Sunday, October 13, 2013

Imam Ibnu Katsir – Mufassir al-Quran terulung



Muqoddimah
TIDAK munasabah rasanya andai kedapatan seseorang individu yang mendalami ilmu tafsir al-Quran, tetapi tidak mengenali atau mengetahui nama Imam Ibnu Katsir. Selaku pengarang kitab tafsir al-Quran yang paling popular dan dikatakan menjadi kitab rujukan paling meluas di kalangan penelaah ilmu tafsir, nama itu bagaikan meniti di bibir umat Islam.

Latardiri
Nama sebenar Imam Ibnu Katsir ialah Abul Fida’ Imaduddin Ismail bin Umar bin Katsir al-Qurasyi al-Bushrawi. Gelaran al-Bushrawi adalah dibahasakan kepada kota Basrah, Syam, di mana beliau dilahirkan. Lebih tepat, kelahirannya ialah di Mijdal, sebuah penempatan di kota Basrah. Tarikh kelahirannya dicatatkan pada tahun 701H. Mengenai tarikh ini, ada penulis mencatatnya bersamaan 1302M dan ada juga sebagai 1301M.

Ayahnya, seorang khatib di kota itu, meninggal ketika beliau berusia 4 tahun. Beliau diasuh bapa saudaranya, Syaikh Abdul Wahab. Dialah yang mendidiknya di usia kecilnya, sebelum berpindah ke Damsyik, Syam pada tahun 706H, yakni dalam usia 5 tahun.

Guru-gurunya
Ibnu Katsir sempat berguru dengan sebilangan ilmuan Islam dalam pelbagai bidang, seumpama ilmu al-Quran, ilmu hadith, sejarah, fikah dan lain-lain. Direkodkan beliau mula belajar kepada Syaikh Burhanuddin Ibrahim bin Abdir-Rahman al-Fazari, yang terkenal dengan nama Ibnul Farkah (wafat pada 729H).

Beliau juga menuntut dengan Isa bin al-Muth’im, Ahmad bin Abi Talib, yang juga terkenal dengan nama Ibnusy Syahnah (w. 730H), Ibnul Hajar (w. 730H), Bahauddin al-Qasim bin Muzhaffar Ibnu Asakir, muhaddith negeri Syam (w. 723H), Ibnu asy-Syirazi, Ishaq bin Yahya al-Amidi Afifuddin – ulama Zahiriyah (w. 725H) dan Muhammad Ibnu Zarrad.

Ibnu Katsir turut menyertai pengajian oleh Syaikh Jamaluddin Yusuf bin az-Zaki al-Mizzi (w. 742H), seorang ahli hadith terkemuka di Syria. Beliau mendapat banyak faedah dan menimba ilmu daripada ulama besar ini. Syaikh Jamaluddin kemudiannya menikahkan Ibnu Katsir dengan puterinya.

Beliau juga belajar dari Syaikhul Islam Taqiyyuddin Ahmad bin Abdil Halim bin Abdis Salam bin Taimiyah (w. 728H), atau lebih dikenali sebagai Ibnu Taimiyah. Guru-gurunya yang lain ialah Syaikh al-Hafiz, seorang ahli sejarah, Syamsuddin Muhammad bin Ahmad bin Uthman bin Qayimaz adz-Dzahabi (w. 748H). Manakala di antara ulama Mesir yang memberi beliau ijazah dalam pengajiannya ialah Abu Musa al-Qarafi, Abul Fath ad-Dabbusi dan Ali bin Umar as-Suwani.

Ibnu Katsir juga sempat mendengar hadith-hadith secara langsung daripada ulama-ulama Hijaz serta memperoleh ijazah dari mereka.

Sanjungan atas keilmuannya
Kealiman dan kesolehan sosok Ibnu Katsir telah diakui para ulama dan pembesar di zamannya mahu pun khalayak sesudahnya. Pada tahun 1366, Gabenor Mankali Bugha telah melantik Ibnu Katsir menjadi guru utama di Masjid Umaiyah, Damsyik.

Berkata Al-Hafiz Adz-Dzahabi mengenai Ibnu Katsir: “Beliau seorang imam lagi pemberi fatwa, muhaddith yang pakar, faqih yang berwawasan luas, mufassir dan pemilik banyak tulisan yang bermanfaat” (dalam al-Mu’jam al-Mukhtash).

Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani pula berkata: “Beliau (Ibnu Katsir) selalu menyibukkan diri dengan hadith, menelaah matan dan rijal hadith. Beliau adalah orang yang memiliki hafalan yang banyak, cerdas akal, menghasilkan banyak karya dan telah memberikan manfaat yang sangat banyak kepada orang-orang sepeninggalannya” (dalam ad-Durar al-Kaaminah).

Abul Mahasin Jamaluddin Yusuf Ibnu Saifuddin yang terkenal dengan nama Ibnu Taghri Bardi, seorang ahli sejarah, berkata: “Beliau adalah ulama yang banyak berkarya, mengaut ilmu, mengumpul, mengarang, mengajar, menyampaikan hadith dan menulis. Beliau memiliki penelaahan yang luas dalam ilmu hadith, tafsir, fikih, bahasa Arab dan ilmu-ilmu lainnya. Beliau mengeluarkan fatwa dan mengajar hingga wafat, semoga Allah merahmati beliau. Beliau dikenali sebagai ulama yang memiliki hafalan yang kuat dan tulisan yang bagus. Ia telah mencapai puncak dalam ilmu sejarah, hadith dan tafsir” (dalam kitabnya al-Manhalush Shaafii wal Mustaufa ba’dal Waafi).

Salah seorang muridnya, Syihabuddin bin Hajji pula dipetik berkata: “Beliau adalah seorang yang paling kuat hafalannya yang pernah aku temui, terutama tentang matan hadith, dan paling mengetahui cacat hadith serta status para perawinya. Hal itu diakui para sahabat dan gurunya. Ketika bergaul dengannya, aku selalu mendapat manfaat darinya.

Ibnul Imad al-Hanbali berkata: “Hafalannya banyak dan jarang lupa, pemahamannya baik, ilmunya dalam bahasa Arab sangat tinggi” (dalam kitabnya Syadzaraatudz Dzahab fii Akhbaari Man Dzahab).

Ibnu Habib pula berkata: “Dia mendengar riwayat, mengumpulkan, menulis, mengeluarkan fatwa, menyampaikan hadith, memberi banyak faedah, dan lembaran-lembaran fatwanya tersebar ke berbagai negeri. Dia dikenali dengan kekuatan hafalan dan kebagusan karyanya.”

Tulisan-tulisannya
Hasil karya Imam Ibnu Katsir tersangatlah banyak. Di antara yang utama ialah:
1.                  Kitab tafsir al-Quran yang terkenal yang bernama Tafsir Ibnu Katsir. Hingga kini, kitab tafsir 10 jilid ini masih menjadi bahan rujukan utama di seluruh dunia. Para ulama mengatakan bahawa Tafsir Ibnu Katsir adalah sebaik-baik tafsir yang ada di zaman ini, terbesar dan tersahih, kerana ia memiliki berbagai keistimewaan. Ia telah diterbitkan berulang kali dan telah diringkaskan oleh ramai ulama.

Ibnu Katsir mengaplikasikan kaedah tersendiri yang sangat mantap dalam menghasilkan karya agung ini, yakni:
a. Menafsirkan ayat al-Quran dengan al-Quran sendiri.
b.      Bagi yang tidak ditemui penafsiran al-Quran dengan ayat al-Quran, beliau menafsirkannya dengan hadith Nabi Muhammad saw. Sememangnya diakui al-Quran sendiri bahawa di antara tugas Baginda saw ialah untuk menerangkan maksud kandungan al-Quran.
c.       Jika tidak didapati hadith Nabi saw, maka al-Quran harus ditafsirkan oleh pendapat para Sahabat, kerana merekalah orang yang paling mengetahui keadaan semasa turunnya ayat-ayat tertentu dari al-Quran.
d.      Setelah itu, barulah pendapat dari para Tabien dapat diambil, disusuli pendapat Tabiet Tabien, kemudian dengan keilmuannya terhadap kaedah-kaedah bahasa Arab.

Di samping itu, Ibnu Katsir juga menulis buku Fada'il Al-Quran (Keutamaan Al-Quran), yang memuatkan ringkasan sejarah al-Quran.

2.                  Kitab sejarah yang dinamakan al-Bidaayah, terdiri dari 14 jilid, dengan judul al-Bidaayah wan Nihaayah (Permulaan dan Akhir) atau nama lainnya Tarikh Ibnu Katsir. Di dalamnya disebutkan tentang kisah-kisah para nabi dan umat-umat terdahulu, sejarah Islam hingga zamannya, ditambah dengan pembahasan tentang fitnah dan tanda-tanda hari Kiamat serta keadaan pada hari Akhirat. Kitab ini telah ditahqiq oleh ramai ulama.
3.                  Kitab At-Takmiil fii Ma’rifatith Thiqaat wadh-Dhu’afaa’ wal-Majaahil (Pelengkap dalam Mengetahui Perawi-perawi yang Dipercaya, Lemah dan Kurang Dikenal). Di dalamnya terangkum dua kitab dari tulisan guru beliau, iaitu al-Mizzi dan adz-Dzahabi (Tahdziibul Kamaal fii Asmaa-ir Rijaal dan Miizanul I’tidaal fii Naqdir Rijaal) dengan disertai beberapa tambahan yang bermanfaat dalam masalah al-Jarh wat-Ta’diil.
4.                  Kitab Al-Hadyu was Sunan fii Ahaadiithil Masaaniid was Sunan (Kitab Penghimpun Musnad dan Sunan) sebanyak lapan jilid, dan dikenal dengan nama Jaami’ al-Masaaniid. Ia memuatkan nama-nama sahabat yang banyak meriwayatkan hadith. Di dalamnya terangkum Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal, al-Bazzar, Abu Ya’la al-Mushili, Ibnu Abi Syaibah, beserta Kutubus Sittah, iaitu Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim serta kitab Sunan yang empat. Beliau menyusunnya berdasarkan bab-bab fikih dan telah dicetak beberapa juz darinya.
5.                  Thabaqaat asy-Syafi’iyyah (Peringkat-peringkat Ulama Mazhab Syafie) yang disertai biografi Imam asy-Syafie rahimahullah.
6.                  Beliau mentakhrij hadith-hadith yang digunakan sebagai dalil dalam kitab at-Tanbiih fii Fiqh asy-Syafi’iyyah.
7.                  Beliau memulai penulisan Syarah Shahih al-Bukhari tetapi tidak sempat menyelesaikannya.
8.                  Ringkasan kitab al-Madkhal, karya al-Baihaqi dan sebahagian besar belum diterbitkan.
9.                  Beliau meringkaskan kitab Ulumul Hadith karya Abu Amr bin ash-Shalah, yang beliau beri judul Mukhtasar Ulumul Hadith. Ia dicetak oleh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir rahimahullah, seorang ahli hadith dari Mesir disertai penjelasan dari beliau dan diberi judul al-Baa’itsul Hathiith fii Syarh Mukhtasar Ulumul Hadith, dan telah dicetak beberapa kali.
10.              As-Siirah an-Nabawiyyah yang panjang (bahagian dari kitab al-Bidaayah) dan ringkasannya, keduanya diterbitkan dalam cetakan yang berbeza.
11.              Risalah dalam masalah jihad yang diberi judul al-Ijtihaad fii Thahabil Jihaad (Ijtihad Dalam Mencari Jihad) dan telah dicetak berulang kali.

Kematiannya
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani rhm berkata, “beliau (Ibnu Katsir) kehilangan penglihatan di akhir hayatnya dan wafat di Damsyik, Syam pada 774H/1373M. Ada penulis mencatatkan tarikh tersebut sebagai 1372M. Jenazah Ibnu Katsir dikebumikan di samping makam gurunya, Ibnu Taimiyah.

Semoga Allah mencurahkan rahmat seluas-luasnya kepada beliau dan menempatkan beliau di syurga-Nya yang luas. – Mohd Nasir Awang

Rujukan:
-          Biografi Penulis (Ibnu Katsir), oleh Fadhilatusy Syaikh Abdul Qadir al-Arnauth hafizahullah pada pengantar Shahih Tafsir Ibnu Katsir oleh Shaikh Shafiyyurrahman al-Mubarakfuri, Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta, 2011.
-          http://solihin87.abatasa.co.id/post/detail/9415/biografi-ibnu-katsir

((Artikel ini disiarkan majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil. 18 (15 Oktober 2013) di kolum "ULAMA PEWARIS NABI" dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment