Monday, September 26, 2011

Tukar bendera: Idris Jusoh dahului Manoharan


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Nampak sangat media-media talibarut Barisan Nasional (BN) berusaha keras mengelirukan minda masyarakat. Mereka sudah jadi alat propaganda pemerintah dan tidak lagi berperanan menyampaikan maklumat benar dan tepat untuk dinilai rakyat.

Laporan kebanyakan media arus perdana amat tidak telus, cenderung memutarbelit fakta dan berat ke arah mewujudkan suasana menguntungkan BN. Apa jua yang diperkata dan diperbuat para pemimpin parti itu diolah sebagai baik dan betul, lalu diwujudkan persepsi positif terhadapnya. Jika pun terdapat kelemahan dan kesilapan yang nyata, ia dengan segera disembunyi atau digelapkan dari bual bicara khalayak umum.

Sebaliknya, sebarang tindakan dan ucapan para pemimpin pembangkang walau pun sebenarnya mengandungi unsur dan hasrat positif disorot secara negatif dan tidak bertanggungjawab. Kesilapan kecil diperbesarkan, perkara yang pendek diperjelakan dan isu yang asalnya tidak seberapa sengaja ditokok-tambah.

Isu kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mengenai pejuang kemerdekaan, Mat Indera adalah contoh yang diketahui umum. Meski pun sebutan kes saman terhadapnya berhubungkait perkara itu baru dibuat pada Rabu, 21 September, pemimpin PAS itu pada hakikatnya telah pun dianggap bersalah dan ‘dihukum’.

Selain ratusan laporan polis, timbunan caci nista, kutukan dan kecaman, Mat Sabu dan keluarga turut berdepan ugutan dan tindakan yang mengancam keselamatan mereka. Sebelum ini mereka menerima ugutan disimbah asid dan berbagai lagi. Kemudian laman rumah mereka dilontarkan bom petrol.

Jika ada hanya satu pihak yang dianggap paling bertanggungjawab mewujudkan salah faham dan menyemarakkan kebencian melampau terhadap Mat Sabu dan keluarganya, maka pihak paling layak dipersalahkan atas kerja itu ialah media talibarut BN. Ia nampaknya telah berjaya memutarbelit fakta ucapan pemimpin PAS itu, kemudian menyeretnya secara ‘out of cantact’ sehingga mewujudkan suasana tidak selamat buat mereka sekeluarga.

Agaknya memang itu yang menjadi matlamat media-media arus perdana ini. Mereka amat seronok melihat kewujudan suasana tegang dan saling bermusuhan dalam masyarakat. Barangkali ada suatu kepuasan tidak terhingga pada penguasa media-media talibarut itu apabila berjaya mewujudkan kebencian khalayak umum terhadap pembangkang. Boleh jadi pada congak mereka suasana itu sekaligus menaikkan ‘markah’ BN di mata rakyat.

Itulah juga yang kelihatan sedang diusahakan mereka menerusi manipulasi isu ‘tukar bendera’ yang dikaitkan dengan kenyataan seorang pemimpin DAP minggu lalu. Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, M. Manoharan dalam coretannya menerusi laman facebook, 16 September antara lain meluahkan keengganannya mengibarkan bendera Malaysia “kerana ia lebih mirip dengan Barisan Nasional, bukan Malaysia”. Turut dibayangkannya ialah kemungkinan Pakatan Rakyat tampil dengan bendera baru jika berpeluang memerintah negara.

Catatan itu bagaimana pun mendapat bantahan dan kecaman pelbagai pihak, termasuk daripada para pemimpin Pakatan Rakyat dan partinya sendiri. Tidak sukar dibukti dan diakui bahawa ia hanyalah keterlanjuran peribadi wakil rakyat itu sahaja dan tidak sewajarnya dipalitkan kesilapan itu atas DAP, lebih-lebih lagi parti-parti rakan seperti KeADILan dan PAS.

Apatah lagi Manoharan sendiri mengambil sikap bertanggungjawab. Beliau mengakui kesilapannya, memohon maaf dan memadamkan komen tersebut dari laman facebooknya sebaik perkara itu diperdebatkan.

Justeru, media BN tidak sepatutnya terlalu ghairah ‘menangguk di air keruh’ dan berusaha mengekalkan kekeruhan itu. Ia tidak wajar hilang punca dan terus memainkan sentimen rakyat dengan menggambarkan kononnya pembangkang anti-nasional, tidak patriotik dan berusaha menukar segala identiti negara. Kononnya hanya BN, khususnya Umno yang sayangkan negara.

Apa yang kita perhatikan dalam isu ini, ia sebenarnya tidak lari daripada “garis panduan asas” sepertimana disebutkan di awal tadi. Bahawa asas dipegang media talibarut BN ialah apa juga yang datang daripada pembangkang akan diintai silap dan salahnya untuk diperbesarkan. Sebaliknya, sebarang kesilapan dan keburukan yang nyata di pihak BN akan seberapa daya digelap atau disembunyikan.

Sebab itu walau pun hasrat menukar bendera ini sebenarnya telah pun berlaku enam tahun lalu, kes itu tidak pula menjadi perbualan dan pertikaian dalam masyarakat. Tidak ada media arus perdana mengulasnya secara negatif.

Pihak bertanggungjawab mengutarakan cadangan itu juga tidak menerima sebarang kritikan, jauh sekali kecaman dan kutukan para penjuak BN. Kenapa? Apa lagi kalau bukan kerana cetusan idea itu datang daripada pemimpin utama parti itu sendiri!

Dato’ Seri Idris Jusoh, ketika itu selaku Menteri Besar Terengganu dipetik sebuah tabloid harian berbahasa Inggeris, 13 Oktober 2006 sebagai bertekad “menambahkan keceriaan” kepada bendera negeri tersebut.

“Saya menerima maklumbalas daripada ramai orang bahawa bendera (negeri Terengganu) ini sangat ringkas dan kusam,” akhbar itu memetik katanya, merujuk kepada bendera hitam-putih yang mula diperkenalkan pada 1953.

Idris yang terkenal dengan imej angkuh dan sering meletakkan buah fikirannya mengatasi pandangan pihak lain bahkan memperlekehkan pihak yang membantah cadangan itu. Beliau malah menganggap pihak berkenaan sebagai “hanya tahu mempertikai apa saja, walau pun di atas perkara yang positif”.

Difahamkan antara pihak yang membantah cadangan itu ialah Persatuan Sejarah Malaysia. Manakala para pemimpin BN, khususnya Umno, yang kononnya sangat patriotik dan sangat mengutamakan identiti yang telah bersebati dengan negara atau negeri, diam membisu seribu bahasa.

Walau pun apa yang dibuat Idris itu hanya membabitkan bendera negeri, bukannya bendera negara, ia tetap membawa implikasi serupa. Jika dibicarakan soal imej dan identiti, serta nilai sentimentalnya, cubaan menukar bendera yang telah diterima pakai sekian lama memang sepatutnya mengundang pertikaian dan bantahan.

Cadangannnya itu gagal direalisasikan, antara lain kerana difahamkan ia mendapat reaksi tidak menyenangkan daripada pihak istana. Idris bagaimana pun tidak pernah mengakui cadangannya itu suatu kesilapan. Beliau juga tidak pernah memohon maaf untuk itu.

Lebih menyerlah lagi, tiada mana-mana media talibarut BN menyiarkan ‘kesilapan’ itu. Jauh sekali untuk memperbesar dan menjela-jelakannya sebagai usaha “mencemar identiti dan menghapuskan warisan” negeri sepertimana tohmahan dan label dihamburkan terhadap Manoharan dan Pakatan Rakyat kini.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1676, 26 September 2011 di ruangan 'kolumnis, F21' dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment