Wednesday, December 26, 2012

Mengharap kebaikan di sebalik kesulitan


Assalamu’alaikum warahmatullah,
Bismillahirrahmanirrahim.

KERAP disebut orang (dan turut menjadi pegangan kita) bahawa sebagai hamba Tuhan, kita manusia hanya berhak berusaha dan mengharap. Ada pun ketentuan di atas sesuatu perkara yang kita usaha dan harapkan itu segalanya terpulang kepada Allah SWT.

Banyak ketika juga, kita mengharapkan sesuatu yang diusahakan itu membuahkan hasil yang begian dan begian. Pada anggapan dan perhitungan kita itulah hasil dan pengharapan paling baik buat kita dan/atau sesiapa juga yang dimaksudkan atas sesuatu usaha itu.

Namun, kerap juga berlaku tidak semua hasil itu terjadi sepertimana diharapkan. Apa yang akhirnya berlaku tidak menepati apa yang dihajati. Bahkan, ada ketikanya kita terpaksa menerima keadaan yang sama sekali bertentangan dengan apa yang dicita-citakan.

Dalam keadaan semacam itu, selain berpegang kepada kata-kata di permulaan tadi, kita turut diajar merenung ayat-ayat Allah berhubung kuasa, ilmu dan ketentuan-Nya. Di antara yang bertepatan dengan situasi seumpama ini ialah ayat 216 surah al-Baqarah, maksudnya: “diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui”.

Walau pun topik utama ayat ini menyentuh perihal perang, pengajarannya boleh juga dicakupi ke atas segala hal yang bersifat umum. Di antara pengajaran yang dikutip darinya ialah betapa Allah Ta’ala jua yang lebih tahu berhubung baik-buruk akibat segala sesuatu.

Saya percaya di dalam mengharungi liku penghidupan ini, setiap kita pernah berdepan situasi seumpama disebutkan. Bahawa ada ketika kita mengharapkan sesuatu yang bagi kita amat baik dan sesuai, tiba-tiba kita ditakdirkan menerima yang tidak seumpama diharapkan. Begitulah sebaliknya.

Namun, harapnya tatkala itu sama-sama lah kita ingat bahawa “apa yang kita tidak suka itu boleh jadi baik untuk kita, dan apa yang kita suka itu boleh jadi buruk untuk kita”.

Semoga kita semua senantiasa dinaungi rahmat Allah. Wassalam.


Al-Faqir ilallah,
Mohd Nasir Awang

(Artikel ini mengisi kolum EDITORIAL majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Edisi 11, yang terbit Disember 2012)

No comments:

Post a Comment