) Terengganu berhubung kejayaan itu, yang pasti ia sebenarnya lebih didorong hasrat mencipta rekod dan mencari kemasyhuran. Sebab itu saban tahun perkara dijadikan sasaran utama penganjurannya ialah mempertingkat jumlah mereka yang dikumpulkan dalam program serupa.

Segalanya bermula dengan keghairahan seorang pemimpin Terengganu untuk mencipta nama. Kononnya pemerintahan BN di bawahnya mampu mengutarakan perubahan menerusi pelbagai aspek kehidupan. Lalu diuar-uarkanlah betapa kerajaan pimpinannya berupaya mengubah impian rakyat negeri itu menjadi realiti.

Pelbagai slogan dicipta dan diulangsebut. Antara yang masyhur ialah Terengganu sebagai tapak ‘Memahat Sejarah, Mencipta Tamadun’. Justeru, antara sejarah yang kononnya dipahat ialah kejayaan BN melahirkan ribuan kanak-kanak di usia awal yang sudah mampu khatam al-Quran.

Bagi membuktikan dakwaan itu, buat pertama kalinya majlis sedemikian diadakan pada 2006. Dikatakan seramai 937 kanak-kanak berusia lima hingga enam tahun yang belajar di tadika YIT dihimpunkan dalam satu majlis untuk kahatm al-Quran secara serentak.

Apa yang didakwa sebagai kejayaan itu mendapat laporan meluas media-media arus perdana. Ceritanya diulangsuara menerusi pelbagai saluran propaganda milik kerajaan negeri, termasuk bahan bercetak dan sesi ceramah penerangannya.

Bagaikan belum puas dengan sebaran setakat itu, BN berbelanja besar pula untuk memastikan setiap orang yang berada di Terengganu tahu tentang kejayaan didakwa itu. Lalu didirikanlah berpuluh papantanda gergasi di segenap jalan utama di serata negeri memaparkan gambar kanak-kanak sedang mengaji al-Quran beserta angka 937 itu.

Rekod itu diperbaharui oleh pihak sama dengan penganjuran majlis serupa pada 2007. Seramai 2,010 kanak-kanak pula dihimpunkan. Kali ini turut melibatkan murid-murid Tadika Kemas dan prasekolah JPNT, selain Tadika YIT. Kejayaan sama diulang-ulang saban tahun dengan peningkatan jumlah murid yang terlibat.

Apa yang dikesalkan, keberlangsungan majlis itu sebenarnya dipenuhi pembohongan dan kepalsuan. Fakta mendakwa kesemua murid yang hadir dan terlibat sudah khatam al-Quran amat mengeliru dan layak dipertikaikan. Ada bukti sangat meyakinkan betapa sebahagian besar murid-murid terbabit sebenarnya baru di peringkat sangat awal pembacaan al-Quran. Mereka mungkin telah mengenal huruf dan dapat membaca sendiri tanpa perlukan tunjuk ajar atau bimbingan guru. Tetapi sekadar dapat menbaca dan menghafal beberap surah belum sesuai dianggap sebagai khatam.

Sebahagian yang tidak sedikit daripada murid terbabit baru sekadar khatam mukaddam atau diistilahkan orang Terengganu sebagai ‘Al-Quran Kecil’. Sebilangan lagi baru berada pada juz-juz awal pembacaan. Mereka belum pun tamat membaca separuh al-Quran. Jauh sekali untuk dikatakan telah khatam 30 juzuk.

Ertinya dakwaan mengatakan kesemua murid terbabit dalam majlis itu telah khatam al-Quran adalah pembohongan yang nyata. Ia juga melibatkan pemalsuan fakta yang dicatat dalam rekod negara dan sedang dipahat sebagai sejarah, terutama untuk tatapan generasi puluhan tahun akan datang.

Tambah mendukacitakan pemalsuan dan pembohongan itu dianjurkan secara bersama oleh pihak-pihak yang ada hubungkait sangat rapat dengan kemajuan agama. Mereka sepatutnya bertanggungjawab menganjurkan ajaran agama sebenar kepada masyarakat dan bukannya mempromosi program yang penuh kepura-puraan.

Lebih dikesalkan, pemalsuan fakta dan pembohongan itu diadakan di masjid. Premis ibadat itu sepatutnya tidak disalahgunakan untuk tujuan keduniaan, lebih-lebih lagi untuk tujuan mencari kemasyhuran, mencipta nama dan mencapai agenda politik. Apatah lagi khutbah Jumaat terbaru di masjid-masjid seluruh Terengganu turut membicarakan soal fungsi sebenar masjid.

Namun melihatkan apa yang baru berlaku itu, BN nampaknya bukan sahaja gagal bertindak seperti dikhutbahkannya sendiri, malah juga amat bebal untuk menjaga kesucian masjid, sehingga sanggup berbohong di dalamnya!

(Artikel ini adalah versi sebelum potong kepada yang disiarkan tabloid Harakah Bil: 1687, 4 November 2011 di ruangan 'KOLUMNIS', F21 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment