Wednesday, December 26, 2012

Laungan azan “mengunyah” hati Rustam


Oleh: Siti Nur Amirah Fauzi & Mohd Nasir Awang

Muqoddimah
Perang Al-Qadisiyah adalah antara perang besar dan penting dalam sejarah Islam. Ia berlaku di zaman pemerintahan Khalifah Umar bin al-Khattab ra, pada 14 Hijrah. Ia berlangsung selama empat hari, menyaksikan pertempuran antara tentera Islam dipimpin Saad bin Abi Waqqas menentang tentera Parsi dipimpin komander terkenal, Rustam.

Kekuatan ketenteraan antara kedua-dua pihak sangat jauh berbeza. Sementara tentera Islam berjumlah hanya antara 33 ke 39 ribu, pasukan Parsi pula dianggarkan berjumlah lebih 220 ribu orang. Tentera Parsi turut dilengkapi 33 ekor gajah.

Ia tercatat sebagai peperangan yang memakan jumlah korban paling ramai di kalangan tentera Islam, iaitu mencecah 8,500 syuhada. Pun begitu, umat Islam tetap memperolehi kemenangan, terutama setelah dengan kuasa Allah berlaku ribut pasir yang mengkucar-kacirkan pertahanan tentera Parsi. Mereka dapat dikalahkan dan turut terbunuh ialah komander terkenal mereka, Rustam.

Delegasi Islam Menemui Rustam
Namun, sepertimana lazimnya diamalkan tentera Islam dalam mana-mana peperangan, sebelum berlakunya pertempuran sebenar, mereka akan menghantar delegasi menemui pemimpin musuh. Kunjungan itu antara lain bertujuan mengemukakan tawaran damai dan mengelakkan pertempuran.

Selalunya pihak Islam menawarkan tiga bentuk penyelesaian; pertama, musuh diseru memeluk Islam, jika diterima mereka dibenar meneruskan kehidupan biasa; kedua, menyerah kalah dan bersetuju membayar jizyah (cukai perlindungan) kepada kerajaan Islam; atau ketiga, menghadapi peperangan.

Di atas maksud itu, Khalifah Umar mengarahkan Saad menghantar panglimanya menemui Rustam. Kebetulan pula di masa yang sama Rustam turut menghantar pesanan kepada Saad, “hantarkan wakil kepada kami untuk berbincang.”

Ketika itu Rustam bersama bala tenteranya telah mara ke hadapan mendekati bandar al-Qadisiyah. Mereka mendirikan khemah berdekatan Al-‘Atiq, iaitu jambatan Qadisiyah yang letaknya bersetentang dengan khemah tentera Islam. Kedua-dua pasukan tentera ini dipisahkan hanya oleh sungai.

Saad telah menghantar panglimanya, Rubaie bin Amir untuk tugasan itu. Apabila beliau masuk bertemu Rustam, beliau melihat Rustam duduk di atas takhta yang dibuat daripada emas, termasuklah kusyen dan permaidani ditenun dengan benang emas.

Rubaie tidak terus turun dari kudanya, sebaliknya dengan pedang serta lembing terhunus, Rubaie membiarkan kudanya berjalan di atas permaidani yang bertenun emas itu. Beliau turun dari kudanya, menebuk permaidani dan kusyen di hadapan Rustam, serta mengikat kudanya di situ.

Tentera Parsi yang melihat perbuatan itu merasa agak tercabar. Mereka lantas menyuruh Rubaie menanggalkan senjatanya, tetapi dijawab tegas olehnya, “andainya aku yang datang kepadamu, aku akan patuhi, tetapi kamu yang memanggilku untuk datang ke sini.”

Lalu beliau dengan sengaja menyeret lembingnya sehingga merosakkan permaidani seraya berjalan menghampiri Rustam. Kemudian beliau duduk di atas tanah dan memacakkan lembingnya di atas permaidani, lalu berkata, “kami tidak akan duduk di atas barang perhiasan kamu.”

Rustam bertanya, “apa tujuan kamu datang ke mari?”

Rubaie menjawab dengan ucapannya yang masyhur, “Allah yang menghantar kami ke mari, untuk mengeluarkan sesiapa sahaja yang dikehendaki, daripada perhambaan terhadap manusia kepada perhambaan terhadap Allah; daripada kesusahan dunia kepada keselesaan; dan daripada penindasan agama-agama (yang palsu) kepada keadilan Islam. Untuk itu, Allah telah menghantarkan kepada kami Utusan-Nya untuk semua makhluk-Nya. Sesiapa yang menerima seruannya, kami akan menerimanya dan kami akan biarkan dia dan tanahnya bebas. Sesiapa yang mengabaikan seruannya, kami  akan memeranginya sehingga kami mendapat kemenangan atau syurga.”

Rustam berkata, “kami telah mendengar apa yang kamu nak beritahu, bolehkah kamu berikan kami tempoh untuk kami pertimbangkannya?”

Rubaie menjawab, “ya, Rasulullah saw telah mengajar kami supaya tidak membenarkan tempoh itu melebihi tiga hari. Kami tidak akan mengapa-apakan kamu selama tiga hari. Fikirkan perkara ini dan pilih satu antara tiga pilihan ini, iaitu; Islam - jika kamu memilihnya, kami akan bebaskan kamu dan tanah kamu; atau bayar cukai jizyah - kami akan terima tanpa mengapa-apakan kamu dan apabila kamu memerlukan kami, kami akan melindungi kamu; atau, peperangan secara terbuka pada hari yang keempat, kecuali kamu menyerang kami sebelum hari tersebut. Aku akan bertanggujawab ke atas sahabat-sahabatku.”

Rustam berkata, “adakah kamu ini ketua mereka?” Dia menjawab, “tidak, orang Islam adalah seperti satu badan, kami saling memiliki antara satu sama lain dan anggota bawah badan mewakili anggota yang lebih tinggi.”

Kemudian beliau pulang, meninggalkan Rustam dan para pengiringnya. Rustam bertanya kepada mereka, “pernahkah kamu dengar sesuatu seperti ini sebelum ini?” Apabila para pegawai istananya memperkecilkan penampilan Rubaie, Rustam menjerit, “celaka kamu! Aku bercakap tentang kebijaksanaan beliau, ucapan dan wataknya. Orang Arab tidak peduli tentang penampilan mereka berbanding keturunan mereka!”

Ya, terbukti hingga tahap itu Rustam telah mula terganggu dengan perwatakan dan ucapan panglima Islam itu. Lalu keesokan harinya, Rustam menghantar pesanan lagi kepada Saad, “hantar semula lelaki semalam kepada kami.”

Namun, kali ini Saad menghantar pula Huthaifah bin Mihsin Al-Ghalafani. Tingkah laku ditunjukkan beliau sama juga seperti Rubaie.

Rustam bertanya, “mengapa tidak orang yang sama datang kepada kami?” Huthaifah menjawab, “komander kami melayan kami sama rata, dalam kesusahan mahu pun kesenangan. Kali ini giliran aku.”

Rustam bertanya, “bilakah tempoh (perundingan) akan tamat?” Huthaifah menjawab, “pada hari yang ketiga, bermula semalam.”

Hari berikutnya, sekali lagi Rustam meminta Saad untuk menghantar utusan kepadanya. Kali ini Al-Mughirah bin Shu’bah pula yang pergi. Al-Mughirah duduk di atas takhta bersebelahan Rustam, yang mendorong pegawai-pegawai istana menariknya turun (kerana menyalahi adat mereka).

Al-Mughirah berkata kepada mereka, “kami pernah mendengar cerita tentang kehebatan kamu tetapi aku tidak pernah melihat orang yang lebih bodoh daripada kamu semua. Kami orang Arab tidak menghambakan satu sama lain melainkan ada peperangan di kalangan kami. Aku fikir kamu juga mengasihani orang-orang kamu. Namun, apa yang aku lihat adalah sebahagian kamu menjadi tuan-tuan kepada sebahagian yang lain. Biar aku beritahu kepada kamu bahawa bukan aku yang mahu datang kepadamu, tetapi kamu yang menjemput aku ke mari. Aku nampak bahawa kamu sudah dikalahkan dan kamulah raja yang ada otak yang tidak sejajar dengan perwatakan!”

Orang ramai yang hadir di pertemuan itu berkata, "demi tuhan, orang Arab ini telah memberitahu satu kebenaran." Beberapa pemimpin kampung pula berkata, "dia berkata sesuatu yang menarik perhatian para hamba. Semoga tuhan mencela orang-orang yang terdahulu daripada kami! Mereka telah mempengaruhi kita supaya percaya bahawa negara ini tidak penting."

Rustam kemudian membuat ucapan memperkecilkan orang-orang Arab dan mengagungkan kebesaran bangsa Parsi. Dia turut mendakwa bahawa orang-orang Arab hidup dalam keadaan yang amat dhaif, sehinggalah beberapa ketika yang terdekat ini.

Al-Mughirah membalas:
"Apa yang kamu nyatakan tentang kedhaifan hidup kami dan konflik dalaman kami adalah benar dan kami tidak menafikannya. Itulah dunia - kesusahan diikuti dengan kesenangan. Jika kamu berterima kasih kepada Allah Yang Maha Kuasa untuk apa yang telah diberikan-Nya kepada kamu, maka kesyukuran kamu itu jauh ketinggalan berbanding dengan apa yang Allah telah kurniakan. Walau bagaimana pun, kurangnya kesyukuran kamu kepada Allah akan mengubah nasib kamu. Allah menghantar kepada kami Rasul-Nya ... "

Dan beliau memberitahu perkara yang sama seperti dua panglima sebelumnya, dan mengakhiri ucapannya dengan memberi pilihan kepada mereka antara Islam, cukai dan peperangan.

Apabila Al-Mughirah  pergi, Rustam berkata kepada orang Parsi, "Bagaimana kamu membandingkan mereka dengan diri sendiri? Bukankah dua yang sebelum ini datang dan bercakap kepada kamu dengan bijaksana? Mereka tidak berbeza daripada satu sama lain dan mereka mempunyai cara yang sama . Demi tuhan, ini adalah lelaki! Sama ada mereka adalah pendusta atau benar, demi tuhan, jika mereka begitu teliti dalam adab dan menjaga rahsia dan mereka tidak berbeza daripada satu sama lain, maka tiada siapa yang boleh mengatasi ketelitian mereka. Jika mereka orang-orang yang benar, maka demi tuhan tiada apa yang boleh menghalang mereka!"

Kenyataan ini menyebabkan suasana riuh-rendah di ruang perjumpaan itu.

Rustam takut dengan panggilan azan
Dalam menunggu berakhir tempoh rundingan itu, Rustam menghantar perisik ke kem Islam. Pengintip tersebut menyamar dirinya sebagai seseorang yang telah berpaling tadah dari sebelah Parsi. Dia melihat tentera Islam menggunakan siwak untuk membersihkan mulut mereka pada setiap waktu solat, kemudian bersolat.

Sekembalinya kepada Rustam dia memberitahu tentang tingkah-laku musuh itu. Rustam bertanya jenis makanan yang tentera Islam makan. Pengintip itu menjawab, "saya tinggal semalaman bersama mereka, dan saya tidak melihat mereka makan apa-apa kecuali mereka menghisap batang kayu (siwak) pada waktu malam, sebelum tidur dan sebelum fajar."

Ketika berjalan-jalan di sekitar perkhemahan tenteranya, Rustam mendengar panggilan azan untuk solat Subuh dari kem tentera Islam di seberang sungai. Beliau melihat tentera Islam bergegas mengatur diri dalam barisan (saf solat).

Rustam yang tersangat gementar dengan seruan itu segera mengarahkan tenteranya untuk bersiap sedia. Apabila ditanya oleh tenteranya, beliau berkata, "tidakkah kamu melihat bahawa musuh (tentera Islam) telah melaungkan seruan perang dan kini mereka sedang bersiap sedia?" Pengintip yang sama menjelaskan, "mereka sedang bersiap sedia untuk solat."

Rustam yang tidak berpuashati lantas berteriak, "aku mendengar bunyi pada waktu pagi, itu mesti Umar yang bercakap kepada anjing-anjingnya, mengajar mereka untuk menjadi pintar. Apabila mereka melaungkan seperti ini bermakna mereka bersedia untuk perang.”

Apabila muazzin sekali lagi melaungkan azan untuk solat Zohor, Rustam mengeluh,"aku rasa seperti Umar telah mengunyah-ngunyah hatiku!"

Rujukan: The Biography of ‘Umar Ibn Al-Khattab ra, Vol. 2, Dr. ‘Ali Muhammad Muhammad As-Sallaabee. Maktaba Darus-Salam, 2010. London.

(Artikel ini mengisi kolum SECEBIS KISAH majalah Dian - Ihya' As-Sunnah, Edisi 11, yang terbit Disember 2012)

No comments:

Post a Comment