Monday, September 23, 2013

Tindakan BN buat rakyat akui wibawa PR

Oleh: MAT ZAIN MAT ISA

“TUN M AKUI BN BOROS”. Demikian tajuk utama akhbar Harakah, Bil:1875, yang menemui pembaca 9 haribulan lalu. Ia memetik kenyataan Mursyidul Am PAS, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelumnya.

Dr Mahathir dalam kenyataannya disiarkan media pada 5 September memberi peringatan kepada kerajaan agar mengurangkan perbelanjaan bagi membantu menurunkan defisit kewangan negara.

“Seperti yang kita tahu sekarang, negara kini mengalami defisit. Kita pinjam terlalu banyak wang. Kalau kita tak pinjam wang, itu lebih baik. Jika boleh, kurangkan perbelanjaan kerajaan”, katanya.

Menurutnya, dengan penjimatan itu barulah kerajaan mampu menampung pemberian subsidi yang tinggi itu.

“Barangkali Dr. Mahathir baru sedar, bahawa selama ini kerajaan Malaysia sudah banyak membazir dalam perbelanjaannya”, terjah Dato’ Nik Abdul Aziz.

Seraya menyokong saranan Dr Mahathir itu, beliau turut mengingatkan bahawa amalan berjimat cermat ialah perintah Islam.

“Berjimat cermat bukan hanya kerana defisit naik, bukan kerana perbelanjaan meningkat, tetapi berjimat cermat kerana itulah suruhan agama”, sambungnya.

Bekas Menteri Besar Kelantan itu selanjutnya mengambil contoh langkah-langkah penjimatan yang telah dilaksanakan kerajaan pimpinannya sejak lebih 30 tahun lalu. Bahawa apa yang dilaksanakan kerajaan Kelantan diperintah PAS itu merupakan contoh terbaik dasar penjimatan perbelanjaan.

“Pada masa itu, Dr Mahathir masih Perdana Menteri Malaysia, yang seringkali mempertikaikan apa jua langkah positif yang dibuat kerajaan Kelantan”, katanya.

Dasar sama turut dilaksanakan PAS sewaktu memerintah Terengganu antara 1999-2004 lalu. Malangnya, para pemimpin Barisan Nasional (BN), bukan sahaja tidak membantu pelaksanaan dasar tersebut, malah mempersenda langkah penjimatan dibuat PAS itu.

“Kalau dah tak ada duit, dan tak pandai nak cari duit, tak payah lah nak jadi kerajaan!”, kata para penjuak BN dengan penuh angkuh dan sinis. Nampak sangat mereka tidak faham bahawa amalan berjimat-cermat itu bukan perlu tunggu “tidak ada duit”, tetapi kerana ia dituntut Islam.

Kini, selepas berdekad dasar pemerintahan PAS itu dipersendakan, BN nampaknya terpaksa “menjilat muntahnya sendiri”. Bekas pemimpin nombor satu parti itu seolah-olah baru sedar kebaikan dasar berjimat-cermat dalam perbelanjaan kerajaan.

Kes tersebut adalah contoh betapa keupayaan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) mengurustadbir kewangan kerajaan adalah jauh lebih baik berbanding BN. Walau pun Dr Mahathir mungkin tidak bermaksud memperakui hal itu, kenyataan beliau meminta BN mengurangkan perbelanjaan kerajaan itu seolah-olah mengiktiraf kewibawaan PAS dan PR yang telah lama melaksanakannya.

Sebab itu BN sepatutnya tidak terlalu cepat memperlekeh apa juga yang dicadang atau dilaksanakan parti lawannya. Isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) adalah satu lagi contoh. PR mengutarakan cadangan menghapuskan pinjaman PTPTN. Ia bagaimana pun diputar belit BN sebagai cadangan menghapuskan pembiayaan PTPTN. Sehinggakan ada pakcik-makcik di kampung bagaikan separuh histeria marahkan PR.

“Kalau takdak PTPTN macamana anak-anak nak sambung belajar? Siapa nak tanggung bila ibubapa tak ada duit? Ini (cadangan PR) semua mengarut, sengaja nak nafikan peluang anak bangsa belajar lebih tinggi!”, kata mereka.

Ada yang menerima putarbelit BN itu. Sedangkan yang mahu dihapuskan PR ialah dasar pinjamannya. Pembiayaannya tetap ada, cuma ditukar kepada biasiswa, bukannya meniadakan langsung institusi pembiaya pendidikan itu.

Namun isu PTPTN akhirnya menikam BN juga. Baru-baru ini tiba-tiba saja terlontar cadangan oleh seorang pak menteri untuk menyenaraihitamkan peminjam PTPTN yang gagal melunaskan hutang mengikut jadual sepatutnya. Ia secara tidak sengaja mengingatkan semula rakyat kepada tawaran dibuat PR dulu. Lalu ada yang berfikir, jika rakyat pilih PR sebagai kerajaan, sudah tentu tidak berbangkit lagi soal kemungkinan para peminjam itu disenaraihitamkan. Sekali lagi tindakan BN itu memberi kredit kepada cadangan pemerintahan PR.

Isu kenaikan harga minyak baru-baru ini juga sama. Ia bukan sahaja membuktikan BN gagal menepati janjinya untuk tidak menaikkan harga bahan bakar itu dalam masa terdekat, bahkan turut mengingatkan kembali rakyat kepada janji PR menurunkan harga minyak jika diberi peluang memerintah negara.

BN menakutkan rakyat kononnya negara akan bankrap jika harga minyak diturunkan. Rakyat percaya, lalu mereka memilih BN semula. Kini rasanya tidak sedikit rakyat yang mengundi BN dalam pilihan raya lalu, mula menggaru kepala yang tidak gatal. Kesan kenaikan harga petrol dan diesel semakin mencengkam hidup mereka. Hati mereka mengakui kebodohan sendiri kerana menolak tawaran terbaik dari PR dulu.

Jangan lupa betapa sambutan 16 September sebagai Hari Malaysia juga asalnya cadangan daripada PR. Meski pun ia pada awalnya dipertikai para pemimpin BN, tapi akhirnya diwajarkan dan dijadikan cuti umum.

Banyak lagi contoh yang boleh diutarakan sebagai membuktikan bahawa idea-idea pemerintahan PAS dan PR jauh lebih realistik dan menguntungkan rakyat. Manakala tindakan-tindakan pemerintahan BN menjadikan parti itu semakin tidak relevan dengan kehendak rakyat.

(Artikel ini adalah versi asal kepada versi terpotong yang disiarkan akhbar Harakah Bil. 1879, 17-20 Zulkaedah1434/23-26 September 2013 di halaman FOKUS F5 dengan tajuk "Wibawa Pakatan teruji, Umno makin daif")

1 comment:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    ReplyDelete