Sunday, October 13, 2013

Al-Quran dan as-Sunnah berpisah tiada


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Yang telah mengutuskan Rasul-Nya dengan petunjuk dan agama yang benar, serta menjadikan Rasul-Nya suri teladan terbaik buat sekalian manusia.

Al-Quran adalah sumber rujukan utama dalam Islam. Ia juga disebut sebagai dustur yang mengatur segenap aspek kehidupan manusia, sekira-kira tidak tertinggal walau seperkara pun yang penting, melainkan dirakam di dalam kitab suci ini (baca al-An’am 6:38).

Dalam ungkapan lebih kontemporari, al-Quran diistilahkan sebagai “GPS” atau alat panduan perjalanan hidup manusia. Di ketika yang lain, al-Quran disebut penawar atau ubat penyembuh (syifa’) penyakit manusia. Pendekata, segenap aspek hidup kita boleh dikaitkan dengan peranan al-Quran.

Namun, sebagai makhluk yang serba lemah dan kurang, kita tidak mungkin dapat memahami maksud-maksud kandungan al-Quran berdasarkan ilmu semata-mata. Apatah lagi tidak semua ayat al-Quran diketahui maknanya, walau pun di kalangan orang-orang Arab sendiri. Bukankah kerap kita temui kisah para Sahabat ra sendiri bertanya kepada Rasulullah saw mengenai makna dan maksud ayat-ayat al-Quran?

Di sinilah terserlahnya hubungan sangat intim antara al-Quran dan as-Sunnah Nabi saw. Tanpa merujuk kepada keterangan dan penjelasan oleh Rasulullah saw, tentunya banyak kandungan al-Quran yang sukar difahami maksudnya yang sebenar.

Bahkan, di antara tugas Rasulullah saw adalah menerang dan menafsirkan al-Quran sepertimana dikehendaki oleh Allah SWT. Dalam ertikata lain, al-Quran adalah sumber asas atau pokok, manakala hadith atau as-Sunnah pula adalah huraian atau keterangannya. Kedua-duanya berpisah tiada.

Al-Imam Asy-Syafie rahimahullah di dalam menjelaskan hubungan hadith dengan al-Quran menggariskan empat peranannya. Selain menerang dan menghuraikan maksud al-Quran, hadith atau as-Sunnah juga berperanan memperkuatkan hukum yang telah didatangkan oleh al-Quran, sebagai dalil nasakh-mansukh ayat-ayat al-Quran dan mendatangkan hukum yang tidak disebutkan oleh al-Quran.

Untuk Edisi 18 ini, kami memilih tema berkisar peranan dan fungsi al-Quran dari berbagai sudut kehidupan manusia. Alhamdulillah kerjasama sebilangan kolumnis/penyumbang memudahkan kami memberikan garapan agak menyeluruh dalam pembicaraan topik ini. Diharapkan para pembaca seronok meneliti paparan kami. Wassalam.

Al-faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini adalah catatan EDITORIAL majalah Dian - Ihya'as-Sunnah Bil. 18 (15 Oktober 2013) yang disiarkan dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment