Thursday, June 2, 2011

Ingati prinsip asas perjuangan Parti Islam

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Banyak sebab menjadikan Muktamar Tahunan PAS ke-57 pada Jumaat hingga Ahad ini ditunggu-tunggu pelbagai pihak.

Selaku acara tahunan yang menghimpunkan kelompok terpilih dalam saf kepimpinan parti dari serata negara, muktamar PAS sejak sekian lama menjadi medan pertemuan sosial sebilangan aktivis. Kesempatan sama-sama hadir menjayakan agenda parti itu sering dimanfaatkan berbagai kumpulan berkepentingan untuk mengadakan ‘reunion’ masing-masing.

Pemilihan lokasi muktamar kali ini juga dikatakan menyentuh hati banyak pihak. Inilah kali pertama perhimpunan tahunan terpenting ini kembali ke Taman Melewar selepas ia dilangsungkan di serata negara, termasuk di Kelantan, Kedah, Perak dan Selangor.

Bagi sebilangan besar aktivis PAS, Taman Melewar adalah sinonim dengan Markas Tarbiyah PAS Pusat yang menyimpan lautan nostalgia perjuangan sejak lebih dua dekad lalu. Walau pun sudah berubah wajah dan melalui proses penjenamaan semula, premis itu tetap menggamit kenangan silam.

Namun yang menjadikan muktamar kali ini lebih ditunggu-tunggu ialah beberapa agenda penting yang bakal berlangsung di dalamnya. Seperti biasa Ucapan Dasar Presiden PAS adalah antara yang menjadi fokus.

Ia bukan sekadar agenda biasa untuk memenuhi satu slot perhimpunan, tetapi bakal dijadikan landasan dan dasar gerakerja parti, sekurang-kurangnya buat setahun mendatang. Sebab itu ucapan itu dijadikan bahan perbahasan perwakilan dari seluruh negara.

Apatah lagi, di saat pelbagai pihak membicarakan kemungkinan Pilihan Raya Umum ke-13 bakal berlangsung dalam masa terdekat, ucapan dasar kali ini diharap menyediakan lontaran halatuju dan aturcara parti ke arah menghadapi proses demokrasi itu.

Sudah tentu agenda yang lebih menarik perhatian kali ini ialah pemilihan saf kepimpinan baru PAS Pusat sesi 2011/13. Setiap kali berlangsungnya pemilihan mana-mana parti, ia sering dikaitkan dengan soal halatuju parti seterusnya.

Berbagai teori dan andaian seringkali membauri proses pemilihan, terutama yang dikaitkan dengan fikrah dan wibawa kepimpinan tokoh-tokoh bertanding. Kemajuan teknologi maklumat kini memudahkan masing-masing meluahkan segala pandangan pro dan kontra membabitkan man-mana pemimpin terlibat.

Apa pun yang berlaku, kita mengharapkan PAS dapat menghasilkan saf kepimpinan terbaik. Bukan sahaja untuk ahli dan pendokong PAS, tetapi masyarakat awam negara ini.

Dalam keadaan negara semakin tenat dan kehidupan rakyat tambah terhimpit angkara kedurjanaan pemerintahan Umno-Barisan Nasional (BN), alternatif terbaik untuk meneraju negara sudah tentu lah PAS bersama Pakatan Rakyat.

Sekali lagi, ia bukan hanya menjadi harapan orang-orang PAS, tetapi sesiapa juga dari kalangan rakyat negara ini yang mengenali parti Islam itu. Selaku satu-satunya parti yang berjuang berlandaskan prinsip ajaran suci, kita melihat hanya PAS yang mampu memulihkan kebobrokan sosial, kepincangan ekonomi dan kemungkaran politik negara.

Mengapa PAS layak diyakini untuk menyempurnakan hasrat itu sekiranya diberi peluang mentadbir negara? Sudah tentu ia bertaut pada keyakinan semua pihak terhadap kekuatan dan kewibawaan Islam itu sendiri.

Isyarat paling jelas ialah apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, secara terbuka menobatkan khalifah Islam Umar Abdul Aziz sebagai idolanya dalam memerintah Pulau Pinang. Jika seorang bukan Islam meletakkan kepercayaan dan keyakinan terhadap kewibawaan pemerintahan cara Islam, apakah munasabah khalayak muslim selaku warga majoriti meraguinya pula?

Dalam keadaan kita mengharapkan segala permasalahan melanda negara diselesaikan menurut kacamata Islam, maka tentu sekali pihak paling layak memenuhi hasrat itu ialah parti yang paling hampir dengan ajaran Islam. Maaf cakap, sudah tentu pilihan terbaik untuk itu di kalangan komponen Pakatan Rakyat bukannya DAP atau KeADILan.

Justeru, mahu atau tidak, biar pun ia sukar diterima parti-parti rakan, PAS mesti menerajui perubahan politik negara. Satu-satunya parti yang menobatkan Islam sebagai dasarnya ialah PAS.

Seruan PAS ialah Allahu Akbar. Tujuan utama kewujudannya ialah memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

Pernyataan paling awal dalam Perlembagaan PAS itu merupakan rakaman cita-cita setiap ahli parti terhadap masa depan parti dan negara. Bahawa suatu masa nanti akan wujud pemerintahan berlandaskan hukum dan nilai hidup Islam. Sebarang hasrat yang menyalahi dasar itu adalah pengkhianatan terhadap maksud asal penubuhan PAS itu sendiri.

Itulah sebenarnya cabaran terbesar PAS. Ia perlu menangani keghairahan semua pihak, termasuk sebilangan ahli dan pendokongnya sendiri menakluki Putrajaya, bahawa agenda perjuangan PAS adalah Islam. Tanpa pegangan kepada perjuangan suci itu, barangkali PAS tidak mampu berada di tahap kini.

Justeru, tidak ada gunanya kita mengimpikan keruntuhan pemerintahan Umno-BN yang zalim, mungkar dan engkar terhadap hukum dan peraturan Allah, tetapi di masa sama kita bersedia mewujudkan sebuah pemerintahan lain yang juga tidak bersedia mendaulatkan hukum diredhai Allah.

Kepada para perwakilan diucapkan 'Selamat Bermuktamar'. Pilihlah saf kepimpinan yang berpegang teguh kepada prinsip asas ini!

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1645, 3 Jun 2011 di ruangan 'kolumnis', F21 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment