Sunday, April 25, 2010

Kaedah, isu kempen BN perbodoh tahap minda rakyat

Oleh: Mohd Nasir Awang

Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor dijadualkan melabuhkan tirai pada Ahad (25 April). Ketika rencana ini dijadualkan menemui pembaca, aktiviti kempen parti-parti bertanding sedang menuju ke kemuncak.

Pilihan raya kecil itu diadakan ekoran kematian wakil rakyatnya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato’ Dr Zainal Abidin Ahmad, akibat barah otak, 25 Mac lalu. Pada 2008, Allahyarham mengalahkan calon BN, Datuk Palanivel a/l K. Govindasamy dari MIC dengan majoriti 198 undi. Beliau mendapat 23,177 undi, manakala Palanivel mengutip 22,979 undi.

Dalam Siasah keluaran lalu, saya telah menjangkakan pertarungan sebenar hanya akan berlaku antara dua gabungan parti-parti, iaitu Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR). Jangkaan itu tepat. Meski pun pada hari penamaan calon, 17 April lalu, pertarungan disahkan empat penjuru, ia hanya bersifat sementara.

Empat individu disahkan sebagai calon. Datuk Zaid Ibrahim (PKR) mewakili PR. Beliau ditentang Kamalanathan a/l Panchanathan (MIC) mewakili BN. Turut bertanding dua calon Bebas, VS Chandran dan Johan Md Diah.

Percaturan itu bagaimana pun bertahan hanya dua hari. Kedua-dua calon Bebas itu menarik diri pada Isnin (19 April). Tindakan itu tidak begitu mengejutkan. Berdasarkan latar peribadi masing-masing selaku bekas Timbalan Pengerusi MIC Hulu Selangor dan Ahli Jawatankuasa Pemuda Umno Shah Alam, sudah ramai mengagak BN tidak akan berdiam diri terhadap keberanian mereka.

Kedua-dua parti, MIC dan Umno, serta-merta membayangkan kemungkinan pemecatan mereka dari parti masing-masing. Meski pun cuba menafikan, BN sebenarnya diselubungi kebimbangan terjejas dengan penglibatan kedua-dua mereka.

Dalam keadaan terdesak mengembalikan maruah di Hulu Selangor, BN tidak rela mengambil risiko kehilangan sokongan walau pun dalam jumlah kecil. Sedangkan kedua-dua calon Bebas itu, biar pun tidak sepopular mana, tidak mustahil boleh mengalihkan seratus-dua undi yang mungkin memihak BN.

Difahamkan keputusan mengambil tindakan disiplin parti terhadap mereka ditarik balik tatkala kedua-dua mereka menarik diri. Biar pun VS Chandran dilaporkan media menafikan pengunduran beliau akibat tekanan atau desakan mana-mana pihak, ia tidak mudah ditelan rakyat.

Skrip seumpama itu sudah stereotaip. Sudah banyak kali kita dengar penafian sebegitu dari pihak-pihak yang berpaling dari perjuangan dan berikrar menyokong BN, sama ada di dalam mahu di luar waktu pilihan raya. Memang sah bangang lah sesiapa yang masih percaya dengan penjelasan murahan sebegitu.

Itulah hakikat yang amat menyedihkan. Bahawa kita sebenarnya masih kekal di takuk lama, tidak berubah walau pun sedikit dari tabiat dan pemikiran zaman berzaman. BN masih selesa menggunakan taktik dan strategi memperbodohkan tahap keupayaan minda rakyat. BN meletakkan seolah-olah rakyat tidak mampu membuat pertimbangan waras berhubung apa dilakukannya.

Pilihan raya kecil di Hulu Selangor ini adalah yang ke-10 sejak Pilihan Raya Umum 2008. Ia kali yang entah ke berapa ratus sejak negara merdeka. Pilihan Raya Umum sahaja pun sudah 13 kali dilalui negara, termasuk yang pertama pada 1955.

Sepatutnya dengan pengalaman menempuh kempen pilihan raya sebegitu kerap beserta perkembangan zaman yang semakin maju dan moden, minda kita sudah jauh beranjak ke depan. Kaedah digunakan dan isu-isu dimanipulasikan pihak-pihak bertanding juga sepatutnya sudah berubah sejajar dengan perubahan zaman dan kemajuan minda pengundi.

Amat malang bagi negaraku Malaysia, para pemimpinnya masih kekal dengan tabiat lama. Kaedah dan isu kempen masih dibelenggu soal-soal pembangunan dan kemiskinan. Semacam ada modul tetap untuk tindakan BN yang tidak sukar dijangkakan. Skripnya juga semacam sudah dihafal oleh rakyat.

Ya lah, jika kawasan pilihan raya itu kawasan disandang pembangkang, isu dimainkan ialah penyesalan pengundi. Bertimpa-timpa sorotan media dan kenyataan para pemimpin BN menggambarkan rintihan penduduk setempat. Kononnya mereka sedar kesilapan memilih wakil dari pembangkang dan kini berikrar menyokong BN semula.

Apatah lagi sekiranya kawasan pilihan raya itu berada di dalam negeri diperintah pembangkang. BN menambah racunnya dengan lagu pilu, kononnya kebajikan rakyat terabai, pembangunan tersisih, kemiskinan merata. Skrip itulah yang diulang syarah BN sejak dulu dengan sedikit pengubahsuaian mengikut realiti setempat.

Keadaan sebaliknya jika kawasan rebutan itu dimiliki BN. Rakyat diseru pula terus mengekalkan BN kerana kononnya masih banyak agenda pembangunan dan kemajuan yang belum selesai diperjuangkan wakil rakyat yang mati.

Walau pun BN turut melaksanakan berbagai majlis kebajikan dan membantu golongan miskin di kawasan itu, ia bukan kerana kegagalan bekas wakil rakyatnya menangani kekurangan itu. Isu itu sebaliknya digambarkan sebagai keprihatinan BN terhadap kesusahan rakyat. Stereotaip, bukan?

Dan, itulah apa yang jelas tergambar di Hulu Selangor sejak beberapa minggu kebelakangan ini. Apa juga kekurangan dan kesukaran dihadapi penduduk di situ kesemuanya dibahasakan kepada kegagalan pemerintahan PR di negeri itu. Rakyat dipaksa terima hujah-hujah bodoh.

Antaranya, masalah perparitan atau tebatan banjir yang mengakibatkan kerugian saban tahun di situ seolah-olah hanya berlaku sejak PR memerintah. Barangkali BN mahu rakyat percaya sewaktu ia memerintah dulu, Selangor tidak pernah ditenggelami banjir?

Begitu juga masalah peluang pekerjaan, kemudahan pendidikan dan sebagainya. BN cuba gambarkan kononnya Selangor undur ke belakang dari kemajuan ekonominya sejak di bawah PR.

Malah satu skrip yang tidak pernah tidak ada saban kali berlaku pilihan raya ialah dakwaan penyokong pembangkang keluar parti dan menyatakan sokongan kepada BN. Jika anda masih percaya dengan taktik murahan BN itu, elok periksa tahap minda anda!

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0197, 25 April 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment