Sunday, April 1, 2012

Ibu orang paling bangga dengan hijrah ini – Catriona Ross

Cerita & Foto: MOHD NASIR AWANG

“APABILA kita melihat seseorang melakukan sesuatu yang negatif, kita berdoalah supaya Allah SWT membantu orang-orang seperti ini (kembali kepada kebaikan), dan insya Allah doa-doakan juga supaya saya akan terus istiqomah dengan jalan ini, supaya saya akan terus bersemangat dalam meninggikan kebaikan dan doalah supaya (penghijrahan) saya ini kekal ke hujung nyawa.”

Demikian segugus bicara yang terlontar daripada pembesar suara Masjid Jamek Pengadang Baru, Kuala Terengganu, menjelang tengahari, 28 Februari lalu. Pengucapnya bukan seorang ilmuan Islam tersohor yang mahir berkuliah, bukan ustazah yang petah meluahkan motivasi dan bukan juga seorang pemidato handal yang gemar beretorik.

Luahan penuh keikhlasan itu sebaliknya datang dari seorang pencinta Islam yang mengaku sedang giat berusaha memperbetulkan perjalanan hidupnya menepati apa yang dikehendaki agama suci ini. Keseriusannya dalam mencapai hasrat itu jelas tergambar dalam setiap butir bicaranya.

Beliau adalah Puan Catriona Bahrin Ross, personaliti yang tidak asing lagi dalam dunia seni lakonan tanahair. Menyebut nama itu sahaja pun sudah ramai yang tergambarkan seorang wanita kacukan berwajah manis berkulit putih, yang suatu ketika dulu kerap mengisi babak-babak menarik dalam filem atau drama di kaca tv. Kini keayuannya tambah menyerlah apabila tampil berhijab.

Tutur bicara penuh pengharapan di atas itu adalah reaksi beliau terhadap satu soalan hadirin di majlis forum hari itu yang melontarkan kebimbangan beliau akan kembali kepada gaya hidup sebelum ini setelah ‘berhijrah’ buat seketika. Pengaju soalan itu mengambil contoh kes-kes sedemikian yang telah berlaku terhadap beberapa artis sebelum ini.

Biar pun amat berharap kes sebegitu tidak menimpa dirinya, Puan Catriona tidak pula menzahirkan sikap terlalu yakin ia tidak akan berlaku. Sebaliknya, beliau yang lebih selesa dipanggil “Cat” memilih untuk menyandarkan harapan positif kepada Allah SWT, di samping berusaha dan berdoa agar Dia mengekalkannya di atas jalan yang lurus ini.

Dalam sesi bual bicara eksklusif dengan majalah Dian selepas majlis itu, Cat sekali lagi mengulas pengharapannya. Katanya, “saya mengharapkan pembaca (majalah Dian) dan peminat (saya) tidak bias... tidak bias kepada seseorang (artis) yang berhijrah dan jangan salahertikan (mentafsirkan) penghijrahan itu mengikut perasaan masing-masing”.

Menurutnya, berbagai telahan didengarinya ekoran penghijrahannya. Ada yang mengatakan perubahan penampilannya kini kerana mahu “masuk politik”, ada juga yang mengaitkannya dengan sebab perkahwinannya. Malah, tidak kurang juga yang menuduhnya “nak bagi lagi glamour”, lalu dibuatnya “suatu benda yang sangat baru ini (berhijab)”.

Semua cakap-cakap sumbang itu bagaimana pun tidak mematahkan semangatnya untuk terus istiqomah di atas jalan dipilihnya kini. Apatah lagi sepanjang terlibat dalam dunia seni sebelum ini pun, beliau yakin tidak melakukan sesuatu yang bukan-bukan.
Pegang pesan ibu
Mungkin penampilannya ketika itu tidak menepati kehendak hukum agama, tetapi perjalanan hidupnya tidak pula terlalu jauh tersasar dari adat budaya bangsa. Beliau yang sangat mengagumi ibunya sempat mengimbau kembali pesanan orang paling disayanginya itu tatkala beliau mula-mula berjinak dengan dunia lakonan dulu.

Masih segar dalam ingatannya bagaimana ibunya, Puan Siti Zawiah Abdul Rahman memberikan syarat sangat ketat untuknya memasuki dunia hiburan. Dalam loghat Kelantan, Cat mengulangi kata-kata ibunya, “kalu lah ada sekali tubik dalam suratkobar, ada apa-apa kontroversi dengan budak jatae, ada apa-apa hal buat malu ke keluarga, jangan kelik kampung. Nih! (sambil mengangkat jari).. dia tunjuk kepada saya... Nih! Bukan anak aku...”

Disebabkan selalu berpegang kepada pesanan itulah, kata Cat, sepanjang penglibatannya dalam dunia hiburan, alhamdulillah beliau tidak dilanda sebarang gossip yang buruk.

Cat dilahirkan di Kota Bharu, Kelantan, pada 2 September 1980 sebagai Catriona Noorhayati Ross binti Bahrin Ross. Ibunya adalah anak watan ibu negeri Serambi Mekah itu, manakala ayahnya berasal dari Scotland. Mereka ditakdirkan bertemu ketika Siti Zawiah melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di United Kingdom.

Cerita keupayaan ibunya menarik minat Brian Ross (nama asal bapanya) yang tidak pernah kenal Islam untuk masuk Islam, seterusnya membimbing beliau menghayati ajaran agama, adalah suatu yang amat dikagumi Cat. Hingga kini beliau menganggap apa yang dicapai ibunya itu bukan suatu yang mudah dan wajar diberikan pujian.

“Ibu ni orang yang strick tentang agama. Masa tu lah dia jumpa somebody yang tidak Islam dan boleh (buat dia) jadi muallaf. Jadi daripada dulu lagi pun, daripada kecik lagi saya rasa ibu ni memang somebody strong, sebab dia wanita tapi dia membimbing seorang lelaki dalam agama kan? Lelaki yang tidak pernah kenal Islam masa tu...”

So, daripada kecik lagi saya memang tahu (kisah itu) dan respect pada ibu ni, sebab saya rasa kerja dakwah ibu berlaku daripada usia dia yang awal itu, sebab dia kahwin dulu umur 23”, cerita Cat, membanggai peranan ibunya.

Di bawah asuhdidik dan belaian kasih insan mulia lagi berprinsip itulah Cat dibesarkan. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Zainab I, Kota Bharu. Kemudian berpindah ke Sekolah Sri Inai Junior, sebuah sekolah swasta di Kuala Lumpur, kerana mengikuti tuntutan kerja ayahnya sebagai jurutera.

Selepas itu mereka kembali ke Kota Bharu. Cat menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Naim Lil Banat, sebelum mengakhiri pengajian menengahnya di Sekolah Menengah Kebangsaan Ismail Petra.

“Lepas (sekolah menengah) tu saya belajar di Universiti Putra (Malaysia), dalam bidang mass comm, komunikasi massa. Saya masuk universiti tahun 98, sampai tahun 2002”, Cat memperincikan perjalanan akademiknya.

Menceburi dunia seni
Seusai pengajiannya, beliau terus tertarik mencuba nasib di dunia penyiaran. Kebetulan ketika itu sebuah syarikat penyiaran terkenal, Astro sedang mencari calon pengacara untuk satu rancangan terbitannya, Wayang Kita. Iklannya disiarkan di kaca tv.

“Saya tengok iklan tu dekat tv, lepas tu saya kata mungkin boleh cuba lah. Jadi saya hantar gambar dengan profil. Lepas tu Astro panggil... alhamdulillah dapat jadi pengacara tu. Kontrak untuk satu tahun,” Cat mengimbau detik amat bermakna baginya itu.

Pengalaman pertama yang memperkenalkannya kepada dunia seni itu membuka peluang untuknya pergi lebih jauh. Walau pun beliau menolak tawaran menyambung kontrak mengacara program tersebut setahun kemudian, penampilannya sepanjang mengendalikan program Astro itu rupa-rupanya telah menambat perhatian seorang direktor tersohor, Rashid Sibir.

“Lepas (tamat kontrak pengacara) tu saya kata saya nak cuba buat benda lain la pulak. Niat sebenarnya saya nak cari office work lah, hak nine to five... tapi lepas tu saya dapat panggilan telefon daripada seorang direktor ni, dia kata dia nak try lah ajak saya berlakon dalam projek dia. Jadi saya kata boleh juga, pasal saya pun baru habis (kontrak) pengacara,” sambung Cat lagi.

Percubaan pertamanya di pentas lakonan pada 2003 itu benar-benar mendorongnya pergi lebih jauh. Sebaik tamat projek dengan Rashid Sibir, katanya, beliau menerima panggilan daripada seorang direktor lain pula.

“Masa tu (drama pertama) saya dapat watak pembantu, saya rasa mungkin orang tak perasan sangat kot... drama hak dengan dia tu drama berepisod bertajuk “Salina”. Tapi selepas saya buat dua projek dengan dia, saya dapat peluang untuk buat satu drama berepisod di mana saya adalah pelakon utama. Hak tu mungkin orang ingat, drama “Sephia”.

“Saya pegang watak utama, jadi hak ni memang orang ingat lah, sebab saya ingat lagi saya keluar ke mana-mana, semua orang akan panggil, “Sephia! Sephia! Sephia!”, cerita Cat diiringi tawa manja.

Sejak itu beliau semakin mendapat tawaran berlakon. Daripada drama beliau beralih pula ke dunia perfileman. Lakonan pertamanya ialah menerusi filem “Mistik”, bersama dengan Rita Rudaini, Lisdawati dan lain-lain. Kemudian, filem “Cermin”, bersama dengan Natasya Hutson, diikuti filem “Kabil Kushri, Kabil Igam”, bersama dengan Yusri KRU, Erra Fazira, Ziana Zain dan lain-lain.

Ditimpa kemalangan
Di kemuncak hidupnya sebagai pelakon itulah Cat ditimpa kecelakaan jalanraya. Namun, takdir Allah Ta’ala ke atasnya pada 2007 itu sebenarnya membawa bersama satu titik pusing amat bermakna dalam hidupnya. Peristiwa itulah kemudiannya mendorong perubahan, seterusnya penghijrahan beliau.

“Asal-asal boleh jadi rasa macam nak cari sesuatu selepas accident tu sebabnya doktor kata saya mungkin tak boleh berjalan balik, kemudian dia kata mungkin susah untuk mengandung. Tapi dalam masa 9 bulan (selepas kemalangan), saya boleh berjalan balik dengan sempurna, lepas tu (tahun 2009) saya berkahwin dan kemudian saya mengandung.”

“Jadi bila saya boleh jalan balik dan boleh mengandung, saya rasa itu (tanda) Allah tengah berkomunikasi dengan saya, sebab saya tahu Allah ni dia bagi benda-benda ke kita ni, untuk dia komunikasi dengan kita lah, dia nak royak gapa-gapa. Kalau dia beri musibah, untuk saya muhasabah (diri). Kalau diberi anugerah tu, untuk saya syukuri lah,” jelas Cat, yang ketika ditemubual sedang mengandungkan anak keduanya pada usia lebih empat bulan.

Daripada detik itulah beliau mula mencari sesuatu untuk lebih mengenali Allah SWT. Walau pun masih lagi dalam “keadaan sama”, Cat mula berminat ke majlis-majlis ilmu.

“Tapi saya gi dalam keadaan secret-secret lah, saya malu lah masa tu nak royak ko member nak gi masjid, nak gi surau ko, whatever, dak?”, cerita Cat sambil ketawa kecil.

Ditakdirkan Allah Ta’ala dalam pencariannya itu beliau singgah di satu masjid di sekitar Ampang, dekat ibu negara. Cat menganggap episod petang itu semata-mata ketentuan Allah buatnya, sehingga beliau “tiba-tiba saja rasa nak berhenti”. Di situlah beliau mendengar cerita oleh seorang ustaz yang sedang memberikan kuliah Maghrib, yang mula membuatnya rasa perlu lebih dekat dengan agama.

“Cerita tu buat saya sebak... cerita pertama yang saya dengar itu (ialah) janji manusia di alam roh. Di mana Allah tanya kita, “alastu birabbikum”, kan? Bukankah Aku Tuhan kamu? Lepas tu kita semua jawab, “qaalu: Bala, syahidna”. Benar ya Allah, kami bersaksi Engkau Tuhan kami. Lepas tu Allah redha, baru lah Allah hantar (roh kita) ke alam rahim dan alam dunia, kan?”

“Jadi cerita tu buat saya sebak, sebab saya tak tahu pun sebelum tu saya ni pernah bersumpah dengan Allah. Bagi saya dulu, kita lahir sebab Allah kata kita akan lahir, dan kemudian kita di dunia sebagai khalifah. Setakat itu saja yang saya faham,” Cat mengimbau perasaannya ketika itu.

Cerita itu benar-benar mengusik perasaannya. Beliau lantas semakin serius mendekatkan diri kepada agama, termasuk mendaftar menyertai satu kursus motivasi diri berbayar. Di situ beliau diperdengarkan pula dengan cerita Rasulullah saw yang sedang nazak. Dalam keadaan sangat kritikal itu, Baginda saw masih sempat mengungkapkan rasa kasihnya kepada umatnya.

“Dia sebut, “ummati, ummati!” Jadi masa tu saya rasa sebak sangat, sebab saya cuba untuk nak faham macamana seorang manusia yang perginya 1400 tahun dulu, boleh rasa kasih sayang yang sangat dalam kepada umatnya, sedangkan dia tak pernah jumpa dengan kita, dia tak kenal pun kita, saya tak kenal dia.”

So, itu antara turning point lah... masa tu, saya tiba-tiba rasa macam nak sangat kenal Rasulullah, sebab saya rasa dia ni baik sangat, tinggi sangat kasih-sayang dia ni. Saya rasa dia ni sempurna sangat. Sebelum ni kita dengar (kisah Rasulullah), tapi kita tak faham dan kita tak dalami, tapi hari tu saya tiba-tiba rasa macam saya kenal sangat dia,” cerita Cat lagi, dalam nada serius.

Cerita-cerita sebegitu benar-benar memberi kesan kepada ‘kekosongan’ jiwanya, seterusnya menjadi pemangkin kepadanya untuk berhijrah. Akhirnya, pada tanggal 16 Julai 2010, beliau nekad memulakan penampilan baru dengan mengenakan hijab. Alhamdulillah, keputusannya itu diterima dengan senang hati oleh suami, Encik Shaharuddin Mokhtaruddin.

Namun, tidak semua pihak dapat menerima perubahan dirinya itu. Kata Cat, ada juga sebilangan rakan artis yang sebelum itu agak rapat dengannya tiba-tiba “tak berapa nak saing” dengannya.

Pun begitu, Cat tetap bersyukur kerana diberikan Allah Ta’ala beberapa kawan yang sealiran dan sama-sama mendukung penghijrahan ini. Antara yang paling rapat dengannya kini ialah Sham Kamikaze, Wardina Safiyyah dan Irma Hasmie.

Beliau turut menyebutkan nama beberapa artis lain, yang diakuinya turut sama dilanda gelombang hijrah. Mereka ini malah memilih untuk menyertai kumpulan usrah tersendiri yang, selain untuk menambah ilmu agama, juga berperanan mengikat mereka dengan komitmen terhadap perubahan yang telah mereka ambil.

“Saya rasa orang yang berhijrah ni, kalau masuk usrah and stick with the team, insya Allah tak ada lah ‘hantunya’,” ujar Cat, seraya menangkis sebarang kemungkinan terpengaruh oleh individu-individu yang cuba mengheret rakan artis yang telah berhijrah itu kembali ke kehidupan sebelumnya.

Seperkara menarik, ibu kepada Sephia Rania Ross-Iddin berusia 2 tahun ini, bertegas bahawa beliau tidak pernah bersara daripada dunia lakonan. Beliau sebaliknya percaya dan berpegang kepada apa yang diajar oleh naqib usrahnya bahawa dakwah Islam boleh dibuat dalam berbagai cara, termasuk menerusi hiburan. Asal saja jelas matlamatnya dan tidak melanggar hukum agama.

“Saya pegang pada (prinsip) itu, dan saya juga diajar oleh Ustaz Fawwaz Fadzil Noor (naqib usrah), dia kata Wali Songo kita dulu ada seorang mengembangkan Islam di Tanah Jawa melalui hiburan, wayang kulit. Dia tidak memaparkan babak-babak, watak-watak Tuhan Hindu... Hanuman, Ganesha dan sebagainya, tapi dia cerita pasal Rasul, pasal Nabi, pasal Tuhan, pasal Islam. Jadi saya pegang, kalau Sunan Kalijaga buat lagu tu, insya Allah kalau saya buat (lakonan) tu saya harap tidak salah,” ujar Cat.

Beliau sangat yakin memang ada ruang untuk berdakwah melalui seni. Sebagai buktinya, beliau menyebutkan pernah melaksanakan dua projek dengan Puan Hajah Sheila Rusli, direktor yang disifatkannya sudah berhijrah dan suka kepada cerita yang ada mesej keislaman dan ketuhanan.

Cerita terakhir Cat dengannya ialah drama bertajuk “Kasih Aliya”, yang ditayangkan di bulan Ramadhan lalu. Cat tampil dengan imej bertudung dan berpakaian sopan. Bahkan, drama itu sendiri memaparkan mesej keislaman yang jelas.

“Saya rasa benda (drama keislaman) tu memang boleh membantu (dakwah), sebab dalam masa sebulan setengah cerita “Kasih Aliya” ditayangkan, emel saya penuh setiap hari. Ada masa saya tak boleh nak balas, dan saya baca komen tu, kat facebook ada gambar masing-masing, jadi saya tengok this girl tidak menutup aurat tapi kata teringin nak jadi gitu juga sebab tengok saya. Kemudian yang menutup aurat, dia kata, dia harap saya akan terus maju dengan imej saya ini. So, saya rasa benda tu memang beri kesan sebenarnya dekat penonton,” ujar Cat optimis.

Berbekalkan keyakinan itulah, jika ditentukan Allah rezekinya masih di dunia lakonan, beliau bertekad untuk menumpukan kerjaya lakonannya kepada watak-watak seperti itu. Tambah membuatkannya merasa puas dan bangga dengan pegangan hidupnya kini ialah keyakinan hatinya bahawa jalan dipilihnya ini sangat menyenangkan orang yang paling banyak memberikan inspirasi untuknya berubah.

“Ibuku, Siti Zawiah Abdul Rahman, dia lah orang yang doakan saya daripada saya kecil sampai sekarang. Dan, I think sekarang ni she’s the proudest person. Macam dia tahu saya ke sini ke sana untuk forum, dia tiba-tiba sms kat saya, “masya Allah, anak ibu ni...” Begitulah,” ujar Cat dengan wajah ceria, seraya mengakhiri temubual kami.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Dian - Ihya' As-Sunnah, Edisi 4, terbitan April 2012 di ruangan KEMBARA IMAN dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment