Friday, March 1, 2013

Maahad Darul Anuar perlukan sokongan, bantuan masyarakat


Oleh: Mohd Nasir Awang

Muqoddimah
Sebagai menyempurnakan agenda sosial, sekaligus membantu menyemarakkan lagi kecintaan masyarakat kepada ilmu-ilmu Islam, maka bermula edisi ini pihak kami – Majalah Dian Ihya’ as-Sunnah – akan membawa para pembaca mengenali lebih dekat satu demi satu institusi/pusat pengajian dalam negara ini. Institusi terpilih tidak semestinya berlabelkan pusat pengajian Islam, tetapi yang kami dapati memiliki program penyebaran ilmu dan tarbiyah Islam, khususnya dalam aspek pembinaan sahsiah para penghuninya. Sebagai pembuka ruangan MEDAN ILMU ini, kami paparkan tulisan mengenai Maahad Darl Anuar, Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan.

Sejarah penubuhan dan perkembangan awal
Maahad Darul Anuar atau ringkasan namanya MADA adalah salah sebuah pusat pengajian Islam yang tidak asing lagi, terutama bagi masyarakat di negeri Kelantan dan Pantai Timur. Ia diasaskan pada tahun 1963 oleh Tuan Guru Haji Nik Mat bin Raja Banjar, atau lebih dikenali oleh anggota masyarakat sekitar sebagai Tok Ku Nik Mat Alim.

Ia bermula sebagai sebuah institusi persendirian keluarga tok guru itu yang bertitik tolak daripada hasratnya untuk menyebarkan ilmu kepada anak-anaknya yang ramai (17 orang), selain kepada anggota masyarakat setempat. Pusat pengajian itu kemudiannya berkembang menjadi sebuah madrasah dan dikenali sebagai Madrasah Darul Anuar.

Skop operasi MADA semakin berkembang, terutama selepas kembalinya Nik Abdul Aziz, anak kepada Tok Ku Nik Mat Alim, dari pengajiannya di Al-Azhar. Ia mula membuka kelas-kelas pengajian yang menggabungkan sistem pengajian pondok dengan pengajian sekolah.

Komitmen Nik Abdul Aziz (yang kemudiannya juga dikenali sebagai Tok Guru) untuk memajukan MADA bagaimana pun tidak mampu diteruskannya. Penglibatannya dalam politik secara sepenuh masa (setelah bergelar wakil rakyat) menyebabkannya tidak berupaya memperikan tumpuan sepatutnya kepada sekolah itu.

Akibatnya, setelah Tok Ku Nik Mat Alim berpulang ke rahmatullah, tiada siapa yang sanggup menggalas tanggungjawab dan amanah meneruskan usaha murni beliau mengasaskan pusat pengajian itu. Maka pada 1977, pengurusan MADA diserahkan kepada Yayasan Islam Kelantan (YIK).

Keluarga mohon semula
Pada 1998, perjumpaan Keluarga Nikmatillah (anak-anak dan cucu-cucu Tok Ku Nik Mat) memutuskan resolusi untuk mengambil alih semula pengurusan MADA. Mereka merasakan suatu yang tidak kena dan tidak selesa untuk membiarkan usaha diasaskan ayah/datuk mereka itu terputus begitu sahaj, tanpa ada penerusan oleh anak-cucunya sendiri.

Namun, usaha itu bukan suatu yang mudah. Ia memakan masa untuk kembali direalisasikan.

Dalam pada itu, sejak 2001, salah seorang anak kepada Tok Guru Nik Abdul Aziz, Ustaz Nik Omar diberi kepercayaan oleh YIK sebagai Pengetua MADA. Di bawah teraju anak kedua Tok Guru ini juga, status MADA sebagai ‘Madrasah’ ditukar kepada Maahad, pada 2004.

Hanya pada Mei 2008, persetujuan diperolehi daripada Tok Guru Nik Abdul Aziz (ketika itu sudah berjawat Menteri Besar Kelantan) agar MADA dikembalikan pengurusannya kepada Keluarga Nikmatillah. Kata putus diambil bahawa MADA akan diurus sendiri bermula 2009.

Sudah tentu mandat menguruskan MADA diserahkan kepada Ustaz Nik Omar, selaku penyandang jawata Pengetua di situ. Pemegang ijazah Sarjana Syariah (Pendidikan Dalam Islam) dari Universiti Yarmouk, Jordan ini ternyata mempunyai komitmen dan keazaman sangat tinggi untuk melihat MADA maju lebih jauh di masa mendatang.

Kekangan kewangan
Usaha itu bagaimana pun sedikti terbantut. Sebab utama ialah kekangan kewangan dihadapi MADA. Sumber kewangan utama ialah menerusi kutipan yuran daripada para pelajar yang berjumlah tidak sampai 300 orang. Itu pun, jika dikutip kesemuanya, hanya mampu menampung 80 peratus perbelanjaan keseluruhan. Apatah lagi, kebiasaannya akan ada antara 20 hingga 25 peratus pelajar yang tidak mampu menjelaskan yuran masing-masing.

Akibatnya, saban bulan belanjawan MADA mengalami defisit. Jumlah defisit itu mencecah RM20 ribu.

Bagi menyelesaikan masalah itu, pihak MADA merancang pelbagai usaha. Antaranya, membuka kedai koperasi sekolah (Laa Tansa). Turut dibuat ialah kempen infaq dari kalangan anggota masyarakat.

Derma siapkan bangunan
Satu rayuan khusus daripada pihak pengurusan MADA ialah sumbangan derma bagi menyiapkan dua blok bangunan tambahan bernilai hampir RM1.5 juta. Sumbangan boleh dibuat di atas nama: Maahad Darul Anuar, akaun Bank Islam – 03018010044630.

Mudah-mudahan segala sumbangan anda akan menjadi amal jariah untuk generasi akan datang.

INFO RINGKAS:
Nama institusi: Maahad Darul Anuar (MADA)
Lokasi: Kampung Pulau Melaka, 16150 Kota Bharu, Kelantan.
Visi: Kecemerlangan akademik, keunggukan akhlak dan kecapaian martabat.
Komitmen: Melahirkan generasi berilmu, beriman dan bertaqwa.

(Artikel ini disiarkan di ruangan MEDAN ILMU, majalah Dian - Ihya' as-Sunnah, Bil. 12, Mac 2013)

No comments:

Post a Comment