“KOSONGKAN hatimu untuk sedih dan takut sampai keduanya dapat bersarang. Apabila sedih dan takut bersarang di hatimu, maka keduanya akan membentengimu dari melakukan maksiat dan menjauhkan dirimu dari api neraka.”
Kata-kata itu adalah antara ratusan nasihat dan
peringatan daripada Al-Fudhail bin Iyadh, seorang tabie tabien. Beliau mendapat
jolokan “abid al-Haramain” (ahli ibadat di dua Tanah Haram, yakni Mekah dan
Madinah) lantaran sangat kuat ibadatnya kepada Allah SWT.
Al-Fudhail hidup sezaman dengan Imam Malik, Sufyan bin
Uyainah dan Abdullah bin al-Mubarak, dari generasi mulia, iaitu kelompok tabie
tabien besar. Beliau berguru kepada berpuluh ulama lain, antara yang tersohor
ialah Sulaiman bin Mihran Al-A’masy, Yahya bin Said al-Ansari, Laits bin Abi
Sulaim, Muhammad bin Ishaq, Sufyan ath-Thauri, Ubaidillah bin Umar, Sulaiman
at-Taimi, Jaafar bin Muhammad As-Sadiq dan lain-lain.
Manakala antara sebilangan muridnya yang kemudiannya
muncul sebagai guru tersohor adalah Sufyan bin Uyainah yang juga rakannya,
Ibnul Mubarak (meninggal lebih dahulu daripadanya), Yahya bin Said al-Qaththan,
Ibnu Mahdi, Ishaq bin Mansur As-Sauli, Ibnu Wahab Asy-Syafie, Yahya bin Said
At-Tamimi, Musaddad dan lain-lain.
Nama penuhnya ialah Abu Ali Al-Fudhail bin Iyadh bin
Mas’ud bin Bisyr at-Tamimi al-Yarbuie. Beliau dilahirkan di Samarqand dan membesar
di Kota Abyurd yang terletak di antara daerah Sarkhas dan Nasa. Dia belajar dan
menghafal hadith di Kufah, sebelum menyambung pengajian di Mekah.
Wara’ dan
berilmu tinggi
Beberapa ulama seperti Ibnu Saad, Sufyan bin Uyainah,
Ibnu Hibban, Al-Ajali dan Adz-Dzahabi dalam periwayatan berasingan saling
menyifatkan al-Fudhail sebagai seorang yang disepakati kethiqahan dan kehebatan
peribadinya. Beliau dikenali sangat rajin mengerjakan ibadat, pandai dalam
fiqh, paling wara’, selain banyak menghafal hadith Nabi saw.
Ibnul Mubarak diriwayatkan pernah berkata, bahawa
sesungguhnya Al-Fudhail merupakan bukti kebenaran kekuasaan Allah SWT apabila
terserlah hikmah melalui perkataan-perkataannya. Dia disifatkan termasuk di
kalangan manusia yang dikurniakan manfaat atas amal-amalnya.
Al-Fudhail sangat fasih dalam menyampaikan ilmunya. Dia
juga amat menitikberatkan tahap pemahaman para peserta pengajiannya, lalu
sentiasa berusaha memberikan penjelasan terbaik tatkala diajukan tuntut faham.
Perkara ini pernah diterangkan oleh Adz-Dzahabi dengan
katanya, “kami telah melihat sosoknya (Al-Fudhail) yang selalu wara’ ketika
berada di meja makan, ketika berpakaian dan berinteraksi sesama rakan-rakan.
Ketika memberikan ceramah agama dalam pengajian, beliau bagaikan memukau perhatian
setiap orang yang mengikutinya. Kadangkala di antara peserta pengajiannya ingin
mendapatkan penjelasan lebih terperinci. Lalu Al-Fudhail akan menghentikan
penyampaiannya seketika bagi menyantuni dan memperjelaskan permasalahan-permasalahan
yang ditimbulkan itu.”
Katanya lagi, “apabila para hadirin menerima apa yang disampaikannya,
maka dia akan melanjutkan ceramahnya dengan memperelokkan setiap perkataannya
sehingga para hadirin merasa benar-benar puashati dan memperolehi pengajaran
daripada kefasihan tuturbicaranya.”
Kewibawaannya dalam memastikan ilmu yang disampaikannya
bersandarkan sumber yang sahih menyebabkan para hadirin lebih yakin untuk
menerima segala pembicaraannya. Ishak bin Ibrahim Ath-Thabari berkata, “hadith
riwayat Al-Fudhail adalah sahih, perkataannya benar dan dia sangat menghormati
dan menjaga hadith, sehingga ketika menyampaikan hadith, maka dia terlihat
sangat berwibawa. Apabila aku meminta kepadanya suatu hadith, maka jiwanya akan
merasa terbeban sekali untuk memberikannya.”
“Dia sebaliknya berkata, “seandainya kamu meminta
kepadaku beberapa dinar, maka itu akan lebih mudah bagiku untuk memberikannya
daripada kamu meminta kepadaku hadith.” Kemudian aku jawab, “barangkali kamu
memberikan kepadaku hadith-hadith yang berisi faedah-faedah yang tidak aku
miliki, maka itu lebih membuatku senang daripada kamu memberikan aku beberapa
dinar.”
Al-Fudhail lalu berkata kepada Ishak, “sesungguhnya kamu
telah terkena fitnah. Ketahuilah, aku bersumpah demi Allah, seandainya kamu
mempraktikkan hadith-hadith yang telah kamu dengar dan perolehi, maka itu sudah
cukup membuatmu sibuk dari meminta hadith yang belum kamu dengar.”
Cintakan
ibadat
Sebagai salah satu bukti kecintaannya yang tinggi
terhadap amal ibadat, al-Fudhail diberitakan pernah berkata kepada Ishak bin
Ibrahim, “jika kamu tidak mampu menunaikan qiyamullail dan berpuasa di siang hari,
maka ketahuilah bahawa sesungguhnya yang menghalang dan membelenggu kamu (dari
melakukan amalan tersebut) ialah dosa dan kesalahan yang telah kamu perbuat.”
Sebab itu Al-Fudhail sendiri sering menunaikan
qiyamullail, termasuk secara duduk, selepas penat melakukannya secara berdiri. Kisah
kesungguhan beliau memaksa dirinya menekuni ibadat malam banyak dicatatkan.
Antaranya, beliau diriwayatkan akan membentangkan tikar untuk menunaikan solat
di awal malam buat beberapa jam, sehingga rasa mengantuk menguasai dirinya.
Lalu dalam keadaan itu, beliau akan merebahkan badan di
atas tikar itu untuk tidur sebentar. Tidak lama kemudian, Al-Fudhail akan bangun
kembali untuk menunaikan solat lagi, sehinggalah rasa mengantuknya datang lagi.
Apabila ia sudah tidak tertahan, beliau pun berbaring
lagi untuk tidur sebentar. Selepas itu Al-Fudhail bangun kembali untuk
menunaikan solat dan begitulah seterusnya sampai datang waktu Subuh. Itulah
tabiat ibadat yang menjadi kebiasaannya di setiap malam.
Sentiasa
takut dan sedih
Walau pun sudah dikenali sebagai seorang ahli ibadat yang
sangat tekun, Al-Fudhail juga diketahui sangat takut amalnya tidak diterima di
sisi Allah Ta’ala. Lantaran kebimbangan itu menyebabkan beliau lebih banyak
bersedih, terutama tatkala berdepan dengan ayat-ayat al-Quran.
Ishak bin Ibrahim ath-Thabari berkata, “aku belum pernah
melihat seseorang yang lebih takut terhadap dirinya dan tidak berharap terhadap
sesuatu pada manusia selain Al-Fudhail. Ketika membaca al-Quran, maka dia akan
membacanya dengan lambat, syahdu, menyentuh hati, lantang dan jelas seolah-olah
sedang berbicara kepada seseorang. Ketika membaca ayat-ayat yang menyebutkan
syurga, maka dia akan membacanya berulang-ulang sambil memohon kepadaNya untuk
mendapatkannya.”
Menceritakan perihal serupa, Ibrahim bin Al-Asy’ats pula
berkata, “apabila Al-Fudhail menyebut nama Allah, sama ada disebutkan kepadanya
nama Allah atau mendengar ayat-ayat al-Quran, maka akan terlihat dengan jelas
dari wajahnya rasa takut dan sedih. Air matanya kelihatan berlinangan sehingga
menimbulkan rasa terharu sesiapa juga yang orang-orang yang melihatnya. Dia
selalu bersedih dan selalu menggunakan fikirannya.”
Di ketika yang lain Ibrahim turut menceritakan, “ketika
kami sedang mengiringi jenazah ke kubur bersama Al-Fudhail, dia selalu
memberikan nasihat dan peringatan kepada kami sambil menangis seolah sedang mengucapkan
selamat tinggal kepada rakan-rakannya untuk pergi menuju alam akhirat.”
“Setelah sampai di tanah perkuburan, dia pun duduk seolah-olah
duduk di antara orang-orang yang telah meninggal. Dia duduk bersedih dan
menangis sehinggalah sekalian pengiring jenazah berdiri untuk pulang. Tatkala berdiri
itulah, dia seolah-olah manusia yang baru kembali dari kampung akhirat, lantas
mengkhabarkan kepada kami perkara-perkara berkaitan alam akhirat.”
Ibrahim berkata lagi, bahawa beliau pernah mendengar
Al-Fudhail melontarkan kebimbangannya, “apakah yang dapat memberikanmu rasa
aman apabila kelak amalmu di hadapan Allah tidak ada nilainya? Sedangkan pada
waktu itu semua pintu amal untuk mendapatkan ampunanNya telah tertutup. Justeru,
bagaimana kamu dapat menjalani hidup di dunia ini dengan hilai tawa? Dapatkah
kamu bayangkan keadaanmu di akhirat kelak jika semua amal yang kamu kerjakan di
dunia ini ditolak?”
Kebimbangan dan ketakutan sedemikian membuatkan kehidupan
al-Fudhail seakan sinonim dengan kesedihan. Abdullah al-Mubarak diriwayatkan
pernah menyebut, “jika aku melihat al-Fudhail, maka akan segera muncul rasa
sedih dalam diriku. Kesedihan yang aku rasakan itu adalah lain daripada yang
lain, sehingga tiba-tiba aku menjadi benci pada diriku sendiri. Jika sudah
demikian, maka aku pun tidak kuasa lagi membendung isak tangisku sendiri.”
Setelah ketiadaannya, Ibnul Murabak berkata pula,
“apabila Al-Fudhail meninggal, maka bererti hilanglah kesedihan.”
Benci Ahli
Bidaah
Sudah menjadi kelaziman di kalangan ulama salaf bahawa
kecintaan mereka kepada amal ibadat yang bertepatan dengan Sunnah Nabi saw
membuatkan mereka amat membenci perbuatan-perbuatan bidaah.
Lantaran itu Al-Fudhail pernah berkata, “barangsiapa
mencintai ahli bidaah, maka Allah SWT akan melebur amalnya sehingga amal
tersebut menjadi sia-sia. Bukan setakat itu saja, Allah juga akan mengeluarkan cahaya
Islam dari dalam hatinya.”
Di ketika lain, dia menzahirkan pendiriannya yang lebih
keras dengan berkata, “apabila kamu sedang berjalan lalu kamu melihat orang
ahli bidaah sedang berjalan pada jalan yang sama dengan jalanmu, maka ambillah
jalan yang lain.”
Katanya lagi, “amal orang yang melakukan bidaah tidak
akan diterima Allah, dan barangsiapa membantu ahli bidaah, maka sesungguhnya ia
telah membantu untuk merobohkan Islam.”
Bahkan, beliau memberi jaminan keselamatan di sisi agama
bagi mereka yang meninggalkan bidaah. Katanya, “tidak ada yang perlu
dikhuatirkan apabila pada diri seseorang telah terkumpul tiga keadaan, iaitu
dia bukan ahli bidaah, tidak mengumpat dan mencela ulama salaf, dan tidak
bersekutu dengan penguasa.”
Meninggal
dunia
Menurut Mujahid bin Musa, Al-Fudhail meninggal pada 186
Hijriyah. Manakala sebilangan ulama lain sepeti Abu Ubaid, Ali bin Al-Madini,
Yahya bin Ma’in, Ibnu Numair dan Imam Al-Bukhari, pula berpendapat Al-Fudhail
meninggal pada tahun 187 Hijriyah di Mekah. Sebahagian ulama lain menambah
fakta bahawa dia meninggal pada awal Muharram, pada usia melebihi 80 tahun. – Mohd Nasir Awang
(Rujukan: Syaikh Ahmad Farid, 2006. 60 Biografi Ulama Salaf. Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur.)
(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Dian - Ihya' As-Sunnah, Edisi 4, terbitan April 2012 di ruangan ULAMA PEWARIS NABI dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment