Oleh: MAT ZAIN MAT ISA
ADA sekurang-kurangnya dua persoalan utama yang layak dilontarkan ekoran
berlakunya siri keruntuhan bangunan dan binaan awam di Terengganu sejak
beberapa tahun lalu. Terbaru ialah keruntuhan sebahagian bumbung Masjid Kampung
Tebauk dekat Bukit Tunggal, Kuala Terengganu pada awal pagi Ahad (29
September).
Dalam kejadian yang dikatakan berlaku seawal 4 pagi itu, dan
disedari oleh pegawai masjid berkenaan menjelang waktu Subuh, kekuda besi yang
menampung atap di ruang legar masjid itu runtuh menyebabkan kerangka besi yang
memegang siling dan bumbung turut jatuh.
Menurut laporan media yang memetik kenyataan Pengarah Jabatan Kerja Raya
(JKR) Terengganu, Datuk Shafii Mohamad, masjid tersebut dibina mulai Januari
2010 dan siap Oktober 2011. Satu laporan
menyebut kos pembinaannya RM5.6 juta, manakala satu laporan lain menyebut
kosnya RM5.8 juta. Pembinaannya bagaimana pun disahkan di bawah pengawasan JKR.
Ia dikatakan mampu menampung kehadiran maksima 1,500 jemaah.
Jelaslah bahawa masjid itu baru siap dan digunakan sepenuhnya hanya dua
tahun lalu. Bahkan, menurut pegawai masjid berkenaan, majlis perasmian
pembukaannya pun belum sempat dibuat lagi.
Kejadian ini menjadikan sudah lebih lima belas kes keruntuhan bangunan
dan binaan awam di Terengganu sejak 2008. Ia juga kes ketiga melibatkan
runtuhan bumbung masjid. Kejadian serupa pertama kali berlaku ke atas Masjid
Kampung Batu Putih, Kerteh, Kemaman pada 3 Oktober 2009. Kes kedua pula di
Masjid Kampung Binjai Kertas, Hulu Terengganu pada 20 Mei lalu.
Soalnya, mengapa masjid pun boleh runtuh tanpa diganggu faktor alam?
Sedangkan di sisi agama Islam, masjid dianggap sebagai tempat paling selamat
untuk umatnya, terutama di waktu terjadi bencana alam. Bukankah ada pesanan
daripada Rasulullah saw agar kita bergegas ke masjid tatkala berlaku ribut atau
angin kencang? Sebagai pusat berkumpul untuk bermunajat dan memanjatkan doa
kepada Allah SWT, sudah tentu ia juga bangunan paling selamat memberikan
perlindungan daripada angin dan hujan.
Masjid adalah “Rumah Allah”. Maka Dialah yang berhak menjaganya dengan
sebaik-baik penjagaan. Hakikat ini bahkan pernah terbukti dalam kes tsunami
hampir sedekad lalu. Kita pernah dipertontonkan kes yang dianggap “ajaib”
apabila masjid menjadi satu-satunya bangunan terselamat dari ranapan ombak
besar pada 26 Disember 2004 lalu.
Disebutkan terdapat 27 masjid di seluruh rantau terlibat, terutama di
Indonesia, Sri Lanka dan India yang terselamat di sebalik kemusnahan ketara
seluruh binaan sekitarnya. Videonya masih boleh ditonton di YouTube, “27
Mosques Saved in Tsunami”. Juga berlaku kes masjid terselamat dalam kejadian
gempa bumi di beberapa negara, sedangkan seluruh bangunan di sekitarnya runtuh
dan ranap.
Ajaib bukan? Ya, kita selaku muslim yang beriman dengan kekuasaan Allah
tentu segera mengaitkannya dengan kudrat dan iradat Allah memelihara rumah-Nya.
Ia juga akan dikaitkan dengan keikhlasan dalam pembinaan masjid-masjid terbabit.
Itu termasuklah sumber kewangannya yang halal dan bersih, selain bertolak
daripada dasar taqwa dan menegakkan agama Allah.
Maaf cakap, dasar taqwa itu nampaknya tidak begitu jelas dalam pembinaan
sebahagian masjid di Terengganu. Bukan suatu yang rahsia lagi betapa sifat suka
“menyohor” (berbangga) dengan pembinaan masjid yang banyak pernah menjadi
kegemaran pemimpin Barisan Nasional (BN) negeri itu suatu ketika dulu. Rakyat
negeri itu dan sesiapa saja yang berkunjung ke Terengganu dalam beberapa tahun pertama
BN mengambil alih kerajaan daripada PAS pada 2004 lalu telah menyaksikannya.
Di sana-sini di seluruh negeri dipacakkan papan tanda gergasi
memaklumkan betapa kerajaan BN negeri telah membina 32 masjid di tahun pertama
pemerintahannya (2004/05) sebagai memenuhi sasaran sebuah masjid untuk setiap
Dun. Ia jelas perbuatan menunjuk-nunjuk kebaikan dan atas dasar meraih mileage politik, bukan lagi sebagai
memenuhi tuntutan keperluan kepada pusat ibadat.
Bahkan berlaku kes di mana masjid sedia ada masih baik dan boleh
menampung kehadiran jemaah setempat serta tidak begitu mendesak keperluan
membina yang baru, tetap diluluskan juga pembinaannya. Tiada sebab yang boleh
difikirkan di atas pembinaan itu, melainkan kerana mahu menunjuk kononnya
kerajaan BN prihatin terhadap pembangunan agama.
Kedua, kerana memelihara tembolok para kontraktor kroni yang tidak
pernah “kenyang”. Projek pembinaan masjid adalah peluang mereka mengaut untung.
Ertinya pembinaan masjid bukan atas dasar taqwa dan menegakkan syiar serta
syariat Islam, tetapi lebih kepada kepentingan politik dan menjaga perut kroni.
Soalan kedua, mengapa hanya di Terengganu kekerapan kes runtuhan
seumpama ini berlaku? Jawabannya ialah kerana hanya di Terengganu pemerintahnya
yang mengaku Islam, tetapi bertindak di luar kewarasan menyondol masjid yang
telah siap dan digunakan, semata-mata atas alasan kegagalan pihak pembina
mematuhi peraturan teknikal pihak berkuasa tempatan (PBT). Kes berlaku di RTB
Bujal, Kemaman pada 26 Mei 2005 akan sentias diingati memandangkan ia tidak
dapat disembunyikan lagi berunsur balas dendam politik.
Andainya para pemimpin BN berfikir secara waras dan ada walau pun
sekelumit rasa cintakan agama, sudah tentu mereka tidak akan tergamak
merobohkan tempat ibadat. Ya, ia mungkin tidak menepati peraturan pembinaan
PBT, tapi soal teknikal selalu disebut orang sebagai sesuatu yang boleh
diatasi. “Technicalities we can
overcome”.
Apatah lagi segala kuasa untuk berunding dan bertolak ansur terletak di
tangan pemerintah. BN yang diterajui individu Muslim tidak sepatutnya hilang
pertimbangan, dan begitu mudah menidakkan kesucian “Rumah Allah” itu. Sedangkan
jika alasan tidak mematuhi syarat pembinaan PBT, maka beratus-ratus kes
seumpamanya boleh diselongkar di serata Terengganu, termasuk beberapa bangunan
milik Umno sendiri.
Justeru, biar pun setiap kali berlaku kes runtuhan sebegini, pihak
bertanggungjawab akan sibuk membentangkan kegagalan teknikal, bagi kita ia
sebenarnya isyarat daripada kemurkaan Allah SWT atas keterlanjuran yang pernah
dibuat BN itu. Selagi mereka tidak bertaubat, mengakui dan menyesali perbuatan
di RTB Bujal itu, maka selagi itulah satu demi satu kes keruntuhan akan berlaku
di Terengganu!
(Artikel ini adalah versi asal (lebih panjang) kepada artikel disiarkan akhbar Harakah Bil. 1882, 28 Zulkaedah 1434/4 Oktober 2013 di ruangan F10 KOLUMNIS dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment