Muqoddimah
Apabila Rasulullah saw wafat,
al-Quran belum terkumpul di dalam sebuah kitab. Sebaliknya, bahagian-bahagian
daripada kitab suci itu berada pada individu-individu berbeza di kalangan para
Sahabat Baginda saw – ada yang dicatatkan pada kulit-kulit binatang, di atas
tulang-temulang dan sebahagian lagi tersemat di dalam hati para Sahabat ra.
Beberapa mushaf al-Quran yang agak tersusun dikatakan disimpan oleh
beberapa orang Sahabat ra. Mushaf-mushaf itu dikenali dengan nama mereka yang
mengumpul dan menyimpannya. Antaranya yang masyhur ialah Mushaf Ibnu Mas’ud,
Mushaf Ali, Mushaf Aisyah dan lain-lainnya.
Sejurus selepas kewafatan
Baginda saw juga, berlaku penodaan akidah Islam oleh beberapa pihak. Antaranya
kemunculan beberapa individu yang mengaku sebagai nabi. Saidin Abu Bakar ra
yang dilantik sebagai khalifah menggantikan Rasulullah saw lantas memerangi
mereka ini. Maka berlakulah Perang Yamamah, di mana para Sahabat menumpaskan
golongan perosak Islam diketuai nabi palsu, Musailamah al-Kazzab.
Kejayaan membanteras golongan
sesat itu suatu yang menggembirakan buat Islam. Namun, ada sisi negatif hasil
peperangan itu. Ramai di kalangan para Sahabat ra yang gugur. Antara mereka itu
adalah Qurra’ (yang menguasai pembacaan al-Quran) dan huffaz (menghafaz
al-Quran). Kehilangan mereka bukan sekadar perginya sejumlah individu muslim
yang mulia dan taat. Ia juga sebenarnya mengisyaratkan kemungkinan suatu
tragedi buat umat Islam, sekiranya tidak ditangani secara sebaiknya, iaitu “kehilangan”
al-Quran atau sekurang-kurangnya sebahagian daripada ayat-ayatnya dan juzuk-juzuknya.
Kemungkinan ini sangat besar. Apatah
lagi para Sahabat Rasulullah saw adalah khalayak yang senantiasa terkedepan di
dalam menyahut apa jua seruan jihad menentang musuh Islam. Maka, jika berlaku
peperangan lagi selepas itu, semakin ramai antara mereka mungkin gugur syahid.
Sedangkan pada merekalah tersembunyinya sebahagian ayat-ayat al-Quran, terutama
yang dihafaz itu. Maka tidak mustahil tragedi “kehilangan” al-Quran boleh berlaku.
Umar bimbang “kehilangan” al-Quran
Orang pertama yang menanggapi
kemungkinan yang sangat membahayakan Islam ini, dan terdetik mengambil
inisiatif menyelamatkan keadaan ini, ialah Umar ibnu al-Khattab ra. Kematian
sebilangan para Sahabat ra yang Qurra’ dan huffaz amat membimbangkannya. Beliau
lantas melontar cadangan kepada Saidina Abu Bakar ra agar ayat-ayat al-Quran
yang disimpan individu berbeza di tempat berasingan itu dikumpulkan.
Abu Bakar as-Siddiq ra pada
mulanya keberatan melaksanakan cadangan itu. Antara hujah utama mengasak benak
fikirnya ialah kerana hal itu sesuatu yang tidak dilakukan oleh Baginda saw
sendiri. Umar al-Khattab ra bagaimana pun tidak memadamkan hasrat itu.
Kebimbangan yang menghantuinya memaksa dirinya mengajukan perkara sama kepada
Abu Bakar ra berulang kali. Amirul Mukminin akhirnya bersetuju dengan cadangan
Umar itu.
Bagi menyempurnakan tugasan
itu, Abu Bakar memanggil Zaid ibn Thabit al-Ansari ra. Beliau merupakan salah
seorang jurutulis wahyu kepada Rasulullah saw. Zaid
terkenal dengan sikap amanah, teliti, cerdas akal, sangat baik akhlaknya dan
pintar. Bahkan, Zaid adalah antara Sahabat yang sentiasa bersama Rasulullah saw
sehingga ke akhir turunnya wahyu.
Zaid ditugaskan mengumpul
Apabila Zaid tiba di hadapan
Abu Bakar, beliau melihat Umar ra turut berada di situ. Abu Bakar ra bercerita
kepadanya: “Sesungguhnya Umar ra telah datang kepadaku dan berkata, ‘ramai di
kalangan Qurra’ terkorban di dalam peperangan Yamamah, dan aku bimbang lebih
ramai lagi Qurra’ akan meninggal dalam peperangan-peperangan yang akan datang,
dan kesan terburuk daripada hal itu akan berlakunya kehilangan banyak al-Quran.
Oleh itu aku berpendapat elok kamu memerintahkan seseorang mengumpulkan
al-Quran’.”
“Aku telah menjawab kepada
Umar, ‘bagaimana mungkin aku melakukan sesuatu yang Rasulullah saw sendiri
tidak lakukannya?’ Umar menjawab, ‘demi Allah, ini adalah suatu yang sangat
baik (yang engkau perlu lakukan).’ Umar selepas itu terus datang menemuiku
dengan saranan yang sama (walau pun aku menolaknya), sehingga Allah Taala
membuka hatiku untuk menerima cadangan itu, sebagaimana Allah telah membuka
hati Umar. Maka aku pun bersetuju dengan pandangan Umar mengenai hasrat
mengumpulkan al-Quran.”
Zaid setakat itu barangkali
belum dapat menduga apa yang akan berlaku. Bahawa beliau bakal diserahkan
tugasan yang sangat penting dan amat berat sepanjang hidupnya. Abu Bakar ra
kemudian menyambung, “demi sesungguhnya kamu seorang anak muda yang baik dan
bijak, dan padamu tidak ada apa-apa yang layak kami ragui. Kamu juga pernah
menulis wahyu-wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah saw. Oleh itu, carilah
seluruh bahagian al-Quran dan kumpulkannya (dalam satu kitab).”
Zaid kini benar-benar faham apa
yang dikehendaki Abu Bakar ra daripadanya. Beliau lantas menjawab, “demi Allah,
andaikata tuan mengarahkan saya untuk mengalihkan sebuah bukit dari satu tempat
ke tempat lain, tuan tidaklah meletakkan beban tugas lebih berat berbanding
tugas yang tuan arahkan saya dalam mengumpulkan al-Quran ini.”
Teliti syarat dua saksi
Tercatat di dalam Sunan Abu Daud
bahawa Abu Bakar ra berkata kepada Umar ra dan Zaid ra:“Duduklah kamu pada
pintu masjid. Sekiranya ada orang datang membawa ayat-ayat (al Quran) yang
telah diperkuatkan dengan pernyataan dua saksi, maka hendaklah kamu
menulisnya.”
Abu Daud juga meriwayatkan, Umar ra kemudian pergi menemui orang ramai
menyampaikan perintah khalifah Abu Bakar itu, dengan katanya: “Barangsiapa
yang mendapatkan ayat (al-Quran) dari Rasulullah saw, maka hendaklah ia
membawa kepadanya (Zaid bin Tsabit ra).” Mereka menuliskan ayat-ayat itu
pada lembaran, ketulan batu dan pelepah-pelepah tamar. Dan dia (Zaid) tidak
mahu menerima ayat dari seorang pun sebelum terlebih dahulu disaksikan dua
saksi.”
Imam Sakhawi menyatakan, bahawa maksud dua saksi itu ialah dua orang
saksi yang menyaksikan di hadapan mata mereka sendiri ayat tersebut ditulis di
hadapan Rasulullah saw. Manakala Imam Ibnu Hajar pula berpandangan ia merujuk
kepada ayat yang dibawakan dalam dua bentuk, iaitu hafalan dan tulisan.
Apa pun maksudnya, yang nyata
dalam hal ini ialah usaha pengumpulan ayat-ayat al-Quran diarahkan
Saidina Abu Bakar itu dilakukan melalui prosedur sangat ketat dan teliti, serta
disusun dan disemak oleh mereka yang berkelayakan dan dipercayai.
Zaid kemudiannya menceritakan,
“aku pun selepas itu memulakan pencarian pelbagai bahagian dari al-Quran. Aku menemuinya
tertulis di atas pelepah-pelepah tamar, di atas permukaan-permukaan batu, dari
hafalan sebilangan individu, di atas kepingan-kepingan kulit dan di atas tulang-tulang
binatang. Aku terus mencari al-Quran sehingga aku menemui bahagian akhir surah
at-Taubah (9:128) yang ada pada Abu Khuzaimah al-Ansari – bahagian al-Quran
yang tidak aku temui pada orang lain.”
Usaha itu akhirnya menghasilkan mushaf yang
disusun dengan cara paling sistematik. Saidina Ali bin Abi Talib ra pernah
menyanjungi usaha ini dengan katanya: “Orang yang paling besar pahalanya dalam
hal mushaf ialah Abu Bakar ra. Beliaulah yang mempelopori pengumpulan
al-Quran.”
Diriwayatkan naskhah-naskhah tertulis
ayat-ayat al-Quran itu kemudiannya disimpan oleh Abu Bakar sehingga beliau
wafat. Setelah itu, mushaf tadi disimpan oleh Umar, sehingga beliau pula wafat.
Amanah untuk menyimpan mushaf al-Quran kemudian diserahkan kepada Hafsah binti
Umar ra, yang juga isteri kepada Rasulullah saw.
Uthman menyalinan Mushaf Abu Bakar
Pada zaman Uthman ra menjadi khalifah, Islam telah berkembang ke
pelbagai negara dan benua. Ia bukan lagi anutan bangsa Arab dan Parsi, tetapi
turut dianuti pelbagai bangsa yang bertutur pelbagai bahasa berbeza.
Maka salah satu masalah yang dihadapi ketika itu ialah masalah qiraat
al-Quran yang digunapakai di daerah-daerah berbeza ini. Misalnya, penduduk
Kufah menggunakan qiraat disampaikan Abdullah bin Mas’ud. Penduduk Syam pula menggunakan
qiraat Ubai bin Kaab. Manakala yang lain menggunakan qiraat Abu Musa
al-Asyaari.
Hal perbezaan qiraat ini tidak pernah menjadi masalah di kalangan
generasi Sahabat. Ia rupanya menjadi masalah besar, terutama di daerah-daerah
yang jauh dari pusat pentadbiran kerajaan Islam di Madinah. Setiap qiraat itu
mempunyai pengikut masing-masing yang sesetengahnya terlalu taksub kepadanya,
sehingga menyebabkan mereka tergamak mengkafir kumpulan yang berbeza cara
bacaan al-Quran.
Perkembangan ini dilihat sebagai satu ancaman yang boleh menyebabkan
berlakunya perpecahan. Justeru, isu perbezaan qiraat ini perlu diatasi segera. Di
situlah timbulnya cadangan agar dihasilkan mushaf-mushaf piawai yang banyak,
lalu kesemua mushaf yang seragam itu dikirimkan ke segenap pelosok daerah didiami
umat Islam.
Kisah ini diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra, dengan katanya: “Sesungguhnya
Hudzaifah bin Yaman datang kepada Saidina Uthman. Ketika itu beliau sedang
menyiapkan penduduk Syam dan Iraq untuk satu peperangan ke Asia Tengah. Kedatangan
Hudzaifah itu bermaksud meminta pertolongan Uthman berhubung kebimbangannya
melihat pertengkaran yang terjadi antara para sahabat dalam masalah qiraat. Dia
berkata kepada Uthman bin Affan ra: “Wahai Amirul Mukminin, tolonglah umat ini
sebelum pertengkaran mereka mengenai Kitab (al-Quran) semakin parah sebagaimana
parahnya pertengkaran antara orang Yahudi dan Nasrani.” Kemudian Uthman
mengirimkan surat kepada Hafsah yang berbunyi, “Aku memohon agar kiranya Puan
dapat menyerahkan mushaf kepadaku, untuk kusalin menjadi beberapa mushaf. Dan
apabila sudah selesai kusalin, aku akan kembalikannya semula kepada Puan.”
Hafsah pun segera mengirimkan mushaf kepada Uthman. Selanjutnya beliau (Uthman)
mengarahkan Zaid bin Tsabit, Abdullah bin Zubair, Saad bin Ash dan Abdur Rahman
bin Harith bin Hisyam menyalin mushaf Hafsah tersebut menjadi beberapa mushaf.
Dan mereka bersedia melaksanakan tugas itu. Lalu Uthman memberikan pesanan
kepada tiga orang sahabat dari kalangan Quraisy itu, “jika kamu berselisih
pendapat dengan Zaid bin Tsabit mengenai al-Quran, maka tulislah apa yang kamu
perselisihkan itu dengan bahasa Quraisy, kerana al-Quran diturunkan dalam
bahasa Quraisy.” (HR Imam
Bukhari)
Dengan usaha itu terhasillah
mushaf al-Quran yang piawai dan digunakan oleh umat Islam di segenap pelusuk
daerah. Mushaf itu jugalah yang kita warisi hingga ke zaman ini. – Mohd Nasir Awang
Rujukan:
- The Biography of ‘Umar ibn Al-Khattaab ra (Vol. 1), Dr. Ali Muhammad Muhammad As-Sallaabee (2010). Maktaba Dar-us-Salam, London.
- The Biography of ‘Umar ibn Al-Khattaab ra (Vol. 1), Dr. Ali Muhammad Muhammad As-Sallaabee (2010). Maktaba Dar-us-Salam, London.
(Artikel ini disiarkan majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil. 18 (15 Oktober 2013) di kolum 'SECEBIS KISAH" dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment