Sunday, March 27, 2011

Anwar terlalu “berpuaka” buat Umno

oleh: Mat Zain Mat Isa

Meski pun selama ini sukar menemui coretan simpati, apatah lagi sebarang catatan yang menampakkan kebersamaannya dengan aspirasi perjuangan Pakatan Rakyat, seorang kolumnis sebuah tabloid harian berbahasa Inggeris, minggu lalu sedikit terkeluar dari landasan pemikirannya itu.

Dalam ketelitiannya mengulas isu video seks yang dikaitkan dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang baru meletus, beliau bagaikan “tersasul” memberikan kredit yang tinggi di atas ketabahan pemimpin pembangkang itu berdepan segala tribulasi ditimpakan musuh politik ke atasnya selama berdekad.

Lalu menuju hujung catatannya pada edisi Rabu, 23 Mac, penulis tersebut menyimpulkan: “Three major sex scandals in as many decades have dogged Anwar when even one could have killed off any politician’s career. That Anwar has lasted this long is a wonder”.

Sepertimana kebanyakan penulis politik tanahair, fokus ulasan penulis ini juga berhubung isu terbaru melanda Anwar. Minggu lalu secara tiba-tiba pihak yang memperkenalkan diri sebagai ‘Datuk T’ tampil mendedahkan rakaman video adegan seks di sebuah hotel yang didakwa melibatkan pemimpin pembangkang itu dengan seorang wanita warga asing.

Ia segera dinafikan Anwar dan menganggapnya satu lagi fitnah jahat pihak yang sengaja mahu membunuh karier politiknya. Beliau tampil membuat laporan polis dan mendesak dalang pembikinan serta penyebaran video tersebut dikenakan tindakan sepadan.

Rakan-rakan pemimpin Pakatan Rakyat juga berpendirian sama. Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, dalam reaksi awalnya menyifatkan pendedahan video seks itu sebagai amalan politik kotor dan tidak bermaruah. Kenyataan serupa turut disuarakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Persepsi umum yang segera terbentuk, terutama menerusi media baru, ialah isu ini satu lagi konspirasi politik untuk menjahanamkan karier Anwar. Tidak dapat tidak, para pemimpin Umno dianggap terlibat merancang dan menyempurnakan strategi jahat ini.

Biar pun ada kalangan pemimpin Umno mendakwa ia sengaja dicipta konco-konco Anwar sendiri, terutama untuk mengalih perhatian umum daripada isu perbicaraan kes liwatnya, pandangan itu agak sukar diterima akal.

Sebaliknya, pandangan lebih popular ialah Umno sebenarnya yang terdesak apabila fakta-fakta perbicaraan kes liwat semakin bercanggah dan tidak meyakinkan kemenangan kepada pihak pendakwaan. Justeru ia terpaksa mencetuskan isu baru ini sebagai ‘Plan B’.

Persepsi itu agak tepat apabila tiga individu yang ada kaitan dengan Umno tampil mendedahkan indentiti mereka disebalik gelaran ‘Datuk T’ itu. Mereka ialah ahli perniagaan, Dato’ Shazryl Eskay Abdullah, Pengerusi RISDA yang juga bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik dan Bendahari PERKASA, Dato’ Shuib Lazim.

Jika berlarutan, isu ini bakal menjadi kes tuduhan seks ketiga terhadap Anwar. Kita tentu masih ingat bagaimana beliau telah dimalukan semahunya oleh para penguasa negara hampir dua dekad lalu.

Sebaik sahaja kehilangan jawatannya dalam parti dan kerajaan, segala yang indah dan tersanjung ghaib dalam sekelip mata. Anwar mula dimalukan sedapat mungkin oleh segenap lapisan dalam Umno. Presiden, Naib-Naib Presiden, Ahli-Ahli MajlisTertinggi, semuanya bersatu menentang Anwar.

Kalau pun ada yang simpati, mereka hanya mampu membisu. Mereka tidak ada cukup kekuatan untuk secara terbuka membela atau sekurang-kurangnya menunjukkan sikap lebih adil terhadap Anwar.

Tidak sukar ditelah, seluruh saluran media massa dikuasai kerajaan, yang selama hampir dua dekad menyanjung tinggi Anwar dan memberikan ruang sangat istimewa buat beliau, serta-merta bertukar nada. Liputan dan laporan mereka bukan sahaja tidak bermaksud menjernih keadaan, sebaliknya tanpa silu membelakangi etika kewartawanan sehingga sanggup ‘menelanjangi’ Anwar.

Beliau dipamerkan sebagai seburuk-buruk pemimpin yang pernah dimiliki negara ini. Sebarang suara yang mahu membela atau memberikan sokongan terbuka kepada Anwar dibelenggu dan digelapkan dari pengetahuan umum.

Para pengikut tegar Anwar ditahan, malah ada dikurung dalam ISA. Mereka ditekan dan diasak agar berubah pendirian. Satu-satunya pendirian yang boleh diterima BN ialah sekiranya mereka bersedia untuk ikut memburukkan Anwar.

Episod tangkapan terhadap Anwar dibuat seakan operasi menumpaskan seorang ‘kepala gangster’. Rumahnya dikepung pasukan bersenjata. Pintu rumah dipecahkan. Seolah-olah sudah tidak ada cara lebih bertamadun mampu difikirkan penguasa negara.

Beliau didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah dan salahlaku seks. Perbicaraan kesnya memaparkan adegan-adegan yang amat memalukan negara di mata dunia.

Anwar cuba digambarkan sebagai manusia gila seks. Tilam dengan 13 tompok kesan tumpahan air mani yang berselerakan dijadikan saksi kebuasannya di ranjang.

Tidak cukup setakat itu, beberapa lelaki kemudian diheret untuk membuat pengakuan pernah pernah diliwat Anwar. Kes serupa bagaikan diulang semula dalam siri kedua yang sedang dibicarakan kini.

Dilihat kepada cara Anwar diperlakukan sejak 1998 hingga kini, dapat disimpulkan betapa kewujudan beliau amat menghantui Umno. Parti itu bagaikan tidak mahu Anwar ‘hidup’ lagi.

Umno terlalu takut dengan pengaruh Anwar yang masih mencengkam dalam masyarakat. Bekas Timbalan Perdana Menteri itu seolah-olah satu “puaka” buat Umno. Justeru, selagi nadi politik Anwar masih berdenyut, maka selama itulah kelangsungan politik Umno akan terancam.

Sepertimana kesimpulan kolumnis tadi, kita harap Anwar ada “keajaiban” menghadapi fitnah terbaru ini.

(Artikel ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1626, 28 Mac 2011 di ruangan 'kolumnis', F22 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment