Sunday, April 11, 2010

Hulu Selangor satu lagi medan manipulasi kuasa BN

Oleh: Mohd Nasir Awang

Jika tidak kerana teguran Badan Pemantau Pilihan Raya Malaysia (Mafrel) terhadap Barisan Nasional (BN) yang telah memulakan aktiviti kempen di Hulu Selangor minggu lalu, tentu sekali cerita kejayaan kerajaan Selangor menganugerahkan geran tanah kepada penduduk di kawasan sama tidak begitu diendahkan orang. Jika ada pun yang telah membaca atau menonton laporan media mengenainya, cerita itu mungkin hanya dilupakan begitu saja.

BN pula tentu ada sebab sangat munasabah untuk tidak mengulangsebut kejayaan kerajaan negeri Pakatan Rakyat itu. Cerita itu boleh dijadikan bukti pencapaian positif pemerintahan PR di Selangor, sekaligus merugikan BN.

Namun, semata-mata disebabkan mahu melepaskan diri yang tersepit oleh teguran Mafrel itu, maka BN mahu tidak mahu terpaksa juga menyebut program anjuran kerajaan negeri Selangor itu. Tujuannya tidak lain, hanya untuk membuktikan bukan BN saja yang telah mula berkempen di Hulu Selangor. Pihak parti lawannya juga telah berbuat demikian.

Hujahnya memang bunyi macam ayat Pak Pandir, “bukan Mak Andeh saja yang kematian anak”. Namun apa kan daya, manusia yang terdesak memang tidak akan berfikir panjang tentang baik-buruk akibat perbuatannya.

Sikap itu terserlah menerusi kenyataan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Noh Omar yang menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengkaji semula peranan Mafrel. Beliau melabelkan badan pemantau bebas itu sebagai alat parti pembangkang.

Dalam satu kenyataan kepada media pada Ahad (4 April) lalu, Pengerusi Mafrel, Syed Ibrahim Syed Noh, membidas tindakan para pemimpin BN yang turun ke Hulu Selangor dan meluluskan berbagai projek kepada penduduk atas nama kerajaan Pusat.

“Ini satu jenis kempen dan kalau berbalik kepada peraturan pilihan raya, tindakan itu adalah kesalahan,” katanya.

Sehubungan itu, Syed Ibrahim mendesak SPR memberikan amaran dan mengeluarkan arahan agar tidak ada apa-apa kempen sehingga selesai proses penamaan calon.

SPR pada Jumaat sebelumnya telah mengumumkan tarikh penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor ditetapkan pada 17 April nanti. Sekiranya ada pertandingan, pengundian akan dilakukan pada 25 April.

“Sepatutnya Mafrel menegur kedua-dua sekali, bukan hanya BN kerana dalam laporan akhbar, Menteri Besar (Selangor) turut mengagihkan geran tanah kepada penduduk. Kenapa perkara ini tidak ditegur sekali? Di mana kredibiliti badan pemantau bebas mereka,” ujar Noh, sebagai reaksi teguran Syed Ibrahim.

Beliau sebaliknya mempertahankan tindakan para pemimpin BN menabur berbagai “projek segera” dan mendakwa ia program yang “sudah dirancang lebih awal”.

Media sejak minggu lalu banyak melaporkan kunjungan para pemimpin utama BN ke Hulu Selangor. Mereka tidak pergi dengan tangan kosong. Masing-masing membawa buah tangan untuk penduduk kawasan berkenaan.

Perdana Menteri merangkap Pengerusi BN mengumumkan pembinaan 250 unit rumah untuk Warga Felda Gugusan Sungai Dusun. Projek itu akan dilaksanakan di kawasan seluas 14 hektar di Felda Soeharto dan menelan belanja RM32 juta.

Timbalannya juga telah turun dan mengumumkan beberapa projek. Antaranya pembinaan empat sekolah baru, peruntukan RM2 juta untuk projek tebatan banjir di Batang Kali dan bantuan RM100 ribu untuk sebuah masjid di sana.

Seorang Naib Presiden Umno pula tiba-tiba kepingin bermesra dengan masyarakat Orang Asli di Hulu Tamu, Batang Kali. Dia juga tidak sekadar bertemu mata dengan mereka. Selain menyempurnakan upacara pecah tanah projek pembangunan untuk kampung berkenaan, pemimpin BN itu juga mengumumkan tiga peruntukan untuk mereka.

Kunjungan yang menurut Noh tadi “sudah dirancang lebih awal” itu membawa tuah buat penduduk Orang Asli di situ. Mereka mendapat tujuh rumah bernilai keseluruhan RM231,000, sebuah rumah Tok Batin bernilai RM40,000 dan projek cendawan dengan peruntukan RM60, 000.

Banyak lagi curahan projek dan peruntukan segera dari pihak BN. Kesemua pemimpin itu turun atas kapasiti sebagai menteri kerajaan Pusat. Sudah tentu segala peruntukan diluluskan itu juga menggunapakai sumber kewangan kerajaan, walau pun ia sebenarnya diprogramkan sebegitu rupa untuk kepentingan imej BN bagi menghadapi pilihan raya kecil Hulu Selangor.

Ituah hakikat yang sering berlaku. Ia juga bukan suatu yang mudah buat BN menafikannya. Cuma agak mujur baginya pada ketika tertentu BN menemui alasan atau sandaran untuk turut menyalahkan parti lawan atas perbuatan serupa.

Sebab itu BN agak bertuah apabila Menteri Besar Selangor di kesempatan sama turun ke Ladang SKC Hulu Bernam menyerahkan Borang 5A (Premium Hak Milik Tanah) kepada 108 orang penerima. Bagi BN satu majlis itu pun sudah cukup untuk membuktikan bahawa bukan BN saja yang telah mula melakukan kempen di Hulu Selangor.

Memang begitulah sikap BN. Ia sangat gemar bersandarkan kepada sesuatu yang turut dibuat atau dimiliki parti lawan sebagai bukti keadilan politik pemerintahannya. Sedangkan jumlah atau kuantiti apa yang memihak kepada pihak pembangkang amat jauh lebih kecil berbanding kekuatan memihak BN.

Dua program anjuran parti pembangkang yang mungkin melibatkan kos tidak sampai sejuta sudah cukup untuk menutup sebarang pertikaian mengenai berpuluh program kempen dengan kos puluhan juta di pihak BN.

Begitu juga sikap BN apabila ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyuarakan sesuatu yang tidak memihak kepadanya. Bagi BN, biar pun beratus NGO lain menyokong BN, jika ada hanya satu NGO tidak memihaknya, ia sudah dianggap tidak wajar. Kes melibatkan Mafrel tadi boleh dianggap contoh.

Berdasarkan muqodimah yang sedari awal sudah pun berat sebelah, Hulu Selangor sekali lagi bakal menjadi medan rakyat melihat manipulai kuasa BN yang sentiasa menganggap setiap yang memihaknya sebagai betul dan apa-apa yang memihak pembangkang sebagai salah.

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0195, 11 April 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment