Sunday, April 4, 2010

Berulangkah jalan cerita Bagan Pinang di Hulu Selangor?

Oleh: Mohd Nasir Awang

Pentas politik negara sekali lagi akan menemui medan pertarungan sengit. Kali ini di kawasan P094 (Parlimen) Hulu Selangor. Satu pilihan raya kecil pasti diadakan dalam masa terdekat.

Kekosongan kerusi itu terpaksa diterima semua pihak. Tiada yang meragui kematian wakil rakyatnya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato’ Dr Zainal Abidin Ahmad. Allahyarham meninggal dunia akibat barah otak, 25 Mac lalu.

Pilihan raya kecil itu bakal menjadikannya yang ke-10 sejak Pilihan Raya Umum 2008. Jika tidak kerana manipulasi kuasa yang memungkinkan dolak-dalih politik dan penafsiran kontroversi berhubung peruntukan undang-undang, ia sepatutnya sudah menjadi pilihan raya kecil ke-14 atau ke-15.

Keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak perisytiharan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak mengenai kekosongan tiga kerusi negeri tersebut hingga kini disesali rakyat, terutama pendokong Pakatan Rakyat (PR). Penafsiran undang-undang oleh agensi kerajaan yang sepatutnya hanya bertanggungjawab menguruskan perjalanan pilihan raya itu menjadi saham utama pengiktirafan perampasan kuasa secara tidak bermaruah oleh Barisan Nasional (BN) di Perak, Februari 2009.

Jika tidak kerana SPR menukar dirinya menjadi hakim dalam menentukan kekosongan kerusi-kerusi tersebut, kita telah pun mengalami tiga lagi pilihan raya kecil melibatkan Dun Jelapang, Behrang dan Changkat Jering.

Kes Dun Kota Siputeh, Kedah pula masih di dalam perbicaraan mahkamah. Di sana turut terserlah penafsiran berbeza peruntukan undang-undang tubuh kerajaan negeri berhubung kekosongannya.

Manakala terbaru ialah kes Dun Titi Tinggi, Perlis. Peletakan jawatan penyandangnya dari MCA sudah diketahui umum. Namun keputusan muktamad mengenainya hingga kini masih menjadi tanda tanya. Berbagai usaha di belakang tabir memungkinkan kekosongannya tidak menjadi kenyataan.

Ada kemungkinan penafian kekosongan kelima-lima kerusi tadi didorong faktor sama. Pengekalan kesemua kerusi itu memihak dan menguntungkan BN. Kekosongannya pula menjadi risiko amat besar bagi parti itu.

Kota Siputeh bukanlah kerusi selamat buat BN. Penyandangnya menang dengan majoriti tipis hanya 495 undi menewaskan calon PAS. Tiga kerusi Adun lompat di Perak itu pula pada adatnya pasti kembali ke tangan PR sekiranya diadakan pilihan raya kecil.  

Manakala milikan Titi Tinggi juga mungkin beralih tangan sekiranya berlaku perlawanan satu lawan satu dengan BN. Jangan lupa kemenangannya dengan majoriti lebih 1800 undi di sana turut dibantu kemunculan calon Bebas. Jika dicampur jumlah undi calon PKR dan Bebas, kelebihan undi BN tidak sampai pun 1,000.

Ertinya, BN berhadapan risiko amat tinggi sekiranya membiarkan kerusi-kerusi tersebut kosong dan berlakunya pilihan raya kecil. Keadaan itu sama sekali bertentangan dengan apa yang bakal dihadapi BN di Hulu Selangor.

Pada 2008, Allahyarham Dr Zainal Abidin mengalahkan Datuk Palanivel a/l K. Govindasamy dari MIC dengan majoriti hanya 198 undi. Beliau memperolehi 23,177 undi, manakala Palanivel memungut 22,979 undi.

Angka 198 itu membentuk peratusan amat kecil berbanding 63,593 pemilih berdaftar (perangkaan 2008). Kekalahan sangat tipis itu menguatkan lagi azam BN merampasnya semula dari tangan PR.

Uniknya Parlimen Hulu Selangor ini, kemenangan PKR tidak sealiran dengan keputusan di peringkat Dun. Ketiga-tiga kerusi Dun di bawahnya ditakluki BN dengan jumlah majoriti agak besar.

Dun Hulu Bernam dimenangi calon Umno dengan majoriti 3,549 undi, Kuala Kubu Baharu (MCA – 448) dan Batang Kali (Umno – 2,179). Secara logiknya, sekiranya pemilih mengundi parti sama di peringkat Parlimen, BN sepatutnya menang di Hulu Selangor dengan majoriti lebih 6,000 undi.

Fakta itu bukan sahaja menjadi dorongan BN merampasnya, malah antara sandaran munculnya suara-suara menuntut kerusi itu diberikan kepada Umno. Kononnya penolakan pengundi terhadap BN di Parlimen itu semata-mata kerana calonnya dari MIC. Kata mereka nasib BN tentu berbeza sekiranya Umno yang bertanding.

Lalu diperbesarkanlah isu komposisi pengundi di kawasan berkenaan mengikut kaum. Melayu adalah majoriti, dengan 53.9 peratus, diikuti Cina (26.7), India (19.0) dan lain-lain kaum (0.4).

Bahkan Umno seakan cuba mengulangi jalan cerita Bagan Pinang, Negri Sembilan. Jika di sana tokoh lama dan bekas Menteri Besar, Tan Sri Isa Samad dijadikan taruhan BN, di Hulu Selangor pula nama Tan Sri Muhammad Muhd Taib diulangsebut.

Kedua-dua mereka memang berkongsi banyak persamaan. Selain bekas Menteri Besar dan Pengerusi Perhubungan Umno negeri masing-masing, mereka juga bekas Naib Presiden Umno.

Kedua-dua mereka pernah menganggotai Kabinet. Malangnya mereka sama-sama dipaksa berundur dari tampuk kuasa ekoran isu kontroversi membabitkan wang. Muhammad dengan kes beg berkilo di Australia, Isa pula dengan sabitan politik wang pemilihan Umno. Tidak pula diketahui sama ada Isa menggunakan beg juga, atau guni atau mungkin kontena untuk mengangkut wang-wang itu.

Bagaimana pun, kedua-dua mereka tidak asing bagi penduduk di kawasan pilihan raya kecil dimaksudkan. Isa mewakili Dun Linggi, bersebelahan Bagan Pinang selama enam penggal bermula 1978. Muhammad pula menjadi Adun Batang Kali, salah satu Dun di bawah Parlimen Hulu Selangor, selama empat penggal antara 1982 hingga 1999.

Logiknya, sekiranya Isa mampu membuat “comeback” bergaya dan membantu melonjak nama BN di Bagan Pinang, apa kurangnya Muhammad di Hulu Selangor? Hendak dipersoalkan isu maruah memaliti Muhammad, apa bezanya dengan Isa?

Lagi pun bila masa Umno mengutamakan soal maruah? Sebab itu di ketika MIC berhempas pulas mencari formula terbaik memulihkan kekuatannya,Umno bukan menghulurkan tangan membantu, sebaliknya melanyak maruah parti rakannya itu, termasuk menuntut kerusi Hulu Selangor. Itulah rupa Umno, dulu, kini dan selamanya!

(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 0194, 4 April 2010 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment