Dalam riwayat yang masyhur oleh Saidina Umar al-Khattab
ra, Abu Bakar juga telah mengisytiharkan tidak ada apa lagi yang tinggal di
sisinya untuk dimanfaatkan keluarganya, kecuali Allah Ta’ala dan RasulNya saw. Episod
itu menyebabkan Umar ‘mengaku kalah’ dalam cubaannya mengatasi Abu Bakar dalam
menyahut seruan dan permintaan Rasulullah saw.
Tidak cukup dengan wang dan segala harta dimilikinya,
agenda pengorbanan Abu Bakar turut disempurnakan menerusi nyawa dan batang
tubuhnya. Abu Bakar kerap mengenepikan aspek keselamatan diri sendiri demi meninggikan
agama Islam, terutama memastikan keselamatan diri Rasulullah saw di saat-saat kritikal.
Kesungguhannya mempertahankan Baginda saw, walau pun
dalam keadaan mengetahui betapa kaum musyrikin amat membenci dan berhasrat
memudharatkan Baginda, adalah suatu yang amat berisiko. Namun, Abu Bakar tidak
pernah menghiraukan sebarang kemungkinan ditimpa kecelakaan atau caci-nista
oleh kaum Quraisy, asalkan diri Rasulullah saw tidak diapa-apakan.
Di era dakwah Islam masih secara sembunyi, sahabat
pertama yang memberanikan diri membuat seruan secara terbuka mengajak
masyarakat Mekah kepada ajaran Rasulullah saw ialah Abu Bakar juga. Walau pun
berkali-kali diingatkan Baginda saw agar tidak berbuat demikian kerana
dikhuatiri akan menjadi mangsa belasahan dan serangan kaum Quraisy, hal itu
semacam tidak menghalang Abu Bakar meneruskan hasratnya.
Diceritakan bagaimana beliau suatu hari mengambi
keputusan membawa sebilangan sahabat yang telah memeluk Islam ke Baitullah.
Rasulullah saw diriwayatkan ikut serta, tetapi hanya duduk di penjuru Kaabah. Manakala
Abu Bakar berdiri memberikan ucapan kepada orangramai, menyeru mereka kepada
Allah dan RasulNya.
Keberaniannya itu telah mencabar keegoan kaum musyrikin.
Ucapannya yang terus terang mengajak kepada Islam mengundang kemarahan mereka.
Abu Bakar dan para sahabat lain lalu dibelasah, sehingga ada yang luka-luka dan
tercedera.
Abu Bakar sendiri jatuh pengsan lantaran dipukul teruk.
Mujur juga berita kejadian itu segera sampai ke pengetahuan Bani Tamim, kabilah
asal keturunan Abu Bakar. Mereka pun bergegas menyelamatkan beliau dan
membawanya pulang. Bahkan, di antara anggota Bani Tamim itu sempat memberi
amaran kepada kumpulan musyrikin yang bertanggungjawab mencederakan beliau agar
bersedia menghadapi pembalasan mereka sekiranya kecederaan Abu Bakar itu
meragut nyawanya.
Namun, seperkara amat menarik ialah reaksi spontan Abu
Bakar sendiri tatkala sedar dari pengsannya. Apa agaknya kata-kata pertama
beliau? Ya, tidak lain yang terlintas di fikirannya melainkan orang paling
disayanginya, Rasulullah saw.
“Bagaimana keadaan Rasulullah?”, itulah soalan pertama
ditanyakan Abu Bakar.
Kemudian setelah berlalu beberapa masa, dakwah Rasulullah
saw di Mekah semakin pesat. Perkembangan itu membukitkan rasa berang para
pembesar Quraisy. Mereka lalu semakin berani melakukan ancaman dan penyeksaan
terhadap kaum muslimin, terutama khalayak yang berasal daripada kalangan hamba
dan orang-orang berstatus bawahan.
Baginda saw lantas memerintahkan umat Islam berhijrah ke
Madinah. Sebelum itu sudah ada gerombolan umat Islam berhijrah ke Habsyah.
Sahabat utama yang masih tinggal di Mekah bersama Baginda hanyalah Abu Bakar
dan Ali ra. Berkali-kali Abu Bakar meminta izin Baginda untuk turut berhijrah,
menyertai para sahabat dan umat Islam lain. Namun, Baginda saw tidak membenarkannya
berbuat demikian.
Kedukaannya akibat halangan itu bagaimana pun segera
terubat apabila Rasulullah saw membayangkan akan menjadikannya sebagai teman
hijrah nanti. Abu Bakar malah segera membuat perancangan terbaik demi menjamin
keselataman Baginda saw sepanjang episod hijrah itu.
Antaranya, beliau menyiapkan dua ekor unta yang sihat dan
kuat. Setiap hari diberinya makan rumput terbaik agar unta itu lebih tahan
lasak. Tiada lain di fikirannya dalam menekuni perbuatan itu melainkan bagi
memastikan binatang yang bakal dikenderai orang paling dikasihinya saw itu
berada dalam keadaan paling baik. Hal itu berlarutan sampai empat bulan.
Selepas Jibril menyampaikan perintah Allah agar
Rasulullah saw berhijrah, berita itu disampaikan Baginda kepada Abu Bakar. Beliau
sangat gembira, terutama apabila Rasulullah saw turut memilihnya sebagai teman.
Aisyah ra menggambarkan kegembiraan Abu Bakar dalam
katanya, “sebelum itu aku tidak pernah melihat ayahku (Abu Bakar) menangis
seperti hari itu. Dia menangis bahagia kerana Rasulullah saw mengizinkan dia
untuk menemani Baginda.”
Perancangan Abu Bakar dalam memastikan perjalanan terbaik
buat Baginda saw tidak setakat menyediakan kenderaannya. Beliau juga
meninggalkan sejumlah harta kepada anaknya, Asma’ yang antara lain untuk
menyiapkan bekalan makanan buat Rasulullah saw.
Asma’ meriwayatkan pesanan ayahnya, “dengan wang dirham
ini, belilah roti dan daging kerana Rasulullah saw suka makan daging.”
Di sepanjang perjalanan mendebarkan itu, Abu Bakar
memainkan peranan amat signifikan memastikan keselamatan diri Rasulullah saw. Kekhuatirannya
terhadap sebarang kemungkinan buruk menimpa Baginda saw amat menguasai dirinya.
Abul Qasim al-Baghawi rahimahullah meriwayatkan dari Ibnu
Abi Mulaikah bahawa ketika menuju ke tempat persembunyian, Abu Bakar sesekali
berjalan di depan Nabi saw dan sesekali di belakang Baginda, sehingga Nabi saw
bertanya kepadanya perihal yang demikian itu. Abu Bakar lantas menjawab, “apabila
aku berada di belakangmu, aku khuatir musuh datang dari depanmu. Ketika aku di
depanmu, aku khuatir musuh datang dari belakangmu.”
Safi-ur Rahman al-Mubarakpuri mengisahkan episod itu dalam
kitabnya ar-Rohiqul Makhtum dengan
katanya, “di situ kasut Baginda terkoyak dan menurut setengah riwayat Baginda
berjalan terjengket-jengket dengan tujuan agar laluannya tidak meninggalkan
sebarang kesan. Abu Bakar ra mendukung Baginda mendaki gunung menuju ke sebuah
gua bernama Gua Thur.”
Beberapa periwayatan kisah ini sependapat bahawa setiba
di pintu gua tersebut, Abu Bakar meminta Baginda saw duduk di luar dan beliau
sendiri masuk terlebih dahulu untuk memastikan segalanya selamat untuk Rasulullah.
Syaikh Mahmud
Al-Mishri lewat Sahabat-Sahabat
Rasulullah saw (2010) mencoretkan, “ketika keduanya tiba di pintu gua, Abu
Bakar berkata kepada Nabi saw, ‘jangan masuk, biarkan aku masuk terlebih dulu.
Jika ada sesuatu, ia akan menimpaku bukan menimpamu’.”
Dikatakan Abu Bakar memeriksa segenap sudut gua, membersihkannya
dan menutup lubang-lubang yang ada, termasuk menggunakan cebisan kainnya yang
dikoyak.
Nabi saw dipersilakan masuk hanya setelah segalanya
dipastikan selamat. Namun, diriwayatkan masih terdapat sebuah lubang yang tidak
sempat ditutup menggunakan koyakan kainnya. Lalu Abu Bakar menutupnya
menggunakan kakinya. Sedangkan Baginda saw terlena di pangkuannya sejurus
memasuki gua tersebut lantaran terlalu letih akibat perjalanan yang jauh itu.
Tatkala itulah kaki Abu Bakar yang menutup lubang itu
disengat. Ada riwayat yang mengatakan ia serangga berbisa, ada pula yang
menyebut ia ular. Namun, di atas rasa terlalu kasih kepada Rasulullah saw sehingga
tidak sanggup mengganggu tidur Baginda yang lena itu, Abu Bakar dikatakan cuba
menahan kesakitan akibat gigitan itu.
Ditakdirkan Allah Ta’ala dalam menahan bisa itulah air
matanya menitis lalu terjatuh ke pipin Baginda saw. Baginda terjaga dan bertanyakan
sebab, lalu diberitahukan Abu Bakar mengenai sengatan berbisa itu.
Banyak riwayat menyebut bahawa Baginda saw meludah ke
kaki Abu Bakar. Ada juga yang menyebut Baginda menyapu air ludahnya. Namun,
kesemua riwayat sepakat bahawa bisa sengatan itu terus hilang sejurus terkena
air ludah Rasulullah saw itu.
Ketelitian Abu Bakar menyusunatur strategi perjalanan hijrah
itu turut terserlah menerusi penglibatan beberapa individu lain. Selain anak
perempuannya, Asma’, yang ditugaskan membawa bekalan makanan, turut terlibat
membekalkan maklumat di malam hari kepada Abu Bakar dan Baginda saw di tempat
persembunyian itu ialah Abdullah, anak lelaki Abu Bakar.
Manakala Amir bin Fuhairah pula disuruh menyusul ke gua
bersama sekawan kambing peliharaannya. Selain membekalkan susu untuk diminum,
jejak kambing-kambing itu juga dapat melenyapkan kesan tapak kaki Abdullah,
sama ada ketika menuju ke gua atau meninggalkan tempat persembunyian itu untuk
kembali ke kota Mekah.
Perancangan teliti sebegini dibuatnya semata-mata demi
memastikan jejak mereka tidak dikesan para pemimpin Quraisy, sekaligus menjamin
perjalanan yang selamat buat Baginda saw.
Setelah selamat sampai dan mendirikan pemerintahan Islam
di Madinah, peranan Abu Bakar sebagai ‘perisai peribadi’ Baginda saw tidak
terhenti. Keberanian beliau melindungi batang tubuh Rasulullah saw paling
menyerlah di setiap kali berlaku peperangan.
Abu Bakar dikatakan tidak pernah ketinggalan menyertai
setiap peperangan bersama Rasulullah saw. Dalam setiap kesempatan itu, beliau
jugalah yang mendampingi Baginda saw dan memastikan tiada sebarang ancaman
dapat menghampiri Nabi saw.
Saidina Ali bin Abi Talib ra menceritakan perihal Perang
Badar dengan katanya, “orang yang paling berani adalah Abu Bakar... Pada Perang
Badar kami membuat markas komando untuk Rasulullah saw. Kami berkata, ‘siapa mahu
mengawal Rasulullah saw bagi memastikan tidak ada seorang pun dari kaum
musyrikin yang mencelakai Baginda?’ Demi Allah, tiada seorang pun yang tampil
selain Abu Bakar dengan pedang terhunus di depan Rasulullah saw, tidak ada yang
menghampiri mereka melainkan dia menghadapinya.”
Begitulah peranan dimainkan Abu Bakar pada hampir setiap
peperangan. Dalam kekalutan Perang Uhud, terutama tatkala berlaku serang balas
oleh tentera musyrikin ekoran kealpaan tentera muslimin, Abu Bakar teguh di sisi
Rasulullah saw melindungi Baginda.
Pada Perang Hunain, ketika kaum muslimin (yang pada
awalnya berbangga dengan jumlah mereka yang berganda besar berbanding musuh)
lari bertempiaran diserang hendap musuh, orang yang tetap teguh d sisi Nabi saw
ialah Abu Bakar ra.
Demikianlah sebahagian lagi sifat terpuji dan teladan
mulia dipamerkan Abu Bakar as-Siddiq. Bahawa cinta dan pengorbanannya terhadap
Rasulullah saw amat sempurna, sehingga sanggup mengorbankan bukan sahaja
hartanya, tetapi segala yang dimilikinya, termasuk dirinya sendiri.
Tidak hairanlah dalam sejarah perdampingan beliau dengan
Rasulullah saw, kerap tercatat beliau mengulangsebut ikrar setianya, “aku
korbankan ayah dan ibuku demi dirimu”. Abu Bakar telah benar-benar membuktikan
secara praktikal apa yang diikrarkannya itu.
Bicara lanjut mengenai insan yang telah meraih
penghormatan paling agung dengan mendampingi Rasulullah saw dalam saat-saat
eksklusif ini akan disambung pada siri akan datang, insya Allah. – Mohd Nasir Awang
Rujukan:
-
Syaikh Mahmud
al-Mishri, 2010. Sahabat-Sahabat
Rasulullah saw. Pustaka Ibnu Katsir, Jakarta.
-
Abdurrahman
Asy-Syarqawi, 2011. Abu Bakar Al-Siddiq
The Successor, Yamani Angle Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
-
Safi-ur Rahman
al-Mubarakpuri, 2011, Cahaya Abadi
(Terjemahan ar-Rohiqul Makhtum), Al-Hidayah House of Publishers Sdn Bhd,
Batu Caves, Selangor.
-
Dr. Khalid Muhammad
Khalid, 2006. Sejarah 133 Wira Terbilang
di Zaman Rasulullah saw. Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur.
((Artikel ini disiarkan majalah bulanan Dian - Ihya' As-Sunnah, Edisi 4, terbitan April 2012 di ruangan KENALI SAHABAT RASULULLAH dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment