Sunday, November 6, 2011

Demokrasi AS ‘dua kali lima’ Umno


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Tanggal 31 Oktober 2011 bakal diingat sebagai titik mula amat bermakna bagi para pencinta keamanan dan kedamaian dunia, khususnya dalam usaha merealisasikan wujudnya sebuah negara berdaulat dinamakan Palestin.

Negara itu akhirnya diperakui sebagai anggota penuh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO). Ia merupakan perkembangan paling membanggakan yang sekaligus menandakan masyarakat antarabangsa semakin mengiktiraf perjuangan Palestin.

Pada 23 September lalu Pihak Berkuasa negara itu (PA) mengemukakan permohonan rasmi kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi diiktiraf sama ada sebagai anggota penuh kepada badan dunia itu, atau sekurang-kurangnya sebagai negara bukan anggota.

Kejayaan memperolehi salah satu status itu bererti PBB mengiktiraf Palestin sebagai negara berdaulat. Ia sekaligus melayakkan Palestin memiliki pelbagai hak sebagai sebuah negara dan mempertahankan kepentingannya mengikut piagam dan peraturan dunia. Antaranya menandatangani perjanjian-perjanjian antarabangsa dan menyertai Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Namun, walau pun majoriti negara dunia merestui usaha Palestin itu, terdapat pihak, terutama yang memiliki kekuasaan dan pengaruh ke atas masyarakat dunia sedang giat memastikan negara itu tidak mencapai hasratnya.

Entiti paling ke depan membantah hasrat Palestin itu ialah Amerika Syarikat (AS). Siang-siang lagi ia memberi amaran akan menggunakan kuasa vetonya untuk menolak permohonan PA di Majlis Keselamatan PBB. Ia juga mengancam akan menarik balik dana tahunan AS$600 juta (RM1.8 bilion) kepada PA jika meneruskan hasratnya itu.

Negara yang sering berlagak selaku polis dunia itu mendapat sokongan beberapa negara sekutu kuatnya di Eropah, selain negara ‘anak emas’nya Israel.

Salah satu taktik diusahakan pihak itu ialah melengah-lengahkan agenda membuat keputusan tersebut di sidang PBB. Menyedari usahanya mendapatkan pengiktirafan sebagai anggota penuh di PBB bakal mengambil masa panjang, PA mencuba mendapatkan keahlian di UNESCO dahulu.

Nasib menyebelahi Palestin di sidang delegasi agensi PBB itu di Paris, Isnin lalu. Sebanyak 107 daripada 160 negara anggotanya menyokong penyertaan Palestin sebagai anggota penuh. Sebanyak 14 negara membangkang, manakala 49 lagi berkecuali.

Pengumuman keputusan itu dikatakan mendapat tepuk sorak bergema dari para delegasi. Reaksi positif itu dianggap mewakili suara dan pendirian masyarakat antarabangsa yang semakin menyokong hak kedaulatan Palestin.

Ia sekaligus memberikan tamparan hebat kepada keegoan AS yang bertegas dengan pendiriannya membantah sebarang penyertaan Palestin dalam mana-mana agensi antarabangsa. Bahkan, negara itu dikatakan telah lebih dua dekad memiliki undang-undang yang secara khusus melarang penyaluran sebarang dana kepada mana-mana agensi PBB yang menerima Palestin sebagai anggota penuh.

Justeru, tindakannya ekoran keputusan UNESCO itu sudah diduga. AS menggantung penyerahan dana AS$60 juta (RM184 juta) kepada agensi itu yang disepatutnya dibuat hujung bulan ini. AS dikatakan menyumbang AS$80 juta (RM240 juta) atau 22 peratus daripada bajet tahunan UNESCO.

AS mungkin merasa puas kerana dapat menghukum UNESCO kerana menerima Palestin sebagai anggota. Ia mungkin gembira melihat kesulitan bakal dihadapi agensi PBB itu dalam meneruskan operasinya ekoran ketiadaan dana tersebut.

Namun, reaksi AS itu sebenarnya mendedahkan rupa sebenar negara itu yang sangat angkuh, kejam dan pendendam. Ia secara jelas menunjukkan hipokrasinya dalam menjunjung prinsip demokrasi.

AS benar-benar memanipulasi kuasanya untuk mempertahankan keegoan. Ia tidak bersedia meraikan hak negara-negara dunia menentukan keputusan. Demokrasi di sisi AS seolah-olah hanya bermakna apabila sesuatu keputusan itu memihak kepada kepentingan dan pendiriannya.

Skrip sedemikian agak biasa kita dengar. Ia mengingatkan kita kepada perangai dan perlakuan buruk serupa oleh sebuah parti tua di negara ini. Oleh kerana selama berdekad ia menikmati kekuasaan hampir mutlak di peringkat Pusat dan memerintah hampir semua negeri, parti itu amat sukar menerima hakikat keputusan rakyat setiap kali ia hilang kuasa di mana-mana negeri.

Justeru parti yang selama ini amat menyanjung tinggi demokrasi tanpa silu secara terbuka mempertikaikan pilihan dibuat rakyat. Bukan itu sahaja, negeri-negeri di perintah parti lawan dinafikan berbagai hak yang sepatutnya ditunaikan kerajaan Pusat dikuasainya.

Lalu ada peruntukan yang telah pun diluluskan kepada negeri ditarik balik. Dua kali lima dengan tindakan dibuat AS tadi.

Bahkan, ada hak negeri yang secara jelas dijamin menerusi perjanjian bertulis dan dinikmati negeri itu sekian lama, tiba-tiba dibatalkan sewenangnya.

Itulah Umno!

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1688, 7 November 2011 di ruangan 'KOLUMNIS', F22 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment