Thursday, April 1, 2010

Sedih orang Melayu tak hayati kehidupan Islam


Oleh: Nuwa Aitawa

TERPESONA dengan keilmuan, sikap kebapaan dan hemah tinggi seorang tok guru pondok menjadi pendorong utama dia akhirnya memeluk Islam. Namun setelah bergaul dengan orang-orang Melayu yang Islam sejak lahir memaksanya menerima hakikat bahawa tidak semua individu bergelar Muslim layak ‘ditumpanginya’ untuk lebih mendekati agama suci ini.

Itulah gambaran percanggahan dua perasaan atau tanggapan yang mewarnai kehidupan Mat Husin bin Mohamad, 50, sejak lebih 26 tahun bergelar Muslim.

Dilahirkan sebagai Sowadh Khieu Kham di Haatyai, Thailand, pada 1959, personaliti ruangan Hidayah kali ini mengakui ibu bapanya merupakan penganut agama Buddha yang sangat kuat.

Namun penghijrahannya ke Narathiwat kerana mencari pekerjaan menjadi titik pusing yang mengubah seluruh hidupnya. Tidak pernah diduganya tindakannya menyewa rumah bersebelah sebuah perkampungan pondok di daerah bermajoritikan penduduk Melayu-Islam itu akhirnya menyeret beliau mendekati Islam.

Gara-gara pegangannya yang sangat kuat terhadap ajaran agama asalnya, Mat Husin yang lebih mesra dipanggil Abe Sin memberanikan diri bersemuka dengan ‘Baba’ (panggilan bagi tok guru pondok di sana) dan berbahas mengenai Islam.

“Masa tu kita (saya) umur 21 tahun. Kerja hotel di Narathiwat. Tengok pelik orang Islam sembahyang, tapi Tuhan tak dak di depan. Tak nampak Tuhan, sembah lagu (macam) mana? Kita (penganut) Buddha, kita sembah tuhan sungguh, ada duduk depan kita,” cerita Abe Sin serius.

Hujah itu dikemukakannya kepada Baba. Hujah balas tok guru itu bagaimana pun membuatkan Abe Sin tergamam.

“Baba tanya kita balik, mu tahu dak api (elektrik) ada? Memang api ada, sebab bila buka suis, nyala (lampu). Ada mu nampak api? Tak nampak pun kena percaya api ada,” Abe Sin mengimbau salah satu sessi perbahasannya dengan Baba itu.

Sejak itu banyak perkara yang tidak difahaminya berkaitan Islam dipersoalkannya, sambil di masa sama cuba membuktikan bahawa ajaran agamanya adalah lebih baik.

Sessi-sessi perbahasan itu berlanjutan hampir tiga tahun. Namun, kata Abe Sin, tidak pernah walau sekali pun Baba mengajaknya memeluk Islam. Dia hanya menerangkan kebaikan dan kelebihan Islam.

“Dah dekat tiga tahun, kita rasa nak masuk Islam. Royat (beritahu) kat Baba, dia kata, mu kalau nak masuk Islam baik pergi duduk di Malaysia. Di sana Islam bagus. Mu duduk sini kerja hotel, makan belaka, minum belaka, tak boleh jadi Islam baik,” cerita Abe Sin lagi.

Baba turut menguruskan pembikinan pasport untuknya. Tok guru itu juga memberikan sejumlah wang untuk tambang dan perbelanjaannya di Malaysia. Sifat kebapaan Baba itu kekal mengusik perasaan Abe Sin hingga kini.

Beliau datang ke Kuala Besut, Terengganu. Seorang penduduk tempatan bermurah hati mengambilnya sebagai anak angkat. Belum genap seminggu berada di negara ini, Abe Sin melafazkan syahadah.

Detik penting pada 1983 itu memulakan episod baru hidupnya sebagai seorang Muslim. Ia juga sebenarnya permulaan satu kepayahan baginya mendalami dan menghayati ajaran Islam dalam kehidupannya.

“Tak leh (boleh) tumpang... setengah tu (orang Melayu) berat (teruk) daripada kita lagi,” luah Abe Sin penuh kecewa.

Beliau maksudkan sebilangan orang-orang Melayu yang menjadi rakan atau hidup di sekelilingnya yang lebih buruk perangai mereka daripada dirinya yang baru memeluk Islam. Penghayatan Islam mereka, sama ada pada memberati ibadat wajib atau suruhan dan larangan agama, sangat mendukacitakan.

Maka jangan dikatakan untuk Abe Sin menumpang belajar dari mereka, untuk mengurus diri mereka sendiri agar mematuhi Islam pun mereka tidak mampu.

Ditanya, tidakkah ada pertubuhan khusus dinaungi kerajaan untuk membimbing dan menunjuk ajar saudara baru Islam, beliau tanpa ragu mengakui itulah pihak yang paling mendukacitakannya.

Menurut pengakuan Abe Sin, setelah sekian lama mengikuti sessi pengajian dikendalikan pertubuhan tersebut, beliau dapati penekanan tidak diberikan agar saudara baru Islam benar-benar memahami dan mengamalkan Islam.

“Contohnya, dia (tenaga pengajar) tanya kita berapa rukun sembahyang, ambil air sembahyang lagu mana. Sembahyang Zohor berapa rakaat, Asar berapa rakaat. Itu je, macam jawab periksa. Dia tak suruh kita buat (praktikal), lepas tu tegur betul ke tak betul,” katanya.

Menurut Abe Sin, hal itu menyebabkan ada di kalangan saudara baru Islam masih tidak betul mengambil wuduk, mengerjakan solat atau membaca al-Fatihah, walau pun sudah lebih 10 tahun memeluk Islam.

Mahu tidak mahu beliau terpaksa mengambil inisiatif sendiri mencari orang yang boleh mengajarnya secara terperinci dan berkesan. Mujur juga seorang imam di Masjid Kuala Besut menawarkan diri mengajar Abe Sin tentang Islam, terutama berkaitan pengetahuan asas fardhu ain.

Di situlah beliau diajar secara teori dan amali cara-cara mengambil wuduk, cara mandi junub, mengerjakan solat dan berbagai lagi.

Meski pun belum berpeluang mengkhatam al-Quran, Abe Sin bersyukur kerana ditetapkan iman. Beliau tidak jemu mendalami agamanya menerusi ceramah dan kuliah agama di sekitar kampungnya.

Di rumahnya di Kampung Pengkalan Nyireh, Besut, Abe Sin adalah bapa dan juga ibu kepada sembilan anaknya. Isterinya, Sharifah binti Mohamad baru meninggal dunia Februari lalu akibat komplikasi darah tinggi dan serangan jantung.

Anak sulungnya, Mariam, 24, kini bertugas sebagai guru di Kuala Lipis. Anak kedua, Aminah, 23, seorang pembantu tadbir di Kuala Terengganu. Ahmad Fadli, 21, pula seorang askar wataniah di Besut.

Anak-anaknya yang lain ialah Ahmad Israk, 20; Mohd Ehsan, 18; Norhanani, 17; Nor Aisyah, 14; Mohd Shafawi, 12 dan Mohd Alif Firdaus, 8 tahun.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah, April 2010 di ruangan 'Hidayah' dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment